عضو شورای شهر چهارم تهران با بیان اینکه محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی مهمترین گزینه‌های تصدی پست شهردار تهران هستند، گفت:‌ در حال حاضر هر یک از این گزینه‌ها در حال وزن‌کشی برای کسب تعداد آرای بیشتر اعضای شورا به نفع خود هستند.<BR> <BR>

وزن‌کشی در بهشت برای انتخاب شهردار/ قالیباف و هاشمی مهم‌ترین گزینه‌ها

خانه ملت؛ محمدسالاری می‌گوید قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور که به اندازه عمر شورای چهارم است، در کنار سایر منتخبان این شورا، طرحی نو در زمینه بسیاری از اقدامات مغفول مانده شوراها دراندازند و با عزمی راسخ کاستی‌هایی نظیر نبود مدیریت واحد شهری، تعامل مناسب دولت با متولیان مدیریت شهری، رسیدگی به بافت‌های فرسوده شهری، کمبود اعتبارات توسعه وسایل حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و نظایر آن را تا حد امکان مرتفع سازند.

وی معتقد است که محسن هاشمی و محمد باقر قالیباف مهمترین گزینه‌های تصدی پست شهرداری تهران هستند که هم‌اکنون هر یک در حال وزن‌کشی برای کسب تعداد آرای بیشتر اعضای شورا به نفع خود هستند.

این عضو شورای شهر چهارم تهران می‌گوید: شورای چهارم به دنبال احیای مجدد اختیارات واقعی شورای شهر به ویژه در بحث نظارت خواهد بود.

 

- آقای سالاری در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردمی حول و حوش انتخاب شهردار تهران و چگونگی این انتخاب است، در میان گزینه‌های مطرح شده، کدام دارای شانس بیشتری برای شهردار شدن است؟

در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌ها یکی شهردار کنونی تهران یعنی محمد باقرقالیباف است و دیگری محسن هاشمی.

 

- یعنی آقای قالیباف همچنان مشتاق حضور در شهرداری تهران، برای نهمین سال پیاپی است؟

در محافظه کارانه‌ترین نگرش، به نظر می‌رسد همفکران آقای قالیباف در شورای شهر دوست دارند که وی در این سمت باقی بماند.

 

- یعنی خود وی برای تصدی این پست رغبتی نشان نداده است؟

شاید بهترباشد اینگونه بگوییم که همفکران وی در شورای شهر با شهردار فعلی جلسه داشته‌اند و وی را برای حضور در سمت شهرداری ترغیب کرده‌اند، این در حالی است که وی قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که من چه رئیس‌جمهور بشوم و چه نشوم، بعد از انتخابات دیگر در شهرداری حضور نخواهم داشت. آقای قالیباف اعلام کرده بود که فکر می‌کنم هشت سال مدیریت در شهرداری برای من کافی باشد.

 

رای اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران محسن هاشمی است

- برخی رسانه‌ها از رای 22 نفری آقای قالیباف در شورای شهر یاد می‌کنند آیا شما در جلسات شورا به چنین برآیندی رسیده‌اید؟

من از چنین چیزی اطلاعی ندارم و نمی دانم مکانیزم سنجش این میزان رای چگونه بوده است ولی مطلع هستم که اصلاح‌طلبان که بخش قابل توجهی از اعضای شورای شهر تهران را تشکیل می‌دهند رأیشان به سوی محسن هاشمی است.

 

- آیا شما رأی 13 نفر با گرایش اصلاح‌طلبی شورای شهر را برای انتخاب محسن هاشمی کافی می‌دانید و در مقابل 18 رأی اصولگرایان که به طور طبیعی به سوی محمدباقر قالیباف گرایش دارد نادیده می‌گیرید؟

آنگونه که من مطلع هستم آقای محسن هاشمی دیدار‌هایی با سایر اعضای غیراصلاح‌طلب شورای شهر چهارم هم داشته و در این دیدار‌ها اقبال‌هایی به وی شده است، بنابراین احتمال این وجود دارد که رأی وی بسیار بیشتر از 13 نفری باشد که شما به آن اشاره کردید.

