پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: شاخص کل بازار سرمایه که دیروز موفق به دو رکوردزنی شد و از کانال 61 و 62 هزار واحد عبور کرده بود، در آخرین روز تابستان به فاز استراحت رفت و به کانال 61 هزار واحد عقب نشینی کرد.

افزایش دمای بورس در گرمای سیاست/شاخص بورس در حوالی حباب دور میزند؟/ از هرگونه رفتار هیجانی در بورس بپرهیزید

در بازار امروز قیمت سهام اکثر شرکت‌ها منفی شد و شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس، هلدینگ خلیج فارس، تاپیکو، پالایشگاه اصفهان، بانک ملت و ملی مس بیشترین تاثیر را در عقب نشینی شاخص کل بورس گذاشتند.
***ضربه دلار بر شاخصهای بورس
شاخص بورس اوراق بهادار طی هفته گذشته به واسطه رفع محدودیت و برخی تحریم‌های بین‌المللی با نگاهی مثبت به آینده موفق به فتح قله 62 هزار واحدی برای اولین بار در تاریخ معاملات شد.
امروز چند عامل موجب عقب‌گرد شاخص به کانال 61 هزار واحد شد چرا که در کانال 62 هزار واحدی دوام نیاورد.
به این ترتیب ارزش بازار نیز با کاهش 2 هزار میلیارد تومانی به مرز 301 هزار میلیارد تومان رسید.
در این باره کامران صدیقیان کارشناس بازار سرمایه سه عامل اصلی برای بازگشت شاخص به کانال 61 هزار واحد عنوان کرد و گفت: شوک ارزی روز گذشته و تأثیرپذیری بسیاری از شرکت‌های صادراتی از این امر موجب شد تا این شرکت‌ها با صف فروش همراه شوند.
وی معتقد است برخی شرکت‌ها همچون پتروشیمی جم نرخ ارز را 3200 تومان شناسایی کرده‌اند و در صورت کاهش نرخ در بازار تاثیر خواهد گرفت.
صدیقیان تعدیل مثبت بسیاری از این شرکت‌ها را با کاهش نرخ ارز، منتفی دانست و تأکید کرد: برخی از شرکت‌هایی که محصولات ارزی خود را با نرخ آزاد می‌فروشند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش یا کاهش نرخ ارز اثر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها گفت: به عنوان مثال فولادی‌ها و بانکی‌ها با کاهش نرخ شرایط بهتری تجربه می‌کند.
وی ادامه داد: درباره دلیل دیگر روند منفی امروز بازار می‌توان به پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد که موجب افزایش عرضه در بازار بود.
این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بازار تأکید کرد: از طرفی چشم‌انداز روشنی درباره سیاست‌ها و تنش‌های بین‌المللی به وجود آمده و همین امر در بلند‌مدت تأثیر خود را می‌گذارد.
شهریار شهمیری یکی از کارشناسان بازارهم با بیان اینکه بازار اکنون به واسطه عوامل مختلفی روند طبیعی خود را طی می‌کند گفت: اکنون اخبار نقش پررنگ‌تری نسبت به تحلیل‌ها در بازار بازی می‌کند.
وی ادامه داد: واکنش هیجانی سریع مشتریان حقیقی و حقوقی از جمله ایراداتی است که باید آن را پذیرفت و یکی از دلایل نوسان در بازار طی ماه‌های اخیر رفتار هیجانی آنان عنوان می‌شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به رابطه میان تغییرات نرخ ارز و رفتار بازار سرمایه تصریح کرد: نرخ ارز یکی از پرواکنش‌ترین مواردی است که همیشه بر روی بازار سرمایه سایه انداخته و تأثیر زیادی در بازار دارد.
وی ادامه داد: اکنون بازار سرمایه در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و در صورت کاهش میزان شاخص باید به دلایل افزایش آن در روزهای گذشته توجه داشت.
