عفو بین الملل روز یکشنبه از « وضع فاجعه بار » حقوق بشر در عربستان انتقاد و هر نوع بهبودی در این زمینه را رد کرد.

عفو بین‌الملل از وضع حقوق بشر در عربستان انتقاد کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر،عفو بین الملل در بیانیه ای نوشت: « عربستان در عمل به وعده هایی که در نشست سال 2009 گروه کاری حقوق بشر سازمان ملل متحد برای چاره اندیشی به وضع فاجعه بار حقوق بشر داده بود، به صورت کامل شکست خورده است .»

 عفو بین الملل خاطر نشان کرد « مقامات عربستانی در اجرای هیچ یک از اصول پیشنهاد شده برای بهبود اوضاع در این کشور موفق نبودند .»

بر اساس این بیانیه، فیلیپ لوتر مسئول خاورمیانه در عفو بین الملل معتقد است « مقامات عربستانی نه تنها اقدامی نکردند بلکه سرکوب را تشدید کردند .»

عفو بین الملل به دستگیری های خارج از روال قضایی، محاکمه های ناعادلانه، شکنجه و بد رفتاری در عربستان اشاره کرد.

لوتر گفت: « جامعه بین الملل باید از مقامات عربستانی برای دستگیری خارج از روال قضایی افرادی که به صورت مسالمت آمیز فعالیت می کنند، شکنجه و حبس آنها پاسخ بخواهد .»

این سازمان به ویژه به دو موسس اتحادیه حقوق مدنی و سیاسی عربستان، عبدالله هاشمی و محمد قحطانی اشاره کرد که نهم مارس به ترتیب به 10 و 11 سال حبس محکوم شدند. مجازات آنها سپس با ممنوعیت ده ساله ترک عربستان سنگین تر شد.

مسئول بخش خاورمیانه عفو بین الملل گفت: « آنها زندانیان عقیدتی هستند و باید فوری و بدون شرط آزاد شوند. فعالیت مسالمت آمیز آنها علیه نقض حقوق بشر شایسته تقدیر است نه مجازات.»

وی علاوه بر شکنجه و بد رفتاری در زندان ها به تبعیض سازمان مند علیه زنان اشاره و اعلام کرد در عربستان زنان برای ازدواج، مسافرت، برخی اعمال جراحی، افتتاح حساب و ثبت نام در دانشگاه ها به اجازه سرپرست خود نیاز دارند و از رانندگی منع شده اند.

عفو بین الملل همچنین « به استثمار کارگران خارجی » که قانون کار از آنها حمایت نمی کند و تبعیض علیه اقلیت شیعه اشاره کرد. شیعیان به اتهام مشارکت و حمایت از تظاهرات و انتقاد از دولت بازداشت و زندانی می شوند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.