از آن جایی که هفت، ویتامین 3، ماه عسل و برنامه‌های ترکیبی از این دست همه از محصولات گروه اجتماعی شبکه سه هستند به همین دلیل به سراغ فضل‌الله شریعت‌پناه مدیر این گروه رفتیم و ضمن گرفتن پاسخ این سوالات یکسری مسائل دیگری را با او مطرح کردیم. پاسخ شریعت‌پناه به سوالات هفت صبح را در ادامه می‌خوانید.<BR>

طرح زوج‌ و فرد برای چهره‌های تلویزیونی!

هفت صبح: از همان روزی که خبر حضور دوباره احسان علیخانی در برنامه «ماه عسل» رسانه‌ای شد‌، این سوال برای بسیاری از مخاطبان به وجود آمد که واقعا چرا تلویزیون برای چندمین سال متوالی با احسان علیخانی شبیه طرح زوج و فرد برخورد کرده و یک سال در میان برنامه‌ای که با حضور او به موفقیت رسیده را از او می‌گیرد و به شخص دیگری می‌سپارد؟

نه اینکه علیخانی مجری بی‌عیبی است و هیچ نقطه ضعفی در برنامه‌هایش وجود ندارد که قطعا وجود دارد‌(البته برنامه‌های چند سال اخیرش هر بار با پختگی بیشتری روی آنتن رفته و این بزرگترین مزیت فعلی این مجری است) اما نکته این جاست که تمام گزینه‌های شبکه سه برای جایگزینی او نه تنها خوب نبودند بلکه در اجرای برنامه و جذاب کردن «ماه عسل» با شکست مواجه شدند و مخاطبان و طرفداران برنامه را تبدیل به منتقدان اصلی آن کردند.

این تعویض‌ها همیشه ناموفق بودند چه زمانی که محسن افشانی آمد و چند روز بعد خداحافظی کرد و علیخانی برگشت، چه زمانی که حسن جوهرچی یک ماه سردترین «ماه عسل» را اجرا کرد و چه سال گذشته که علی ضیا با همه امیدی که به او می‌رفت نتوانست بار «ماه عسل» را آن طور که باید به سر‌منزل مقصود برساند که شک نکنید اگر می‌توانست، مدیران تلویزیون خوشحال‌تر از همیشه امسال هم اجرای ماه عسل را به او می‌سپردند و از این مخمصه هر ساله خودشان را خلاص می‌کردند.

طرح زوج‌ و فرد برای چهره‌های تلویزیونی!

هر سالی که علیخانی ماه عسل را اجرا نمی‌کند ده‌ها شایعه عجیب و غریب در مورد علت این مسئله در انواع و اقسام رسانه‌ها منتشر می‌شود‌ اما امسال که برنامه را اجرا می‌کند و حرف و حدیثی وجود ندارد فرصت خوبی است تا بدانیم علت واقعی این تعویض‌های اشتباهی! چیست. این شد که به سراغ فضل‌الله شریعت‌پناه، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه رفتیم تا شاید بتوانیم از او علت این مسئله را بپرسیم که او هم جواب جالب و عجیبی به ما داد.

از طرفی قطع برنامه «ویتامین 3» با اجرای علی ضیا هم این روزها حسابی خبرساز شد و چند جایی هم شایعاتی شنیده شد که این برنامه دیگر روی آنتن نخواهد رفت. به هر حال با تمام ایراداتی که به اجرا یا یک سری قسمت‌های برنامه وارد است اما نمی‌توان کتمان کرد که کم یا زیاد «ویتامین 3» مخاطبش را پیدا کرده و به همین دلیل از شریعت‌پناه، سرنوشت نهایی این برنامه را هم پرسیدیم که خوشبختانه برای هواداران این برنامه خبر خوبی است. داستان پخش نشدن‌های چند باره برنامه هفت و تب تله‌فیلم ساختن از روی سریال‌های تلویزیون و چند بحث دیگر را هم در گفت‌وگو با شریعت‌پناه دنبال کردیم.

«چرا برنامه ویتامین 3 تعطیل شد؟»، «چرا برنامه هفت در ماه‌های اخیر چند بار به علت‌های مختلف روی آنتن نرفته است؟»، «چرا احسان علیخانی در برنامه ماه عسل ثبات ندارد؟» و «چرا هیچگاه شبکه سه در ماه رمضان برنامه‌ای ویژه سحر نداشته است» این‌ها سوالاتی است که شاید ذهن خیلی از مخاطبان را درگیر کرده باشد.

از آن جایی که هفت، ویتامین 3، ماه عسل و برنامه‌های ترکیبی از این دست همه از محصولات گروه اجتماعی شبکه سه هستند به همین دلیل به سراغ فضل‌الله شریعت‌پناه مدیر این گروه رفتیم و ضمن گرفتن پاسخ این سوالات یکسری مسائل دیگری را با او مطرح کردیم. پاسخ شریعت‌پناه به سوالات هفت صبح را در ادامه می‌خوانید.

هفت به اندازه نود ارزش دارد!