شهمیری با اشاره به برگزاری مجمع سازمان ملل و تعیین زمان مذاکرات با گروه 1+5 خاطر نشان کرد: این مذاکرات موجی از امیدواری‌ها را ایجاد کرده و امکان کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود دارد.

***آنقدر سود داشته که ضرر ندارد
درحالی که افت امروز بورس زنگ هشداری برای برخی سرمایه گزاران هیجانی این بازار بود , اما بورس همچنان جذابیت های خاص خودرابرای سرمایه گذاران دارد ، شاید یکی از عمده ترین دلایلی که این افت را توجیه میکند , رشد عجیب وغریب شاخصهای بورس طی ماههای اخیر است , درعین حال که بازار های موازی بورس از جمله طلا وارز اصلا حال و روز خوشی ندارد و مسکن نیز دراستانه تزلزل قرارگرفته است.
درهمین راستا , رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازدهی 140 درصدی بورس از ابتدای سال 91 تاکنون گفت: در این مدت 39 هزار میلیارد تومان تامین مالی در بورس‌های مختلف صورت گرفته است.
علی صالح آبادی گفت: برای تحلیل شرایط بازار سهام نباید فقط به شاخص کل نگاه کرد، بلکه باید همه نماگرها ازجمله حجم و ارزش معاملات و نقدشوندگی بازار را مدنظر قرار داد تا جایگاه و وضعیت بورس در اقتصاد بهتر مشخص شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به ارزش معاملات سه بورس اوراق بهادار، فرابورس و کالا اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 92، به طور متوسط روزانه هزار میلیارد تومان معامله شده است که در قیاس با دوره مشابه سال قبل، 250 درصد رشد را نشان می دهد. از ابتدای امسال دفعات معاملات هفت میلیون و 300 دفعه بود، این رقم در مدت مشابه قبل، دو میلیون و 450 دفعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص در سال جاری، 63 درصد رشد داشته است، ابراز داشت: در سال جاری دو عرضه مهم انجام شده است. در گام نخست، هلدینگ خلیج فارس در راستای اصل 44 واگذار شد که ارزشی حدود هزار میلیارد تومان داشت. در گام بعد، هفته گذشته نیز پتروشیمی جم وارد فرابورس شد.

صالح آبادی افزود: مجموعه این عوامل موجب شد تا سرمایه گذاران جدید نیز به بورس اوراق بهادار جذب شوند؛ به طوری که هم اکنون 6 میلیون و 500 هزار کد معاملاتی صادر شده است که در قیاس با کشورهای منطقه رقمی بی نظیر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه گزارش های سه ماهه شرکت ها مثبت بود، گفت: هم اکنون شرکت ها در حال آماده سازی گزارش های شش ماهه خود هستند که این آمارها مثبت ارزیابی می شود. در مجموع برآوردها این است که نگاه مثبتی نسبت به بازار سهام در کشور وجود دارد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر این مطلب که گروهی معتقدند ارزش بازار سهام طی سال های اخیر از نظر دلاری تغییر نکرده و همچنان 100 میلیارد دلار است، گفت: در این مدت، رشد بورس اوراق بهادار از رشد دلار بیشتر بوده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه ابتدای سال 91، دلار تقریبا نزدیک دو هزار تومان بود، گفت: روز گذشته ارزش دلار آزاد به 2900 تومان رسید، بنابراین دلار از دو هزار تومان به دو هزار و 900 تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه شرکت ها در پایان سال مالی خود، میان سهام داران سود تقسیم می کنند، افزود: از ابتدای سال 91 تا الان با محاسبه سود نقدی، بورس اوراق بهادار بیش از 140 درصد بازدهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه بازدهی بورس اوراق بهادار از سایر بازارهای رقیب مانند طلا، مسکن، ارز و .. بیشتر بوده است، ابراز داشت: بازدهی بورس اوراق بهادار از تورم بیشتر بوده است.

