قدس آنلاین- حمید رضا بی تقصیر:این پنج شنبه مصادف شده با سوم محرم الحرام و کشکول این هفته ما نیز حال و هوایی محرمی گرفته به همراه مطالبی دیگر

هشت خاصّیت زمین کربلا /مسلمان شدن به برکت خاک کربلا

یک دانه تسبیح از تربت کربلا
شیخ طوسى قدس الله سره نقل فرموده که : حسین بن محمّد عبداللّه از پدرش نقل نمود، که گفت :در مسجد جامع مدینه نماز مى خواندم مردان غریبى را دیدم که به یک طرف نشسته با هم صحبت مى کردند.یکى به دیگرى مى گفت : هیچ مى دانى که بر من چه واقع شده ، گفت : نه ! گفت : مرا مرض داخلى بود که هیچ دکترى نتوانست آن مرض را تشخیص ‍ بدهد تا دیگر نا امید شدم .روزى پیرزنى بنام سلمه که همسایه ما بود به خانه من آمد مرا مضطرب و ناراحت دید گفت اگر من تورا مداوا کنم چه مى گویى ؟ گفتم ! به غیر از این آرزویى ندارم . به خانه خود رفته و پیاله اى از آب پر کرده و آورد و گفت : این را بخور تا شفا یابى من آن آب را خوردم بعد از چند لحظه خود را صحیح و سالم یافتم ، و از آن درد و مرض در من وجود نداشت تا چند ماه از آن قضیّه گذشت و مطلقا اثرى از آن مرض در من نبود . روزى همان عجوزه به خانه من آمد، به او گفتم اى سلمه بگو ببینم آن شربت چه بود که به من دادى و مرا خوب کردى ! و از آن روز تا به حال دردى احساس نمى کنم و آن مرض برطرف گردید . گفت : یک دانه از تسبیحى که در دست دارم پرسیدم ، که این چه تسبیحى بود، گفت : تسبیح از تربت کربلا بوده است که یک دانه از این تسبیح در آب کرده به تو دادم . من به او پرخاش کردم و گفتم : اى رافضه (اى شیعه ) مرا به خاک قبر حسین مداوا کرده بودى ، دیدم غضبناک شد و از خانه بیرون رفت و هنوز او به خانه خود نرسیده بود که آن مرض بر من برگشت ، و الحال به آن مرض ‍ گرفتار و هیچ طبیبى آن را علاج نمى تواند بکند، و من بر خود ایمن نیستم و نمى دانم که حال من چه خواهد شد. در این سخن بودند که مؤذّن اذان گفت ما به نماز مشغول شدیم و بعد از آن نمى دانم که حال آن مرد به کجاست و چه به حال او رسیده است .
هشت خاصّیت زمین کربلا
تربت حضرت سید الشّهداء بر اساس روایات موثّق آثار فراوانى دارد، از آن جمله :
1 - طبق روایات رسیده سجده کردن بر تربت حضرت حسین علیه السلام موجب قبولى نماز است ، که امام صادق علیه السلام مى فرماید:«سجده کردن بر تربت امام حسین علیه السلام هفت حجاب را از (منع قبولى آن ) نماز بر مى دارد.»
2 - ذکر با تسبیح تربت سیّدالشّهداءبراى هر ذکر چهل حسنه در نامه اعمال مى نویسند، و حتّى بدون ذکر، تسبیح را در دست چرخاندن هر یک بیست حسنه دارد.
3 - هر گاه کام نوزاد را با تربت سیّد الشّهداء باز کنند مانند اکسیرى که مس ‍ را به طلا مبدل میسازد و وجود نوزاد را از هر پلیدى دور نموده و محبّت اهل بیت رسول خدا(ص ) را در دل او مى کارد.
4 - بر لحد یعنى قبر هر میّتى که تربت کربلا باشد از عذاب قبر رهانیده میشود.
5 - تربت کربلا بر هر درد بى درمانى شفا بخش مى باشد کما اینکه بسیار تجربه شده است و در کتب مختلف ذکر گردیده است .
6 - خاک مقتل حسین بن على علیه السلام حصن ، یعنى حصار مى باشد از هر آفات و هر گزندى ، و هر کس آن را با خود حمل نماید، محفوظ خواهد ماند.
7 - آرام بخش تلاطم موّاج دریاهاست یعنى هرگاه دریا به تلاطم آید، و چاره از همه جا قطع گردد و کمى تربت کربلا بر آن بپاشند دریا آرام میگیرد.
8 - تربت مظلوم کربلا تحفه حوریان بهشت است آن گاه که در روز قیامت ماه و خورشیدى نیست تا نور افشانى کند و ظلمات محشر همه جا را فرا مى گیرد، به دستور خداوند خاک کربلا که تربت سیّدالشّهداء علیه السلام مى باشد برداشته شده و در بالاى بهشت قرار داده مى شود و نور عظیمى از تربت آن حضرت همه جا را روشن مى کند و همه دیدگان را خیره مى سازد کما اینکه خورشید چشم انسان را مى زند و کسى نمى تواند مستقیم به آن نگاه کند.