 

- با این تفاسیر تنها این دو نفر شانس حضور در شهرداری تهران را دارند، یا گزینه‌های دیگری نیز برای تصدی پست شهردار تهران مطرح هستند؟

در حال حاضر اعضای شورای شهر در حال تدوین معیار‌هایی برای انتخاب شهردار هستند که با نهایی شدن این معیار‌ها هر فردی که از آن برخوردار باشد این شانس را داراست که در سمت شهردار تهران حضور یابد.

 

انتخاب شهردار اصلح و هیات رئیسه مهم‌ترین اولویت‌های شورای چهارم

- به نظر شما الویت اصلی شورای شهر چهارم چیست؟

یکی از اولویت‌های مهم شورای شهر چهارم بحث انتخاب اصلح شهردار و هیات رئیسه شورا است بدین معنا که اگر گام اول محکم و درست برداشته شود اثربخشی بسیار بالایی در سایر ابعاد و مسئولیت‌های شورا خواهد داشت.

 

- و اولویت‌های بعدی چه خواهد بود؟

یکی از اولویت‌های مهم دیگر شورای شهر چهارم بحث تحقق مدیریت یکپارچه شهری است که کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند، مدیریت یکپارچه شهری به معنای واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی در زمینه شهری به مدیریت یکپارچه شهری و نظارت این مدیریت واحد بر حوزه‌هایی شهری آب، گاز و تلفن و نظایر آن است که این مدیریت یکپارچه می‌تواند به شورای شهر واگذار شود، واگذاری که به طور صرف واگذاری مسئولیت‌ها نباشد بلکه دادن اعتبارات لازم برای مدیریت بر حوزه‌های یاد شده باشد.

 

سازمان‌های ذی‌مدخل در زمینه شهری باید به شورای شهر پاسخگو باشند

- تعریف شما از مدیریت یکپارچه شهری چیست؟

مدیریت یکپارچه شهری به این معنا است که در درون یک شهر تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که در زمینه شهری ذی‌مدخل هستند به یک نهاد مدنی مثل شورای شهر پاسخگو باشند و در این رهگذر از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود.

 

- موازی کاری‌ها یعنی همان داستان همیشگی کندن چندباره خیابان‌ها از سوی ادارات مختلف آب و گاز و تلفن، بدون توجه به اقدامات عمرانی شهری؟

بله بخش مهمی از آن که می‌تواند برای مردم ملموس باشد همین نکته‌ای است که شما به آن اشاره کردید، رفع چنین معضلاتی زمانی اتفاق می‌افتد که این تصدی‌گری‌های درون‌شهری به شوراها یا همان پارلمان‌های محلی واگذار شود و در این رهگذر بخش‌های مرتبط با حوزه شهری به شوراها پاسخگو باشند، به نظر من این اتفاق یکی از مهمترین اولویت‌ها است که در شورای چهارم باید به آن رسیدگی شود.

 

- در ادوار گذشته شورا چه اقداماتی برای مدیریت واحد شهری شده است؟

در شوراهای قبلی کارهای کارشناسی برای این مسئله انجام شده و حتی از طرف شورای عالی استان‌ها، لایحه‌ای در همین باره به دولت ارایه شده که این لایحه از سوی دولتی‌ها همچنان مسکوت مانده است و این دست رئیس دولت است که تصدی‌گری‌های درون‌شهری را به شوراها تفویض کند که اگر انجام شود، اقدامی مهم در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی بوده که این در مرحله بعدی می تواند به بخش خصوصی البته با نظارت شوراها واگذار شود.