*** رشد عجیب شاخص ها
رشد عجیب بورس طی ماههای گذشته درحالی رخ داد که خیلی ها بر این باور بودند این رشد حبابی است و هر لحظه احتمال فروشکستن حباب ان وجود دارد این درحالی بود که طی همین ماهها بازار های دیگر روال چندان خوبی را پشت سر نمیگذاشتند هرچند که افزایش قیمتها و تورم بیش از 30درصدی باعث شده بودکه بالارفتن شاخص تا حدودی توجیه شود , ولی دراین شرایط بازار های رقیب به شدت هوس انگیزتر شده بود وسرمایه کمتر کششی به سمت بازار سرمایه داشت ، درعین حال برخی همین رشد را هم به فال نیک میگیرند.
یک کارشناس ارشد اقتصادی رشد عجیب شاخص بورس را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد که در خصوص بازار سرمایه باید دقت بیشتری صورت گیرد.
تورج حریرچیان، کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در ماه های اخیر به‌ویژه روزهای اخیر شاهد رشد اعجاب انگیز بورس هستیم به طوری که اخبار بورس حکایت از آن دارد که شاخص کل بورس تا کانال 61 هزار واحد افزایش یافته و ارزش معاملات نیز به 3095 میلیارد ریال رسیده است.
وی افزود: حال باید بررسی کرد که اگر توقف رشد و سکون در بازارهای مسکن و دلار و سکه موجب رشد بازار سرمایه شده است، آن را باید به فال نیک گرفت و یا با دقت مراقب آن بود.
وی با طرح این سوال که آیا رونق یک بازار در اقتصاد به دلیل شکسته شدن چند بازار موازی دیگر موجب عدم تعادل در اقتصاد نیست و این عدم تعادل موجب آن نخواهد شد که چند صباحی دیگر این بازار نیز به سرنوشت بازارهای ارز، طلا و مسکن دچار شود؟ خاطرنشان کرد: صاحبان سرمایه در هر بازاری که بتوانند حتی با سفته بازی و ایجاد حباب سود بیشتری برای خود کسب کنند، وارد می شوند و هیچ ملاحظه ای نیز برای ایجاد عدم تعادل در اقتصاد برای آنان وجود ندارد.
حریرچیان عنوان کرد: پس برای این افراد بازار سرمایه با سایر بازارها فرقی نمی کند اگرچه رونق بازار سرمایه باعث رونق بخش تولید و شرکتهای تولیدی و موجب رشد تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد کشور می‌شود.
وی افزود: اگرچه شرکتهای تولیدی باید نقش عظیمی از سرمایه خود را از بازار سرمایه کسب کنند ولی متاسفانه برای صاحب سرمایه این بازار با بازارهای دیگر فرقی ندارد و حتی در صورت لزوم با ایجاد حباب و رونق کاذب به کسب سود بیشتر خواهد پرداخت و در صورت توقف رشد آن نیز از بازار خارج می شود.
وی عنوان کرد: لذا به نظر می رسد که لازم است در مورد بازار سرمایه دقت بیشتری به عمل آید وحتی می طلبد که مسئولین اقتصادی کشور کاملا رشد آن را متناسب با ظرفیت اقتصادی کشور و جلوگیری از رشد غیر منطقی آن و جلوگیری از ایجاد حباب در آن مورد توجه داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه به نکاتی اشاره کرد و گفت: نخست ذکر این مطلب را ضروری می دانم که لازم است نحوه محاسبه شاخص بورس مورد تجدید نظر قرار گیرد به نحوی که شاخص مذکور نشان دهنده 100 درصد رشد واقعی باشد.
حریرچیان ادامه داد: تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارها قابل توجه است و توقف آن نیز با توقف سایر بازارها یکسان نیست زیرا توقف سایر بازارها مانند ارز، طلا، سکه و مسکن صرفا موجب ضرر شخص سرمایه گذار می شود و حتی ممکن است به نفع اقتصاد کشور باشد ولی توقف در بازار سرمایه نه تنها موجب ضرر سرمایه گذار خواهد بود بلکه ضرر شرکتهای تولیدی و تولید کشور و کاهش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.
