پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها قیمت زغفران بالا رفته است , درسه روز 250هزار تومان وهمین امر باعث شده که برخی به این فکر بیافتند که چه سودی میبرند این زعفرانکاران , اما واقعیت این است که تنها کسانیکه در این بازا رسود نمیبرند , زعفرانکاران هستند وبس .<BR>

زعفران دراروپا 6000دلار , درایران 1200دلار/بازار جهانی زعفران ؛ تولید 90درصد در ایران , بازار فقط 25 درصد/ کشاورزان تنها کسانی که سودی نمیبرند

درعین حال حتی تجار زعفران هم , برغم اینکه سود خوبی دراین بازار بی حساب وکتاب میبرند , اما درنهایت این کشورماست که از محل صادرات فله ای زعفران ضرر میکند , چرا که دیگر کشورها از محل صادرات مجدد این محصول دهها برابر زعفرانکارانی که در صبحهای سرد پاییز اقدام به جمع اوری محصول کرده وبا هزاران زحمت انرا فرا وری میکنند , سود میبرند.
همه این مسایل درحالی است که مسوولان کشورما از همه این موارد اگاهی دارندو طی سالهای گذشته ظاهرا اقداماتی هم در این راستا انجام داده اند , اما هرگز این اقدامات نتوانسته مثمر ثمر واقع شده و دست دلالان را از این بازار کوتاه کند.
***افزایش 250 هزار تومانی نرخ زعفران
درهمین راستا , عضو شورای ملی زعفران از افزایش پنج درصدی قیمت زعفران طی چند روز گذشته خبر داد و گفت: افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت پایه هر کیلوگرم زعفران از چهار میلیون و 250 هزار تومان به حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان شده است.
علی حسینی - رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی - اظهار کرد: علت افزایش قیمت زعفران، بالا رفتن تقاضا برای مصرف این محصول در فصل تابستان و ماه رمضان است چراکه در این ماه صادرات زعفران به کشورهای اسلامی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر به دلیل افزایش سفرهای توریستی و گردشگری بازار خرید و مصرف آن در داخل نیز رونق می‌گیرد.
وی افزود: قیمت پایه هر کیلوگرم زعفران معمولی از حدود چهار میلیون و 250 هزار تومان به چهار میلیون و 500 هزار تومان رسیده است که البته بسته به کیفیت و نوع بسته‌بندی این محصول تا حدود پنج میلیون و 600 هزار تومان نیز فروخته می‌شود.
عضو شورای ملی زعفران روند افزایش قیمت زعفران در بازارهای جهانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قیمت جهانی زعفران در بازارهای جهانی از 1500 تا 2000 دلار متغییر است که با توجه به افزایش ارزش ریال و کاهش بهای دلار در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود بهای این محصول به نرخ واقعی خود که بیش از 2000 دلار است نزدیک‌تر شود.
حسینی ادامه داد: برخی مشکلات در صنعت زعفران و پایین بودن قیمت آن سبب شده بیشترین سود حاصل از تجارت طلای سرخ به جیب دلالان و واسطه‌هایی برود که کمترین نقش را در تولید این محصول داشته‌اند و کشاورزان که بیشترین سهم را در تولید دارند کمترین سهم را از تجارت زعفران ببرند.
وی تاکید کرد: افزایش لجام‌ گسیخته و کاهش قیمت زعفران هر دو به ضرر تولیدکنندگان زعفران است چراکه کاهش قیمت این محصول باعث بی‌انگیزگی کشاورزان می‌شود و افزایش بیش از حد قیمت آن نیز سبب می‌شود تا همه کشاورزان به سمت کشت زعفران تمایل پیدا کنند که این هم به نفع تولیدکنندگان نیست.
غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران هم دراین خصوص گفت: در حالی قیمت زعفران به دلایل نامشخصی توسط بازرگانان و تولیدکنندگان در بازارهای داخلی مشهد افزایش پیدا می‌کند که بی‌ثباتی قیمت باعث کاهش بازارهای صادراتی شده است.

