۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 140485

اخیرا در اقدامی درخور تقدیر تابلوهایی در خروجی های برخی شهرها نصب شده که نشاندهنده "حد ترخص"و "مسافت شرعی"می باشد.

فرق "حد ترخص" و "مسافت شرعی" چیست؟

به گزارش قدس انلاین، نصب هریک از  این تابلوها دارای معنای خاصی است و با مشاهده هرکدام وظایف متفاوتی بر انسان مترتب می شود .در زیر توضیحاتی در خصوص مفاهیم هر یک از تابلوها و حدود شرعی هرکدام  تقدیم می گردد:
تابلوی حد ترخص: اگر قصد مسافرت داشته باشید از این تابلو به بعد نمازتان شکسته و می توانید روزه را باز کنید.


تابلوی مسافت شرعی: حد اقل مسافتی که باید تردد نمایید تا مسافر محسوب شوید.


فرق بین دو تابلوی حد ترخص و مسافت شرعی به این است که اگر کسی بخواهد حد اقل تا مسافت شرعی رفت و برگشت داشته باشد، از تابلوی حد ترخص  که گذشت احکام مربوط به مسافر را باید رعایت نماید. مثلا کسی که بخواهد از مشهد مقدس به چناران سفر نماید از تابلوی "حد ترخص" که گذشت می تواند روزه اش را باز نماید و اگر بخواهد به روستا یا باغی که قبل از تابلوی "مسافت شرعی" است تردد نماید، نمی تواند روزه اش را باز کند.
تعریف مسافت شرعی وحدّترخص
حدترخص: مقدارفاصله ازشهر یاروستااست که ازنظراحکام شرعی اگرشخص مسافرباشد،ازآنکه بگذرددیگراگربخواهدنمازبخواندبایدنمازچهاررکعتی خودرادورکعتی بخواندودرصورتیکه روزه باشدوقبل ازظهر از آن بگذرددیگرنمی تواند به روزه خود ادامه دهد.
مسافت شرعی: مقدارفاصله ازشهر یاروستااست که ازنظراحکام شرعی،مسافریکه قصد تردددربالاترازاین مسافت داشته باشد،مسافرمحسوب میشود واحکام مسافرباوجودسایرشرایط آن،برآن جاری می گردد.

با توجه به نصب این تابلوها در یکی از خروجی های مشهد در زیر برخی سوالات شهروندان مشهدی که با سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی حرم مطهر رضوی مطرح شده به همراه پاسخ آن می آید: 
* آیا به محض رسیدن به تابلوی حد ترخص می شود روزه را باز کرد و بعد به مشهد برگشت؟
جواب: خیر باید از ابتدا تصمیم داشته باشید حد اقل تا مسافت شرعی  سفر داشته باشید. بله اگر این تصمیم جدی را دارید از تابلوی حد ترخص مجاز به باز کردن روزه هستید.
*از فلکه پارک کیلومتر زدم تا کارخانه ای که می خواستم بروم حدود پنجاه کیلومتر شده، آیا باید روزه ام را باز کنم؟
آخر شهر فلکه پارک نیست بلکه آخر شهر کمی بعد از سه راه فردوسی از طرف جاده قوچان است لذا مبدا محاسبه مسافت شرعی (۵/۲۲) کیلومتر باید از آنجا باشد. که تابلوهای حد ترخص و مسافت شرعی طبق آن محاسبه شده است. 
* در آخر شهر آیا خانه ها ملاک است یا کارخانه ها نیز جزء شهر هستند؟
ملاک آخرین خانه ها است. 
* فرق حد ترخص با آخر شهر در چیست؟
حد ترخص فاصله حدود ۱۳۵۰ متری بعد از آخرین خانه های شهر یا روستا است یعنی فاصله ای که اذان شنیده نمی شود یا در و دیوار شهر مشخصا رویت نمی گردد.(محل نصب تابلوی حد ترخص) 
* آخر خانه های مشهد در جاده سنتو (جاده قوچان) به نظر سه راه میثاق است نه سه راه فردوسی، چگونه آخرشهر از آنجا محاسبه شده است؟
طبق نقشه های هوایی در جاده قدیم قوچان خانه های مشهد ادامه پیدا می کند و کال زرکش نیز مانع عرفی اتحاد خانه طبق بررسی های علمی انجام شده نیست، و در نهایت خانه های اطراف جاده قدیم در سه راه فردوسی به بزرگراه جدید متصل می شود. بر این مبنا آخر شهر بعد از خانه های سازمانی سه راه فردوسی محاسبه شده است.
برای آگاهی بیشتر می توانید با مراکز پاسخگویی شرعی تماس بگیرید:
سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی حرم حضرت رضا علیه السلام: ۳۲۰۲۰ ۰۵۱۱
مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: ۰۹۶۴۰

