گروه سیاسی- یاسمین مشرف: سقوط مرسی روابط مصر با ایران را تحت تأثیر قرار نخواهدداد. خبرگزاری «شینهوا» در تحلیلی خبری با عنوان «بعید است سقوط مرسی بر روابط ایران و مصر تأثیر گذار باشد» به قلم «محمود فاولی» نوشت: اگرچه ایران سقوط دولت اسلامگرای مرسی را که به تازگی و با حمایت ارتش صورت گرفت «غیر قابل پذیرش» می داند اما کارشناسان بر این باورند که بعید به نظرمی رسد سقوط دولت مرسی آینده روابط میان ایران و مصر را تحت تأثیر قرار دهد.

روابط ایران و مصر پس از مرسی

در ادامه مطلب شینهوا آمده است: اولین واکنش رسمی ایران پنج روز پس از برکناری مرسی در اوایل ماه جاری صورت گرفت. عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران هشتم جولای اعلام کرد: دخالت نیروهای نظامی مصری در امور سیاسی غیرقابل قبول و نگران کننده است. دو روز پس از واکنش ایران، وزارت خارجه مصر موضع ایران را «مداخله ای غیر قابل قبول» خواند و آن را نتیجه درک نادرست از تحولات داخلی مصر دانست. شینهوا در ادامه می نویسد: تحلیلگران می گویند با این حال به نظر می رسد ایران قصد ندارد در روابطش با مصر مسأله مرسی را اساس قراردهد.
«محمود فاروق» کاردار سابق مصر در تهران به خبرگزاری شینهوا گفت که انتظار ندارد سقوط مرسی بر عادی شدن تدریجی روابط ایران و مصر که از سه دهه اختلاف رنج می برد تأثیر منفی داشته باشد. این دیپلمات سابق اظهار داشت: فکر نمی کنم برکناری مرسی روابط مصر با ایران را که در حال حاضر به دلایل دیگری از جمله مواضع دو کشور در قبال سوریه و نیز اختلافات ایدئولوژیک راکد است تحت تأثیر قرار دهد.شینهوا در ادامه، سقوط دولت اسلامگرای مصر را برای رئیس جمهور میانه‌رو منتخب ایران قابل توجه دانسته و به نقل از فاروق نوشت: مصر هم اکنون درگیر مسایل بسیاری است که عادی سازی کامل روابط این کشور را برای قاهره دشوار می سازد. فاروق سقوط مرسی را به نفع ایران ندانسته و در عین حال خاطر نشان کرد این احتمال وجودندارد که برکناری مرسی به خودی خود بر روند عادی سازی روابط دوجانبه تأثیرگذارباشد.
«طارق السینوتی» رئیس بخش دیپلماتیک روزنامه مصری«الاهرام» نیز در اظهار نظری گفت که برکناری مرسی ممکن است روابط میان ایران و مصر را «به طور موقت» تحت تأثیر قراردهد اما دیر یا زود اوضاع به حالت قبلی خود بازخواهد گشت. سینوتی به شینهوا گفت سقوط مرسی تأثیر زیادی بر روابط دوجانبه نخواهدداشت چرا که ایران اساساً بر منافع خود در منطقه متمرکز است. وی افزود: برکناری مرسی ممکن است فقط تا زمانی که اوضاع آرام شده و دیدگاهها شفاف تر شوند بر روابط دوکشور تأثیر گذار باشد. چنانچه ایران نیز در واکنش اولیه خود از اوضاع مصر ابراز نارضایتی کرد اما پس از آن تاکید کرد که باید به تصمیم مردم مصر احترام گذاشته شود.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.