وی عنوان کرد: بورس آینده تمام نمای اقتصاد کشور است در حالی که اکنون چنین نیست و باید چنین شود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: باید بررسی کرد که افزایش شاخص بورس و افزایش حجم معاملات آن ناشی از فعالیت عملیاتی شرکت ها است یا ناشی از فعالیت های غیرعملیاتی شرکتها. ناشی از نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات در اثر تورم است یا مسائلی غیر از آن. در صورت ثبات اقتصادی وضعیت شرکتهای مذکور چگونه خواهد بود؟
***مراقب حبابی شدن بورس باشید

اما همه به یک اندازه خوشبین نیستند وبرخی نسبت به حبابی شدن بازار بورس هشدار میدهند , هشدارهایی که شاید درمیان خبرهای خوشی که هر روزه از بورس مخابره میشود گم شده باشد.
دبیر کل اسبق بورس با بیان اینکه رفع تحریم‌های سوئیفت بانکی تأثیر زیادی در افزایش ارزش سهام بانک‌ها نخواهد داشت، گفت: با گشایش سیاسی به وجود آمده باید تمام بخش‌های اقتصاد رشد کنند و باید مراقب حبابی شدن بورس هم باشند.
احمد میرمطهری، دبیرکل اسبق بورس ، با اشاره به اینکه نرخ ارز در درجه اول پس از رفع تحریم‌های بین بانکی تحت عنوان سوئیفت کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیر زیادی از رفع تحریم‌ها می‌گیرد.
وی ادامه داد: پیش از این نقل و انتقالات ارز شرکت‌ها و مردم دچار مشکل شده بود و با رفع این تحریم دلارهای خانگی روانه بازار شده و از قیمت ارز به شدت کاسته خواهد شد.
میرمطهری معتقد است، بیشترین تأثیر رفع تحریم نقل و انتقالات ارز بین بانکی بر بازار آزاد خواهد بود و از قیمت‌های فعلی بیشتر از این کاسته خواهد شد.
وی با بیان اینکه، پیش از تحریم‌های نقل و انتقالات بانکی دلار بالای 3 هزار تومان ارزش نداشت، گفت: با رفع این تحریم‌ها مقدار زیادی از حباب آن کاسته شده و به قیمت واقعی می‌رسد.
میرمطهری درباره تأثیر رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات ارز در سهام نمادهای حاضر در گروه‌های بانکی، تأکید کرد: بانک‌ها بیشتر با کارمزد نقل و انتقالات ارز از محل مبادلات منتفع می‌شوند؛ بنابراین نباید در اثر جو روانی رفع تحریم سوئیفت ارزش سهام بانک‌ها بیش از حد بالا رود.
دبیرکل اسبق بورس با اشاره به اینکه اثر رفع تحریم بیشتر در قیمت ارز و اقتصاد ملی نمایانگر می‌شود، گفت: این کار مقدمه‌ای است برای گشایش در اقتصاد ملی، بنابراین بیشتر باید از منظر اقتصاد به این گشایش نگاه شود.
وی گفت: با افزایش میزان شاخص بورس، باید تمام بخش‌ها عکس‌العمل مشابهی از خود نشان دهد و اینکه مسائل در تعامل با خارج و گشایش‌های سیاسی به وجود می‌آید، باید تأثیر مشابهی در همه بخشها دیده شود.
میرمطهری ضمن تذکر به متصدیان و مسئولان بازار مبنی بر اطلاع‌رسانی دقیق درباره رفع تحریم‌ها و اثر آن بر بازار، گفت: متولیان بازار باید میزان تأثیرگذاری رفع تحریم‌ها را بر بازار اطلاع‌رسانی کرده و مانع از افزایش هیجانی ارزش سهام قیمت‌ها شوند.