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابالفضل IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    29 5
    تشکر از اينکه به مسائل شرعي مردم اهميت ميدهيد.
  • مومنيان IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    16 9
    درصورت که حکم شرعي تابلوي حد ترخص را ندانسته و بعد از گذشتن فاصله کمي از آن روزه خود را باز کرده و به مشهد برگرديم چه حکمي دارد . باتشکر
  • موسوي IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    27 14
    سلام: ايا اين درست است که با نيت سفر از تابلوي حد ترخص بگذريم و روزه يمان را باز کنيم و بعد به مشهد برگرديم يا نه؟ 2-ايا 15 کيلومتري گلبهار نماز شکسته است يا نه و ميتوانيم روزه مان را باز کنيم ؟ 3-اگر چنانچه فاصله شرعي و حد ترخص را اشتباه سنجيديم و روزه مان را باز کرده يم چه حکمي دارد؟ لطفا جواب بدين ممنون.
  • انصاف IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    19 5
    تبريک مي گويم به ذوق سليقه کسي که اين پست را گذاشته .خيلي استفاده کردم .خيلي ها نمي دانند.
  • محمد امين IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    21 5
    سلام من خونمون جاي پليس راه قاسم اباده و مغازه بابام جاييه ک از تابلوي حد ترخص ميگذره ايا من تا مغازه پدرم برمو برگردم روزمو ميتونم باز کنم يا نه مرسي
    • سارا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      0 1
      خیر باید از مبدا تا تابلو22/5 کیلومتر باشد.
  • روشنگر IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    14 29
    من بعد هركس خواست كلاه شرعى بدوزد هر روز به خارج شهر برود تا به تابلوى حد ترخص برسد انجا روزه اش را باز كند و سپس برگردد، اخر اين مسخره بازيها چيست با شرع مقدس اسلام مى كنيد همگى بر اين نكته اگاهى داريد كه ١٤٠٠ سال پيش نه خودرويى بود و نه ترنى و نه هواپيمايى ،بلكه براى مسافرت از شتر و قاطر استفاده مى شد بويژه در گرماى طاقت فرساى عربستان كه اگر سى كيلومتر را راه مى رفتيد حداقل چهار ساعت مى بايستى بى وقفه راه مى رفتيد لذا در چنين شرايطى روزه باز مى شد نه اينكه حال با سوارى كولر دار صندلى هواپيمايى سى كيلومتر را طى يك ربع تفريحى بپيمايى انوقت حد ترخص را براى خودت تخمين بزنى و روزه ات را باز كنى،،،
    • علی ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      0 1
      بنده خودم تا به حال این کار رو نکردم فقط برای عید فطر رفتم که مشکوک نباشه اما.. این چیزی که شما میگید درست نیست و بدعت هست ملاک مراجع تقلید هستند نه من و شما و وضع موجود! یک سری فرد معتقد میشناسم که وقتی بهشون فشار شدید میاد این کار رو می کنند با این سختگیری های بدعت آمیز شما این افراد ممکنه از دین زده بشند لطفا تا علم و سواد دین ندارید، فتوا صادر نکنید! یکی به خاطر فتوای باطل شما اگر از دین زده بشه در گناهانش شریک خواهید بود ها... خود دانید!
    • ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
      0 1
      سلام . توضیح داده اند که رسیدن به حد ترخص مجوز افطار کردن نیست. بلکه اگر قصد ادامه مسیر تا مسافت شرعی را دارید می توانید زمانی که به حد ترخص رسیدید روزه را افطار کنید.
  • محمود IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    3 6
    سلام با نظر روشنگر موافقم ما انسان ها همیشه برای فرار و یا توجیه کار ناپسند خود به راههای مختلفی دست می زنیم و البته این موضوع نه تنها برای نسل امروز که از هزاران سال پیش اتفاق می افتاده یک نمونه دیگر ان داستان اصحاب سبت هست در قران
    • parsa ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
      0 1
      احسن
  • الف زهرایی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    6 4
    سلام من وقتی روزه بودم رفته بودم باغهای طرقدر که درمسیر طرقبه است میخام ببینم باید روزه ام را باز میکردم؟ایا بایدنمازمم راشکسته بجامیاوردم؟
  • نعمت بيگدلي IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    9 3
    توضيحاتتان خيلي ابهام دارد. آيا حد ترخص همان مسافت شرعي است؟ اگر اينطور نيست پس چرا توضيحتان در مورد حد ترخص ومسافت شرعي عين هم است؟ لطفا شفافتر توضيح دهيد.
  • زهره IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    27 4
    سلام خسته نباشید میشه جواب منو بدین لطفا ما جاده کاهو باغ خریدیم که از تابلوی حد ترخص مشهد رد میشیم میخوام ببینم نماز شکسته یا کامل
  • محمد IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    5 4
    باسلام اصلا قانع کننده نبود تفاوت دو تابلو
  • لیلا IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
    4 2
    چرا به توضیحات دقت نمی کنید و می گید، حد ترخص و مسافت شرعی، توضیحی برابر دارند؟ خوب توجه کنید.
