پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بازار طلا بعد از یک دوره رکود و خواب نسبی قیمتها طی چند روز اخیر دوباره بیدار شده و رشد قیمتها را تجربه کرده است این درحالی است که بازار ایران اینبار همگام با بازار جهانی قدم برداشته و به تبعیت از ان رشد را از سر گرفته است .<BR>

پیش بینی افزایش دوباره قیمت طلا/ بازار سکه به زودی سکه میشود/ دعوتنامه طلایی برای سرمایه گذاران آماتور


این درحالی است که طی یکی دوسال اخیر هرگز خبرهای خوشی از بازار طلا درجهان به گوش نمیرسید و همه کارشناسان اقتصادی سخن ازکف قیمتی به میان میاوردند ؛ حال انکه اکنون روند به گونه ای تعریف میشود که امید به اینده ای بهتر نیز درمیان پیش بینی ها به چشم میخورد اینده ای که اگر نتوان انرا طلایی فرض کرد ولی میتوان برق طلا را در دور دست منتظر بود.
به گزارش خبرنگار ما بهای هر گرم طلا در ایران با وجود ثبات ارزش آن در بازارهای جهانی بیش از 550 تومان افزایش یافت.بهای طلای 18 عیار دیروز با افزایش 554 تومانی گرمی 95 هزار و 595 تومان رسیده است.نرخ دلار نیزبه 2959 تومان و یورو به 4043 تومان رسید.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تشریح دلیل افزایش قیمت طلا در بازار ،گفت: تعلل رئیس بانک مرکزی آمریکا (رییس جدید فدرال رزرو )در تصمیم گیری های اقتصادی دلیل افزایش قیمت طلا است.

محمد رضا کشتی آرای با بیان اینکه افزایش قیمت جهانی طلا بستگی به بسیاری از اتفاقات جهانی دارد که یکی از آنها تغییر رئیس بانک مرکزی آمریکا (رییس جدید فدرال رزرو )است، گفت: رئیس بانک مرکزی آمریکا تازه انتخاب شده است و هنوز نتوانسته در حوزه اقتصادی آمریکا از جمله بازخرید اوراق قرضه تصمیم گیری کند.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرافزود: به دلیل تعلل رییس جدید فدرال رزرو در تصمیم گیری های کلان اقتصادی ، ارزش دلار کاهش یافت که همین کاهش ارزش منجر به افزایش قیمت دلار شد.

وی گفت: نرخ طلا تحت تاثیر تصمیمات رییس جدید فدرال رزرو آمریکا تغییر خواهد کرد و اگر تصمیمات در راستای بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا باشد قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

کشتی آرای با بیان اینکه انتشار گزارش شاخص‌های اقتصادی آمریکا از دیگر دلایل افزایش نرخ طلا است، گفت: در این گزارش، به کاهش رشد اقتصادی آمریکا، کاهش نرخ مصرف و اشتغال اشاره شد که همین مساله کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت اونس طلا را در پی داشت.
***احتمال افزایش قیمت جهانی طلا
درعین حال همزمان با بروز نشانه هایی مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا که سبب افزایش تقاضا برای دارایی های مطمئن از جمله طلا شد، صندوق های سرمایه گذاری پیش بینی کردند: قیمت جهانی طلا افزایش خواهد یافت و به بالاترین سطح آن در سه ماه گذشته خواهد رسید.
به گزارش بلومبرگ، نفروختن اندوخته طلا توسط جان پالسون میلیاردر آمریکایی در سه ماهه گذشته نیز روی پیش بینی صندوق های سرمایه گذاری موثر بود.
داده ها نشان می دهند، در هفته منتهی به 11 فوریه (22 بهمن) خالص خرید طلا به امید افزایش قیمت در آینده 17 درصد افزایش یافت و به 69 هزار 291 قرارداد آتی و آپشن رسید.
قرارداد آپشن نوعی قرارداد آتی است که به دارنده این امکان را می دهد که خرید یا فروش را هنگامی که قیمت را مناسب می داند انجام دهد، در حالی که در قرارداد آتی، معامله در قیمت جاری بازار صورت می پذیرد.
بازگشت سرمایه گذاران به بازار طلا پس از یک دوره طولانی کاهش قیمت در سال 2013 با سوق دادن قیمت ها به طرف بالا، طولانی ترین دوره افزایش قیمت از سال 2011 تا کنون را موجب خواهد شد.
تولید کارخانه ای آمریکا به طور غیرمنتظره در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) کاهش یافت و شاخص بازارهای سهام و ارز کشورهای نوظهور کاهش یافت.
آمار دولت آمریکا نشان می دهد، پالسون دارنده بیشترین اوراق بهادار طلا در سه ماهه چهارم 2013 دارایی طلای خود را تغییر نداده است.