وی افزود: اینکه به هر بهانه‌ای بازار سهام به صورت افزایشی حرکت کند غیرعادی است و باید با دیگر بخشها به طور هماهنگ عمل کند.
دبیر کل اسبق بورس خاطرنشان کرد: در صورت سقوط شدید شاخص در آینده اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار کاسته می‌شود و بنابراین برخورد با مسئله تحریم‌ها بسیار حساس است.
وی در خاتمه سخنان خود بار دیگر بر لزوم اطلاع‌رسانی شفاف درباره میزان تأثیرگذاری رفع تحریم‌ها تصریح کرد: عمدتاً در صورت اطلاع‌رسانی به موقع متولیان بازار شاهد کاهش رفتارهای غیرمنطقی در بازار خواهیم بود.
***بورس حبابی نیست
درمقابل این اظهارات اما , مدیر عامل شرکت بورس وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و از مسئولان دولت جدید خواست که اجازه دهند که صنایع خود را بازسازی کرده تا بتوانند در مقابل صنایع خارجی رقابت کنند.
حسن قالیباف اصل در خصوص وضعیت فعلی بورس تهران گفت: بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون 57 درصد رشد کرده و شاخص کل بورس تهران از 38 هزار واحد به حدود 60 هزار واحد رسیده است.
وی از افزایش 20 درصدی سود شرکت‌ها خبر داد و افزود: بودجه اعلامی شرکت‌ها از 30 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به حدود 42 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است و اگر سود هلدینگ خلیج فارس و تاپیکو را نیز به این میزان اضافه کنیم مشخص می‌شود که سود شرکت‌ها در سال جاری با افزایش 20 درصدی مواجه شده است.
قالیباف اظهار کرد:بنابراین افزایش قیمت‌ها در بورس تهران به دلیل بهبود عملکرد شرکت‌ها و صنایع است ضمن اینکه فصل مجامع شرکت‌ها پشت سر گذاشته شده و اطلاعات خوبی از شرکت‌ها خارج شده است بنابراین این عوامل باعث شده تا بورس از وضعیت مطلوبی برخوردار شود.
مدیرعامل شرکت بورس در مورد احتمال تشکیل حباب در بورس تهران گفت:بهترین راه برای تشخیص وجود حباب، بررسی P/E بازار است به طوری که اگر P(قیمت)مدام افزایش یابد و E(سود)ثابت بماند و یا با افزایش مواجه نشود، با اطمینان می توان گفت که امکان ایجاد حباب در بازار سرمایه وجود دارد.
وی یادآور شد:این در حالی است که در برخی مواقع قیمت سهم به دلیل چشم انداز مثبت افزایش می یابد و حتی اگر P/E نیز با افزایش مواجه شود در این صورت نیز نمی توان گفت بازار حبابی است زیرا باید نسبت P/E در زمان طولانی مورد بررسی قرار گیرد و بعد نتیجه گیری شود که حبابی در بورس وجود دارد یا نه.
قالیباف عنوان کرد: این در حالی است که سود شرکت‌ها و صنایع حاضر در بورس به صورت سالانه افزایش یافته و P/E بازار سرمایه در سال های 90 و 91 بین پنج تا 6.5 مرتبه بوده است بنابراین P/E بالا نرفته و نمی توان گفت که بازار حبابی شده است.
مدیر عامل شرکت بورس خاطرنشان کرد:این بدان معنی نیست که سرمایه گذاران اقدام به خرید هر سهمی در بازار سرمایه کنند بلکه باید دقت کرده و مخصوصا در ایامی که بازار مثبت است و سرمایه‌گذاران جدید وارد بورس می‌شوند، با مطالعه و اطلاعات اقدام به خرید و فروش سهام کنند.