 

استفاده از بدنه متخصص در لایحه‌های مدیریتی شهردای دغدغه شورای چهارم

- و اولویت‌های دیگر؟

در بیان اولویت‌های دیگر می‌توان به توسعه متقارن حمل ونقل عمومی و مرتفع شدن مشکلاتی که در تعاملات نامناسب شورای سوم و دولت وجود داشت اشاره کرد. باید یادآور شد که در بحث حمل و نقل عمومی دولت نهم و دهم همکاری خوبی با شهرداری و شورای شهر نداشت و بار بسیاری از این مطالبات بر دوش دولت آینده و شورای چهارم خواهد بود، توقع این است که در دولت یازدهم تعامل بهتر باشد و با توجه به شمایلی که از دولت یازدهم در اذهان است به نظر می‌رسد این تعامل به نحو احسن شکل گیرد.

یکی از اولویت‌های مهم دیگر مدیریت شهری، استفاده از بدنه متخصص شهرداری در لایحه‌های مدیریتی و کلیدی است، متاسفانه در دوره‌های گذشته علی‌رغم اینکه یکی از اهداف مدیریت شهری شناسایی نیروهای کارشناس در بدنه مدیریت شهری و ایجاد فضایی برای یک رقابت سالم میان نیروهای متخصص بوده، این امر محقق نشده و مدیران ارشد در شهرداری از مدیرانی خارج از شهرداری تهران انتخاب شده‌اند که این عامل باعث بی‌انگیزگی در نیروهای کادری شهرداری تهران شده است.

 

 

- در شورای چهارم آیا مسائلی نظیر هزینه‌های فاقد سند شهرداری کنونی مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

مسائلی مثل هزینه‌های فاقد سند شهرداری متعلق به دوره‌های قبلی است و در دوره سوم باید به آن رسیدگی می‌شد، هر چند که به نظر من هزینه‌های فاقد سند شهرداری اینگونه نیست که خدای ناکرده اختلاس بوده باشد بلکه هزینه‌های فاقد یعنی اینکه بودجه در محل خود هزینه نشده است هرچند که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند مورد توجه باشد و محلی از ایراد است.

 

شفاف سازی درباره فاینانس‌های شهرداری

- نتیجه جلسات برگزار شده اعضای شورای شهر چهارم تهران تاکنون چگونه بوده است؟

تاکنون جلساتی برگزار شده که در آن مسئولان مدیریت شهری نظیر شهردار فعلی، معاونت شهرسازی ومعماری و معاونت مالی واعتباری شهرداری حضور یافته‌اند و در این میان جلسه با معاونت مالی و اعتباری جلسه خوبی بود که به شفاف‌سازی مسایل مربوط به شهرداری بسیار کمک کرد، زیرا در میان اعضا نگرانی‌ها در مورد فاینانس‌هایی که در دوره‌های گذشته انجام شده و پرداخت اقساط آن به گردن شورای چهارم افتاده وجود داشت که در این جلسه به‌صورت کامل در مورد آن بررسی و مقرر شد سه‌شنبه آینده جلسه دیگری برگزار شود.

 

شورای سوم در بعد نظارت تنها به تشکیل معاونت بسنده کرد

- و کلام آخر؟

شورای شهر چهارم تهران به دنبال احیای مجدد اختیارات واقعی شورای شهر به ویژه در بحث نظارت خواهد بود، متاسفانه در شوراهای گذشته به ویژه در شورای سوم در بُعد نظارتی که یکی از مهمترین کارکردهای شورای شهر است، تنها به تشکیل یک معاونت بسنده شده بود که مردم و شهروندان تهران از وجود آن بی‌اطلاع بودند و در سایه آن نظارت موثری صورت نگرفت، شاید یکی از دلایل این باشد که ساختار نظارتی شورا هنوز تصویب نشده و باید یادآور شوم که در شورای چهارم بحث نظارتی اهمیت بیشتری خواهد داشت همچنین با روحیه‌ای که رئیس دولت یازدهم آقای دکتر روحانی دارد و ترکیب احتمالی کابینه وی، این انتظار وجود دارد که شورای چهارم و مدیریت شهری با دولت تعامل بسیار خوبی داشته باشند و بعد از افراط و تفریط‌هایی که در فضای سیاسی کشور صورت گرفت فکر می‌کنم که در نحوه ارتباط شورای شهر و دولت باید تجدیدنظر جدی شود./

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.