همسر علی مطهری از زندگی مشترک و خانواده‌اش می‌گوید: نطق‌های تند و تیزی که در مجلس دارد برای حفظ نظام است /عمده مصاحبه‌های همسرم را من تایپ می‌کنم/در استیضاح کردان خانواده ما اذیت شد<BR>

ناگفته‌های همسر علی مطهری/برای مظلومیت همسرم ناراحتم

 ایران در مصاحبه ای با همسر علی مطهری نوشت:

فرزند شهید استاد مرتضی مطهری اگرچه در میانسالی به طور جدی وارد گود سیاست شد، اما صراحت لهجه و رفتارش توانست از وی چهرهای خبرساز و مورد توجه محافل سیاسی بسازد. همین نکته مارا واداشت تا کنجکاو شویم که بیرون از میدان سیاست و در رابطه با همسر و فرزندانش چه میکند. به منزلش رفتیم و با همسر این نماینده تهران در مجلس، به گفتوگو نشستیم. بانویی که به دشواری و تنها با وساطت همسرش حاضر شد تا در مقابل دوربین عکاس روزنامه قرار بگیرد، آنهم نه به تنهایی، که در کنار همسر و چهار فرزندش!

این روزها همسر علی مطهری چه می‌کند؟
من کارشناس ارشد فقه و حقوق هستم و بعد از ازدواج، از آنجایی که آقای مطهری مسئولیت احیای آثار پدرشان را برعهده داشت، من هم به گونهای درگیر کار با دکتر شدم. اما هماکنون به خاطر دختر کوچکم نمیتوانم کار بیرون از خانه انجام دهم و به همین خاطر فعلاً در کنار خانواده هستم.
چیزی که در بدو ورود توجهم را جلب کرد زیبایی ناشی از سادگی خانه شماست؟
سادگی، علاقه همیشگی من و همسرم است. ما هرچه داریم، همین است.
پس معلوم است سادگی شخص آقای مطهری به محیط خانه هم سرایت کرده است؟
بله دقیقاً همین طور است، دکتر با دو جور عملکردن مخالف است. اینکه بیرون از خانه یک طور عمل کند و داخل خانه طور دیگری باشد.
چگونه با آقای مطهری آشنا شدید؟
آشنایی و ازدواج ما به شیوهای کاملاً سنتی بود. شوهر خاله ام مرحوم آیت الله تهرانی با شهید مطهری دوست بودند. همینطور خانم شهید مطهری از دوستان صمیمی خاله من هستند، چند سالی بعد از شهادت آیت الله مطهری، علی مطهری برای ازدواج اعلام آمادگی میکند همان زمان مادر آقای مطهری با آقای تهرانی ملاقاتی میکنند و از ایشان برای انتخاب همسر مناسب برای علی مطهری کمک میگیرند. ایشان هم چند دختر خانم را معرفی میکنند که یکی از آن دخترها من بودم. پدر بزرگم آیت الله انصاری همدانی است و خانواده آقای مطهری من را انتخاب میکنند. خانواده آقای مطهری آمدند منزل پدرم و با ایشان صحبت کردند البته آن موقع ما همدان بودیم. نظر پدر هم مثبت بود و بعد با آقای مطهری یک جلسه صحبت کردم و نظر خودم هم مثبت بود. الآن که فکر میکنم میبینم با سن کمی که داشتم(15 سال) انتخاب درستی داشتم.
مشکل خاصی در زندگی نداشتید؟
خب اینکه بگویم زندگی مشترک اصلاً مشکل ندارد، یک تخیل یا رؤیاست. به هر حال تا زن و مرد بخواهند روحیات هم را درک کنند و خصوصیات اخلاقی همدیگر را بفهمند، زمان میبرد. اما در مجموع آقای مطهری مرد نجیبی است. اگرچه بسیار انعطاف پذیر و مهربان هستند اما در زندگی مدیریت خاصی دارند و با صراحت حرفشان را بیان میکنند. این را هم بگویم که منطق خاص خودشان را دارند و از مواضعشان به راحتی کوتاه نمی‌آیند. الآن که فکر میکنم میبینم ایشان در سیاست هم کاری به گروههای مختلف ندارند و حرف خودشان را میزنند؛ حتی اگر عزیزترین کسانش در مقابلاش باشند، او نظرش را با صراحت میزند. در زندگی هم تقریباً همین گونه است.
صراحت زیاد نیاز به تحمل زیاد طرف هم دارد، این صراحت فرزندانتان را اذیت نمی‌کند؟
روی تربیت بچه‌ها بسیار حساس و جدی هستند.کمی فرزندان شکایت دارند اما آنقدر جدی نیست. دکتر در مباحث اقتصادی برای پسران بسیار سخت می‌گیرند و معتقدند که بچه هایشان باید مثل بقیه مردم زندگی کنند. همچنان که درمورد خودشان چنین عقیدهای دارند. یادم است اوایل ازدواجمان و چند سال بعد از شهادت پدرشان رئیس بنیاد شهید، علی مطهری را خواست و گفته بود خانواده شهید مطهری تا کنون مطالبهای نداشتند و بنیاد شهید میخواهد یک خانه مسکونی به آنها هدیه دهد. علی مطهری در جواب گفت هر وقت به خانواده همه شهدای انقلاب بلاعوض خانه دادید آن موقع به من هم بدهید. علی مطهری با زندگی دوگانه و «دو مدل زندگی» کردن مخالف است اینکه در ظاهر اظهار به سادهزیستی کنیم و در عمل اینگونه نباشیم.