میری افزود: در زمان حاضر هر کیلوگرم زعفران دسته سه میلیون و 550 هزار تومان، پوشال چهار میلیون و 350 هزار تومان، نگین پنج میلیون و 400 هزار تومان و سرگل چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ این در حالی است که قیمت زعفران پوشال به چهار میلیون و 800، نگین تا چهار میلیون و 500 و سرگل تا چهار میلیون و 650 تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش 250 هزار تومانی قیمت زعفران باعث شده قیمت‌های زعفران تنها برای دو روز ثبات داشته باشد و نابسامانی موجود، بازارهای صادراتی را تحت تأثیر قرار دهد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: صادرات زعفران طی سه ماهه نخست سال جاری 14.5 درصد رشد وزنی داشته است.

میری تصریح کرد: زعفران‌های صادراتی به 43 کشور صادر می‌شود و هنوز کشور جدیدی به جمع کشورهای خواهان زعفران ایران اضافه نشده است.

وی در پایان با اشاره به مشکلات موجود در ورود ارز به کشور یادآور شد: هرچند صادرات روند گذشته خود را دنبال می‌کند، اما برگشت پول به صادرکنندگان به کندی صورت می‌گیرد.
***سود اصلی درجیب دلالان
درعین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به افزایش قیمت250 هزار تومانی زعفران ،گفت: با توجه به اینکه کشوراز نظر تولید وعرضه زعفران نسبت به تقاضا آن در بازارهای مصرف کمبودی ندارد به همین جهت این بی ثباتی قیمت به علت سوء استفاده دلالان و واسطه گران از بازار آشفته زعفران است.
علی ، درواکنش به افزایش قیمت250 هزار تومانی زعفران طی چند روز گذشته، گفت: ایران نخستین تولید کننده زعفران درجهان است به طوری که این محصول از دیرباز یکی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران محسوب می شود به همین جهت کمبودی از نظر تولید زعفران درکشوروجود ندارد.
نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی، با تأکید براینکه 95 درصد ازطلای سرخ جهان توسط ایران تولید می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشوراز نظر تولید وعرضه زعفران نسبت به تقاضا آن در بازارهای مصرف کمبودی ندارد به همین جهت این بی ثباتی قیمت به علت سوء استفاده دلالان و واسطه گران از بازار آشفته زعفران است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است، افزود: قطع قیمت خرید تضمینی زعفران ازسوی دولت موجب شد که هزینه های تولید زعفران برای کشاورزان بسیار بیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
ایرانپور،اظهار داشت: واسطه گران و دلالان از شرایط بحرانی زعفرانکاران نیز سوءاستفاده کرده وعلاوه برخرید فله ای زعفران از کشاورزان موجب بی ثباتی قیمت در بازارهای داخلی شده اند که این مهم منجر به کاهش بازارهای صادراتی نیزشده است.
وی، با تأکید براینکه متولی اصلی بخش کشاورزی به ویژه زعفران وزارت صنعت و معدن و تجارت است، تصریح کرد: مسئولان دولتی باید با این گونه واسطه گران و دلالان که موجب بی ثباتی وافزایش قیمت زعفران شده اند که این اقدام سود جویانه آنها علاوه بر کاهش بازارهای صادراتی منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است برخورد قاطع وقانونی کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به اینکه کشوربا صادرات زعفران می تواند درآمدی معادل صادرات نفت داشته باشد،گفت: دولت علاوه برکمک به بخش خصوصی درجهت طراحی بسته بندی استاندارد و مرغوب باید قیمت خرید تضمینی مناسبی برای زعفرانکاران تخصیص دهد و طبق قانون صندوق حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله زعفران از کشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی برساند.
***تعلل در خرید تضمینی
درهمین راستا , نماینده مردم تربت حیدریه ،مه ولات و زاوه درمجلس، با تأکید براینکه متولی اصلی بخش زعفران وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: دلالان با تعلل مسئولان در تعیین خرید تضمینی زعفران ازشرایط بحرانی زعفرانکاران نیزسوءاستفاده کرده وبا خرید فله ای زعفران از کشاورزان هم موجب بی ثباتی قیمت دربازارهای داخلی و هم به کاهش بازارهای صادراتی دامن زده اند.
ابوالقاسم خسروی سهل آبادی ، درواکنش به افزایش قیمت250 هزار تومانی زعفران درطی چند روز گذشته، گفت: متأسفانه تا به امروز تصمیم گیرنده اصلی قیمت زعفران در بازارهای داخلی واسطه گران و دلالان هستند و تصمیم گیرنده اصلی برای تنظیم قیمت زعفران که دراختیارمجمع وزارت جهاد کشاورزی و کانون وابسته به زعفران کاران نیز باشد اکنون در بازارهای داخلی وجود ندارد.