برنامه «هفت» جمعه این هفته به دلیل پخش مسابقه والیبال ایران و ایتالیا روی آنتن نرفت. اتفاقی که پیش از این نیز به دلیل پخش دیگر مسابقات ورزشی از جمله فوتبال‌های خارجی هم تکرار شده است. بر همین اساس از شریعت‌پناه پرسیدیم چرا این برنامه به راحتی و با هر علتی از کنداکتور حذف می‌شود و آیا شبکه سه نسبت به این برنامه بی‌توجه است که وی در پاسخ می‌گوید :«باور کنید بی‌توجهی نیست، خب در مورد والیبال ایران و ایتالیا هر برنامه دیگری هم بود پخش نمی‌شد تا بازی ایران پخش شود اما در بعضی مواقع و مناسبت‌ها شاید بچه‌های «هفت» هم خیلی از پخش نشدن برنامه ناراضی نباشند چون مثلا ممکن است خودشان گاهی درگیر یکسری کارهای دیگر باشند.» اما برنامه نود بیش از یک دهه است که روی آنتن شبکه سه می‌رود و هیچ‌‌‌گاه به هیچ علت و مناسبتی هم پخش آن در روزهای دوشنبه قطع نشده اتفاقی که هیچگاه برای برنامه «هفت» نیفتاده.

طرح زوج‌ و فرد برای چهره‌های تلویزیونی!

شریعت‌پناه در این باره توضیح جالبی می‌دهد و می‌گوید :«اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم برنامه نود دو ماه در سال به طور کل برنامه ندارد و حتی کمتر شده که ویژه برنامه‌ای غیر از دوشنبه‌ها از نود ببینیم ولی برنامه «هفت» هیچ‌گاه تعطیلی و استراحت ندارد و حتی در جشنواره‌های فیلم مثل «کودک»، «مقاومت» و «فجر» هر شب ویژه برنامه دارد. خب خسته می‌شوند و این برنامه‌هایی که پخش نمی‌شوند به نوعی می‌تواند در تجدید انرژی آن‌ها کمک کند.

ضمن اینکه بحث فوتبال با سینما متفاوت است، شما در بسیاری از مناسبت‌های عزاداری دیده‌اید که فوتبال را پخش می‌کنند ولی بحث سینما یک مقدار متفاوت است و به همین دلیل در برخی مناسبت‌ها و شهادت‌ها که همزمان با پخش برنامه هفت است مجبوریم این برنامه را روی آنتن نبریم. ولی خاطر جمع باشید ارزش و اهمیت برنامه هفت برای شبکه سه کم از برنامه نود نیست.» به گفته شریعت‌پناه قرارداد گروه فعلی برنامه هفت تمدید شده و مردم فعلا باید همچنان هفت را با گبرلو و تیمش ببینند.


تعطیلی ویتامین 3 موقتی است

بحث تعطیلی برنامه «ویتامین 3» هم از نکاتی بود که این روزها خبرش در رسانه‌های مختلف به وفور شنیده می‌شود. شریعت‌پناه این تعطیلی را کاملا موقتی می‌داند:«فقط در ماه رمضان «ویتامین 3» پخش نخواهد شد. علت این تعطیلی هم دو مسئله مهم است، اول اینکه گروه تولید به شدت خسته شده‌اند و نیازمند یک استراحت درست و برنامه‌ریزی مجدد برای بازگشت به تلویزیون هستند، علت دوم هم این است که به هر حال بسیاری از هموطنان ما پس از خوردن سحری معمولا استراحت می‌کنند و به همین دلیل قاعدتا در تایمی‌که «ویتامین 3» پخش می‌شود مخاطبین در ماه رمضان بسیار کمتر خواهند بود.» اما به گفته شریعت‌پناه گروه «ویتامین 3» روز عید فطر با دکور جدید و ایده‌های نوتری به شبکه سه بازخواهند گشت.

طرح زوج‌ و فرد برای چهره‌های تلویزیونی!


امان از حساسیت‌های مدیران تلویزیون

ماه عسل امسال پس از اجرای ناموفق علی ضیا باز هم به صاحب اصلی‌اش احسان علیخانی برگشت، این رفت و آمدهای مداوم علیخانی در «ماه عسل» علاوه بر تکراری شدن به نکته‌ای مبهم تبدیل شده و همه مخاطبان وامانده‌اند که واقعا چرا وقتی علیخانی با ماه عسل موفق است؛ مدام تلویزیون در حال عوض کردن مجری و پیدا کردن جانشین برای اوست. تلاشی که هر بار هم به شکست می‌خورد و مجددا علیخانی پس از یک سال نبودن به این برنامه باز می‌گردد.

علت این مسئله را با شریعت‌پناه مطرح می‌کنیم که وی با خنده چنین پاسخ می‌دهد: «امسال که آقای علیخانی هست و کلی هم با انرژی و قوت قلب زیاد خودش را برای ‌ماه عسل آماده‌ می‌کند و مشکلی هم وجود ندارد.» اما وقتی او با اصرار ما برای پاسخ به این سوال که چرا علیخانی مدام در حال رفت‌ و آمد به این برنامه است می‌گوید: «یک سری تصمیمات مدیریتی در خصوص مجری‌ها وجود دارد. بعضی مجری‌ها هستند که هم در داخل صدا‌و‌سیما و هم در بیرون از سازمان یک سری حساسیت‌هایی روی آنها وجود دارد، خود مجری‌ها هم این مسئله را می‌دانند و بعضی تصمیمات هم برای جلوگیری از ایجاد حساسیت گرفته می‌شود. حتی خود مجری‌ها و گروه‌شان هم مدیریت زیادی می‌کنند تا حساسیت‌ها به حداقل برسد.»