برای دخترها چطور؟
کلاً دکتر با تبعیض مخالف است. اما رابطه پدر با دخترها بهتر است. البته باید در نظر داشت که دخترها کوچکتر هستند و علی نگاه رئوفتری به دخترها دارد. اما برای همه فرزندانش به یک میزان وقت میگذارد گرچه در مجموع خیلی دختر دوست است.

مشغله کاری ایشان در کار خانه تأثیری نمیگذارد؟
نمیشود بگوییم اصلاً تأثیر ندارد. وقت‌هایی است که مثلاً مصاحبه دارد و یا موضوع مهمی در مجلس در دستور کار است یا سخنرانی مهمی دارد و... آن زمان زندگی خانوادگی ما هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به طور کلی کمتر پیش میآید که مشکلات کاری را به خانه بیاورد، اما برخی وقتها هم این اتفاق می‌افتد و از ما میخواهد که این وضع را تحمل کنیم؛ به ویژه زمانی که اخبار و برنامه‌ای سیاسی می‌بینند، هیچ کدام از فرزندانم حق سر و صدا کردن ندارند.


اخبار رسانه‌های داخلی را پیگیری میکنند یا رسانه‌های ایرانی خارجی؟
ما اصلاً ماهواره نداریم و اگر هم خبری را بخواهد ببیند یا بخواند، از طریق سایت‌ها پیگیر میشود؛ یا دیگران می‌بینند و به او می‌گویند.

مهمترین برهه‌ای را که در کنار مطهری بوده‌اید، به نظر خودتان چه زمانی بود؟
هر دورهای از زندگی با دوره دیگر متفاوت است. شاید زمانی که دکتر تحصیل میکرد و درس میخواند، بیشتر به حضور من در خانه نیاز بود. خب دکتر رشته مکانیک خوانده بود و بعد از انقلاب فرهنگی تغییر رشته داد، تمایل داشت که در رشته الهیات و فلسفه ادامه تحصیل دهد زیرا مدتی از شهادت استاد مطهری میگذشت و آقای مطهری متوجه خلأ پدر شده بود و میخواست سکاندار آثار ایشان باشد. این تغییر و ادامه تحصیل کمک من را می‌طلبید.


آن زمان دو تا پسر پشت سر هم داشتیم موقع امتحانات آقای مطهری، من به همراه پسرانم خانه را ترک میکردیم و به منزل مادرم میرفتیم برای اینکه محیط خانه باید ساکت باشد تا دکتر بتواند به راحتی درس بخواند. بعد از پایان تحصیل هم دوره‌های زیادی بود که مسئولیت بچه‌ها برعهده‌ام بود به ویژه زمانی که نماینده مجلس شدند، یادم است در استیضاح آقای کردان خانواده ما کمی اذیت شد و در طول نمایندگی فشارهای بسیاری بر خانواده بود و من باید شرایط را در خانه آرام می‌کردم. همینطور بعد از انتخابات 88 آمد و رفتها به خانه ما خیلی بود.


پس شما با فعالیت سیاسی دکتر که ظاهراً هم خیلی برای شما دردسر ساز است، مشکلی ندارید؟
بالاخره زندگی سیاسی با زندگی عادی متفاوت است. در حقیقت خانواده ما با این وضعیت کنار آمده است. دکتر آدم فعالی است ما هم نمیتوانیم بگوییم فعالیت نداشته باش. خودم به این وضعیت عادت کردها‌م چرا که وقتی می‌بینم همسرم به معنای واقعی برای دفاع از نظام و مردم با دل و جان فعالیت میکند عمیقاً خوشحال میشوم.باید بگویم همه نطقهای تند و تیزی هم که در مجلس دارند برای حفظ نظام است. خب وقتی علی مطهری میتواند کاری برای نظام انجام دهد، چرا ما باید مخالفت کنیم.


بازخورد این نطقهای تند و تیز را از اطرافیانتان یا مردم، میبینید و میشنوید؟
مردم واقعاً به همسرم اظهار لطف دارند. این سالها خب بیشتر هم شده است. برای خواندن اخبار به سایتهای مختلف میروم تا نظرهای گوناگون را درباره علی مطهری بخوانم، هم سایتهای محافظه‌کار و هم سایتهای اصلاح‌طلب. در آنجا می‌بینم که آقای مطهری محبوبیت دارد. اما نکته‌ای که برایم جالب است این است که نظر دیگران تأثیر چندانی روی همسرم ندارد و هر کاری که منطقاش بگوید، انجام می‌دهد. مدام تکرار میکند «اگر حرف میزنم در راستای عدالت و حقیقت است و هیچ تعلق خاطری به هیچ حزبی ندارم.»

در این سالها که فعالیت میکردند آیا به مشکلی برخوردید که خانواده نگران شود و احساس ترس بکند؟
خب بله. خودم بسیار محتاط هستم اما متأسفانه آقای مطهری اینگونه نیست. خیلی وقتها مردم و یا دوستان از من میخواهند که به دکتر پیغام دهم اینگونه صحبت نکند، ولی خب ایشان می‌گویند که نیت اش خیر است.