گریه‌کردن برای امام‌حسین چه ثوابی‌دارد؟
براساس روایات و احادیث معصومین(ع) اجر و مزد گریه برای آن حضرت بسیار عظیم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن می‌باشد.پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند: "شهادت حسین(ع) آتشی در دل مؤمنان درانداخته است که هرگز سرد نخواهد شد".امام سجّاد(ع) نیز درباره فضیلت اشک بر امام حسین(ع) فرمودند: "هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین(ع) گریان شود به طوری که اشک بر گونه‏‌هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفه‏‌های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر برد".همچنین حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) در این باره می‌فرمایند: "بر کسی چون حسین باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می‏‌زداید. حضرت سپس فرمود: چون ماه محرّم می‏‌رسید کسی پدرم علیه‏‌السلام را خندان نمی‏‌دید. غم و اندوه بر او چیره بود تا آن که 10 روز می‏‌گذشت. روز دهم روز سوگواری و اندوه و گریه او بود و می‏‌فرمود: این روزی است که حسین علیه‏‌السلام در آن کشته شد".
خاک حسین در دست پیامبر (ص )
در روایت اهل سنت و شیعه مستندا نقل شده است که امّ سلمه همسر پیامبر (ص ) مى گوید:روزى رسول خدا (ص ) مشغول استراحت بودند که دیدم امام حسین علیه السلام وارد شدند، و بر سینه پیامبر(ص ) نشستند، حضرت رسول (ص ) فرمودند: مرحبا نور دیده ام ، مرحبا میوه دلم ، چون نشستن حسین علیه السلام بر سینه پیامبر (ص ) طولانى شد، پیش خودم گفتم ! که شاید پیامبر(ص ) ناراحت شوند ،و جلو رفتم ، تا حسین علیه السلام را بر دارم .حضرت پیامبر (ص ) فرمودند: امّ سلمه تا وقتى که حسینم خودش ‍ مى خواهد بگذار بر سینه ام بنشیند، و بدان که هر کس باندازه تار مویى حسینم را اذیّت کند مانند آن است که مرا اذیّت کرده است .امّ سلمه مى گوید: من از منزل خارج شدم ، و وقتى باز گشتم به اتاق رسول خدا(ص ) دیدم پیامبر (ص ) گریه مى کند، خیلى تعجّب کردم ! و عرض ‍ کردم یا رسول اللّه خداوند هیچگاه تو را نگریاند، چراناراحتید؟ ملاحظه کردم و دیدم حضرت پیامبر(ص ) چیزى در دست دارد، و بدان مینگرد و مى گرید. جلوتر رفتم و دیدم مشتى خاک در دست دارد.سؤ ال کردم یا رسول اللّه این چه خاکى است که تو را این همه ناراحت مى کند. رسول اکرم (ص ) فرمودند:اى امّ سلمه الان جبرئیل بر من نازل شد و عرض کرد که این خاک از زمین کربلا است . و این خاک فرزند تو حسین علیه السلام است که در آنجا مدفون مى شود.یا امّ سلمه بگیر این خاک را و بگذار در شیشه اى ، هر وقت که دیدى رنگ خاک به خون گرائید، آنوقت بدان که فرزندم حسین علیه السلام به شهادت رسیده است .امّ سلمه مى گوید: آن خاک را از رسول خدا(ص ) گرفتم که بوى عطر عجیبى میداد. هنگامى که امام حسین علیه السلام بسوى کربلا سفر کردند، من نگران بودم و هر روز به آن خاک نظر مى کردم ، تا یک روز دیدم که تمام خاک تبدیل به خون شده است و فهمیدم که امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند. لذا شروع کردم به ناله و شیون کررم و آن روز تا شب براى حسین گریستم ، آن روز هیچ غذا نخوردم تا شب فرا رسید، از شدّت ناراحتى و غصّه خوابم برد.در عالم خواب رسول خدا (ص ) را دیدم ، که تشریف آوردند ولى سر و روى حضرت خاک آلود است ! و من شروع کردم به زدودن خاک وغبار از روى آن حضرت و عرض کردم یا رسول اللّه (ص ) من بفداى شما، این گرد و غبار کجاست که بر روى شما نشسته است .فرمود: امّ سلمه الان حسینم را دفن کردم !،
مشتى از خاک کربلا در دست على علیه السلام
