شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSL معتقدند که تاکنون تخفیف 20 درصدی پهنای باند موضوع مصوبه 86 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به هیچ شرکتی داده نشده و اینطور به نظر می رسد که هدیه وزیر ارتباطات برای کاهش نرخ اینترنت به خرج شرکتهای اینترنتی تمام شده است.

هدیه وزیر ارتباطات محقق نشد

موضوع تخفیف 20 درصدی پهنای باند اینترنت به شرکتهای ارائه کننده خدمات اینترنت در کشور از اردیبهشت ماه سال 89 شروع شد و قرار بود این تخفیف به تمام مشتریان عمده پهنای باند مانند ISDP و نیز شرکتهای PAP که ارائه اینترنت پرسرعت را برعهده دارند اعمال شود اما این شرکتها معتقدند که همچنان با گذشت یک سال و نیم این موضوع حل نشده باقی مانده است.

این در حالی است که چندی پیش محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به مهر گفت: 20 درصد تخفیف پهنای باند برای شرکتهای اینترنتی از سال گذشته در صورتحساب این شرکتها به صورت علی الحساب لحاظ شده است.

کاهش قیمت اینترنت؛ هدیه وزیر ارتباطات که محقق نشد
30 اردیبهشت‌ ماه سال 89 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان مراسم روز ارتباطات از تلاش‌های این وزارتخانه برای کاهش قیمت اینترنت خبرداد و گفت: هدیه‌ای به مردم داده که باعث ارزان تر شدن ارائه خدمات اینترنت در کشور خواهد شد و آن هدیه این است که قیمت پهنای باند برای شرکت‌هایی که پهنای باند خود را از زیرساخت تأمین می کنند با ارائه مستندات با 20 درصد تخفیف درنظر گرفته شود.

البته وزیر ارتباطات در نظر گرفتن این تخفیف را برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت ADSL منوط به کاهش قیمت نهایی اینترنت پرسرعت به کاربران عنوان کرد و حتی وظیفه نظارت بر این کاهش قیمت را به سازمان تنظیم مقرارات و ارتباطات رادیویی محول کرد اما در آن زمان محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد که تخفیف پهنای‌باند از نظر شرکت ارتباطات زیرساخت مشروط نیست و شرطی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین کرده حاکی از دغدغه وی برای کاربران نهایی اینترنت است که رگولاتوری به این امر رسیدگی می‌کند.

ابهام در وعده وزیر ارتباطات برای کاهش قیمت اینترنت

به گزارش مهر، پس از اعلام تخفیف 20 درصدی پهنای باند از سوی وزیر ارتباطات، بسیاری از شرکتهای اینترنتی این تخفیف را همان تخفیف 20 درصدی سابق به مراکز دانشگاهی و شرکت‌های PAP عنوان کردند که ابهاماتی در خصوص اعمال آن وجود داشت اما در خردادماه سال 89 روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد که تخفیف 20 درصدی که وزیر در روز ارتباطات از آن خبر داده، تخفیف "جدید" و علاوه بر تخفیفی است که پیش از این برای برخی شرکت‌هایPAP و مراکز دانشگاهی اعمال ‌شد.

براین اساس اعلام شد که کاهش نرخ پهنای باند اینترنت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت برای تصویب به سازمان تنظیم مقررات ارسال شده، تا به این ترتیب با تصویب رگولاتوری قیمت پهنای باند اینترنت در کشور برای شرکت‌های PAP که تخفیف در نظر گرفته شده را برای کاربران نهایی خود اعمال کنند 20 درصد کاهش یابد.

اما با این وجود شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل شبهه‌ای که در مصوبه 86 کمیسیون تنظیم مقررات وجود دارد، فقط شرکت‌های ISP وISDP می‌توانند از این تخفیف 20 درصدی استفاده کنند و شرکت‌های PAP کماکان در این زمینه بلاتکلیف هستند.

البته از همان زمان شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت ADSL بارها اعلام کردند که اینترنت پرسرعت از جمله خدماتی است که با وجود تورم همیشه قیمت آن رو به کاهش بوده و هزینه پهنای باند در فرمولاسیون قیمت تمام شده ارائه خدمات این شرکت ها تنها 4 تا 5 درصد نقش دارد و اینترنت بخشی از کل هزینه‌¬های شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد و شرکتها باید اینترنت بین الملل را خریداری کنند. از طرفی هزینه فضا، برق، پرسنل، شبکه انتقال داده و خرید اینترنت بخشی از کل هزینه‌های شرکت‌ها است. با این وجود اگر حتی این 20 درصد تخفیف شامل حال این شرکت ها شود، آنها می توانند 4 تا 5 درصد قیمت های خود را برای کاربر نهایی کاهش دهند.

ارزان نشدن قیمت اینترنت با گذشت یکسال و نیم از وعده وزیر

با گذشت بیش از یک سال و نیم از آغاز وعده تخفیف پهنای باند، تغییری در نرخ اینترنتی که در اختیار کاربران نهایی قرار می گیرد دیده نمی شود و شرکت‌های اینترنتی مدعی اند که به هیچ وجه نتوانسته‌اند از این تخفیف استفاده کنند و همچنان از عدم اجرای مصوبه مربوط به این تخفیف گله مندند.

شرکتهای اینترنتی حتی مدعی شده اند که با وجود افزایش هزینه ارائه خدمات اینترنت به علت افزایش هزینه برق ناشی از هدفمند شدن یارانه ها و افزایش دستمزد نیروی انسانی و عوامل دیگر که ناشی از تورم است این شرکت ها نه تنها قیمت اینترنت را گرانتر نکرده اند بلکه عملا بدون دریافت تخفیف موصوف، قیمتهای خود را به اندازه 4 تا 5 درصد کاهش داده یا خدمات بیشتری به مردم ارائه داده‌ اند.

این در حالی است که با اعلام خبر کاهش قیمت اینترنت، کاربران اینترنت همچنان منتظر تحقق هدیه وزیر ارتباطات هستند و کاهش قیمت اینترنت را از شرکت ها طلب می کردند اما با این وجود به نظر می رسد کاربران اینترنت تاکنون موفق نشده اند که هدیه وزیر ارتباطات را پس از گذشت یک سال و نیم دریافت کنند.

به همین دلیل و با وجود انتظار کاربران اینترنتی از ارزان شدن اینترنت، شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی معتقدند که تخفیف 20 درصدی پهنای باند اینترنت که موضوع مصوبه 86 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بوده به هیچ شرکتی داده نشده و تنها این هدیه وزیر ارتباطات برای کاهش نرخ اینترنت به خرج شرکتهای اینترنتی تمام شده است که مجبورند برای رضایت مشتریان خود، نرخ های اینترنت به کاربران را کاهش دهند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.