یکی از مواردی را که احیاناً از همسرتان خواسته‌اید تا کمی نرمتر برخورد کند، به یاد دارید؟
باید بگویم که عمده مصاحبه‌های دکتر را من تایپ میکنم، البته برخی را هم پسرم تایپ می‌کند. هنگام تایپ مصاحبه به جمله‌هایی برمیخورم که بسیار تند و تیز است، خیلی مواقع می‌خواهم که مثلاً فلان جمله یا کلمه را حذف کنم، اما با مخالفت شدیدش مواجه میشوم.

موردی بوده که در ذهنتان برجسته باشد؟
موارد زیادی بوده است. دکتر آدم صریحی است و متأسفانه-یا خوشبختانه- نمیدانم در سیاست به هیچ عنوان محافظه‌کاری ندارد. خیلی وقتها میگویم تیزی جملات را بگیرید، اما معتقدند اگر او این حرفها را نزند، در برابر انقلاب کوتاهی کرده است. علی مطهری به معنای واقعی دوست دارد نظام حفظ شود. دکتر بزرگترین سرمایه یعنی پدرشان را برای حفظ نظام از دست داده است و حالا تاب افراد قانون شکن را ندارد.به هرحال تیزی جملات را میگیرد یا نه؟
برخی وقتها با اصرارم که مواجه میشود شاید یک کلمه را متعادل کند، اما خیلی وقتها کلمه را تیزتر هم میکند!

این تیزی کلام را در زندگی مشترک هم دارد ؟
اوایل زندگی دکتر خیلی صریح بود اما هماکنون این موضوع کمتر شده است. به هرحال زندگی با سیاست فرق میکند. کلام تیز در زندگی سردی میآورد و دکتر این را میداند و رعایت این موضوع را میکند.

دغدغه ها شما و همسرتان در جامعه چیست؟
کلاً دغدغه آرمان‌های انقلاب و زنده بودن تفکر امام و شهید مطهری را دارد. اما خودم دغدغه‌ام درباره ایران، بعد دینی و معنوی جوانان است. احساس میکنم شاید یک جاهایی به عنوان مسلمان درست عمل نکردها‌‌یم.

آیا شما برای رفع این دغدغه ذهنیتان برنامه‌ای هم دارید؟
امیدوارم بتوانم یک کارهایی انجام دهم. منتظرم تا دخترم وارد مدرسه شود و تصمیم دارم برای دکترا بخوانم و در سطح دانشگاهی کارهایی را انجام دهم. معتقدم نهادهای آموزشی وظیفه بسیار مهمی در این راه دارند. البته نشان دادن اسلام واقعی به اعمال افراد بر میگردد. شما الآن فکر کنید چرا آنقدر مردم آقای مطهری را دوست دارند، چون ظاهر و باطناش یکی است و حرفش را به صراحت میزند. یعنی همان چیزی که بقیه در خفا میگویند، او در عیان به زبان میآورد.

همین حرف زدنها یکبار کار دست آقای مطهری داد و هنگامیکه در صحن علنی مجلس نطق میکردند با آقای کوچکزاده برخوردی پیش آمد، آن شب هنگامیکه آقای مطهری به خانه آمد، واکنش شما چه بود؟
من آن روزها درگیر بیماری کمر بودم و از سوی پزشکم استراحت مطلق داشتم. دکتر هم خیلی از مسائل بیرون را به خانه نمیآورد. من چند روز بعد در سایتهای خبری خواندم و بسیار هم ناراحت شدم و از فرد مورد نظر دلگیرم، چون میدانستم علی مطهری مردی نیست که کسی را آزار دهد و حالت تهاجمی ندارد و اهل حاشیه نیست.مطلبی بود که اصلاً در داخل مجلس شنیده نشد و از رادیو هم به سختی شنیده می‌شد.بسیاری از سایتهای مخالف علی مطهری از این بحث سوءاستفاده کردند و من هم بیشتر برای مظلومیت علی مطهری ناراحت بودم. به خودش هم گفتم که از این قضیه ناراحت شده ام و راستش را بخواهید هنوز هم ناراحتم، اما خب انگار منطق خودش را در سیاست دارد و هیچ کاری هم نمیشود کرد.

شما با آقای لاریجانی هم نسبت فامیلی دارید آیا شده آقای مطهری با آقای لاریجانی در مجلس بحثی کرده باشند و در زندگی خانوادگی هم این موضوعات سرایت کند ؟
شاید دو سه بار در مجلس نظراتشان با هم مخالف بوده باشد. اما به هیچ عنوان روابط سیاسی به داخل خانه کشیده نمیشود و با هم بسیار شوخی می‌کنند. این دو نفر از قدیم با هم دوست بودند به لحاظ اخلاقی هم بسیار شبیه هم هستند. همسرم آقای لاریجانی را دوست دارد و میدانم که آقای لاریجانی هم به او ارادت دارد. روحیه آقای لاریجانی اینگونه نیست که بحثهای کاری را به فضای خانوادگی بکشاند.


