قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: خستگی مزمن یکی از مسائلی است که می تواند کیفیت زندگی را پایین آورد و فرد را از فعالیت های مطلوب روزمره باز دارد. شاید بسیاری از ما علت خستگی را تنها مشکلات شغلی یا عدم استراحت کافی بدانیم اما در واقع بعضی بیماری ها، تغذیه نامناسب، بی تحرکی و... می توانند زمینه ساز آن شوند.

توصیه هایی کاربردی برای رهایی از احساس خستگی

استرس؛ عامل مهم احساس خستگی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ استرس و کار بیش از حد توان عوامل مهم زمینه ساز احساس خستگی هستند که می توانند بر کیفیت خواب نیز تاثیر بگذارند. بی خوابی، بیدار شدن های مکرر و زود هنگام وهمچنین خواب ناآرام برای اینکه شما را کلافه و عصبی کنند کافی است. سعی کنید برای دوری از استرس لیستی از اولویت های کاری تهیه کنید و برنامه ریزی داشته باشید. همچنین روش های ریلکسیشن را نیز فراموش نکنید و بهداشت خواب مانند زمان خوابیدن، ساعت بیدار شدن و... را بهبود بخشید.
بیماری های عفونی، هورمونی و التهابی
اگر علاوه بر خستگی علائم ناراحت کننده دیگری احساس می کنید که سلامت شما را تحت تاثیر قرار داده، بهتر است با پزشک مشورت کنید. در این صورت با انجام آزمایشات لازم ممکن است بیماری تشخیص داده شود که درمان آن در نهایت به احساس شادابی و نشاط کمک خواهد کرد.
تغذیه متعادل؛‌ روشی ایده آل برای رهایی از خستگی
کمبود‌آهن، کلسیم،‌ منیزیوم و ویتامین ها ممکن است مشکلات متعددی در پی داشته باشد که در ابتدا با خستگی بروز می کند. تغدیه متعادل و متنوعی داشته باشید و میوه ها، سبزیجات،‌ غلات سبوس دار و میوه های خشک را حتما در برنامه روزانه بگنجانید. همچنین به مقدار کافی آب بنوشید. از مصرف خوراکی های خیلی چرب و خیلی شیرین اجتناب کنید. اگر به رغم اینها احساس سرحالی ندارید با مشورت پزشک از مکمل های غذایی استفاده نمایید.
ورزش کنید!
احساس خستگی توجیه صحیحی برای ورزش نکردن و یک جا نشینی نیست. بلکه بر خلاف آن روش عالی برای احساس نشاط و سرحالی است. همچنین به تناسب اندام نیز کمک می کند.هر نوع فعالیتی که برایتان مقدور است انجام دهید؛ پیاده روی،‌ بالا و پایین رفتناز پله ها،‌ باغبانی و...
به نیاز بدن گوش دهید.

نیازهای بدن ما به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. در این صورت بدن علائم هشداری مانند خستگی نشان می دهد که باید خیلی زود نسبت به آنها عکس العمل صحیح نشان داد.
و به یاد داشته باشید که...
خستگی احساس ناخوشایند بسیار رایجی است که نباید بی اهمیت قلمداد شود. همچنین اجازه ندهید در وجودتان نهادینه شود. کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید و ارتباط دوستانه با نزدیکان و اعضای خانواده را حفظ کنید تا احساس شادابی و لذت بیشتری از زندگی داشته باشید.
منبع:‌www.Esante.fr


 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.