۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 144056

در پی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه به دلیل اعطای پناهندگی به اسنودن از سوی مسکو، باراک اوباما دیدار خود با ولادیمیر پوتین را که قرار بود سپتامبر سال جاری برگزار شود، لغو کرد.

دیدار اوباما با پوتین لغو شد

 ایسنا: گرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای پنجم و ششم سپتامبر در کنفرانس سران گروه 20 شرکت خواهد کرد اما بر خلاف آنچه از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به طور جداگانه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و گفت‌و‌گو نمی‌کند.

کاخ سفید اعلام کرد که پذیرش پناهندگی ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از طرف روسیه دلیل لغو این دیدار بوده و دیدارهای دوجانبه تاکنونی میان اوباما و پوتین نتوانسته‌اند نتایج کافی داشته باشند.

یوری یوشاکف، مشاور روابط خارجی رئیس‌جمهوری روسیه اولین مقام کرملین بود که نسبت به لغو دیدار اوباما با پوتین واکنش داد و گفت، این اقدام آمریکا نشان داده که واشنگتن نمی‌تواند روابطش را با مسکو بر اساس یک موضع برابر تقویت کند.

کاخ سفید پس از پذیرش پناهندگی اسنودن از سوی مسکو اعلام کرده بود که اهمیت دیدار رهبران آمریکا و روسیه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

پیش‌تر رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان این که از شنیدن خبر اعطای پناهندگی موقت روسیه به افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا «مأیوس» شده است، گفت: دولت مسکو درخواست‌های واشنگتن را در مورد استرداد این افشاگر نادیده گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، اوباما که از زمان اعلام تصمیم روسیه درباره اعطای پناهندگی موقت به ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا اولین بار است که به اظهارنظر پرداخته است، در ادامه گفت: این تصمیم از سوی دولت مسکو بر چالش‌های اساسی که دولت واشنگتن با روسیه دارد تأثیر گذاشته است. این اقدام ما را از روسیه ناامید کرد.

وی در جریان مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان.بی.سی گفت: این اقدامات به طرز تفکرات و عقاید جنگ سرد باز می‌گردد.

پیش از این، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده بود، اوباما و مقام‌های آمریکایی از تصمیم روسیه برای اعطای پناهندگی یکساله به ادوارد اسنودن با وجود درخواست‌های جدی واشنگتن برای استرداد وی به شدت ناامید شده‌اند.

لغو دیدار پوتین و اوباما در شرایطی است که قرار است وزیران خارجه و دفاع دو کشور در واشنگتن دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال آماده‌سازی مقدمات برای برگزاری نشست وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا و روسیه است.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این نشست در قالب 2+2 در مسکو برگزار خواهد شد و زمان آن برای نهم اوت‌ (18 مرداد) برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مسکو تاکنون پیامی را از سوی واشنگتن مبنی بر لغو این نشست دریافت نکرده است.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: این دیدار چاک هاگل، وزیر دفاع و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان روس خود روز جمعه انجام خواهد شد.

آخرین باری که اوباما و پوتین با یکدیگر دیدار کردند به 28 خرداد ماه و حاشیه نشست گروه هشت در ایرلند باز می‌گردد.

در زمان آن دیدار، هنوز ماجرای افشاگری‌های اسنودن مطرح نشده بود و موضع در قبال سوریه و سامانه دفاع موشکی به عنوان برجسته‌ترین نقاط مورد اختلاف نظر میان مسکو و واشنگتن در نظر گرفته می‌شد.

اوباما در آن دیدار گفت: همان‌طور که پوتین نیز اشاره کرد، ما گفت‌وگوی مفصلی درباره این مسأله داشتیم که چگونه می‌توانیم روابط دو کشور را بیش از این تحکیم بخشیم. با پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی و لغو اصلاحیه جکسون-ونیک، فکر می‌کنم می‌توانیم تجارت و سرمایه‌گذاری را در دو کشور افزایش دهیم و این موضوع می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی و تجاری چه برای روسی‌ها و چه برای آمریکایی‌ها کمک کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.