۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 159137

قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی:‌ خواب یکی از نیازهای اساسی بدن برای سلامت جسم و روان است. گرچه خواب شبانه بهترین زمان استراحت است اما چرت نیمروزی نیز فواید بسیاری دارد.

تقویت حافظه و تمرکز  با یک چرت عصرانه!

راه حلی برای بی خوابی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین، مطالعاتی که در سال 2008 در کشور فرانسه انجام شد نشان داد که 17% افراد 25 تا 45 ساله هر شب از مشکلات خواب رنج می برند. عدم خواب مطلوب شبانگاهی می تواند اثرات منفی از جمله استرس، کاهش توجه و تمرکز، بداخلاقی و... در پی داشته باشد. چرت بعد از ظهر می تواند این کمبود خواب را جبران کرده و به تبع آن مشکلات مربوط را نیز بهبود بخشد. این در حالی است که این استراحت نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد و گرنه ممکن است علائم را تشدید کند.
10 دقیقه استراحت برای تجدید قوا
10 دقیقه خوابیدن بهتر از 5 دقیقه یا نیم ساعت است. این نتیجه را تحقیقات تایید می کند. این مدت استراحت موجب می شود تا توانایی های شناختی بهبود یابد، تجدید نیرو شود، خستگی برطرف گردد و هوشیاری تقویت شود. این توانایی ها دو ساعت و نیم پس از بیدار شدن کاهش می یابد. بر خلاف خوابیدن های طولانی،‌ چرت 10 دقیقه ای گیجی وبی حالی پس از بیدار شدن را همراه ندارد. تاثیرات طولانی مدت این استراحت نیز ثابت شده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد.
نیازبیولوژیک بدن
محققان بسیاری این تئوری را تایید کرده اند که چرت بعد از ظهر از ریتم بیولوژیک بدن پستانداران و از جمله انسان نشات می گیرد. بین ساعت 14 و 15، عموما خواب آلودگی شدیدی همراه با کاهش قابل توجه هوشیاری احساس می شود. این خستگی ناگهانی علاوه بر اینکه افرادی که کم خوابی دارند را فرامی گیرد در کسانی که شب را به خوبی استراحت کرده اند نیز بروز می کند. بهترین راه برای غلبه بر این افت انرژی، 10 دقیقه خوابیدن است.
چرت نیمروزی؛ منشا خلاقیت و کارایی!
تحقیقات بسیاری ارتباط بین چرت زدن و افزایش توانایی های ذهنی را تایید می کند. استراحت نیمروزی موجب می شود حافظه بهتر عمل کند و یادگیری بهبود یابد. کسانی که بعداز ظهر کمی می خوابند، عصرها نسبت به دیگران فعال تر و خلاق ترند.
بسیار مفید برای سالمندان
با بالارفتن سن، خواب شبانه به طور متوسط 6 و نیم ساعت کم می شود. دانشمندان به نتیجه رسیده اند که با تقسیم ساعات خواب در روز و شب، نیاز توصیه شده سالمندان به خواب تامین می شود. همچنین چرت بعداز ظهر در دراز مدت تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامتی خواهد داشت.
منبع:‌www.Passportsante.fr
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحيم محسني IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ضمن تشکر ازمطالب فوق ، بهتر بود ديدگاه اسلام رادرمورد خواب بيان مي فرموديد مخصوصا خواب قيلوله وزمان مناسب وفوايدآن .