بانک های گلدمن ساچز و بارکلیز می گویند: شتاب افزایش قیمت طلا کاهش خواهد یافت.
جان راتلج استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری سافاناد واقع در نیویورک که بیش از چهار میلیارد دلار پول را اداره می کند، گفت: افزایش قیمت طلا در هفته های اخیر با افت شاخص بازارهای سهام و ارز کشورهای نوظهور همراه شده و این به نگرانی ناشی از اخبار ناخوش اقتصاد آمریکا می افزاید.

وی افزود: احتمالا هنوز زود است که بگوییم روند قیمت طلا کاملا برعکس شده و از نزولی به صعودی تبدیل شده زیرا برخی به دلیل آنکه تورم را تحت کنترل می داند، انتظار دارند قیمت در آینده کاهش یابد.

هفته گذشته قیمت طلا در قراردادهای آتی بازار نیویورک 4.4 درصد افزایش یافت و به یک هزار و 318 دلار و 60 سنت در هر اونس رسید و آماده می شود تا برای هشتمین هفته متوالی افزایش پیدا کند. این طولانی ترین دوره افزایش قیمت طلا از ژوییه (تیر) سال 2011 است.
***پیش بینی اینده بازار طلا
درحالیکه تقریبا همه سرمایه گذاران میخواهند بدانند اینده بازار طلا چگونه خواهد بود , رییس اتحادیه طلا و جواهر پیش بینی در رابطه با بازار آینده طلا را سخت دانست و گفت: افزایش قیمت طلا در چند روز گذشته در ایران و بازارهای جهانی به دلیل اعلام شاخص‌های آمریکا و کاهش ارزش دلار بوده است.

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی ارزش اونس جهانی افزایش یافته و حجم تقاضا برای سرمایه‌گذاری برای طلا افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با برطرف شدن این موانع قیمت طلا به قیمت چند روز گذشته باز خواهد گشت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور تاکید کرد: قیمت سکه در ایران بدون حباب است و می‌توان پیش بینی کرد در روزهای آخر سال کمبودی در رابطه با عرضه سکه وجود نخواهد داشت.
کشتی‌آرای یادآور شد: اکنون حجم تقاضا برای سکه‌های کوچک بیشتر است و در روزهای پایانی سال افرادی که سکه را برای افزایش قیمت نگهداری کرده‌اند در بازار عرضه خواهند کرد.
درهمین حال یک کارشناس بازار سکه و طلا معتقد است، ادامه روند افزایشی قیمت طلا تنها به نرخ جهانی آن بستگی دارد.
محمد علی نوری ، با اشاره به افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر، گفت: این افزایش تنها ناشی از افزایش جهانی قیمت طلا است.
وی یادآوری کرد: طی هفته‌ای که گذشت قیمت انس جهانی طلا از 1295 دلار به 1320 دلار افزایش پیدا کرد.
به گفته این کارشناس بازار سکه و طلا برخی معتقدند روند افزایش قیمت جهانی طلا تا 1400 دلار نیز ادامه خواهد داشت و عده‌ای دیگر عقیده دارند از هفته آینده قیمت‌ها پایین می‌آید.
نوری قیمت جهانی طلا را متاثر از عوامل سیاسی، اقتصادی و همچنین شاخص‌های اقتصادی کشورهای صنعتی جهان دانست.

وی با اشاره به ثبات و آرامش نسبی که پیش از این در بازار طلای کشور حاکم بود و با بیان اینکه بالا رفتن قیمت طلا ارتباطی به داخل کشور ندارد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت اخیر هم تنش چندانی در بازار ایجاد نکرده است.
این کارشناس بازار سکه و طلا در خصوص نزدیک شدن ایام نوروز و تاثیر آن بر بازار طلا نیز اضافه کرد: حضور مردم در بازار تاثیر چندانی بر قیمت‌ها نخواهد داشت.
نوری تصریح‌کرد: در حال حاضر بازار طلا و سکه در حالت سکون است و امید می‌رود با نزدیک‌شدن عید حجم خرید و فروش بیشتر شود.