نماینده مردم تربت حیدریه ،مه ولات و زاوه درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عملکرد ضعیف مسئولان دولتی منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است،تصریح کرد: قطع قیمت خرید تضمینی زعفران ازسوی دولت موجب شد که هزینه های تولید زعفران برای کشاورزان بسیار بیشترازدرآمدهای حاصل از فروش آن باشد که این امر برای کشاورزان نه تنها سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.
این نماینده مردم درمجلس نهم ،اظهار داشت: دلالان و واسطه گران از شرایط بحرانی زعفرانکاران نیز سوءاستفاده کرده وعلاوه برخرید فله ای زعفران از کشاورزان موجب بی ثباتی قیمت در بازارهای داخلی شده اند که این مهم منجر به کاهش بازارهای صادراتی نیزشده است.
خسروی ،با بیان اینکه طبق قوانین تجارت بین المللی هرکشوری که 52 درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند می تواند بورس بین الملل داشته باشد،افزود: در بورس بین الملل علاوه بر شفاف سازی قیمت ها نسبت به عرضه و تجارت و بسته بندی محصول تصمیم گیری جهانی می شود به طوری که می توان در بازار تولید و مصرف جهانی قرار گرفت.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولتی درصادرات زعفران،تصریح کرد: 95 درصد ازطلای سرخ جهان توسط ایران تولید می شود اما متأسفانه به علت عملکرد ضعیف مسئولان دولتی،کشور بورس بین المللی برای صادرات زعفران دراختیارنگرفته که این امرمنجربه کاهش سهم ایران ازگردش مالی زعفران دربازارهای جهانی و نیز بی ثباتی قیمت در بازارهای داخلی شده است.
وی، با تأکید براینکه متولی اصلی بخش کشاورزی به ویژه زعفران وزارت جهاد کشاورزی است،افزود: قانون طرح انتزاع و تمرکزوظایف که ازمفاد آن صادرات، تنظیم بازاروصنایع تبدیلی بخش کشاورزی است باید ازوزارت صنعت و معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود که متأسفانه به علت نبود دستگاه تخصصی دربحث حاکمیت و نظارتی تا به امروز این اقدام صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به اینکه کشوربا صادرات زعفران می تواند درآمدی معادل صادرات نفت داشته باشد،گفت: دولت جدید باید قیمت خرید تضمینی مناسبی برای زعفرانکاران تخصیص دهد و طبق قانون صندوق حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله زعفران از کشاورزان حمایت عملیاتی کند وکشوررا دراین زمینه به استقلال اقتصادی برساند.
*** خرید تضمینی ضرورتی ندارد
درمقابل این اظهارات یک نماینده مجلس که اتفاقا اکثر مردم حوزه انتخابیه اش , زعفرانکارند, یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با تأکید بر اینکه زعفران جزء کالاهای ضروری جامعه نیست،گفت: زعفران به علت اینکه جزء کالاهای اساسی و استراتژیک محسوب نمی‌شود ومانند نان، سیب زمینی و ذرت مصرف روزانه درجامعه ندارد پس نباید قیمت خرید تضمینی برای آن ازسوی مسئولان در نظر گرفته شود.
محمدرضا امیری کهنوج ، درواکنش به افزایش قیمت250 هزار تومانی زعفران طی چند روز گذشته، گفت:با توجه به اینکه هزینه های کاشت و برداشت زعفران درهرهکتار برای زعفران کاران بسیارزیاد است به همین جهت افزایش قیمت این محصول در بازارهای مصرف باید به گونه ای باشد که برای کشاورزان سود و ارزش افزوده خوبی به دنبال داشته باشد.
نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب درمجلس شورای اسلامی، درپاسخ به این سؤال مبنی براینکه قطع قیمت خرید تضمینی زعفران ازسوی دولت منجر به راهیابی دلالان به این حوزه شده است که این دلالان از شرایط بحرانی زعفرانکاران نیز سوءاستفاده کرده وعلاوه برخرید فله ای زعفران از کشاورزان موجب بی ثباتی قیمت در بازارهای داخلی شده اند که این مهم منجر به کاهش بازارهای صادراتی نیزشده است،تصر یح کرد: زعفران به علت اینکه جزء کالاهای اساسی و استراتژیک محسوب نمی شود ومانند نان، سیب زمینی و ذرت مصرف روزانه درجامعه ندارد پس نباید قیمت خرید تضمینی برای آن ازسوی مسئولان در نظر گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم،با تأکید بر اینکه زعفران جزء کالاهای ضروری جامعه نیست، اظهار داشت: اگر قیمت خرید تضمینی برای زعفران قرار داده شود درسایرمحصولات کشاورزی ازجمله گوجه فرنگی و پیازهم باید قیمت خرید تضمینی درنظر گرفته شود که این مهم منجر به بی ثباتی در بازارمحصولات کشاورزی خواهد شد.
امیری کهنوج،با انتقاد ازعملکرد نامناسب برخی ازفروشندگان و صادر کنندگان زعفران،افزود: متأسفانه برخی از فروشندگان فقط به دنبال راه هایی برای کسب سود بیشترهستند که به همین جهت با وارد کردن ناخالصی هایی به زعفران و فروش آن در بازارهای داخلی و نیز صادر کردن آن به کشورهایی چون امارات موجب لکه دار شدن نام زعفران ایرانی شده اند به همین جهت مسئولان باید با این گونه فروشندگان متخلف برخورد قاطع وقانونی کنند.
نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب درمجلس، تصریح کرد: بیش از90 درصد زعفران کشور به صورت فله ای و با قیمت پایین به کشوراسپانیا صادر می شود و این کشور زعفران ایرانی را با بسته بندی مرغوب و با برند اسپانیا به کشورهای اروپایی صادر می کند که این مهم ارزش افزوده بسیاری برای این کشور دربردارد.
این نماینده مردم درمجلس نهم، نبود تبلیغات و اطلاع رسانی در بازارهای جهانی و نیز نداشتن بسته بندی مرغوب و شکیل برای صادرات زعفران از دلایل نبود موفقیت در حوزه صادرات این محصول نام برد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان راهکاری مبنی بر ارتقا سطح صادرات زعفران کشور، گفت: با توجه به اینکه قیمت زعفران متناسب با قدرت خرید و درآمد جامعه نیست کشورمی تواند با بازاریابی جهانی ونیز بسته بندی مرغوب واستاندارد زعفران زمینه صادرات این محصول را در کشورافزایش دهد و درهمین راستا ارزآوری وارزش افزوده بسیارخوبی برای کشورو کشاورزان به دنبال داشته باشد.

***زعفران به نام ایران ،به کام دیگران
درحالیکه مشکلات داخلی گریبان زعفران وزعفرانکار ایرانی را گرفته که بازار زعفران دنیا اصلا دراختیار ایران نیست و بازرگانان اماراتی و اسپانیایی هستند که دراین میدان یکه تاز هستند .
درهمین راستا , عضو شورای ملی زعفران گفت: بیش از 90 درصد زعفران صادراتی ایران به نام دیگران بسته‌بندی و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود که ارزش افزوده فراوانی برای کشورهای صادکننده دربر دارد.
علی حسینی اظهار کرد: در حال حاضر صادرات زعفران ایرانی به دو صورت صادرات به خریداران عمده این محصول که آن را مجددا صادر می‌کنند و صادرات به بازارهای مصرف نهایی انجام می‌شود.
وی افزود: بخشی از زعفران ایرانی در بسته‌بندی‌های 10 و 30 گرمی به کشورهایی مانند امارات، اسپانیا، هند و ... صادر می‌شود که مجددا به کشور‌های هدف و مصرف‌کننده ارسال می‌شود.
عضو شورای ملی زعفران گفت: بیش از 90 درصد زعفران صادراتی ایران به نام دیگران بسته‌بندی و به کشورهای اروپایی صادر می‌شود که ارزش افزوده فراوانی برای کشورهای صادکننده در بر دارد.
حسینی ادامه داد: بخش دیگری از صادرات طلای سرخ به کشور‌های مصرف‌کننده‌ای مانند چین، هلند، استرالیا، کانادا، آلمان صورت می‌گیرد که صادرات زعفران را با بسته‌بندی‌های ریز در شبکه‌های مویرگی و با بسته‌بندی‌های بزرگ در مصارف صنعتی مانند داروسازی استفاده می‌کنند.
