پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: پس از ماه‌ها آرامش در بازار سکه و ارز بار دیگر با تحرکات پایان سال نوسان به این بازار بازگشته است، بطوری که امروز قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون تومان و هر دلار آمریکا به 3080 تومان رسید.<BR>

گامهای نرم بازار دلار و طلا به سمت گرانی/ تاثیر هدفمندی، نوروز و جنگ اوکراین بر سکه وارز/ طلا بخرید ضرر نمیکنید

با گذری در بازار سکه و ارز میدان فردوسی و نگاه کردن به تابلوی صرافی‌ها می توان مشاهده کرد سکه تمام که تا چند وقت قبل کمتر از 900 هزار تومان بود امروز بار دیگر خط مقاومت یک میلیون تومان را شکست و پس از ماه‌ها خود را میلیونی کرد.
دلار آمریکا هم که پس از روی کار آمدن دولت روحانی قیمتش کمتر از 3 هزار تومان بود بار دیگر از سکوی 3 هزار تومانی پرید و با پشت سر گذاشتن به موانع 3025و 3050 به 3080 تومان رسید.
افزایش قیمت سکه و دلار در آستانه سال نو با توجه به افزایش تقاضا و افزایش قیمت اونس جهانی موضوع تازه‌ای نیست اما با توجه به آرامش چند ماه اخیر بازار سکه و ارز و رشد آرام قیمت جهانی اونس انتظار این افزایش قیمت وجود نداشت.
حمیدی یکی از صراف‌های‌ میدان فردوسی در پاسخ به این پرسش که دلیل افزایش قیمت ارز چیست، گفت: دلیل افزایش قیمت ارز شایعات مربوط به جنگ روسیه و اکراین است.
وی افزود: به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت سکه هم بالا می‌رود، البته بالا رفتن اونس جهانی هم بر روی افزایش قیمت سکه تأثیر گذار بوده است بنابراین دو عامل افزایش قیمت اونس جهانی و دلار بر روی قیمت سکه تأثیر گذار بوده‌اند.
یک فعال دیگر بازار سکه و ارز در پاسخ به این سؤال که آیا نزدیک شدن به سال نو دلیل افزایش قیمت سکه و ارز است گفت: خیر، تقاضا آن قدر زیاد نشده که سبب افزایش قیمت شود مردم برای رفع نیاز اقدام به خرید سکه و ارز می‌کنند، بنابراین چون تقاضا در حد نرمال است نمی‌تواند بر روی قیمت‌ها تأثیر گذار باشد.
***افزایش بی منطق قیمت
درهمین حال گزارش های رسیده حاکی است که از اواخر بهمن ماه و از ابتدای اسفند ماه امسال قیمت سکه نقدی، دلار و سکه در بازار آتی سکه به واسطه جوسازی و تحلیل‌های غیرمنطقی روند افزایشی به خود گرفته که در این باره برخی کارشناسان نسبت به این افزایش قیمت‌ها هشدار می‌دهند.
در این باره محمدحسن تسلیمی، کارشناس بازار آتی سکه و یکی از فعالان این بازار با بیان اینکه طی دو هفته گذشته به واسطه انتظار افزایش طلای جهانی، نرخ سکه نقدی و آتی صعودی شده است اظهار داشت: این انتظارات، افزایش تقاضا را در بازارها در پی داشت و رسیدن طلای جهانی به 1350 دلار نیز انتظار افزایش قیمت سکه نقدی تا 70 هزار تومان را تقویت می‌کرد.
وی افزود: رسیدن قیمت سکه در بازار نقدی به بیش از 960 هزار تومان موجب تعجب فعالان واقعی و تحلیل‌گران شد و یکی از دلایل این افزایش بیشتر نرخ‌ها، هیجانات و جوسازی‌ها در بازار بود.
تسلیمی با اشاره به اینکه سفته‌بازان بازار دلار طی دو، سه روز گذشته فعال شده و به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند گفت: سفته‌بازان و برخی افراد با مطرح کردن موضوعاتی همچون خرید شب عید و دلارهای مسافرتی درصدد افزایش بیشتر قیمت‌ها هستند.
وی گفت: روز گذشته سکه نقدی در اوج خود، به 993 هزار تومان و دلار نیز 3020 تومان هم معامله شد و به دنبال آن سررسیدهای سکه آتی طلا با افزایش بی‌رویه مواجه شد؛ این افزایش موجب تعجب تحلیل‌گران و فعالان واقعی بازار شده است.
این کارشناس بازار آتی سکه طلا با تأکید بر اینکه طی روزهای گذشته برخی روزنامه‌های اقتصادی تحرکات و جوسازی برای خرید آغاز کرده‌اند گفت: این در حالی است که تحلیل‌های همین روزنامه‌ها طی ماه‌ گذشته فقط بر کاهش قیمت اصرار و بر منطقی بودن کم شدن فاصله قیمت و عدم چشم‌انداز افزایش قیمت خبرهایی بی وقفه منتشر می کرد.