حرثمه مى گوید: چون از جنگ صفین همراه على علیه السلام برگشتیم ، آن حضرت وارد کربلا شد. و در آن سرزمین نماز خواند. آن گاه مشتى از خاک کربلا برداشت و آنرا بوئید سپس فرمود:واها لک یا تربة لیحشرنَّ منک قوم یدخلون الجنّة بغیر حساب.آه اى خاک ! حقّا که از تو مردمانى برانگیخته شوند که بدون حساب داخل بهشت گردند.وقتى حرثمه به نزد همسرش که از شیعیان على علیه السلام بود بازگشت ماجرائى را که در کربلا پیش آمده بود براى وى نقل کرد، و با تعجب پرسید: این قضّیه را على علیه السلام از کجا و چگونه مى داند؟حرثمه مى گوید: مدتى از ماجرا گذشت . آنروز که عبیدالله بن زیاد لشگر بجنگ امام حسین علیه السلام فرستاد، من هم در آن لشگر بودم .هنگامى که به سرزمین کربلا رسیدم ناگهان همان مکانى را که على علیه السلام در آنجا نماز خواند و از خاک آن برداشت و بویید دیدم ، و شناختم و سخنان على علیه السلام به یادم افتاد.لذا از آمدنم پشیمان شده ، اسب خود را سوار شدم و به محضر امام حسین علیه السلام رسیدم ، و بر آن حضرت سلام کردم و آنچه راکه در آن محل از پدرش على علیه السلام شنیده بودم ، برایش نقل کردم امام حسین علیه السلام فرمود:آیا به کمک ما آمده اى یا به جنگ ما؟گفتم : اى فرزند رسول خدا! من به یارى شما آمده ام نه به جنگ شما!امّا زن و بچّه ام را گذارده ام و ازجانب ابن زیاد برایشان بیمناکم . امام حسین علیه السلام این سخن را که شنید فرمود:حال که چنین است از این سرزمین بگریز که قتلگاه ما را نبینى و صداى ما را نشنوى . بخدا سوگند! هر کس امروز صداى مظلومیّت ما را بشنود و به یارى ما نشتابد، داخل آتش جهنّم خواهد شد.
تابوت مرد عاصى و غبار کربلا
مرحوم تاج الدّین حسن سلطان محمد( رضوان اللّه تعالى علیه ) در کتاب خود مینویسد :در بغداد مرد فاسقى بود که هنگام احتضار وصیّت کرده بود که مرا ببرید نجف اشرف دفن کنید شاید خداوند مرا بیامرزد و بخاطر حضرت امیر المومنین علیه السلام ببخشد.چون وفات کرد قوم و خویشان او حسب الوصیّة او را غسل داده و کفن نمودند و در تابوتى گذاردند و بسوى نجف حمل کردند.شب حضرت امیر علیه السلام به خواب بعضى از خدّام حرم خود آمدند، و فرمودند: فردا صبح نعش یک فاسق را از بغداد مى آورند که در زمین نجف دفن کنند، بروید و مانع این کار شوید! و نگذارید او را در جوار من دفن کنند.فردا که شد خدّام حرم مطهّر یکدیگر را خبر کردند، رفتند و در بیرون دروازه نجف ایستادند، که نگذارند که نعش آن فاسق را وارد کنند، هر قدر انتظار کشیدند کسى را نیاوردند.شب بعد باز در خواب دیدند حضرت امیر علیه السلام را که فرمود: آن مرد فاسق را که شب گذشته گفتم نگذارید وارد شوند فردا میآیند، بروید و به استقبال او، و او را با عزّت و احترام تمام بیاورید و در بهترین جاها دفن کنید. گفتند: آقا شب قبل فرمودید نگذارید و حالا میفرمائید بهترین جا دفن شود!؟حضرت فرمود: آنهایى که نعش را مى آوردند، شب گذشته راه را گم کردند، و عبورشان به زمین کربلا افتاد، باد وزید خاک و غبار زمین کربلا را در تابوت او ریخته از برکت خاک کربلا و احترام فرزندم حسین علیه السلام خداوند از جمیع تقصیرات او گذشت او را آمرزید و رحمت خود را شامل حالش ‍ گردانیده است .
وعده خداوند به کسانی که قصد زیارت حسین(ع) را دارند
بشیر دهّان از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: کسى که به قصد زیارت قبر امام حسین علیه السلام از خانه خود بیرون مى‌آید، به ازاى هر گامى که برمى‌دارد به تدریج از گناهانش آمرزیده مى‌شود و قدم به قدم پاکتر مى‌گردد تا به قبر مطهر برسد.در آن هنگام خداوند به او خطاب مى‌کند که: اى بنده من! از من بخواه تا خواسته‌ات را برآورم، مرا بخوان تا تو را اجابت کنم، مرا بخوان تا تو را حاجت روا کنم، هر چه مى‌خواهى بخواه تا تو را عنایت کنم. بشیر دهّان مى‌گوید: امام صادق علیه‌السلام در دنباله گفتارش فرمود: و بر عهده خداوند است که آنچه را که وعده کرده است وفا نماید.
