پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها اگر چه تب مذاکرات وتوافق ایران وکشورهای غربی گل سرسبد خبرهای ارسالی خبرگزاریها و خبرنگاران است , اما ناگفته پیداست که درشرایطی که یک بخش از دولت برای رسیدن به یک توافق به شدت درحال تلاش بود ، بخش دیگری از بدنه دولت درحال تدوین بودجه 93 بود ؛ بودجه ای که باید در ان تلاشهای مذاکره کنندگان راهم درنظر گرفت وانرا برای شرایط مختلف اماده نگه داشت .<BR>

دولت درتنگنای یارانه نقدی سال اینده/ تاکید مجلس بر کوپن بجای یارانه/ توافق با غرب تاثیری دریارانه ها ندارد

این درحالی است که طی همین مدت نمایندگان مجلس که به دولت قبل هم نشان دادند اگر انچه مدنظرشان است دربودجه نباشد حتی به قیمت زیرو زبر کردن بودجه موارد مورد نظرشان را لحاظ میکنند ,پیشنهاد های خودرا به دولت اعلام کرده اند ،اگرچه دولت انرا خیلی جدی نگرفته وکار خودش رامیکند.

درعین حال انچه که از همه مهمتر به نظر میرسد سرنوشت یارانه نقدی در بودجه سال اینده است تا دچار مشکلات سال جاری نشود ،مشکلاتی که باعث شده تا دولت در هر ماه بیش از هزار میلیارد تومان کسری برای پرداخت داشته باشد ، این درحالی است که مجلس نشینان بیشترین تاکید را روی پرداخت غیر نقدی یارانه نقدی داردو احتمالا دولت نیز مجبور به پذیرش همین روش شود.درعین حال باید گفت که توافق ایران با کشورهای غربی نیز تاثیری بر اظهارات نمایندگان نداشته و هیچکدام این مساله را به مذاکرات و نتیجه ان پیوند نمیزنند.
***شفاف سازی حذف دهک‌ها در بودجه
درهمین راستا ، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت بایددر بودجه 93 بخشی که مربوط به حذف دهک ها برای پرداخت یارانه نقدی است را به طور شفاف پیش بینی کند تا کسری در بخش هدفمندی یارانه های در سال آینده نداشته باشیم.
غلام رضا کاتب ، درباره وجه تمایز بودجه 93 نسبت به بودجه 92 تصریح کرد: آنچه که انتظار مجلس دارد تنظیم بودجه بر اساس واقعیات است.
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال آینده به گونه ای تنظیم شود که شاهد کسری بودجه نباشیم، افزود: شفافیت در بودجه 93 یکی از خواسته های اصلی نمایندگان مجلس است ضمن اینکه یکی دیگر از خواسته های مجلس بحث کاهش هزینه های جاری دولت است و دولت می تواند در بخش هزینه های جاری افزایش نداشته باشد؛ از طرفی سهم بخش عمرانی در بودجه افزایش یابد تا باعث شکسته شدن رکود و کاهش تورم شود.
وی ادامه داد: نکته دیگری که در بودجه 93 باید به آَن پرداخته شود قانون هدفمند کردن یارانه ها است که دولت باید بخشی که مربوط به حذف دهک ها برای پرداخت یارانه نقدی است را به طور شفاف پیش بینی کند تا شاهد کسری بودجه هدفمندی در سال آینده نباشیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم درباره زمان اجرای مرحله دوم هدفمنمدی یارانه ها نیز گفت: طبیعی است هر تصمیمی که مجلس در این راستا بگیرد دولت نیز خود را مکلف می کند نسبت به اجرای آن اقدام کند و درخواست ما نیز از دولت این است که پیشنهادهای خود را در بودجه ارائه دهد تا در صورت تصویب، اجرایی شود.
سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره یکی از سناریوهای دولت مبنی بر «جایگزین کردن بن کالا با یارانه نقدی» گفت: بعید می دانم مجلس بپذیرد که بخش نقدی یارانه ها به راحتی حذف شود؛ بلکه در صورت افزایش یارانه نقدی دهک های پایین، بخش قابل افزایش در قالب بن کالا جبران شود.
***حمایت غیر نقدی به جای یارانه نقدی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت:منابع یارانه نقدی باید در بودجه سال 93 تامین شود به این معنی که هم باید به سمت افزایش نرخ حامل های انرژی با شیب کند در سال آتی برویم و هم باید از پرداخت های یارانه ای فاصله گرفته و حمایت های غیر نقدی هم چون بن کالا را جایگزین کنیم
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، گفت:تجربه نشان داد که پرداخت یارانه نقدی تورم زا است و افزایش حجم نقدینگی نیز در شرایط امروز به اندازه ای است که باید این روش حذف و پرداخت یارانه غیر نقدی جایگزین آن می‌شود.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم می‌کند، لذا پرداخت غیر نقدی یارانه را بهترین اقدام می‌دانیم.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: در قانون ذکر نشده که پرداخت یارانه حتما باید به صورت نقدی باشد، علاوه بر اینکه شرایط اقتصادی کشور ما حکم می‌کند بهترین گزینه را انتخاب کنیم،
