این کتابها چند دهه پیش برای رفع کاستیهای آموزشی و برای آمادگی کنکور رواج داشت، اما حال به دوره ابتدایی نیز رسوخ کرده و حتی جهت گیری آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است. این دانشیار دانشگاه با تاکید بر ضرورت آسیبشناسی گسترش چنین محصولاتی افزود: هدف از تعلیم و تربیت پرورش علمی نسلی کنجکاو، پژوهشگر، خلاق وعلاقهمند به مطالعه است، در حالی که تأکید بر شیوه فراگیری کتابهای آموزشی، دانش آموزان را افرادی علاقهمند به تست زنی و متکی به حفظیات بار میآورد. دکتر اصغری نکاح با تأکید بر نواقص کتابهای کمک آموزشی در آموزش جنبههای اجتماعی و هویتی کودکان گفت: رواج این ابزارها بیعدالتی آموزشی را یادآوری میکند، چنانکه افرادی که توان اقتصادی و امکان دسترسی بیشتر به این کتابها را دارند از آنها بهره میبرند و دیگران که چنین فرصتهایی را در اختیار ندارند، محروم میشوند. وی ادامه داد: برخی از این مدارس برای ورود و قبولی دانش آموزان در دانشگاه یا المپیادها از اینگونه منابع استفاده میکنند. دکتر اصغری با تاکید بر اینکه کتابهای کمک آموزشی همانند فرزند خواندهای است که جایگاه فرزند اصلی را گرفته، گفت: کتابهای درسی ما از آنجا که توسط تیمهای کارآمد تالیف میشود به لحاظ میانگین ارزشگذاری، قابل قبول است، چنانکه این آثار میتوانند نیازهای آموزشی و تربیتی دانشآموز را رفع کند، اما در برخی مدارس با گسترش محصولات کمک آموزشی، کتابهای درسی به حاشیه رفته است؛ تأسف بار اینجاست که چنین محصولاتی، کارکرد آثار علمی و زیر بنایی تربیتی را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند. چنانکه بنابر بررسیها تیراژ آثار مزبور به 10 هزار تا نمیرسد، ولی کتابهای کمک آموزشی تجاری با دهها هزار تیراژ، اشتهای کاذب ایجاد میکند. این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: وضعیت گسترش کتابهای کمک آموزشی همانند رشد تغذیه فست فوتی است. در حالی که صاحبنظران از مصرف چنین مواد خوراکی توسط کودکان تأکید داشته و آن را فاقد ارزش غذایی و باعث تغییر ذایقه میدانند. فزونی بیحساب کتابهای کمک آموزشی نیز مضرات بسیاری را بر نظام آموزشی و فرهنگی جامعه تحمیل کرده است؛ برای مثال بسیاری از والدین برای تهیه ابزار کمک آموزشی سودمند، تنگناهای اقتصادی را یادآور میشوند، ولی درتهیه کتابهای کمک آموزشی رایج حاضر به صرف هزینه هستند. چنانکه بنابر پژوهشهای انجام شده یک کودک دوره ابتدایی به طور میانگین، هرساله بین 15 تا 200 هزار تومان کتاب کمک آموزشی تهیه میکند.
۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۷
کد خبر: 167608
گروه جامعه - محبوبه علیپور: ترویج و به کارگیری کتابهای کمک آموزشی در تعارض با اهداف تعلیم وتربیت است. دکتر سید محسن اصغری نکاح با بیان این مطلب در همایش «سایه سنگین فعالیتهای شبه آموزشی بر تعلیم و تربیت» گفت: ...
نظر شما