امام حسن عسگرى علیه السلام و زوّار کربلا و خراسان
روایت شده که روزى دو نفر از محّبان ، یکى از زیارت خراسان و دیگرى از زیارت کربلا به شهر سرمن راى (سامرّا) وارد مى شدند پس احوالات را به خدمت امام حسن عسگرى علیه السلام معروض داشتند آن حضرت ، آن دو را پیشواز کردند، امّا در وقت مراجعت آن حضرت پیاده تشریف مى آوردند، یکى از اصحاب عرض کرد:یابن رسول اللّه اسب سوارى موجود است چرا سوار نمى شوید، فرمودند: به خود گوارا نمى بینم که دوستان و محبّان ما پیاده باشند و من سوار شوم ، پس با همان حال با آن دو نفر به خانه ایشان تشریف آوردند.آن حضرت به ایشان نظر مبارک مى کرد و مى گریست به حدّى که عرض ‍ کردند: یابن رسول اللّه سبب گریه شما چیست ؟فرمودند: سبب گریه من این دو نفر زائر هستند، وقتى به زائر خراسان نظر میکنم جدّم امام رضا علیه السلام به خاطرم مى آید که در ولایت غریب ، بى کس و تنها به او زهر دادند و جگر مبارکش را پاره پاره نمودند و احدى نبود تا او را یارى و دلدارى نماید.و وقتى به این زائر مى نگرم به خاطرم میرسد که جدّم سیّدالشهداء(ع ) که در روز عاشورا با لب تشنه و جگر سوخته و بى کس و تنها در میان اهل ظلم و جفا با بدن پاره پاره بر روى خاک و ریگهاى کربلا افتاده بود و درمیان اهل ظلم کسى نبود که یارى اش کند پس هر کس که یارى و اعانت زوّار ما را کند گویا ما را اعانت و یارى کرده است
مسلمان شدن به برکت خاک کربلا
در زمان شاه صفوى سفیرى (که در علوم ریاضیه و نجوم مهارتى تمام داشت و گه گاهى هم از ضمایر و اسرار و اخبار غیبیه مى گفت ) از طرف دولت استعمارگر فرنگ به ایران آمد. در آن زمان پایتخت ایران اصفهان بود. وارد اصفهان شد تا که تحقیقى درباره ملت و اسلام کند و دلیلى براى آن پیدا نماید.سلطان وقتى او را دید و از خیالاتش آگاهى پیدا کرد تمام علماى شهر اصفهان را براى ساکت کردن و محکوم کردن آن شخص خارجى دعوت نمود، که از جمله آنها مرحوم آخوند ملامحسن فیض کاشانى ( رضوان الله تعالى علیه ) که معروف به فیض کاشى بود حضور پیدا کرد.حضرت آخوند کاشى رو به آن سفیر فرنگى نمود و فرمود: قانون پادشاهان آن است که از براى سفارت مردان بزرگ و حکیم و دانا و فهمیده و با سواد را اختیار مى کنند.
چطور شده که پادشاه فرنگ آدمى مثل تو را انتخاب کرده ؟! سفیر فرنگى خیلى ناراحت شده و بر آشفت و گفت : من خودم داراى علوم و سرآمد تمام علم ها مى باشم آن وقت تو به من مى گویى ، من حکیم و دانا نیستم ؟! مرحوم فیض کاشى فرمود: اگر خود را آدم دانا و فهمیده و تحصیل کرده مى دانى بگو ببینم در دست من چیست ؟ سفیر مسیحى به فکر فرو رفت و پس از چند دقیقه اى رنگ صورتش زرد شد و عرق انفعال بر جبینش پیدا شد . مرحوم کاشى لبخندى زد و فرمود: این بود کمالات تو که از این امر جزئى عاجز شدى ؟ تو که مى گفتى از نهان و اسرار انسانها خبر مى دهم چه شد؟ سفیر گفت : قسم به مسیح بن مریم که من متوجّه شده ام که در دست تو چیست و آن تربت از تربتهاى بهشت است ، لیکن در حیرتم که تربت بهشت را از کجا به دست آورده اى ؟! مرحوم آخوند فیض کاشى فرمود: شاید در محاسباتت اشتباه کرده اى ! و قواعدى را که در استکشافات این امور به کار برده اى ناقص بوده است ، سفیر مسیحى گفت : خیر این طور نیست ، لکن تو بگو تربت بهشت را از کجا آورده اى ؟
مرحوم فیض فرمودند: آیا اگر بگو یم اقرار به حقّانیّت اسلام میکنى ؟! آنچه در دست من هست تربت پاک آقا سیّد الشّهداء علیه السلام مى باشد. سپس دست خود را باز کرد و تسبیحى را که از تربت کربلا بود، به سفیر نشان داد و گفت : پیغمبر اسلام (ص ) فرمودند، کربلا قطعه اى از بهشت است . تصدیق سخن توست ! تو خود اقرار کردى و گفتى ، قواعد و علوم این حدیث من خطاء نمى کند و حدیث پیغمبر(ص ) را هم در صدق گفتارش ‍ اعتراف کردى ، و پسر پیغمبر ما در این تربت که قطعه اى از بهشت است ، مدفون است اگر غیر این بود در بهشت و تربت آن مدفون نمى شد، سفیر چون قاطعیّت برهان و دلیل را مشاهده کرد مسلمان شد.
