قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: در برخی از روایات اسلامی در خصوص چگونگی حالات محتضر به هنگام قبض روح نشانه هایی مطرح شده است، که یکی از آن ها جاری شدن اشک از چشم می باشد که جالب است بدانید این امر معنایی خاص دارد.

حکمت جاری شدن اشک در لحظه جان دادن

از حضرت محمد (ص) نقل شده است که از حضرت درباره ی انسان رو به مرگی که در موقع جان دادن اشک از چشمان او جاری می شود پرسیدند و ایشان در پاسخ بیان داشتند: این به هنگام دیدار پیامبر خدا و دیدن چیزی است که او را خوشحال کرده است، و سپس فرمودند: آیا نمی بینید که انسان در موقع دیدن چیزی که محبوب اوست و او را شادمان می کند، اشک از چشمانش فرو می ریزد و خنده می کند، پس همانا دلیل آن اشک در لحظه احتضار همین می باشد.

علاوه بر این در روایات دیگری ایشان بیان می دارند: سه چیز را نسبت به فرد در حال جان دادن مراقب باشید؛ هرگاه عرق بر پیشانیش نشیند و اشک از چشمانش سرازیر شود و لبهایش خشک گردد، آن از رحمت خداست که بر او نازل شده است، و اگر مانند کسی که خفه شده صدا کند و رنگش سرخ شود و لبانش به رنگ خاکستری درآید، آن از عقاب خداوند است که بر او فرود آمده است.

منابع:
1- فیض کاشانی. محجه البیضاء، ج 8: 262.
2- رجالی تهرانی. قبض روح: 141.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بيژن IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    17 4
    خداوند همه رفتگان را بيامرز. پدرم در سن 61 سالگي در حال از دنيا رفت که در طول تمام عمرش نه مالي از کسي خورد، نه با آبروي کسي بازي کرد و نه با ناموس کسي. دايم قرآن مي خواند و حتي يک رکعت از نمازش قضا نشد. شبي که از دنيا رفت در آغوشم جان داد. دايم با خود زمزمه مي کرد« افوض امري الي الله ان الله بصيرٌ بالعباد» پيشنايش خيس از عرق بود، احساس تشنگي مي کرد و اشک از چشمانش روان بود