 

 

 

 

 

***پیش‌بینی افزایشی از قیمت طلا
قیمت جهانی طلا در حالی طی هفته گذشته با افزایش 4.4 درصدی روبرو شد که تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز از کارشناسان اقتصادی نشان می دهد قیمت طلا طی هفته جاری نیز روندی صعودی خواهد داشت.
به گزارش کیتکو نیوز، قیمت طلا در آخرین ساعات مبادلات هفته قبل به بیش از 1318 دلار رسیده است. قیمت نقره نیز با 7.4 درصد رشد در هفته ای که گذشت به بیش از 21.42 دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش در نظرسنجی اخیر کیتکو نیوز از 33 کارشناس ارشد اقتصادی 26 نفر شرکت کرده اند. از این تعداد نیز 20 نفر به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند. 3 نفر نیز پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو با کاهش روبرو خواهد شد و 3 نفر نیز اعلام کردند قیمت طلا در این مدت تغییری نخواهد کرد.
قیمت طلا اواخر روز پنج شنبه با شکستن سطح مقاومتی 1300 دلاری وارد این کانال جدید شد. قیمت طلا از نوامبر سال گذشته تاکنون در کانال 1200 دلاری به سر برده بود. قیمت طلا اکنون به بالاتر از میانگین 200 روز گذشته خود رسیده و این مساله تاثیر روانی زیادی بر بازارهای بین المللی و سرمایه گذاران داشته است.
برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که احتمال افزایش قیمت طلا به 1350 دلار در هر اونس طی هفته آینده زیاد است.
دسته ای از کارشناسان و تحلیلگران نیز بر این باورند که قیمت مناسب و منطقی برای هر اونس طلا در شرایط کنونی اقتصاد جهانی 950 تا 1000 دلار است و احتمال کاهش شدید قیمت طلا تا پایان امسال در صورت بهبود شرایط اقتصادی آمریکا وجود خواهد داشت.

درعین حال تحلیلگران اقتصادی ماینینگ بر این باورند که قیمت طلا و نقره پس از کاهش شدید در سال 2013 میلادی اکنون بار دیگر برای رشدی فزاینده و چشمگیر آماده شده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی ماینینگ؛ قیمت طلا پس از افزایش چشمگیر در سال 2011 میلادی و رسیدن به سطح 1920 دلار در هر اونس در ماه های بعد به شدت کاهش یافت و حتی تا مرز 1180 دلاری نیز کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سطح 1260 دلاری برای هر اونس طلا در شرایط کنونی بسیار مهم و حساس است و حفظ این قیمت به معنای ادامه روند صعودی قیمت طلا در هفته های آینده خواهد بود.
برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که سرمایه گذاران بین المللی نسبت به سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا و تاثیر آن بر تحولات بازار طلا دچار اشتباه محاسباتی شده اند. فدرال رزرو آمریکا نمی تواند به صورت همزمان تعادل لازم را بین ارزش دلار، نوسانات بازار سهام، نرخ بهره اوراق قرضه و روند ورود و خروج سرمایه به بازارهای مالی تنظیم کند.
بی شک نوسانات شاخص سهام و ارزش دلار در ماه های آینده به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. پایین بودن نرخ بهره بانکی آمریکا نیز عامل مهم دیگری در افزایش احتمالی قیمت طلا خواهد بود.
ادامه روند صعودی تقاضای فیزیکی طلا و نقره در بازارهای جهانی نیز می تواند موجب افزایش مجدد قیمت شود.
تصمیم بوندس بانک آلمان برای بازگرداندن 300 تن ذخایر طلای خود از نیویورک تا سال 2020 میلادی نیز نشانگر این مساله است که اعتماد بانک های مرکزی جهان نسبت به یکدیگر کمتر شده است.
این مساله نیز می تواند نویدبخش افزایش مجدد قیمت طلا در بازارهای بین المللی باشد.

 

 

 

 

 


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاهر IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    11 1
    خوبه چه پيش بينيهايي
  • محمدرضا IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    6 24
    سکه تا چهار ميليون تومان و ارز تا هفت هزار تومان بالا مي رود.
  • طلا نديده IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 6
    سعيد اقا چند کيلو طلا داري که اينقدر به اطمينان از گراني مي نويسي؟؟؟؟؟؟
  • goli IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱
    2 0
    سکه جان به کجا چنين شتابان ...؟ برما چه خواهدگذشت؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! آآآآآآآآآآه ه ه ه ه ه ه ه ه اي خدا....
  • حميد IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    3 7
    از قيمت طلا نميشه ک مطمعن بود ک رو ب افزايش خواهد شد يا کاهش .برا همين من با پولم دوس دارم ک طلا بخرم نظرتون چيه
  • د.س IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    4 1
    بازارطلادوباره تورم رابه ارمغان خواهدآورد،
  • رضا حاجيمرادي IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    1 0
    ممنون از زحمت هايي که ميکشيد واقعا تاثير داشت تو تصميم. لطفا به نظرات کارشناساي زحمت کش توهين نکنيد اگه ميکنيد واقعا حقتون هر چقد ضرر کنيد چون واقعا دارن با تحقيقو دليل و منطقي نظر ميدن
  • رضا حاجيمرادي IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    درود و سپاس فراوان به همگيتون که اينقدر بفکر هم وطناين