ماه محرم از زبان امام رضا(ع)
ریان ابن شبیب روایت کرده که من روز اول محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) رسیدم. حضرت فرمودند: ای پسر شبیب آیا امروز را روزه گرفته‌ای؟ عرض کردم نه یابن رسول الله! فرمودند: امروز روزی است که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا فرزندی پاک به من مرحمت بفرما، همانا تو دعای بندگان را می شنوی. حق تعالی دعای او را مستجاب فرمود، درحالی که حضرت زکریا در محراب بود به ملائکه فرمود: او را ندا کرده گفتند خدا بشارت می‌دهد تو را به یحیی، پس هرکه امروز را روزه بدارد و سپس دعا کند دعای او مستجاب می‌گردد چنان که دعای زکریا(ع) مستجاب گردید.سپس حضرت رضا(ع) فرمودند: ای پسرشبیب! محرم ماهی بود که اهل جاهلیت در زمان گذشته ظلم و قتال را در این ماه حرام می‌دانستند برای احترام این ماه، نام این ماه محرم الحرام است. پس این امت حرمت این ماه را نشناختند، حرمت پیامبرخدا را ندانستند، در این ماه با ذریه پیامبر قتال کردند و زنان ایشان را اسیر نمودند و اموالشان را به غارت بردند پس خدا اینها را هرگز نیامرزد. سپس فرمود: ای پسرشبیب اگرگریه می کنی برای حسین بن علی بن ابی طالب(ع) گریه کن که او را مانند گوسفندی ذبح کردند و با هجده نفر از اهل بیتش شهید نمودند درحالی که هیچ یک ازآنها در روی زمین شبیه و مانندی نداشتند.سپس حضرت فرمودند: به تحقیق گریستند برای شهادت حسین(ع) آسمان های هفتگانه و زمین ها. به تحقیق چهار هزار ملک برای نصرت و یاری حضرت حسین(ع) اجازه خواستند تا به زمین بیایند و آمدند اما آن هنگام که رسیدند امر شهادت تمام شده بود. این چهار هزار ملک مأموریت پیدا کردند در کنار قبر آن حضرت باشند، شب و روز پیوسته با موی ژولیده، گرد آلود و غبار گرفته مشغول عزاداری هستند تا ظهور حضرت مهدی«عج » و تا وقتی که حضرت ظهور کند. پس این چهار هزار ملک از یاوران حضرت مهدی(ع) هستند و شعارشان در هنگام نبرد «یا لثارات الحسین ع» است، یعنی ما خون خواهی از ابی عبدالله می‌کنیم.حضرت در ادامه فرمود: ای پسر شبیب! خبر داد مرا پدرم از پدرش، از جدش که چون جدم حسین(ع) را شهید کردند از آسمان خون وخاک سرخ بارید. اگر گریه می کنی بر حسین(ع) گریه کن که تا آب دیده بر روی صورت تو جاری شود خدای متعال تمام گناهان صغیره و کبیره تو را می‌آمرزد. خواه اندک باشد یا بسیار. ای پسر شبیب! اگر می‌خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی برای تو نباشد پس امام حسین(ع) را زیارت کن. اگر می‌خواهی در غرفه عالیه بهشت ساکن شوی، با رسول خدا و ائمه طاهرین(ع) باشی، پس قاتلان حسین(ع) را لعنت کن. اگر می‌خواهی مثل ثواب شهدای کربلا را داشته باشی، هر گاه که مصیبت آن حضرت را یاد می‌کنی بگو: « یا لیتنی کنت معکم فافوز فوزا عظیما» و اگر می‌خواهی در درجات عالیه بهشت با ما باشی،برای اندوه ما اندوهناک و برای شادی ما شاد باش.
فایده پول خرج کردن!
همیشه بزرگ‏ترها جوانان را تشویق به پس انداز می‏کنند و بر این باورند با این کار آینده بهتری خواهند داشت، اما پژوهشگران دریافته‏اند خسیس بودن و پول خرج نکردن برای سلامتی خطرناک است. نتایج پژوهش‏ها نشان می‏دهد که این آینده‏نگری خطرناک است و افرادی که مدام به فکر پس انداز پول هستند به مرور زمان دچار نوعی وسواس فکری و استرس‏های مزمن می‏شوند .بررسی‏ها نشان می‏دهند در واقع پس انداز مالی به شرطی خوب است که همه زندگی فرد را تحت تاثیر قرار ندهد اما زمانی که به یک دغدغه تشکیل شود سلامت روانی فرد را هدف می‏گیرد. البته محققان این تحقیق فواید پس انداز کردن را رد نمی‏کنند بلکه بر این باورند از درآمد مازادتان باید پول پس‏انداز کنید در غیر این صورت درمان‏های پزشکی ناشی از استرس ، افسردگی و اختلالات روانی اختصاص دهید.
