۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 193751

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: تورم نقطه به نقطه در دی ۲۷ ونیم درصد و در پایان بهمن به ۲۲ درصد کاهش یافت .

نوبخت: نرخ تورم به ۲۲ درصد کاهش یافته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر ، محمد رضا نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما افزود: نرخ تورم 12 ماهه نیز در دی 35 درصد و در پایان بهمن 33 و 7 دهم درصد شد .

 وی گفت: تغییرات ماهانه در دی 2/1 درصد و در بهمن به یک دهم درصد کاهش یافت .

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد : در آینده نزدیک قیمت ها کاهش یابد .

نوبخت کاهش تورم را به دلیل انضباط مالی وسیاست اقتصادی سنجیده دولت دانست .

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور با بیان اینکه در سالهای گذشته شرایطی بر کشور حاکم شده که برای تحقق سند چشم انداز توسعه کشور عقب افتادیم گفت: تلاش می کنیم رشد اقتصادی به 11 درصد و بهره وری به 5 واحد درصد افزایش یابد .

معاون رئیس جمهور افزود: در سند چشم انداز برای رشد اقتصادی 8 درصد باید سرمایه گذاری 2/12 درصدی ایجاد می کردیم .

نوبخت گفت : اکنون برای رسیدن به سند چشم انداز توسعه کشور در سال 1404 افزایش سرمایه گذاری 2/12 درصدی به 14 درصد ونرخ بهره وری از 5/2 واحد به 5 واحد و رشد اقتصادی از 8 درصد به 11 درصد افزایش یابد .

وی اظهارداشت: سند چشم انداز توسعه کشور سیاست آرمانی برای مسئولان نیست بلکه برای آنها الزام است ومردم ما شایسته ایستادن در برترین نقطه اقتصاد منطقه هستند .

وی افزود : باید برای افزایش رشد اقتصادی سالانه 150میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کنیم .

نوبخت با بیان اینکه سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مقوم سیاست چشم انداز توسعه کشور است گفت : بخشی از این سیاست ها برای شتاب بخشیدن به اقتصاد کشور در رسیدن به افق 1404 و بخشی دیگر مربوط به گذر از شرایط کنونی و فشارهای اقتصادی است .

سخنگوی دولت افزود: تلاش می کنیم با استفاده از منابع بهره وری را به دو برابر افزایش دهیم .

معاون رئیس جمهور گفت : تحقق رشد 11 درصدی با اقتصاد سنتی امکان پذیر نیست بلکه باید این رشد را با اقتصاد دانش بنیان محقق کنیم .

نوبخت افزود: معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور در حال تدوین ساز و کارهای افزایش تولید ، امنیت غذایی ودارویی و استفاده از منابع و ظرفیت ها است .

وی افزود : همانگونه که از همه بدنه علمی کشور برای تدوین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی استفاده شده است دولت نیز برای تهیه ساز وکارهای اقتصادی از همه ظرفیت ها استفاده می کند .

نوبخت گفت : در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برای کاهش فشارها تاکید شده است که از دیپلماسی خارجی و ظرفیت های مجامع جهانی استفاده کنیم .

وی اظهارداشت: ما برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی سرجنگ با دنیا نداریم بلکه با تاکید بر حقوق ملت روابط درستی با دنیا خواهیم داشت .

وی افزود : برای فشار بر دولت هایی که سرسختانه برای ما چالش ایجاد می کنند روی افکار عمومی آن کشورها کار می کنیم و آن دولتها را تحت فشار قرار می دهیم .

وی گفت : این دولتها تلاش می کنند چهره خشنی از جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی نشان دهند اما ما چهره منطقی ومهربان از اسلام ناب و از جمهوری اسلامی ایران به دنیا نشان می دهیم .

نوبخت افزود: در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توجه به صادرات گاز و برق به جای تکیه بر صادرات نفت آمده است و ما برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد .

نوبخت گفت: برای وارد کردن بخش خصوصی به عرصه باید اقتصاد شفاف و غیر فاسد داشته باشیم .

وی افزود: در سال گذشته 28 درصد درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شد که این میزان در سال 93 به 31 درصد افزایش خواهد یافت.

نوبخت گفت: این نشان می دهد که وابستگی دولت به درآمد نفتی 3 درصد کاهش یافته است .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای مردمی شدن اقتصاد دولت باید آنچه که در اختیار دارد به مردم واگذار کند و عرصه سرمایه گذاری و کار را به بخش خصوصی بسپارد گفت : باید گفتمان اقتصاد مقاومتی و جهادی را در جامعه گسترش دهیم .

نوبخت افزود: دولت باید تسهیلاتی فراهم کند که بخش خصوصی به سرمایه گذاری تشویق شود .

وی گفت : برای بهینه کردن الگوی مصرف با روشنگری ، استدلال ، توجیه و منطق می توان افزون بر افزایش تولید واردات را کاهش و صادرات را افزایش داد .

نوبخت افزود: فضای مجلس شورای اسلامی وعمومیت این مجلس نهایت همکاری را با دولت دارد و تصویب قانون بودجه نشان دهنده آن است .

معاون رئیس جمهورگفت : البته جریانی در مجلس ممکن است بخواهد زیاد سوال کند و به استیضاح تهدید کند که این نشانه پویایی مجلس است .

وی درباره هدفمند کردن یارانه ها نیز گفت: اجرای دقیق هدفمند کردن یارانه ها تحقق یکی از اهداف سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است .

نوبخت گفت: می خواهیم بجای بی هدف تقسیم کردن یارانه ها از منابع هدفدار استفاده کنیم .

وی افزود: در بودجه سال 93 دولت با توجه به مشکلات اقتصادی که دارد تصمیم گرفته است 11 هزار و 300 میلیارد تومان از خزانه بردارد و به مردم بدهد اما پرداخت این مبلغ هدفمند است.

نوبخت گفت: از محل درآمد هدفمند کردن یارانه ها دست کم 10 هزار میلیارد تومان به تولید کنندگان به صورت تسهیلات ارزان قیمت و در برخی موارد بلاعوض پرداخت می شود البته این کار با فشار به بانکها نیست بلکه خود دولت آن را تامین می کند .

وی با بیان اینکه حدود 6 میلیون نفر از مردم دفترچه بیمه ندارند افزود : در بخش درمان نیز تلاش می کنیم مردم فقط 30 درصد هزینه درمان را پرداخت کنند و 70 درصد آن را بیمه ها بدهند .

نوبخت گفت: در اجرای هدفمند کردن یارانه ها برای بهبود وضع هوا و رفع آلودگی شهرهای بیش از یک میلیون نفر ساز و کارهایی را در نظر داریم .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
    0 0
    حالا اين درصد تورم کاغذي ديگه جامعه واقعيتش بالاتر از اينهاست که سنخگو ميگه