خانم انصاری؛ شده به همسرتان درباره وضعیت کشور انتقادی کنید؟
بله بسیار زیاد؛ اما چون میدانم پست اجرایی ندارد مستقیم مورد خطابش قرار نمیدهم.

مهمترین موضوعی که تاکنون درباره مسائل کلان مطرح کردهاید، چه بوده؟
موضوعاتی مانند مشکلات اقتصادی جامعه، اشتغال جوانان، نبود فضای پژوهشی کافی و وضعیت حجاب برخی بانوان. ناراحت میشوم وقتی میبینم موضوع حجاب در کشور کم رنگ شده است؛ البته این را هم بگویم که هم من و هم همسرم با برخوردهای چکشی بسیار مخالفیم.

با برنامه‌هایی که از سوی نهادهای مختلف در ارتباط با بی حجابی میشود، موافقید؟
بستگیدارد، اما اگر موردی باشد و از روی عناد خانمی کاری انجام دهد بله باید برخورد شود اما در مجموع معتقدم حجاب فرهنگسازی میخواهد که شاید ما در این سالها نکردهایم. بخشی از برنامههای فرهنگی درباره حجاب روان شناختی است و من در جایگاهی نیستم دراین باره نظر دهم. باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را بیشتر از قبل کنیم.

دیدگاه آقای مطهری هم درباره حجاب همین گونه است؟
بله، دکتر هم معتقد است که کم کاری بسیاری در حوزه فرهنگی داشته‌ایم. اما به نظارت دولت اسلامی بر امور فرهنگی و وظیفه دولت در بخش امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد دارد.


آنطور که به نظر می‌رسد آقای مطهری یکی از آن سیاستمداران جدی است، آیا دکتر مطهری در خانه و در رابطه با فرزندان هم همین قدر جدی است؟
دکتر در خانه بسیار شوخ طبع است و مزاح میکند. نمیگویم اصلاً جدی نیست، مسائل تربیتی فرزندان برایش مهم است اما در مجموع آدم با اخلاق و شوخی است. یکی از جاذبه های ما در خانه این است که همه دور هم جمع میشویم و درباره مباحث سیاسی و روزمره حرف میزنیم و دکتر هم در این بین با بچه‌ها بسیار شوخی می‌کنند. علاوه بر این بسیار خوش سفر هستند. گاهی اوقات هم خانواده های من و همسرم دوست دارند با دکتر سفر کنند.

معمولاً سفر کجاها می‌روید؟
خارج از کشور نیست؛ معمولاً شمال یا مشهد است.

خیلی اهل سفر هستید؟
اگر دکتر فرصت داشته باشد بله میرویم.

معمولاً تنهایی هم به سفر می‌روید؟
دو بار با دخترها به سفر رفته ام؛ اما آقای مطهری دوست دارند که با هم باشیم.