آلوده‏ترین شهر جهان
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین کارگروه ملی آلودگی هوا گفت: اهواز رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را بر اساس آخرین رده‌بندی سازمان بهداشت جهانی کسب کرده است. در حال حاضر ترکیب آلاینده‌ها در کلانشهرها در حال تغییر است، اضافه کرد: طی چند سال گذشته ترکیبات آروماتیک و آزبست به آلاینده‌های شهر تهران افزوده و ریزگردها نیز به تهران کشیده شده‌اند. در سال‌های اخیر یکی از مهمترین آلاینده‌های پایتخت ریزگردها شناخته شدند که متاسفانه علاوه بر منشاء بین المللی و منشاء برون استانی در بسیاری موارد منشاء داخلی نیز داشتند.
کوچک‏ترین مدرسه جهان
آموزش و پرورش در تمامی کشورها رکن توسعه پایدار بوده و اثرگذارترین نهاد در توسعه فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و حتی سیاسی به شمار می رود. نوجوانان و جوانان کشور قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از تحصیل در بسیاری از مقاطع تحصیلی به دلیل نبود امکانات محروم بودند، پس از گذشت 35سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی شاهد فعالیت مدرسه‌ای با دو دانش‌آموز در یکی از نقاط صعب‌العبور شهرستان تالش در غرب استان گیلان هستیم. دبستان صداقت در روستای عشایری "چواژیه" اسالم تالش یکی از کوچکترین مدارس جهان به شمار می‌رود که با ساختمانی مجهز و پیش‌ساخته در اختیار یک معلم و دو دانش‌آموز دختر و پسر است.مدیر آموزش و پرورش تالش با بیان اینکه این شهرستان دارای 35هزار و 500 دانش‌آموز است، اظهار کرد: تالش دارای یک‌هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در 50 مدرسه عشایری است. تالش، دومین شهرستان گیلان از نظر تعداد دانش‌آموزان است، دبستان صداقت در حدود 40کیلومتری مرکز شهر تالش در ارتفاعات کوهستانی بخش اسالم قرار دارد. راه مواصلاتی به روستای هشت‌ خانواره چواژیه صعب‌العبور و کوهستانی بوده و دبستان صداقت تنها دارای دو دانش‌آموز پایه اول و پنجم دبستان با نام‌های آزیتا و زاهد است. آموزگار دبستان عشایری صداقت دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس علوم تربیتی و از آموزگاران موفق تالش است. آموزگار دبستان صداقت با یک موتورسیکلت شخصی اول هفته به ییلاق چوزایه می‌رود و چهارشنبه‌ها به تالش بر می‌گردد. آزیتا دانش‌آموز 10ساله تالشی که یکی از دانش‌آموزان دبستان صداقت چواژیه است، هر روز حدود 30دقیقه پیاده‌روی می‌کند تا از روستای همجوار به مدرسه بیاید.دانش‌آموزان دبستان صداقت پس از پایان دوران تحصیلی دبستان به مدارس شبانه‌روزی تالش برای ادامه تحصیل رایگان منتقل می‌شوند.
رابطه قهوه با سرطان کبد
قهوه در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها تأثیر دارد. این بار نیز محققان ایتالیایی ثابت کرده‌اند که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان 40 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. نتایج یک پژوهش ایتالیایی نشان می‌دهد که نوشیدن روزانه 3 فنجان قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را به نصف می‌رساند. برای رسیدن به این نتایج این محققان روی مقالات معتبر علمی چاپ شده از سال 1996 تا 2012 بررسی‌های دوباره‌ای انجام دادند.آن‌ها مشاهده کردند افرادی که روزانه حدود 3 فنجان قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها 40 درصد کاهش می‌یابد.مصرف کم این نوشیدنی یعنی کمتر از 3 فنجان در روز نیز این خطر را 28 درصد کاهش می‌دهد.محققان مشاهده کردند افرادی که روزانه بیش از 3 فنجان قهوه نوشیده‌اند به میزان 56 درصد خطر ابتلا به سرطان کبد را از خود دور کرده‌اند. نوشیدن فقط 1 فنجان در روز نیز خطر این بیماری را 20 درصد کاهش می‌دهد.به عقیده‌ی محققان تأثیر قهوه در سلامت کبد می‌تواند ناشی از خواص آن در پیشگیری از ابتلا به دیابت یا تأثیر آن در بیماری سیروز کبدی و آنزیم‌های کبد باشد.