وی در مورد انتظار فعالان بازار سرمایه از دولت جدید گفت: بازار سرمایه بازاری است که مربوط به یک اقتصاد رقابتی و شفاف است ولی در برخی مواقع مشاهده می‌شود که نماد شرکت‌ها به دلیل ابهام در نهادهای تولید و یا فروخته نشدن محصول در بازار رقابتی بسته می شود.
همچنین , مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با تاکید بر این که حبابی بودن بورس موضوعیت ندارد، گفت: با توجه به قیمت ارز و سایر متغیرهای کلان اقتصادی روندی که شاخص بورس در حال حاضر طی می کند طبیعی است.
امیر هامونی ، با تاکید بر اینکه حبابی بودن بورس موضوعیت نداردبا توجه به قیمت ارز و سایر متغیرهای کلان اقتصادی وضعیت بازار طبیعی به نظر می رسد، گفت: پیش بینی هایی هم که در راستای متعادل شدن بازاربورس در هفته های پیش انجام شده بود به نتیجه رسید و درحال حاضر شاهد متعادل شدن بازار هستیم.
مدیر عامل شرکت فرابورس ایران گفت: روند سود آوری شرکتها و گزارش 6 ماهه ای که قرار است بدهند به نظر می رسد حاکی ازروند متعادل و رو به رشدی است و هیچ نگرانی از بابت سودآوری عمومیت شرکتها نیست.
هامونی با بیان اینکه امکان دارد یک یا دو شرکت روند سودآوری منفی داشته باشند اما عموم بازار با روند رشد و سوآوری خوبی مواجه است، گفت: شاخص بورس در سالهای قبل نشان داده است که تحت تاثیر نرخ ارز بوده است و نرخ ارز تاثیر به سزایی در نوسانات نرخ ارز بوده است هرچند که تحریم ها هم در نوسانات بازار بورس تاثیرگذارند.

***دو عامل تاثیرگذار بر شاخص بورس
این درحالی است که یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه کاهش ریسک سیاسی و افزایش بازده دو عامل تاثیر گذار بر شاخص بورس است، گفت: وقتی ریسک سیاسی کاهش یابد در نتیجه نرخ تنزیل هم روند نزولی به خود خواهد گرفت بد و با کاهش نرخ تنزیل با فرض درآمد ثابت، قیمتها و شاخص رشد می کند.
محمد حسن نژاد در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه کاهش ریسک سیاسی و افزایش بازده دو عامل تاثیر گذار بر شاخص بورس است، گفت: وقتی ریسک سیاسی کاهش یابد سایر ریسکها هم کاهش می یابد در نتیجه نرخ تنزیل هم کاهش می یابد و با کاهش نرخ تنزیل با فرض درآمد ثابت، قیمتها و شاخص رشد می کند.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رشد منفی و مثبت شاخص بورس تحت تاثیر دو عامل ریسک و بازده است، توضیح داد: زمانی که شاخص بورس کاهش یافته به معنای آن است که نرخ بازده با فرض ریسک ثابت کاهش یافته است و یا ریسک بالا رفته است.
وی افزود: با رییس جمهور شدن روحانی و شعار تدبیر و اعتدال از سوی وی پیش بینی ها حاکی از آن بود که تعامل بین المللی اش بیشتر خواهد بود از این رو تا وقتی روابط بین الملل بیشترباشد ریسک سیاسی کم می شود ووقتی ریسک سیاسی کاهش یابد سایر ریسکها هم کاهش می یابد.
حسن نژاد افزود: با آمدن روحانی و این صحبت وی که مشکلات اقتصادی و تولید را حل می کند افزایش سود و بازده اتفاق افتاد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با بهبود تولید و شرکتهای تولیدی و کاهش نرخ ارز و کاهش تحریم شاهد رشد فزاینده شاخص ها بودیم، گفت: قیمت طلا و سکه تحت تاثیر کاهش جهانی اونس کاهش یافت و کاهش نرخ ارز در کشورهم به خاطر خوشبینی از مسایل هسته ای مهار شد.