یک شبکه افطار، یک شبکه سحر

بحث دیگر ما با شریعت‌پناه در خصوص نداشتن ویژه برنامه سحر در شبکه سه است. به هر حال شبکه سه را می‌توان موفق‌ترین شبکه در خصوص ساخت و پخش برنامه‌های ترکیبی و مناسبتی در تلویزیون دانست و اینکه چرا هیچ‌گاه در این شبکه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد برنامه سحرگاهی تولید نشده، یک سوال مهم است که شریعت‌پناه پاسخش را این گونه می‌دهد: «این مسئله مستقیما به سیاست‌های کلان سیما بر می‌گردد. به اعتقاد مدیران ارشد تلویزیون برنامه سحر باید متعلق به دو الی سه شبکه باشد همان گونه که برنامه ویژه افطار هم متعلق به دو یا سه شبکه است. اگر دقت کنید در سال‌های اخیر برنامه سحرگاهی شبکه یک مرجع بوده و برنامه افطار شبکه سه هم با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشته به عنوان برنامه مرجع افطار شناخته می‌شود.»

شریعت‌پناه علت این تصمیم را هم عدم هم‌پوشانی برنامه‌های مختلف با هم می‌داند: «به هر حال وقتی شما چهار یا پنج برنامه زنده برای سحر یا افطار داشته باشید مخاطب هم در زمینه انتخاب با دشواری مواجه می‌شود و این پراکندگی مخاطب برای چنین برنامه‌هایی اتفاق خوبی نیست.»


دست پر گروه اجتماعی برای سریال‌سازی

سال گذشته یکی، دو سریال در گروه اجتماعی شبکه سه تولید و پخش شد. سریال‌هایی که البته خیلی موفق نبودند‌. این گروه با این حال امسال هم ماموریت دارد تا در کنار گروه فیلم و سریال‌، تعدادی مجموعه تلویزیونی برای شبکه سه آماده کند‌: «فعلا در سال جاری ماموریت ساخت سه سریال را به ما داده‌اند.

یکی از این سریال‌ها با نام سوداگر و با همکاری ناجی هنر تهیه خواهد شد که تهیه‌کنندگی آن را هم حسین طاهری بر عهده دارد. فعلا عوامل آن قطعی نشده‌اند ولی این سریال احتمالا برای هفته ناجا ساخته و پخش خواهد شد. دو سریال دیگر هم فعلا در مراحل اولیه و نگارش فلیمنامه به سر می‌برند که مراحل اولیه‌اش که کمی‌ جلوتر برود در خصوص آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

به گفته شریعت‌پناه جدیدترین سریال گروه اجتماعی شبکه سه سریالی با نام موقت «خط ویژه» است که تصویربرداری‌اش از چند روز پیش شروع شده و عباس رنجبر کارگردانی آن را بر عهده خواهد داشت. این سریال را شبکه سه با مشارکت سازمان اتوبوسرانی می‌سازد.


تهیه‌کنندگان باید هر سریال را تله‌فیلم کنند!

و بالاخره آخرین نکته‌ای که با شریعت‌پناه مطرح می‌کنیم بحث تب تبدیل سریال‌های تلویزیون به تله‌فیلم است. از آن جایی که «مسیر انحرافی» از محصولات گروه تحت مدیریت او هم به جرگه سریال‌های تله‌فیلم شده پیوسته، بهانه خوبی بود که به عنوان یکی از مدیران تلویزیون از او سوال بپرسیم که واقعا چرا چنین اتفاقی برای سریال‌ها می‌افتد، که شریعت‌پناه با این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: «تقریبا دو سالی هست که در قرارداد‌های ساخت سریال در تلویزیون بندی گذاشته شده که بر طبق آن تهیه‌کننده‌ها موظفند هنگامی ‌که پکیج کامل یک سریال را تحویل تلویزیون می‌دهند یک نسخه تله‌فیلم از همان سریال را هم آماده و تحویل دهند.»

اما نکته اینجاست که چرا چنین کاری باید انجام شود که شریعت‌پناه یکی از علت‌هایش را این‌گونه عنوان می‌کند: «به هر حال الان شبکه‌های تماشا و آی‌فیلم سریال‌های پخش شده در شبکه‌های دیگر را پخش می‌کنند و عملا ما نمی‌توانیم سریال‌های خودمان را بازپخش کنیم، خیلی از مخاطبان ما هم دوست دارند که برخی سریال‌ها را ببینند و فکر می‌کنیم در حال حاضر این بهترین راه است که نه به ماهیت شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا خدشه‌ای وارد شود و نه مخاطب شبکه‌های دیگر ناراضی باشند.»

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.