شما همسر یک نماینده مجلس هستید آیا شده برای دوستانتان از آقای مطهری کاری بخواهید که انجام دهد؟
اگر به کسی ظلمی شود و دکتر هم بداند که ناحقی انجام شده کمک میکند؛ در غیر این صورت به هیچ عنوان کاری انجام نمیدهند. نظر دکتر این است که نماینده کارش این نیست که به موارد جزئی بپردازد، قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین در دستگاهها کار اصلی نماینده است و این موضوع را مدام به ما گوشزد می‌کند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مظفر علايي IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    97 10
    با عرض سلام و خسته نباشيد براي آقاي دکتر آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون از خداوند خواستارم
  • ناشناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    64 9
    درود برعلي مطهري که به حق هميشه دنبال حقيقت بوده وهيچ وقت براي رضايت ديگران حرف نزده وفقط رضاي خدا را درنظر دارد.
  • سلام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    56 6
    درود برشهيد بزرگوار مطهري و فرزندخلفش
  • انسان IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    79 5
    محبوب قلوب شدن خود يك موهبت الهيست غصه نخور خواهر من اقاى مطهرى بى ترديد در شرايط قعلى عزيز ترين فرد براى جامعه ايرانيست
  • رضا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    11 36
    در مورد کوچکزاده که صدايش پخش شد همه ديدند که مطهري چي گفت ولي الان انگار موضوع بر عکس شده والله اعلم
  • محمدرضاديداري IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    58 8
    دکتر مطهري مصداق واقعي صالحات باقيات براي پدر شهيد وشهيرشان مي باشند
  • احمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    خدا لعنت كند اين گروه فرقان را كه نذاشتند علامه مطهري اين بچه را خوب تربيت كند
  • تورک اوغلي IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    69 8
    اگر بيست نماينده همچون مطهري داشتيم مملکت غم نداشت واگر بيت نفر همچون کوچک زاده نماينده بود اخلاق از اسلام رخت بر مي بست
  • owo IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    7 61
    جمعش کن تو رو خدا!
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    با عرض سلام خدمت خانم انصاري بفرمائيد شما که مي گوئيد همسرم به خاطر حفظ نظام اين کارهارا مي کند پس نظام را که فتنه مي خواستند نابود کند باحمايت از فتنه دغدغه نظام است اين دنيا مي گذرد اما آخرت خدا را نمي شود گول زد....
  • معلم IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    33 4
    سلام آقاي دکتر فکر ميکنم گفته شهيد مطهري رحمه الله عليه را حالا اصلاح کني (من ستايشگر معلمي هستم که انديشدن را بياموزد نه انديشه ها را)بعد از من ستايشگر معلمي باشيد که انديشه ها را بياموزد نه انديشيدن را
  • نسرين IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    73 7
    درود بر مطهري
  • اميد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    60 8
    من بخاطر آقاي مطهري مي خواهم براي اولين بار در انتخابات شرکت کنم چون ايشان رافردي عادل يافتم
  • samira teymouri IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    75 7
    اقاي مطهري فرزند خلف استاد مطهري بزرگ هستند.تمام مسؤلين بايد بدانند تنها با مردم بودن ودرجهت منافع ملت قدر برداشتن مي تواند حس اطمينان واعتمادرادر دل ملت ايجاد کند .کاش اين طور مصاحبه ها را در تلويزين وشبکه ي ملي به نمايش بگذاريدتا مردم ومسؤلين بدانند که هنوز هم پرچم عدالت خواهي امثال شهيد مطهري ها برافراشته واستوار است
  • محمد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    73 6
    احسنت به اين نماينده مجلس ان الله يدافع عن الذين امنوا بدون تا زماني که با خدا باشي و حرف حق بزني و از مردم مظلوم دفاع کني خدا هميشه باهات
  • ايران IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    79 6
    نماينده واقعي مردم شما هستيد خدا نگهدارتان باشد تا ديگران از شما ياد بگيرند به جاي حمله به ديگران در مجلس از حقوق مردم دفاع کنند نه از حقوق خود
  • نيما IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    88 6
    سلام/بنده به بسياري از نظرات دکتر نقد دارم ولي به عنوان يک انسان با وجدان بيدار و بسيار محترم و به دور از دوز و کلک سياسيون قبولشون دارم و مثل اکثريت کردم بسيار بسيار بهشون احترام ميذارم.بنده که لذت بردم از اين خانواده ي سالم و پاک.دکتر مطهري کسي هستند که حتا دشمنشون هم براش احترام قائل هستش.
  • سهند IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    58 7
    من از يک شهرستان دور افتاده و عقب مانده هستم طرفدار دو آتشه مدرس زمان آقاي مطهري هستم صراحت و ساده زيستي اش طرفدار زيادي براي او آورده مصاحبه شما باعث شده بعد ديکري ساده زيستي او را ايرانيان بدانند مصاحبه شما روشن خيلي چيزها بود و خوب شد همه دانستند که اين مرد بزرک چون به خلوت ميرود کارديکر نميکند ظاهر باطنش يکي است چون ايشان فرزند متفکر بزرکي است از کوچک زاده و امثال آنها باک نداشته باشد که آنها غم کرسنکي مردم را ندارند .و کفتني است مشکل بزرک و خيلي بزرک مردم فقر کرسنکي بي کاري وتبعيض است نه آنکه شما اشاره کرديد 5 عايله هستيم پول براي فردا نداريم که فردا نان بخريم و بيکارم الحمدالله کار هم که نيست .در تهران هم براي عده اي ميليوني پاداش ميدهند مطهري ها هم مثل مدرس ها تنهايند ساده زيستي ايشان در حاليکه ارزشمنداست ولي در ميان خيلي از آنها که ميچاپند به حساب نميايند .با تشکر