وی ادامه داد: افزایش حامل‌های انرژی نیز در بودجه سال 93 اجتناب ناپذیر است .
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: منابع یارانه نقدی باید در بودجه سال 93 تامین شود به این معنی که هم باید به سمت افزایش نرخ حامل های انرژی با شیب کند در سال آتی برویم و هم باید از پرداخت های یارانه ای فاصله گرفته و حمایت های غیر نقدی هم چون بن کالا را جایگزین کنیم.
*** یارانه نقدی تیشه به ریشه اقتصاد
همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید جلوی مسیر غلط اجرای قانون هدفمندی در بودجه 93 گرفته شود، گفت: باید روش های بهینه اجرای هدفمندی را پیدا کنیم و تاکید بر یارانه نقدی تیشه به ریشه اقتصاد کشور زدن است.
محمد حسن نژاد در گفت و گو با خانه ملت، تصریح کرد: بودجه 93 باید انظباط مالی داشته باشد و هزینه ها نباید بر اساس درآمدهای سوری و غیر قابل تحقق باشد بلکه باید بر اساس درآمدهای واقعی باشد.
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه از طرفی باید از دو پهلو نوشتن و بودجه تخمینی پرهیز کنیم، ادامه داد: اعداد و ارقام در بودجه سال آینده باید واقعی باشد.
وی افزود: ردیف های متفرقه باید در بودجه 93 کم باشد ضمن اینکه احکام دائمی در بودجه نباید ذکر شود.
حسن نژاد با بیان اینکه در بودجه نباید قانون جدید وضع شود، افزود: بحث تامین مالی و درآمدهای غیر نفتی مانند مالیات، اوراق مشارکت و سایر درآمدها به صورت واقعی دیده شود؛ این در حالی است که در سال های گذشته درآمدها به ویژه در بخش اوراق مشارکت و فروش سهام تخمینی و بر اساس اعتقادات پیش بینی می شد.
حسن ن‍ژاد با بیان اینکه بودجه 93 تا جایی که امکان دارد باید انقباضی باشد، ادامه داد:‌ در این راستا هزینه های دولت باید کاهش یابد تا از افزایش تورم جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه باید جلوی مسیر غلط اجرای قانون هدفمندی در بودجه 93 گرفته شود، افزود: باید روش های بهینه اجرای هدفمندی را پیدا کنیم و تاکید بر یارانه نقدی تیشه به ریشه اقتصاد کشور زدن است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: فعلا جلسه ای با دولت برای بودجه 93 برنامه ریزی نشده است.
*** یارانه نقدی یا کوپن خرید
دیگرعضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم با بیان اینکه دولت و مجلس برای حذف یک دهک بالای درآمدی توافق دارند،گفت:با توجه به کسری بودجه جدی که دولت در خصوص اجرای هدفمندی یارانه ها با آن رو به رو است، حذف دهک هایی از یارانه بگیران و جایگزینی توزیع کوپن خرید سهام یا اوراق مشارکت از راهکارهایی است که در مجلس و دولت در حال رایزنی در خصوص آن هستند.
جعفر قادری،گفت: دولت و مجلس در حال رایزنی برای حل کسری بودجه هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه 93 هستند که در این خصوص بحث افزایش قیمت حاملهای انرژی و اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی به صورت جدی در دستور کار است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: در خصوص حذف یک دهک بالای جامعه بین دولت و مجلس توافق وجود دارد و پیش از این نیز دولت اعلام کرده بود که در حال حاضر امکان حذف سه دهم بالای درآمدی نیست.
قادری تصریح کرد: با توجه به کسری بودجه جدی که دولت در خصوص اجرای هدفمندی یارانه ها با آن رو به رو است، حذف دهک هایی از یارانه بگیران و جایگزینی توزیع کوپن خرید سهام یا اوراق مشارکت از راهکارهایی است که در مجلس و دولت در حال رایزنی در خصوص آن هستند.
وی ادامه داد: بر اساس این راهکار دولت به دو دهک پایین درآمدی یارانه نقدی پرداخت می کند و مابقی دهک های جامعه یارانه خود را به صورت کوپن خرید سهام یا اوراق مشارکت دریافت می کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس واگذاری اسناد خزانه به مردم و یا ارائه بن کالا به دو دهک بالای درآمدی را از دیگر روش های اصلاح پرداخت یارانه نقدی به جامعه در بودجه سال 93 توصیف و تصریح کرد:علاوه بر این شیوه ها می توان از مردم برای سرمایه گذاری در صندوق هایی است که برای طرح ها و پروژه های خاص پیش بینی شده اند دعوت کرد./


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.