افسردگی عامل بدشکلی بدن
90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند. اختلال بدشکلی بدن عبارت است از اشتغال ذهنی با یک نقص تخیلی در ظاهر بدن (نظیر بینی بدشکل) یا بزرگ انگاشتن یک نقص جزئی به طوری که سبب نگرانی واضح یا اختلال در عملکرد شخصی، اجتماعی یا شغلی بیمار شود. این بیماران بیشتر به متخصصان مختلف از جمله پوست ،داخلی یا جراحان پلاستیک مراجعه می کنند تا به روانپزشکان. شایعترین سن بیماری از سنین نوجوانی 15تا30سالگی است و در زنان و افراد مجرد شایعتر است. این بیماری اکثراً به همراه اختلالات روانی دیگر نظیر اختلال افسردگی اساسی دیده می شود. 90درصد بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در طول عمر خود یک دوره اختلال افسردگی اساسی را تجربه می کنند، اختلال اضطرابی و حتی گاه همراه با اختلالات سایکوتیک را تجربه می کنند. شایعترین اشتغال ذهنی این بیماران مربوط به نقایص صورت، به خصوص بینی است و در طول یک دوره بیماری مناطق درگیر ممکن است از یک جا به جای دیگر تغییر مکان دهند. هذیان های انتساب، بیش از اندازه در مقابل آینه قرار گرفتن یا پرهیز از نگاه به سطوح باز تاباننده و تلاش در پنهان سازی نقصهای احتمالی با استفاده از آرایش یا لباس ازعلایم شایع این بیماری هستند.درمان از طریق جراحی برای رفع نقصهای ادعایی تقریباً بدون استثنا ناموفق است. داروهای ضدافسردگی حداقل در 50درصد بیماران در کاهش علایم می‌تواند موثر باشد.
مسکن‏های بوییدنی
حس بویایی یکی از مهم‌ترین حواس پنج‌گانه انسان است. براساس یافته محققان انواع بوها و رایحه‌ها می‌توانند با تحریک سیستم عصبی و به دنبال آن مغز تاثیرات موثری را در حفظ سلامت و تسکین بیماری‌ها داشته باشند. بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران در این زمینه انجام داده‌اند افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‌های روحی مانند افسردگی، استرس و اضطراب قرار دارند. براساس یافته محققان انواع بوها و رایحه‌ها می‌توانند با تحریک سیستم عصبی و به دنبال آن مغز تاثیرات موثری را در حفظ سلامت و تسکین بیماری‌ها داشته باشند.امروزه در بسیاری از کلینیک‌ها از شیوه درمانی رایحه درمانی برای تسکین دردها و آرامش بخشی به بیماران پیش و بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌‌شود. استشمام روغن یا عصاره اسطوخودوس و مصرف موضعی آن در ناحیه درد به جز جراحت‌ها و زخم‌های باز به کاهش درد بیمار کمک می‌کند. برخی درمانگران طب سنتی بر این باورند که از رایحه اسطوخودوس می‌توان به جای استامینوفن و انواع مسکن‌ها برای تسکین دردهای موضعی در ناحیه شکم مانندتسکین دل پیچه و نفخ کمک گرفت. بر اساس تحقیقات دانشمندان بوییدن برخی عطر‌ها یا روغن‌ها موجب افزایش هوشیاری و دقت در انسان می‌شود. از این رو درمانگران شیوه درمانی رایحه درمانی بوییدن عصاره و اسانس‌های طبیعی از لیمو و گیاه اوکالیپتوس را یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش کاربری، هوشیاری و دقت انسان می‌دانند.
جالب‌ترین آزمایشات روی انسان
"پاول میلر" کسی است که روزانه زمان زیادی را پای اینترنت گذرانده است. این جوان به حدی از اینترنت لذت می برد که توانست در سن 14 سالگی به یک طراح وب تبدیل شود. او با همین وضع تا 26 سالگی ادامه داد تا اینکه متوجه شد چیزی در زندگی اش کم شده است از این رو تصمیم گرفت مدتی را به جای آنلاین بودن به حالت آفلاین برود. او برای زندگی بهتر یک سال بدون اینترنت زندگی کرد و البته در ابتدا اصلا نمی توانست این وضع را تحمل کند ولی با گذز زمان متوجه تغییرات بزرگی در نوع رفتار و سلامتش شد. او توانست در این مدت کتاب های بیشتری خوانده و همچنین چشمانش که ضعیف شده بودند بهبود پیدا کردند.
هیچکس دوست ندارد آنطور که مردم می خواهند زندگی کندو بیشتر بنا به سلیقه خودش عمل می کند اما این خصوصیت در مورد "کولین رایت" به نظر برعکس می آید چرا که او آزمایشی را شروع کرده است تا در آن بتواند به مردم ساده زیستن و البته راحت بودن را نشان دهد. این مرد هر کاری که انجام دهد به گفته مردم است. برای مثال او هر 4 ماه یک نظر سنجی در وبلاگش قرار میدهد و از مردم می خواهد محل زندگی بعدی اش را مشخص کنند سپس او بنا به نتایج به آن محل سفر کرده و 4 ماه آنجا مستقر می شود. او تابه حال به عنوان انجام دهنده یکی از آزمایشات عجیب دنیا در برنامه های تلویزیونی شرکت کرده است.