وی گفت: این گونه اخبار که موجب هدایت بازار به سمت فروش طی ماه‌های اخیر شد هم اکنون تغییر جهت علیه کاهش قیمت در پیش گرفته است؛ همین رویه در حال حاضر تب افزایش قیمت‌ها را بالا برده است.
این کارشناس بازار آتی سکه طلا با اشاره به اینکه در حالی روز گذشته دلار برای ساعتی بالای 3000 تومان معامله شد، که تیتر این گونه جراید شکستن سطح 3000 تومانی دلار را نشانه رفته‌اند گفت: هم اکنون افزایش بی‌رویه نرخ‌های سررسید سکه‌های آتی را شاهد هستیم و فعالان بازار در سال‌های گذشته شاهد بوده‌اند که هیچ وقت فاصله سررسید اول و دوم نمی‌تواند از مابقی بیشتر باشد.
تسلیمی گفت: این نشانه‌های عدم وجود منطق در قیمت‌هاست و به زودی با تداوم چنین روندی، افت شدید قیمت به وجود می‌آید.
وی گفت: هم اکنون تقاضایی که منجر به افزایش قیمت شود، وجود ندارد و اکنون نیز هیچ کدام از سازمان‌های دولتی طبق قانون اجازه هدیه دادن سکه به کارمندان و زیرمجموعه ها را ندارد.
این کارشناس بازار آتی سکه با تحلیل روند فعلی طلای جهانی گفت: افزایش اونس به جایی رسیده که دیگر تحلیل‌گران حرفه‌ای افزایشی برای آن پیش‌بینی نمی‌کند و انتظار فروش در مرز قیمت‌های 1360 دلار نیز وجود دارد.
***نقش دولت در قیمت دلار
درهمین حال یک عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آینده قیمت ارز گفت: اگر بانک مرکزی در بازار ارز ورود جدی داشته باشد و مداخله کند به راحتی می تواند قیمت ارز را کاهش دهد.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه روند قیمت ها در بازار ارز به چند عامل بستگی دارد خاطر نشان کرد: عامل اول شرایط تقاضا و عرضه در بازار است ، مسلما تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز تعیین کننده است.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه عامل دوم، مربوط به سیاست های بانک مرکزی می شود افزود: نوع سیاست بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، در روند قیمت ها تعیین کننده است. بانک مرکزی می تواند با مداخله در بازار ارز، قیمت را تغییر دهد.
وی افزود: عامل سوم نیز منوط به میزان تقاضای سفته بازی در بازار است که بستکی به شرایط اقتصادی- سیاسی کشور دارد.
پورابراهیمی تصریح کرد: از طرفی نرخ ارز بالا برای اقتصاد کشور مناسب نیست و از طرف دیگر نباید نرخ به حدی پایین باشد که سبب افزایش واردات بی رویه و تضعیف ساختار تولید شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سخنان اخیر برخی مقامات اقتصادی دولت مبنی بر کاهش قیمت ارز در آینده گفت: اگر سیاست بانک مرکزی تعریف و مشخص و بر با هدف تقویت پول ملی و حمایت از تولید باشد امید است در آیند شاهد قیمت ارز در بازار آزاد باشیم.
وی در ادامه درباره دلایل گرانی قیمت دلار و بالا رفتن این کالا نیز اضافه کرد : افزایش قیمت دلار در حال حاضر کاملا طبیعی است چرا که همیشه در این برهه از زمان قیمت دلار به دلیل زیادشدن مسافرتهای خارجی گران میشود.
***عوامل افزایش قیمت طلا
درهمین راستا رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تشریح 3 عامل مهم در افزایش قیمت طلا گفت: اگر بانک طلا در کشور ایجاد شود، سرمایه‌گذاری در طلا مطمئن‌تر خواهد بود.
محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: در دو قرن پیش قیمت هر اونس طلا 18 تا 32 دلار بوده است، در سال 1980 به دلیل اشغال افغانستان توسط شوروی، هر اونس تا 850 دلار افزایش پیدا کرد و پس از آن تا 20 سال قیمت هر اونس طلا روی 275 دلار ثابت ماند، اما از سال 2001 تا اکتبر 2011 قیمت طلا رشد پیدا کرده و تا 1930 دلار هم رسید، یعنی تقریباً 7 برابر شد، اما از سال 2012 قیمت طلا روند کاهشی پیدا کرد، به نحوی که در ابتدای سال 2013 هر اونس طلا 1600 دلار بوده است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: ظرف 13 ماه گذشته قیمت طلا در جهان 25 درصد و در داخل کشور 38 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در سال 1357 قیمت هر سکه 420 تومان و در سال 83 قیمت هر سکه 100 هزار تومان بوده است.