  • احمدزاده IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    74 6
    درود بر علي مطهري وشهيد مطهري
  • مريم IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    72 6
    ايکاش بقيه سياسيون ما هم اين چنين يک دل و باصفا زندگي مي کردند.
  • پيراسته فر IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    48 9
    ما که علي آقا خيلي دوست داريم ،سخنانش سنجيده ومنطقي است ،ريزبيني وتيزبيني ايشان ازرويدادهاي واتفاقات پيداوپنهان هم قابل تحسين است،البته بعضي ها خيال نکنند که چون ريگي به کفش داريم ،گرايش به ايشان داريم،بايدبگويم ما دردرجه اول سربازولايتيم"نه ازجنس سربازي رئيس دولت دهم"بلکه مطيع ولايتيم"بدون قيدوشرط" وازاينکه خداوندچنين عروسي"خانم انصاري"نصيب استادشهيدمطهري کرده ،خوشحاليم وشاکر واما چرا عکس يکي ازپسران علي آقا دراين تصويرحذف شده ! وايکاش کمي ازتحصيلات بچه هاي اين خانواده محترم چيزي مي نوشتيد.
  • اکبر IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    61 8
    به آن نمايندگاني که نسنجيده حرف ميزنند با يد تذکر داد اين چه حفي است پسر نوح ...... يعني چه خجالت نمي کشيد در پيشگاه شهيد
  • حسن IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    91 8
    دورود برکساني که حق را فداي مصلحت نکردن دورود بر مطهري
  • ناشناس IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    32 3
    بسيار به اين مرد و خانوادهاش استرس وارد مي شود.
  • علي رضا IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    45 8
    اقاي مطهري اميد ملت در مجلس هستند قلب مردم حقجو با ايشان است کاش ديگر نمايندگان هم مثل ايشان نماينده راستين ملت بودند نه حافظ منافع حزبي
  • محسن IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    18 6
    اخ چقدر مظلوم
  • عقيل IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    51 9
    درود بر ايشان . من از صراحت لهجه ي ايشان خوشم مي آيد .
  • باقري IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    42 5
    درود بر روح پدر بزرگوارتان شهيد مطهري و احسنت بر شير پاک مادرتان.و همچنين درود و سلام عرض ادب و خسته نباشي به خود حضرتعالي از خداوند اروزي موفقيت دارم در تمام مراحل خدمتتون .
  • مقدم IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    14 70
    همسر محترمه شوهر شما دارد از خط قرمز عبور ميکنه اخه براي همه ملت سران فتنه محکومن شوهر شما از اين سران حمايت ميکنه اي کاش يک رگ اون مرحوم تو وجود شوهرتون بود که مملک را به چالش نکشد
  • اميد IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    38 6
    با تشکر از مصاحبه فهيم همسر دکتر بسيار ارزشمند که حتما مي تواند براي خيليها مفيد باشد نکته فرهنگ سازي بجاي برخورد چکشي با حجاب بسيار اموزنده بود نه برداشتن حجاب با زور نه گذاشتن حجاب با زور صحيح مي باشد
  • سعيد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    14 78
    آقاي مطهري با مواضعش نشان داده از بصيرت کافي برخوردار نيست وگر نه با فتنه سبز که تمامي ستمگران عالم ( از آمريکا و اسرائيل گرفته تا ريگي و ربع پهلوي و خائنين داخلي) در آن مشارکت داشتند و طراحي پيچيده اي داشت همصدا نمي شد. و آن را به يک دعواي مناظره خلاصه نمي کرد او هنوز درک نکرده موسوي چه ظلمي به نظام کرده. مخالفت ايشان هم با احمدي نژاد ريشه در کينه دارد نه صداقت و گرنه از همان روز اول رياست ايشان علم مخالفت بر عليه احمدي نژاد بر نمي داشت.(نمي خواهم از احمدي نژاد دفاع کنم) ولي بارها رهبر معظم به مدارا با دولت اشاره کردند ولي اين آقا با لجاجت علم مخالفت را بر دوش مي کشيد به حدي که در يک مورد خود رهبر مستقيم وارد شدند. ايشان در صحبت اخير جو کشور را رعب و وحشت خواندند کدام دلسوز نظام از تريبون مجلس اين حرفها را مي زند؟ همصدايي با دشمنان و احمد شهيد و ... افتخار نيست.
  • شهروندي از تهران IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    9 4
    خانم گرامي- دقت کنيد که: اين نظام يک نظام حاکميت تشيع در جهان است که به دلايل مختلف از جمله هم راستايي با اهداف ائمه اطهار، از اهميت فراواني برخوردار است. اين نظام از افراد متخصص، متعهد، دلسوز، وفادار يا حامي متعددي برخوردار است ولي تعداد کساني که در وهله اول خود از سلامت نفس برخوردار باشند و سپس در حد اعلي، صاحب نقشي برجسته در جلوگيري از انحراف ايدئولوژيکي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي نظام باشند و فراتر از يک حامي نظام، از جان، اعتبار، زندگي شخصي، و حتي آبروي خويش براي حفظ نظام در مسير اعتدال و جلوگيري از شروع يا تداوم يک انحراف - که رخداد آن براي هر حکومت طبيعي است - عمل کرده باشند، بسيار بسيار اندک است و ايشان از جمله ي اين افراد هستند و خداوند توفيق بزرگي به ايشان و خانواده ايشان اگر صبور باشند، عطا کرده است. تنها دهها سال بعد، و پس از مرور تاريخ، نقش و ارزش و مظلوميت ايشان آشکار خواهد شد
  • جواد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    12 66
    خانم مطهري نظرتون در مورد حمايت علي مطهري از فتنه چيه؟چرا اين روزها مطهري تبديل به تريبون مخالفان شده؟بهتره مطهري رو نصيحت کنيد که براي بقاءدر مجلس آينده از خودشون مايه بذارن نه از موقعيت هاي پيش آمده.ما در طول تاريخ از ساده لوحي ضربه خورديم.
  • حميد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    51 7