وی اظهارکرد: خرید و فروش زعفران در بازار‌های جهانی حدود چهار میلیارد دلار گردش مالی دارد که ایران علی‌رغم این‌که بیش از 90 درصد طلای سرخ جهان را تولید می‌کند تنها 500 میلیون دلار در گردش مالی این محصول سهم دارد.
عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: ایران می‌تواند با فراهم‌ کردن زیرساخت‌های مناسب و حذف سیاست‌گذاری‌های نادرست همچون عوارض صادراتی زعفران و تدوین سیاست‌های تشویقی و حمایتی از بسته‌بندی‌های مناسب بازار‌های صادراتی هدف، میزان گردش مالی خود را به یک میلیارد دلار در سال افزایش دهد.
حسینی گفت: برای افزایش سهم ایران در گردش مالی زعفران باید با مصرف‌کنندگان جهان ارتباط برقرار کرده و مدیریت کارشناسی‌ شده و منطقی براساس نیاز بازار‌های هدف در صادرات این محصول اعمال کرد.
به گزارش خبرنگار قدس انلاین , سالانه حدود 300 تن زعفران در جهان تولید و مصرف می‌شود که ایران با تولید بیش از 250 تن اولین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود اما از سال گذشته تعیین تعرفه‌های صادراتی و گمرکی برای صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های متفاوت باعث کاهش نسبی صادرات زعفران نسبت شد.
این تعرفه‌ها به گونه‌ای است که برای صادرات زعفران با بسته‌بندی‌های بیش از 30 گرم پنج درصد تعرفه‌ی گمرکی اخذ می‌شود که این امر سبب شد بیش از 60 درصد طلای سرخ در بسته‌بندی‌های 10 تا 30 گرمی صادر شود و ارزشی بالغ بر 310 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.
هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازارهای صادراتی حدود 3200 دلار بالغ بر 11 میلیون تومان فروخته شد و کشورمان سال گذشته حدود 126 تن زعفران به ارزش بالغ بر 396 میلیون دلار کشورهای مختلف صادر کرد.
در حالی ایران به عنوان تامین کننده بیش از 95 درصد زعفران در جهان به شمار می‌رود که اسپانیا به عنوان بزرگترین صادرکننده طلای سرخ ایران به دیگر کشورها و البته با نام و برند خود، تعیین کننده قیمت جهانی زعفران شده است.
درهیمن خصوص ؛ رییس شورای ملی زعفران گفت: متوسط قیمت زعفران در بازارهای اروپایی بیش از 6000 دلار اما زعفران ایرانی به دلیل صادرات فله‌ای و کیفیت پایین حدود 1200 دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.
رییس شورای ملی زعفران گفت: متوسط قیمت زعفران در بازارهای اروپایی بیش از 6000 دلار اما زعفران ایرانی به دلیل صادرات فله‌ای و کیفیت پایین حدود 1200 دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.
فرشید منوچهری اظهارکرد: عدم ثبات قیمت زعفران یکی از عوامل تهدید برای این محصول است اما باید قیمت زعفران به گونه‌ای در بازارهای جهانی تثبیت شود که بتوان آن را کیلویی 2000 تا 2500 دلار به فروش رساند که قیمت منطقی برای زعفران ایرانی به شمار می‌رود.
رییس شورای ملی زعفران عنوان کرد:‌ برای بهبود و تثبیت جایگاه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی باید تهدیداتی مانند صادرات فله‌ای و با کیفیت پایین، نبود ثبات قیمت و کمبود منابع مالی را از پیش رو برداشت.
منوچهری ادامه داد: با وجود اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است اما اثرگذاری قابل قبولی در بازارهای جهانی ندارد و این یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که بر سر راه زعفران ایرانی وجود دارد.
وی تاکید کرد: صادرات فله‌ای و بدون شناسنامه زعفران باعث می‌شود تا این محصول به نام دیگر کشورها مانند اسپانیا به بازارهای هدف جهانی صادر شود که تهدیدی برای زعفران ایرانی در بازارهای صادراتی به شمار می‌رود.
 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
    3 0
    میخوام بزنم تو کار صادرات زعفران ب اروپا بایدچکارکنم