قدس آنلاین- زهرا دلپذیر: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش آیینه بقا، ویژه نکوداشت «علی باقرزاده (بقا)»، شاعر معاصر کشورمان، وی را یکی از بازماندگان کم شمار مجموعه ای از شاعران چیره دستی توصیف کردند که در برهه ای از زمان مشهد را کانون شعر سرآمد و ممتاز دوران خود ساخته بود.

ادای حقّ شعر و ادب و پاسداشت حرمت و کرامت انسان والائی

در این پیام آمده است: نکوداشت ادیب و شاعر ارجمند جناب علی باقرزاده (بقا) ادای حقّ شعر و ادب و پاسداشت حرمت و کرامت انسان والائی است که همواره حرمت و کرامت شعر و شاعری را پاس‌داشته و زبان گویا و طبع روان را جز به راه نیکی و راستی به کار نگرفته است. این دوست دیرین و شفیق یکی از بازماندگان کم‌شمار مجموعه‌ای از شاعران چیره دستی است که در برهه‌ای از زمان، مشهد را کانون شعرِ سرآمد و ممتازِ دوران خود ساخته و زبان شعردوستان و شعرشناسان را به تحسین و تکریم جایگاه ادبی خویش گشوده بودند. قطعه‌های بقا همچون قطعه‌هائی از دیبای رنگین و خوش‌نگار در انبوه غزل و قصیده‌ی ممتاز آن دورانِ مشهد، جلوه‌ای ویژه و چشم و دل‌نواز داشت، با امید که همچنان پایدار و ماندگار باشد.
به گزارش قدس آنلاین در همایش آیینه بقا که از سوی فرهنگسرای فردوسی مشهد برگزار شد، تنی چند از استادان و دوستداران زبان و ادب فارسی و شاعران خراسانی در باره جنبه های مختلف شخصیت استاد باقرزاده به سخنرانی و شعر خوانی پرداختند.
محمد رضا خسروی، سخنرانی خود را با نام قطعه سرای محتشم ایراد کرد. وی با اشاره به اینکه در پنجاه سال گذشته پنج شاعر بزرگ در مشهد یعنی احمد کمال، غلامرضا قدسی، محمد قهرمان، ذبیح¬الله صاحبکار و استاد علی باقرزاده میدان دار ادب خراسان به شمار می¬آمدند خاطر نشان کرد: هم نشینی و هم نفسی این پنچ تن با یکدیگر به گونه¬ای بود که هر کدام دیگری را تداعی می¬کرد و در محفل و انجمنی که یکی از اینان نمی¬بود آن انجمن را سروری نبود. وی با بیان اینکه از جمع این شاعران مطرح تنها استاد بقا در جمع ما باقی است و بقیه از میان ما پر کشیدند گفت: استاد باقرزاده از ائمه شعر خراسان است و باید مقام ایشان را بزرگ شمرد و قدر ایشان را دانست.
در ادامه دکتر محمد رضا راشد محصل گفت: استاد بقا آن عشقی که انگیزه برای زندگی کردن را می-دهد را در آثار خود می¬دهند. شعر ایشان حکمی و اندرزی است و این حکمت در همه کتاب هایی که از ایشان چاپ شده انعکاس یافته است.
سپس استاد باقرزاده به جایگاه آمد. وی با گفت: از مقام معظم رهبری که پیام دلنشین خود دوستی پنجاه ساله را پاس داشته و مفتخرم داشتند و از همه حضار و کسانی مکه مقاله نوشتند سپاسگزاری می کنم.
وی با اشاره به اینکه خراسان همواره مهد ادب بوده و دانشی مردانی چون خیام و عطار و فردوسی و.. را در خود پرورانده است اظهار داشت: شاعر امروز باید با آثار گذشتگان آشنا باشد، کتابهای زیادی را مطالعه کند و زنبوروار از شهد گل¬های معرفت بچشد و عسل تحویل جامعه دهد. همچنین شایسته است باید با کردار و رفتار خود به جامعه درس زندگی بیاموزد.
در پایان همایش پس از اعطای لوح تقدیر به استاد باقر زاده(بقا)، کتاب آیینه بقا رونمایی شد. این کتاب دارای دو بخش است بخش اول شامل زندگینامه استاد و بخش دوم به مقالاتی درباره کلیات شعری و همچنین جنبه¬های مختلف شعر استاد بقا می¬پردازد.
گفتنی است علی باقرزاده که با تخلص شعری «بقا» شناخته می‌شود، شاعر ۸۴ ساله معاصر است که اصالتی یزدی دارد اما در مشهد زیسته است. وی علاوه بر شاعری، در سفرنامه‌نویسی و خاطره‌نویسی هم قلم می زند و همچنین از کارآفرینان بنام و خیران مدرسه‌ساز به شمار می‌رود. بیشتر شعرهای علی باقرزاده در قالب قطعه سروده شده‌اند که یکی از قالب‌های سنتی شعر فارسی است. برخی صاحب‌نظران با‌توجه به همین قطعات، وی را پس از پروین اعتصامی» برجسته‌ترین قطعه‌سرای معاصر دانسته‌اند.
شعرهای «حب وطن» و «بخشدار هویزه را گفتند؛ ترک کن شهر خویشتن را زود از سروده های استاد بقا است
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.