کشتی‌آرای گفت: 3 عامل عمده افزایش قیمت طلا در دنیا وجود دارد که شامل افزایش قیمت انرژی و نفت، افزایش بحران‌ها و بی‌ثباتی‌ها و افزایش تقاضا با توجه به رشد اقتصادی کشورهای نوپا است.
درهمین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: فشار شاخص های اقتصادی آمریکا و بحران به وجود آمده در اوکراین را از دلایل عمده افزایش قیمت طلا در روز های اخیر دانست.
محمد رضا کشتی آرای با اشاره به افزایش 14 دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی، گفت: خرید های نوروزی مردم در افزایش قیمت طلا و سکه دربازار داخلی بی تاثیر نبوده است.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: فشار شاخص های اقتصادی آمریکا و بحران اوکراین عامل افزایش تقاضا و به دنبال آن قیمت سکه و طلا دربازار های جهانی است.
وی افزود: کاهش تنش سیاسی و بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در دنیا در ثبات و کاهش قیمت طلا موثر خواهد بود.
کشتی آرای این تحلیل که فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها در قیمت طلا و سکه موثر است را رد کرد و گفت: شاید فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها در بازار ارز موثر باشد اما تاثیری در بازار طلا و سکه نخواهد داشت.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزایش قیمت طلا و قیمت نفت و انرژی در بازار جهانی و بحران ها و تنش های سیاسی را از جمله عوامل موثر بر قیمت طلا در بازار داخلی دانست.
درعین حال کارشناسان اقتصادی شرکت کننده در تازه ترین نظرسنجی کیتکو نیوز پیش بینی کردند قیمت جهانی طلا طی روزهای آینده بار دیگر با کاهش روبرو خواهد شد.
در نظرسنجی کیتکو نیوز از 33 کارشناس ارشد اقتصادی 19 نفر شرکت کردند. از این تعداد نیز 6 نفر به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند.
بر اساس این گزارش 12 نفر از کارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو با کاهش روبرو خواهد شد و یک نفر نیز اعلام کرد قیمت طلا در روزهای آینده تغییر چندانی نخواهد داشت.
کارشناسانی که به کاهش قیمت طلا طی روزهای آینده رای داده اند بر این باورند که قیمت این فلز زرد پس از افزایش نسبی در هفته های نخست امسال اکنون وارد مسیر اصلاحی شده و طی هفته آینده با کاهش روبرو خواهد شد.
*** افزایش قیمت ها مقطعی است
درحالی که بازار در یک سرگردانی به سر میبرد و افزایش قیمتهای روزهای اخیر مردم را به سوی بازار سوق داده است ، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقاضا در بازار ارز به دلیل نزدیک شدن به ایام عید افزایش یافته و این موضوع رشد نسبی نرخ دلار را در پی داشته که البته این افزایش قیمت موقتی خواهد بود.
رحیم زارع در گفت و گو با خانه ملت درباره افزایش قیمت دلار و ارز در روزهای گذشته افزود: باید توجه داشت عوامل متعددی در تعیین قیمت دلار و طلا موثر است که یکی از مولفه های اصلی در موضوع تعیین نرخ طلا و سکه در داخل کشور، قیمت جهانی طلا است.
نماینده مردم آباده ،بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر افزایش قیمت جهانی طلا در روزهای گذشته، رشد تقاضا برای طلا و سکه به دلیل نزدیک بودن به ایام نوروز نیز باعث شده است که نرخ طلا و سکه افزایش یابد.
این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص افزایش نسبی قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: افزایش قیمت دلار یا ارز به دلیل نزدیک بودن به ایام نورز است و هر ساله قیمت ارز به دلیل افزایش سفرهای خارجی در تعطیلات عید با اندکی رشد روبرو می شود که این موضوع به افزایش تقاضا در بازار منجر می شود که در یک مقطع زمانی عرضه نمی تواند این تقاضا را پوشش دهد.
زارع تصریح کرد: افزایش نسبی قیمت ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر به دلیل افزایش موقتی تقاضا است که این مسئله احساسی و روانی است و اگر اتفاق اقتصادی خاصی در کشور صورت نگیرد بازار ارز و طلا دوباره به حالت تعادل باز خواهد گشت.
وی ادامه داد: در سال 93 با توجه به ارائه برنامه های اقتصادی از سوی مسئولان پیش بینی می شود فضای کلی اقتصادی کشور آرام باشد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: یکی از دستور کارهای مهم کمیسیون اقتصادی بررسی موضوع سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری است که این کمیسیون تمامی بندهای این مهم را بررسی و مقدمات اجرای ان را فراهم می کند.