نماینده مرند و جلفا در مجلس همچنین درباره دستور به بانک ها برای گشایش اعتبارات اسنادی و ال سی با 30 درصد ارزش کالا، گفت: این را دراسفند ماه سال قبل تصویب کردیم اما ازسوی دولت قبل اجرا نمی شد اما دولت روحانی می خواهد آن اجرا کند که فوق العاده در کاهش تقاضای نقدینگی و پول و درآینده در نرخ سود پول موثر است.

 

***افزایش دمای بورس گرمای سیاست

درهمین راستا , همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ثبات در سیاستهای اقتصادی را عامل موثر در نوسانات اخیر بازار سهام دانست و گفت: اگر سیاستهای اقتصادی در بخش تولید با ثبات باشد و تصمیماتی که اقتصاد را شکننده می کند به حداقل برسد قیمت سهام افزایش می یابد.
محمد حسین میر محمدی ، گفت: اگر سیاستهای اقتصادی در بخش تولید با ثبات باشد و تصمیماتی که اقتصاد را شکننده می کند به حداقل برسد به این معنا که تعداد بخشنامه ها کاهش یابد، نظام تعرفه گذاری دستخوش تغییر نشود و اقدامات کنترلی نقدینگی دنبال شود، قیمت سهام افزایش می یابد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی افزود: درکشورهایی که اقتصادشان نیاز به بازسازی دارد اقتصاد نسبت به مسایل سیاسی حساسیت وجود داردو بنگاههای تولیدی نسبت به مسایل بین المللی حساسیت نشان می دهد.
وی با بیان اینکه مسایل سیاسی اثرات روانی و مقطعی بر بازار سهام، ارز و طلا دارد، گفت: بورس در دوره انتقال دولتها به خاطر شعارها و روشهای مختلف برای اداره اقتصاد واکنش هایی را نشان می دهد که عمدتا دراین شرایط می توان گفت بازار سهام تحت تاثیر مسایل سیاسی و فضای روانی نوسان داشته است چرا که در واقع اتفاق اقتصادی خاصی مثل کاهش هزینه ها و یا افزایش تولید برای بنگاههای اقتصادی نیفتاده است که بخواهد اثر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.
میرمحمدی با بیان اینکه بیشتر نوسانات بورس به دلیل اینکه فاقد مبنای اقتصادی و تولیدی است به بعد سیاسی و روانی تعبیر می شود، افزود: نوسانات بازار ارز و طلا نیز در نوسانات بازار سهان بی تاثیر نیست.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به سهامداران توصیه کرد زمانی که بازار تحت تاثیر مسایل سیاسی در نوسان است در خرید و فروش سهام احتیاط کنند.
وی در ادامه درباره ضرورت افزایش نرخ سود بانکی، گفت: همان طور که افزایش نرخ سود می تواند در جذب نقدینگی موثر باشد می تواند تهدیدی برای تولید نیز باشد.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس معتقد است که باید با توجه به وضعیت بازارو سود تولید و میزان نقدینگی ، نرخ سود به نحوی باشد که هیچ کدام فدای دیگری نشود و به طور متوسط هم نقدینگی جمع آوری شود و هم اینکه تولید رونق بگیرد./


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فعال بورس IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 0
    مشکل اصلي شاخص بورس است که طي اين چند سال دستکاري شد و رشد بالا را نشان ميده و با چند شرکت رشد 1000 واحدي روي ميدهد اگر مثل سابق بشود اين مشکل حل ميشود و همه فرياد حباب سر نمي دهند.از وزير اقتصاد انتظار ميرود در اولين فرصت به اين مشکل رسيدگي کنند .
  • سامان IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    آقا من مي خواهم بروم تو بورس ( صندوق هاي مشترك ) ميترسم بشم شبيه كساني كه پارسال تو گروني سكه خريدن و امسال هم متهم هستند هم مجرم هم زياندبيده هم .... جان مادرتون يكي كه واقعا مطلع هست راهنمائيم كنه