  • اسماعیل IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    2 2
    دوستان عزیز توجه کنند یکی از شرائط قصر نماز و ابطال روزه قصد رفتن به هشت فرسخ است یعنی اولا قصد داشته باشید از هشت فرسخ که 45کیلوتر میشود بگذرید وثانیاً از حد ترخص عبور بگذرید و گذشتن ازحد ترخص بدون قصد هشت فرسخ اعتبار ندارد.
  • امیر IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    3 5
    حد ترخص یعنی 1350متر بعد از اخرین خانه شهر سکونت و مسافت شرعی یعنی 22و نیم کیلومتر بعد از اخرین خانه محل سکونت... حالا هر کس خواست بیشتر از مسافت شرعی (22.5km) مسافرت کنه، از 1350 متر(حد ترخص) که رد شد میتونه روزشو باز کنه و نمازشم شکستس... البته باید قصد بیشتر از 22.5 کیلومتر رو داشته باشه..
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    4 3
    درجواب برادری که میگه حکم ماله زمانای قدیمه که با شتر مسافرت میکردن. برادر عزیز حکم خدا در همه زمانها تا ابد جارییست. چرا کاسه داغتر از آشید.یعنی نعوذ بللله خدا از امکانات الان خبر نداشته .
  • حسن IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    7 6
    اگرفاصله محل سکونت وکاریک مسیرکمتراز22کیلومترورفت وامدمشکل باشدومسیردیگربشتراز5/22کیکومترباشدوازمسیری که راحتتراست وبیشتراز5/22کیلومتراست ترددنماید چه حکمی دارد
  • مهدی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    1 1
    سلام.برای شکسته شدن نماز وخوردن روزه ازحد ترخص باید حداقل 22/5کیلومتر دور شد آنگاه به مسافت شرعی میرسیم که باید نماز شکسته خواندو روزه را خورد(مسافت شرعی 45کیلومتر رفت وبرگشت بعد از حد ترخص است ).حال اگر تصمیم گرفتیم به مسافت شرعی برسیم(قصد سفر داشتیم)میتوان بعد از حد ترخص روزه را خورد ونماز را شکسته خواند.پس اگر برای خوردن روزه از شهر خارج شوم بعداز حد ترخص نمیشود روزه را خورد.باید از مسافت شرعی عبور کرد.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    1 0
    اگر مسافرموقع اذان ظهر 50 کیلومتری رسیدن به شهرش باشه،حکمش چیه؟
  • محسن ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
    0 1
    سلام میدونیم که برای خوردن روزه باید قبل از اذان ظهر بیرون شهر رفت. سوال من اینه که اگر قبل از اذان به حد ترخص برسیم ولی بعد از اذان ظهر به مسافت شرعی برسیم ، آیا میتونستیم روزه رو باز کنیم یا نه.
  • مرتضی ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
    1 0
    سلام من مسافر هستم که قصد ۱۰ روزه در مشهد کردم .چنانچه بخواهم بعد از افطار تا قبل از سحر به موج های خروشان بروم آیا قصد ۱۰ روزه باطل می شود لطفا راهنمایی کنید
  • سعیده ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 1
    توضیحات اقای امیر خیلی کامل و واضح بود. با اقای روشنگر هم کاملا موافقم. ممنون.
  • سلام ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    1 0
    پس شخص به شرطی میتونه از حد ترخص به بعد نمازش را بشکند یا روزه اش را بخورد که قصد سفر 8 فرسخی داشته باشه .
  • Kmn ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    0 1
    دم شما گرم
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    1 1
    سلام .اگر قبلا ساکن مشهد بودیم والان ساکن گلبهار وقصد برگشت برای زندگی در مشهد درآینده داشته باشیم.در ماه رمضان اگر به شاندیز بیایم روزه درست هست یا حکم مسافر ؟
  • علی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 0
    بالخره یه جوری توصیح ندادی که بفهمیم فرق حد ترخص با مسافت.شرعی چیه . خسته نباشی
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 1
    والا ما که نفهمیدیم چی سد اخرش هر دو مث هم شد
  • راضیه ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    1 0
    اصلا قانع کننده نبود هردو خیلی شبیه هم هستن
  • نعمت ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    0 1
    باسلام درخصوص نظرات بعضی ازدوستان که هواپیمایا ماشین رامثال زدند وبازمان بعثت مقایسه می کنند خواهش می کنم کتاب انسان وزمان نوشته دکتراردوآبادی رامطالعه فرمایید که دراونجا باتوجه به زمان بدن یا سیرکولین تایم دلایلی راایشون ارایه می دهد .
  • حسن عبدی ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    1 0
    سلام کسی که از شهرستان ازدواج کند فاصله بین شهر ۹۰ کیلومتر است هنگام رفتن بخانه پدر زن نماز رو باید کامل بخوانیم یا شکسته
  • سیدجواد ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۷
    0 0
    سلام تقریبا خانه ما با تابلو حد ترخص ۱ کیلومتر و فاصله داره با توجه ب اینکه از اینجا خانه های مشهد دیده میشه و خانه ما بین تابلو حدترخص و حدشرعی قرار داره احکام مربوطه به خود و مهمان هایمان چه میشود؟