قدس آنلاین- حسینعلی پورافضلی: برای تشرف به حرم امام رضا (علیه السلام) و زیارت آن حضرت پاداش بزرگی ذکر شده اما برای زیارت با پای پیاده ثواب و اجر مضاعفی در روایات نقل شده است.

ثواب تشرف پیاده به زیارت امام رضا (ع)چقدر است!

تشرف به زیارت امام رضا (ع) با پای پیاده در تاریخ سابقه ای طولانی دارد. جدای از روایاتی که برای این زیارت از بزرگان دینی نقل شده در طول تاریخ بسیاری از بزرگان و فرمانفرمایان و سلاطین جهان به زیارت امام رضا علیه السلام تشرف حاصل کرده اند که معروف تر از همه سفر زیارت شاه عباس کبیر است که به نقل از مطلع الشمس سه مرتبه به زیارت مشهد مشرف شد. در 25 ذیحجه سال 1006 و سال 1008 و سال 1009 بنابر نذری که کرده بود پیاده به مشهد رفت و شیخ بهائی و میرداماد می خواستند شاه را منع کنند که پیاده رفتن موجب آزار شاه نشود گفت استخاره می کنم چون استخاره کرد. این آیه آمد فاخلع نعلیک انک بالواد المقدس طوی شاه گفت کار مرا مشکل تر کردید که باید با پای برهنه بروم...(1)
در این زمینه عبد العظیم حسنی نقل می کند: قال : سمعت أبا جعفر الثانی (علیه السلام) یقول :ما زار أبی (علیه السلام) أحد فأصابه أذى من مطر أو برد أو حرّ ، إلاّ حرّم الله جسده على النار؛ شنیدم از امام جواد(ع) که حضرت فرمودند : زیارت نمی کند پدر مرا احدی از مردم که به توسط باران یا سرما یا گرما در این راه اذیت شده است مگر اینکه خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند.(2)
در میان ائمه علیهم السلام درباره زیارت حرم امام حسین و حضرت رضا علیهما السلام با پای پیاده ؛ تصریح شده است و در مورد سایر ائمه علیهم السلام هم توصیه کلی وجود دارد.
امام صادق(علیه السلام) به یکی از اصحابشان می‌فرمایند: «کسی که به قصد زیارت امام حسین(علیه السلام) از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت بر می‌دارد، یک حسنه برایش می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشته الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به شما سلام می رساند، و پیغام می دهد که عمل را از سرگیر که گذشته‌ات بخشیده شده است.(3)
در مورد امام رضا علیه السلام هم همانطور که اشاره کردیم امام جواد (ع) فرموده اند: زحمتها و اذیتهایی که زائر در طول راه می بیند باعث حرام شدن آتش جهنم بر انسان زائر می شود.
در این زمینه امام هادی علیه‏السلام نیز می فرماید: اهل قم و اهل آبه آمرزیده‏اند، زیرا قبر جدم علی بن موسی الرضا علیه‏السلام را در طوس زیارت می‏کنند، بدانید هر که او را زیارت کند و در راه زیارت او قطره‏ی بارانی (کوچکترین سختی) به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد.
امام رضا علیه‏السلام نیز در تأیید این مطلب فرموده اند: هیچ مؤمنی نیست که مرا زیارت کند و قطره‏ای باران به صورتش برخورد کند مگر اینکه خداوند، بدن او را بر آتش حرام خواهد نمود.(4)


پانوشتها:
1. عالم آرای عباسی ص 425
2. بحارالانوارج 99 ،ص 31 ، عن أمالی الصدوق : 654
3. کامل الزیارات باب 49، ص132الی 135
4. وسائل الشیعة ج 10 ، باب 82 تا باب 88

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.