دانیل سوئلو" مردی است که زندگی را به سبک غار نشینی ادامه می دهد او ابتدا برای یک آزمایش یک ماهه از زندگی شهری دور شد اما چندین سال است که به همین حالت ادامه می دهد. او از هیچ پول یا وسیله شهری و مدرنی به جز اینترنت استفاده نمی کند. اینترنت هم فقط برای بارگذاری سایت زندگی اش است و همیشه برای این سفر هیجان انگیز به زندگی جنگلی مردم را دعوت می کند.
پارهید جانی" یک مرتاض هندی است که اگر گفته هایش درست باشد تمام دانسته های دانشمندان از بدن انسان بهم خواهد خورد. او می گوید از 12 سالگی دیگر غذا نخورده است و حالا او 85 ساله است. این مرد تا به حال دوبار به طور جدی تحت آزمایشاتی قرار گرفته است که در اولی سال 2003 توانست بدون هیچگونه تغذیه ای 10 روز در یک اتاق خالی دوام بیاورد و همچنین در سال 2010 نیز 15 روز با همین اوضاع ادامه حیات داد. پس از پایان هر دو آزمایش دانشمندان از این مورد شگفت زده بودند که او به هیچ عنوان علائم بیماری ندارد و یکی از سالم ترین انسان های روی زمین است. این مرد از هوا تغذیه می کند و هنوز دانشمندان در نحوه زنده ماندن او در شوک هستند.
در یکی از تصمیمات جالب خانمی به نام "سارا بونگیرونی" تصمیم گرفت دیگر هیچ جنس چینی برای خانواده اش خریداری نکند. او پس از این شروع این آزمایش تمام اجناس چینی زندگی اش را فروخت و سعی کرد همه چیز را از نو بخرد البته در این را واقعا مشکلات بسیاری داشت. او می گوید نخریدن جنس های چینی باعث می شود تا شما خیلی سخت بتوانید وسیله مورد نیاز را پیدا کنید چرا که این روزها هر وسیله ای در چین ساخته می شود.خانواده این خانم پس از یک سال باز هم نتوانستند تمام وسایل مورد نیازشان را تامین کنند چرا که از کمد و وسایل الکتریکی تا پادری ها همه از جنس های چینی هستند.

جوان ترین مسافر قطب جنوب
قطب جنوب منطقه ای است که حتی آمدن نامش هم می تواند باعث سرد شدن بدن شود و کمتر کسی می تواند به آن سفر کند زیرا سفر به قطب جنوب از کوهنوردی در کوه های بلند هم سخت تر است و نیاز به بدنی آماده دارد.لویس کلارک جوان 15 ساله ای است که به تازگی تصمیم گرفته تا راهی سفری بسیار سخت به میان قطب جنوب شود. این جوان قصد دارد تا تمام مسیر را با اسکی طی کند و از این رو می تواند رکورد جوان ترین اسکی باز مسافر قطب جنوب را به نام خود ثبت کند.این نوجوان انگلیسی باید سفر خود را طی 60 روز به پایان برساند و این درحالی است که در برخی قسمت های قطب دما ممکن است تا 40- سانتی گراد نیز برسد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که او باید مسیری 1180 کیلومتری را با اسکی طی کند.این نوجوان قصد دارد رکوردی که در سال 2005 توسط یک دختر 18 ساله کانادایی ثبت شده است را بشکند. در مورد سلامت و پیشینه ورزشی او باید اشاره کنیم این نوجوان از جمله شناگران کانال انگلیس بوده است و در آن زمان تنها 12 سال داشته است.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پژمان IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۶
    10 0
    با سلام احاديث زيبا و دلنشيني بود. خيلي استفاده کردم ، ممنونم. خدابا زيارت امام حسين عليه السلام را قسمتمان کن
  • ناشناس IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    4 1
    با عرض سلام يکي ديگر از خاصيت هاي خاک کربلا که من از راه تجربه برايم ثابت شده اين است : به خاک کربلا ( مثلا همين مهرهاي کربلا که براي نماز خواندن استفاده مي کنيم ) هر گاه آب برسد رنگش سياه مي شود . خاک کربلا خجل مي شود و فرياد مي زند که آه حسين عليه السلام و يارانش را در کربلا شهيد کردند و آب به آنها ندادند و خونشان را بر خاک هاي من ناجوانمردانه بدون اينکه قطره ي آبي به آنها بدهند بر زمين ريختند و اهل حرمشان را به اسارت بردند . شايد اينکه براي خروش درياها هم از خاک کربلا استفاده مي کنند اين باشد که اي آب از چه چنين مغروري ؟ من خاک کربلايم . من را يادت هست ؟ کربلا را يادت هست ؟ و آب شرمنده مي شود و خاموش مي شود . حجاب ها مانع ديدن ما شده و اگر مي توانستيم مي ديديم که تمام زمين و زمان بر سر و سينه مي زنند و همه مخلوقات و جمادات و فرشتگان و هرچه در نظر بگيريد عزادار حسين عليه السلام هستد.