    اقاي مطهري, مظهر حق و حقيقت است,, درود بر او و پدر شهيدشان,,,
  • رضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    33 5
    دکتر گل است من خيلي دوستش دارم ساده نوشتم که نزديکتر بدانمش
  • بهاره IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    4 30
    با اين قيافه اين خانوم عکس نمي گرفت سنگين تر بود
  • سالار IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    8 46
    گيرم پدر تو بود فاضل ***** از فضل پدر تو را چه حاصل؟
  • مجيد صادقاني IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    25 5
    من يه بار براي هميشه به سايت آقاي دکتر مطهري سر زدم باور بفرماييد فرداش سايتو فيلتر کردن، در نتيجه ديگه چيزي نمينويسم اما خداييش به ايشون بايد افتخار کرد.
  • فرهاد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    6 37
    آقاي مطهري مساوي دانستن جرم احمدي نژاد و موسوي در فتنه 88 يعني بي بصيرتي. مگر احمدي نژاد در مناظره چه گفت؟ همان حرفهايي که دوستان اصلاح طلب شما در روزنامه مشارکت ودر اتخابات مجلس ششم بر عليه هاشمي مي گفتند. ولي موسوي چه کرد؟ توهين به نظام توهين به رهبري توهين به هزاران فرهنگي که در تمامي انتخابات ها مجريان اصلي سلامت انتخاباتند. ايجاد آشوب در کشور عدم تمکين به قانون. عدم احترام به بزرگان نظام که خواستند پادرمياني کنند. همصدايي با با دشمنان نظام. توهين به حضرت امام با شعار نه غزه نه لبنان ...
  • عليرضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    33 6
    مطهري تفسير کاملي از مردانگي و شجاعت است ، ما هم مثل خانواده ايشان به وجود اين مرد بزرگ افتخار ميکنيم . انشالله وجودش بي بلا باشد
  • مريم IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    21 4
    از خواندن مطالب شما مشعوف شدم . واقعا از آقاي دکتر توقع چنين همسر ي همراه و مهربان داشتيم.
  • پيرو ولايت IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    3 45
    خانم مطهري همسرشما مظلوم نيست مغرض است.
  • کامران IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    15 2
    سلام ودرود خدابر شهيد مرتضي مطهري
  • مخلص دکتر IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    16 2
    درود بر دکتر با آرزوي موفقيت و پيروزي براي دکتر و خانواده محترمشان و اي کاش ما در کشور 50 نفر مثل دکتر داشتيم درود بر شهيد مطهري که چنين فرزندبرومندي تحويل کشور داده است
  • اذربايجاني IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
    16 3
    درود بر ايشان از شاگردان ايشان در دانشکده ي الهيات دانشگاه تهران بودم به خاطر حق استادي ايشان بر گردنم توبه ي خود را شکستم و در انتخابات مجلس تنها به ايشان راي دادم و البته به خاطر شجاعت و صراحت و پاکيي که از چند ناحيه به ارث برده اند هم .سياستمداري اخلاق گرا هستند اگر چه ممکن است که در بعضي مسايل اختلاف نظر داشته باشيم ضمنا افکار بنده اصلاح طلبانه است خداوند ايشان را براي ملت نگه دارد انشاالله
  • مصطفي IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    10 4
    درود بر دکتر علي مطهري، زبال بليغ مردم ايران. خداوند طول عمر با عزت به ايشان و خانواده محترمشان عنايت فرمايد
  • ناصر درخشان IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    1 1
    با سلام صداقت در بيان ايشان مورد تقدير است. ولاکن تاثير جدي موثر نياز به هم انديشي وتشکل دارد اگرنه آيين آن نامشخص خواهد بود. البته توکل به خداوند متعال وصل شدن به منبع لا يتناهي است. ولي بدون برنامه تداوم آن سرنوشت نامعلومي دارد!که درصدر اسلام شاهد آن بوديم. من دوست ندارم شاهد .....باشم لذانامه اي ارسال ميکنم به ايميل ايشان. بدانيد کنارشان هستيم واعتدال و استفاده ازکل مردم دلسوز تنها راه موفقيت انقلاب است. وفرهنگ سازي بستر اصلي اين حرکت ميباشد.ودر همه ادوار خناس ها فرصت طلب ها. وجود دارند تعامل با آنها بي معناست
  • کمبوجيه IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    7 10
    کاش دکتر دليري اين روزا را بعد از انتخابات 88 نشون داده بودوگروهي را با پسر افاي بهشتي و همسر شهيدان رجايي و همت وفرزندان رفسنجاني و ديگران توي اوين تشکيل مي دادند نه امروزه که فضاي امنيتي فروکش کرده ونفس ها از حبس بيرون اومدند و همه دارن مي گن و مي نويسند
  • ناشناس IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    23 2
    خداوند به دکتر مطهري عمر طولاني دهد
  • ارزو IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    19 2
    نماينده مردم يعني اين فرداقيامت در قبال پستي که داشتيم بايد جواب دهيم ومنافع دنيا فريبمان ندهد تاريخ گذشتگان عبرت باشد براي همه
  • احمدي IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    21 5
    خواهرم ناراحت نباش اگر کسي اهل تدبر و تفکر و مطالعه باشه ، نوشته هاي همسرتان را ميخواند و آنموقع حتما و حتما متوجه ميشود که ايشان مانند پدرش از دلسوزان واقعي نظام است. خداحفظش کند.
  • ناشناس IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    13 4
    اميدوارم كه اقاى دكتر هميشه سلامت باشند من در نماز شبم ايشان را دعا مى كنم
  • مهدي قنبري IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    15 3
    به چنين نماينده مقتدري مي بالم و اميدوارم در مجلس آينده چندين نماينده مثل دکتر مطهري داشته باشيم
  • اسد IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    11 2
    دکتر مطهري نمود پاک خويي و اخلاق هستند