***تاثیر فاز دوم هدفمندی بر بازار
درعین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر گفت: نزدیک شدن به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در افزایش نرخ دلار و طلا تاثیرگذار بوده است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح دلایل رشد قیمت دلارو سکه دربازار روزهای اخیر گفت: آنچه که مشخص است نرخ دلار وسکه از فاکتورهای متعددی پیروی می کند اما یکی از دلایلی که با نزدیک شدن به سال 93 بر قیمت دلار و سکه تاثیر گذار بوده موضوع اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها است.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع پرداخت یارانه های نقدی در لایحه بودجه سال 93 به سال های گذشته شباهت دارد و بر این اساس می توان نتیجه گرفت که اگر تدابیر لازم برای اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها اتخاذ نشود این احتمال وجود دارد که اقتصاد کشور متضرر شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: نرخ ارز از در چند ماه گذشته از ثبات نسبی برخوردار بوده و عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم با توجه به شرایط اقتصادی کشور مناسب بود، اما نزدیک بودن به زمان اجرای فاز دوم هدفمندی باعث شده است که قیمت دلار با رشد روبرو شود.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی باید در قالب قانون مدیریت شناور شده ارزی و اتخاذ تصمیمات مناسب از افزایش بیشتر قیمت دلار در بازارها جلوگیری کند و اطمینان مردم را به ایجاد ثبات پایدار اقتصادی در کشور جلب کند.
وی گفت: دولت در بودجه سال 93 برای پرداخت یارانه نقدی 42هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است بنابراین این موضوع به بازار کد می دهد که وضعیت اقتصادی کشور در کوتاه مدت اصلاح نخواهد شد و این موضوع طبیعتا بازار ارز و طلا را تحت تاثیر قرار می دهد.
جعفرزاده ایمن آبادی افزود: باید پذیرفت نزدیک شدن به سال جدید در افزایش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر گذار است که این موضوع به رشد قیمت ها در بازار منجر شده، البته در افزایش نرخ سکه و طلا، رشد جهانی قیمت انس طلا نیز نکته مهمی است.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: در هرصورت باید نقص های مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اصلاح شود و در اجرای مرحله دوم هدفمندی این مشکلات تکرار نشود این در حالی است که برنامه ریزی های اقتصادی نیز باید به نحوی باشد که تحولات سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، بر اقتصاد ایران تاثیر جدی نداشته باشد./
***مردم مراقب باشند
این اظهارات درحالی است که یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش نرخ ارز ،سکه و طلا ،گفت: بخشی از افزایش قیمت طلا و ارز در روزهای گذشته کاذب بوده و پیش بینی می شود تدابیر تیم اقتصادی دولت آرامش را به این بازار ها بازگرداند.
محمد باقری بناب در گفت و گو با خانه ملت در تشریح دلایل افزایش قیمت ارز،سکه و طلا افزود: بخشی از افزایش قیمت ارز و طلا در روزهای اخیر به دلیل تاثیرات روانی ناشی از مطرح شدن موضوع اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها در سال 93 است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل تجربه شرایط نامطلوب اقتصادی در سال های گذشته مردم از کاهش ارزش دارایی های نقدی نگران هستند، بنابراین برای حفظ ارزش دارایی هایشان اقدام به خرید ارز، طلا و سکه می کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: در روزهای گذشته مسئولان اقتصادی مصاحبه های مناسبی برای تعدیل قیمت ها داشته اند اما نکته اساسی که نباید فراموش شود این است که باید به مردم اطلاع داد که دولت راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت ها در سال 93 دارد.
باقری بناب افزود: بخشی از افزایش قیمت طلا و ارز در روزهای گذشته کاذب بوده و به دلیل فعالیت دلالان دراین بازارها است.

وی گفت: پیش بینی می شود در سال آینده شوک شدیدی به اقتصاد کشور وارد نشوند بنابراین مردم می توانند با تعامل و همکاری از افزایش التهاب در بازارها جلوگیری کنند و مانع افزایش تقاضا و گرانی کاذب شوند.
باقری بناب ادامه داد: با توجه به عملکرد و تدابیر تیم اقتصادی دولت، آرامش به بازار طلا و سکه باز خواهد گشت، بنابراین به مردم توصیه می شود از ایجاد تلاطم شدید در بازار و فعالیت برخی دلالان جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده بنابراین طبیعی خواهد بود که تحولات سیاسی مانند اتفاقات اکراین در افزایش قیمت طلا و ارز موثر باشد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: افزایش قیمت جهانی طلا در رشد نرخ داخلی سکه و طلا تاثیرات قابل توجهی داشته است بنابراین باید تمامی ابعاد در رشد قیمت ها با همدیگر لحاظ شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طه12 IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    بدبختي اينجاست با گران شدن اينا همه چي گران تر ميشه چه خاکي تو سرمون بکنيم بخدا مردن مسئولين کجا هستند پس ؟
  • محمد خالدار IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    ما که خسته شديم نميدونيم بايد چکار کرد .......