۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 19320

اکنون بیش از 180 روز است که سهام شرکت مپنا روند نزولی در پیش گرفته است، و سهامداران یکی از بزرگترین هلدینگ های ایرانی در اضطراب ازدست دادن سرمایه خود به سر می برند.

بر سر سهام مپنا چه آمده است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از «تابناک»، مدیر روابط عمومی مپنا در پاسخ به شرایط بوجود آمده گفت: سهامدارانی که به صورت بلند مدت به سهم مپنا می نگرند تایید می فرمایند که قرار نیست مپنا یک روز بماند.

شرکت هایی چون مپنا که جابجایی ارزش سهامشان تاثیرات قابل توجهی بر روی شاخص سهام بورس دارد باید در مواجهه با بحران ها با سرعت و دقت بیشتری عمل نمایند.این در حالی است که این شرکت با وجود سهام نزولی خود در چهار ماه گذشته هنوز هیچ تدبیری عملی نیاندیشیده است.

کارشناسان بورس همواره بر این نکته تاکید دارند که سرمایه گذران در بازار بورس باید سهام دار باشند نه سهام باز و البته پاسخ مپنا به مساله نگرانی سهامداران نیز بر همین منطق استوار است.حال این سوالی که مطرح است که ایا بیش از 180 روز انتظار برای صعودی شدن و یا سوددهی، آن هم از شرکتی با این وسعت انتظار کمی است.

اما متاسفانه باید گفت سهامبازان با استفاده از سهام این شرکت سود بیشتری برده اند زیرا در کوتاه مدت یک تا سه هفته سهامبازان این شرکت میتوانند سودی را ببرند که حتی از سود سهامداران 180 روز منتظر بیشتر است. ؟ برای مثال شما اگر سهام این شرکت را از تاریخ اول خردادسال جاری خریده باشید و آن را تا هم اکنون نگه داشته باشید چیزی حدود 35 درصد ضرر کرده اید.

اما موضوع به اینجا ختم نمی شود به طوری که با بررسی ارزش یک ساله سهام این شرکت حتی اگر نرخ تورم را صفر در نظر بگیریم ،خواهیم دید که بازدهی سهام این شرکت سوای از سود پرداختی نه تنها مثبت نبوده است بلکه روند منفی ای طی کرد ه است بطوریکه از 350 تومان از آبان سال قبل به 233 تومان امروز رسیده است (این مسئله گذشته از روند صعودی بورس در 40 روز آغازین سال جاری است که تمامی سهم ها روند صعودی داشتند). سهام داران با چه امید و دلگرمی باید این سهام شان را همچنان حفظ کنند؟

موارد ضعف مپنا را میتوان در عوامل زیر خلاصه کرد :

1- این شرکت دارای ملحقات و شرکتهای تابعه زیادی است و البته به نوعی از دولتی بودن مدیریت خود رنج می برد به نظر میرسد بهتر است تجدید نظری در ساختار مدیریتی برخی زیر مجموعه ها صورت گیرد.
2- عدم تسویه به موقع مطالبات شرکت از دولت که می تواند به نوعی از تبعات همان مدیریت نیمه دولتی باشد مزید بر این روند نزولی شده است.
3- عدم تصویه به موقع مطالبات پیمانکاران کوچک و بزرگ طرف حساب شرکت که در کاهش وجهه شرکت و گمانه زنی های منفی در مود آینده آن که باعث کاهش اقبال به سهام در بورس می شود.

این بند به طور جدی می تواند از تبعات بند 2 باشد.

4- گران شدن نرخ ارز با توجه به اینکه واردات این شرکت بیش ار صادراتش است.
5- جو منفی سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی و تاثیر آن بر روند بازارداخلی ایران .

که البته در مورد دو بند 4 و 5 مدیریت مپنا تاثیر گذاری خاصی نداشته است.

در هر صورت مپنا از شرکتها یا بهتر بگوییم هلدینگ های بزرگ کشور است که از صنایع ریلی تا اکتشاف نفت و عمران شهری و جاده ای فعالیت و تاثیرگذاری گسترده ای دارد و طبیعی است که روند نزولی آن علاوه بر شاخص کل بورس می تواند ساحت هتای مهمی از کشور را متاثر کند و بخش گسترده ای از بخش خصوصی کشور را که با آن در ارتبتطند متاثر و متضرر ساز پس بجاست که نرگانی در مورد نحوه مدیریت چنین شرکتی به یک نگرانی در سطح اقتصاد ملی تبدیل شود.


اما انتظارات سهامداران به طور اخص از مپنا چیست؟

سهام داران مپنا شاید بیش از دیگران در این مساله و نگرانی ذی حق باشند زیرا آنان علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته به نوعی مالکان بخشی از این سرمایه بزرگ هستند.

شاید اهم انتظارات سهامداران مپنا را در شرایط حاضر بتوان چنین برآورد کرد:

- در وهله اول سهامداران انتظار دارند که مدیر این شرکت بدون واسطه به سوالات مطرح شده توسط سهامداران پاسخ داده ، برنامه های آتی این شرکت را در مقابله با بحرانها بیان کند .

- شرکت سیاست خود را در برابر آسیب های ناشی از بحران ارزی بیان کند.

- عکس العمل سریع در مقابله با بحرانها و خروج سهام شرکت از وضعیت نزولی چهار ماهه

این ها مجموعه ای از راههایی است که مپنا می تواند جهت پیشگیری از منفی شدن اقبال سهامداران بورس نسبت به سهام خود اتخاذ کند باید در نظر داشت مپنا به دلیل حجم بالای ارزش سهام در بورس می تواند در صورت عملکرد غلط بر ارزش شاخص کل بورس کشور تاثیر بگذارد و این مساله مسئولیت مدیران این مجموعه را در برخورد حساب شده با مشکلات پیش رو بیشتر می کند.

در پایان باید گفت انتقادات وارده به شرکتهای نیمه خصوصی و نیمه دولتی مثل مپنا که اصطلاحا در عرف اقتصادی - سیاسی کشور به خصولتی معروف شده اند و تاکید بر اینکه این مدل خصوصی سازی نمی تواند تاثیر لازم را در افزایش رشد و بهره وری اقتصادی داشته باشد خود را در چنین مشکلات و بحرانهای بوجود آمده ای نشان می دهد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.