  • مادر IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    9 2
    اقاي مطهري ازسخنان منطقي تان سپاسگذارم چطورشماراببينيم رحمت برپدرتان
  • پورعباس IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    4 1
    سلام بخدا شايد تنها نماينده اي مردمي در مجلس ميباشد
  • يک بنده خدا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    4 1
    آرزو ميکنم روزي تمام نمايندگان اين ملت ، اينچنين آزاده و عزتمند باشند .
  • فرازمند IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    5 1
    عرض سلام و خسته نباشید.انشاالله همیشه به همراه خانواده محترم در پناه خداوند متعال سالم و سلامت باشید
  • قربانی بهار همدان IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    7 1
    انصافا برازنده توست که فرزند پدر بزرگوارت باشی علی جان شما در قلب تک تک ما جای داری بحاطر شهامت وشجاعتت استوار وپاینده باشی از کیهان هم نترس
  • محسن IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 1
    از قديم گفته اند: (( دود از كنده بلند ميشود))،فقط از انسان با اصل ونسبي چون مطهري انتظار دفاع از حق وعدالت ميرود.
  • کريمى IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 1
    درود درود درود
  • حسىن IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    با سلام .بنده به وجود چنين نماينده شجاع ودلسوز نظام افتخار ميکنم واز نمايندگانى که ناجوانمردانه مانع نطق تاريخى دکتر که حرف دل اکثر مردم شرىف ايران را بيان فرمودند متاثر شدم واىن نمايندگان حکومتى درپيشگاه تاريخ چه جوابى را دارند وووو
  • رامین تماشا IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 1
    باسلام" دکترعلی مطهری باتوحه به اینکه فرزنداستادفرزانه ای {استاد مرتضی مطهری}هستندوخون ایشان دررگانشان جریان داردپس ازایشان چیزی جزاین که نگران نظام ومردم که سرمایه اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستندانتظار نمیرود وچراکه استادمطهری وامثال ایشان که به واقع سهامداران انقلاب بوده ا همواره غمخوارمردم بوده اندوفرزندانشان نیز پیرو و دنباله رو مسیر پدرخواهندبود جراکه به قول شاعر" فرزندهنرباش نه فرزندپدر × فرزندهنر زنده کندنام پدر " ولی بایدتوجه داشت واجازه نداد دشمنان کوردل نظام در این میدان فرصت راغنیمت شمرده وبه دنبال یاوه گویی وسودجویی علیه نظام باشند " امیداست حضرتعالی ودیگرهمکارانتان که به واقع خادمین نظام درسنگر خانه ملت هستید کما فی السابق پیروز وسربلند وباعملکرد درستتان خاری باشید درچشم دشمنان کوردل نظام {عجرکم عنداله دعاگوتان: رامین تماشا}
  • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    1 0
    درود بر مطهری و سلام بر پدر شهیدشان! مطهری مظهر مذهب پویای جعفری است که حق را معیار همه رفتار حاکمان و مسئولین بیان می کند و بر مدار حق و عدالت و انصاف، قلم می زند، قدم بر می دارد و مزدوران استحمار را رسوای عام و خاص می کند.
  • بچه های نجف آباد IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 0
    سلام علیکم شیر مادرت حلالت باشد ای شیرمرد دو تا مثل شما بود مملکت آباد بود بقران
  • نجف آباد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    2 0
    سلام نترس محکم واستوار باش بیدی نباش به بادی بلرزی بروجلو ما هم مریدرهبریم با افراطی بازی هم مخالفیم هر چی باید رو قانونش باشه خلاصه برات نوشتم دمت گرم داداش علی جانمممممممم
  • نجف آبادی IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    سلام دکتر جان ناراحت نباش و محمکم باش و استوار
  • فاضل IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 0
    آقای مطهری قدر تو رو 50 سال دیگه میفهمند که چه اشتباهی مرتکب شدند شیخ فضل الله شهید مدرس ووووو حالا فهمیدند که چه اشتباهاتی ...... تو فولاد باش و اهنین .... هر شب دعاگویت هستم
  • حسن فاضل IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    سلام آقای مطهری بی خیالش بشو(((این رشته سر دراز داره)))))فاید هم نداره
  • باران IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 1
    سلام.طرف از پانزده سالگی و بچگی با یکی ازدواج کرده...خب معلومه که ازش تعریف هم بکنه!
  • خوشدل IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    خوب فرزند شهید مطهری باید هم اینگونه باشد و از ارزشهای انقلاب با دید پدر شهیدش دفاع کند. خدا پدرش را رحمت و او را حفظ کند.
  • مهدی ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    من به آقای مطهری بابت صداقت در گفتار ورفتارشون و همچنین شجاعتی که در کلامشان دارند احترام ویژه ای دارم
  • معینی ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 0
    خانم مطهری صحبتهای جذاب و شفافی داشتید.تعجب بنده از این هست که با وجود این همه دلسوزی برای انقلاب ، چرا سال98 شورای نگهبان آقای دکتر رد صلاحیت کرد؟ و چرا انقلاب قدر افراد دغدغه مند خودش را نمی داند؟
  • جعفر ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    ممنونم از آقا که مطهری و پزشکیان که هر دو واقعا سلامت هستن مورد تفحص مظلومانه خودشونوقرار دادن و به صحنه نطام‌برگشتن از آقا قلبمن سپاسگزارم‌سایه آقا مستدام باشه...
  • علی عسکری ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    جناب علی مطهری خاندان شما به همشهریها خود در فریمان رحم نکردند،،،، اگر ملت کمی خانواده شمارا بشناسند یک رای هم نخواهید داشت پسرتم درفریمان شکست خورد،، من از نزدیک پنچاه نفرسوال کردم یکی هم به پسرت رای نداده بود