هر چند در دوره جنگ سرد روابط آمریکا و شوروی سابق به عنوان دو ابرقدرت در عرصه جهانی روابطی عموماً تنش آلود و مبتنی بر رقابت بود، ...

مسایل جدید و معمای روابط روسیه و آمریکا

با این همه پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی و پدید آمدن روسیه به عنوان کشور جانشین شوروی، امیدواری زیادی برای شروع روابطی نوین بین روسیه و آمریکا وجود داشت.
این در حالی است که روابط روسیه و آمریکا طی دو دهه اخیر یعنی از هنگام فروپاشی شوروی همواره دستخوش نوسانات زیادی بوده است.
در عین حال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دوره جدید زمامداری خود از سال 2012 بر این مسأله تأکید کرد که روسیه به شرطی برای توسعه مناسبات دو جانبه با آمریکا آمادگی دارد که واشنگتن اصول مشارکت برابر و توام با احترام متقابل را رعایت کند. این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا از آغاز روی کار آمدنش در سال 2009 موضوع «شروع مجدد» در روابط آمریکا و روسیه که در دوره بوش رو به تنش نهاده بود را مطرح کرد، اما اکنون پس از پنج سال مشخص شده که نه تنها از اختلافات دو کشور کم نشده بلکه موضوع های جدیدی مانند اختلاف درباره نحوه حل بحران سوریه و نیز موضوع اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی های غیر قانونی دولت آمریکا از مردم این کشور از سوی روسیه موجب تنش های جدیدی بین دو کشور شده و حتی باعث شده تا از سوی آمریکا دیدار دوجانبه اوباما و پوتین در جریان اجلاس آتی گروه بیست در سن پترزبورگ لغو شود.
به نظر می رسد در برهه کنونی روابط آمریکا و روسیه دوره پر نوسانی را می گذراند و با وجود برخی تلاش های دو طرف برای ایجاد و گسترش زمینه‌های همکاری در موضوعاتی مانند مسأله افغانستان ، برگزاری نشست ژنو -2 برای حل بحران سوریه و برخی اقدامات نظامی و امنیتی مشترک، هنوز فهرست بلند بالایی از اختلافات دو کشور وجود دارد که موجب ادامه تنش ها در روابط دو جانبه شده است.
این در حالی است که به‌رغم روابط سرد آمریکا و روسیه، باراک اوباما، تأکید کرده که روابط شخصی نامناسبی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ندارد.
با این همه تحلیلگران با اشاره به نگرانی فزاینده آمریکا از رشد اقتصادی روسیه در سال های اخیر از روی آوردن مقام های کاخ سفید برای فشار بر کرملین و کند کردن روند پیشرفت این کشور تحت پوشش دفاع از حقوق بشر و نبودن آزادی های سیاسی سخن می گویند. هم چنین آمریکا در عمل نشان داده است که به خواسته های روسیه چندان توجهی نمی کند. این مسأله در موارد مختلفی مانند استقرار سامانه های ضد موشکی در اروپا ، گسترش حضور در مناطقی مانند قطب شمال و دریای سیاه که حساسیت روسها را برانگیخته و نیز تلاش برای گسترش ناتو به سوی شرق تبلور پیدا کرده است.ضمن این که روسیه به همراه چین به عنوان رقبای اصلی آمریکا در عرصه های مختلف اقتصادی ، تجاری و نظامی محسوب شده و آمریکایی ها تمایلی به افزایش قدرت روسیه بویژه در زمینه اقتصادی و تکنولوژیکی ندارند.
در واکنش به اقدامات آمریکا، موضع پوتین در زمینه مشارکت برابر و توام با احترام متقابل و همچنین ضرورت توجه آمریکا به منافع و مواضع روسیه در رفتارهای خود به عنوان شروط توسعه روابط با آمریکا در واقع نشان دهنده آگاهی سران روسیه از اقدامات بدخواهانه آمریکا علیه این کشور و ضرورت بازنگری در این باره از سوی مقامات کاخ سفید است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.