سفیر پیشین آمریکا در سوریه در جلسه‌ای اعلام کرد که واشنگتن از ایده تشکیل یک دولت جدید از سوی کردهای سوریه حمایت نکرده و اولویت این کشور توافق صلح میان دولت سوریه و مخالفان است.

آمریکا از خودمختاری کردها در سوریه حمایت نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، رابرت فورد، سفیر پیشین آمریکا در سوریه در واکنش به تصمیم کردهای سوریه برای اعلام استقلال در جلسه‌ای در دانشگاه تافتز به بررسی این موضوع و واکنش دولت آمریکا پرداخت.
با توجه به ادامه درگیری‌ها در سوریه حدود دو میلیون کرد در شمال شرق سوریه جدی‌ترین تلاش خود برای جدا شدن از دمشق را آغاز کرده‌اند. در سال جاری میلادی حزب اتحاد دموکراتیک که اصلی‌ترین بدنه سیاسی کردهای سوریه به شمار می‌رود یک دولت محلی جدید تشکیل داد. اتحاد کردها چندان عمیق نیست. آنها در مذاکرات صلح سوریه دارای کرسی نبودند. تلاش آنها برای استقلال از سوی گروه‌های بسیاری مورد توجه قرار گرفته است. اما بر خلاف موضوع عراق و صدام حسین، کردهای سوریه نمی‌توانند بر روی حمایت آمریکا حسابی باز کنند.
کردها از چه گروهی حمایت می‌کنند؟
کردهای سوریه الزاما مخالف اسد نیستند. در برهه‌ای آنها حتی به مبارزه با گروه‌های مخالف اسد نیز پرداختند. گروه‌های مخالف سوری نیز آنها را به اتحاد با دولت بشار اسد متهم می‌کنند، هرچند این موضوع از سوی کردها رد شده است. شاید به همین دلیل حزب اتحاد دموکراتیک به مذاکرات صلح سوریه در سوئد دعوت نشوند. فورد اعلام کرد آمریکا به شدت با ایده حضور این حزب به عنوان عضوی از هیات معارضان سوری مخالف است. حتی حضور این حزب در مذاکرات مورد مناقشه بود و تقریبا باعث خروج معارضان از دور آخر مذاکرات شد.
فورد در ادامه گفت: " شاید حزب اتحاد دموکراتیک باید در مذاکرات ژنو حضور پیدا می‌کرد اما نه در قالب هیات معارضان سوری." اما با توجه به گذشته کردها در این کشور و تبعیضی که علیه آنها صورت می‌گرفت مانند لغو تابعیت سوری از صدها هزار نفر از کردها در دهه 1960، پیش‌بینی حضور آنها در قالب هیات دولت نیز بعید به نظر می‌رسد.
کردها به دنبال یک منطقه نیمه خودمختار دیگر نیستند
کردها در سال 1991 پس از بیرون راندن نیروهای عراق با کمک آمریکا یک منطقه نیمه خودمختار در شمال عراق تاسیس کردند. اما به عقیده فورد آمریکا دیگر تمایلی به حمایت از یک گروه مشابه در سوریه ندارد.
وی با استفاده از عبارت شمال شرق سوریه که عمدتا توسط کردها مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: " برای ما بسیار لازم است که با حزب اتحاد دموکراتیک مذاکره کنیم. اما مذاکرات باید با این درک صورت گیرد که آمریکا از اتحاد در سوریه حمایت می‌کند، نه از جدایی کردستان غربی.
موضوع کردها در اولویت دوم قرار دارد
فورد تاکید کرد که اولیت آمریکا توافق صلح میان دولت و مخالفان سوری است و مساله کردها باید در قالب قانون اساسی سوریه که پس از جنگ تدوین خواهد شد حل و فصل شود. به عبارت دیگر: " منتظر باشید"
آمریکا به دنبال ناراحتی ترکیه نیست
حزب اتحاد دموکراتیک بازوی سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک‌) به شمار می‌رود. پ‌ک‌ک‌ یک جنبش شبه‌نظامی کرد در ترکیه به شمار می‌رود که از سوی دولت ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد.
رابرت فورد گفت: " اگر به مذاکره با حزب اتحاد دموکراتیک فکر می‌کنید باید بفهمید از این مذاکرات چه چیزی به دست خواهید آورد و اگر قرار است این گفتگوها نتیجه‌ای داشته باشد چطور می‌خواهید با واکنش منفی ترکیه روبرو شوید؟ منظور من این نیست که نمی‌توانیم از پس این مساله برآییم. منظورم این است که وقتی این کار را انجام می‌دهیم باید مطمئن باشیم دستاوردهای مثبت آن به نسبت نتایج منفی آن بیشتر باشد. اما اگر پ‌ک‌ک یک گروه تروریستی است آیا آمریکا می‌تواند با حزب اتحاد دموکراتیک مذاکره کند؟ با توجه به اینکه این حزب هرگز به عنوان یکی از گروه‌های وابسته به پ‌ک‌ک معرفی نشده است بنابراین از لحاظ فنی پاسخ این سوال مثبت است."

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.