معتمدی: قدس ویژه خراسان - مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی با اشاره به اختلافات اساسی فی ما بین کشورهای دارای دیدگاه فلسفی اسلام با غیر اسلام گفت:...

مدرسه معارف و علوم اسلامی بنیاد فرهنگی رضوی در تراز یک دانشگاه معتبر است

کشورهایی که دارای دیدگاه فلسفی اسلامی هستند با کشورهایی که فاقد این دیدگاه هستند، تفاوت فاحشی دارند.
سید علی مدنی در همایش تبیین و جایگاه فرهنگی رشته علوم و معارف اسلامی در آموزش و پرورش، این تفاوتها را در سه حوزه ارزشها، معرفت شناسی و شناخت دانست و افزود: بر اساس دیدگاه فلسفی اسلامی بایدها و نبایدهایی که در قرآن و عترت عنوان شده است، دارای ارزش ثابت است، در حالی که کشورهای فاقد دیدگاه اسلام معتقدند ارزشها نسبی است .
وی ادامه داد:کشورهای فاقد فلسفه اسلامی شناختی را قبول دارند که از طریق فیزیک قابل آزمایش باشد و به متافیزیک اعتقادی ندارند، در حالی که اسلام هم شناخت از طریق فیزیک و هم متافیزیک را قبول دارد.
این مقام مسؤول در آستان قدس رضوی یادآورشد:متأسفانه باید گفت، تا امروز فلسفه آموزش و پرورش در حوزه تربیت معلم اصول و فلسفه ترجمه شده کشور آلمان است، در حالی که قرآن عالی ترین اصول فلسفه برای تدریس است.
مدنی اضافه کرد:البته جای خرسندی است که طبق سند پنج ساله برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم مکلف شده که اهداف و اصول را از قرآن کسب کنند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد:طبق منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در بحث فرهنگی ، آستان قدس رضوی نیز توسعه مباحث فرهنگی و مدرسه داری را با عنایت تولیت آستان قدس رضوی در دستور کار دارد و اقدامهایی در این رابطه انجام داده است.


9 هزار و 200 دانش آموخته طی 27 سال
وی با اشاره به فعالیت 27 ساله بنیاد فرهنگی رضوی که بخشی از آن دانش آموختگی 9 هزار و 200 دانشگاهی است که یک سوم آنان در گروه پزشکی است،گفت:هدف این بنیاد و نیز آستان قدس رضوی تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص برای نظام جمهوری اسلامی و جهان اسلام است.
مدنی با اشاره به وجود 13 مدرسه و یک پژوهش سرا که نیمی از این مدارس در مناطق محروم و بدون دریافت شهریه است، افزود:هدف کار انتفاعی نیست، بلکه نیروسازی برای کشور است و ما در این خصوص با توجه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه تربیت نیروی انسانی اسلامی در حوزه علوم انسانی ،دارای تکلیف خاص هستیم


دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)
این مقام مسؤول در بنیاد فرهنگی رضوی ادامه داد:در همین راستا آستان قدس رضوی با محوریت بنیاد رضوی، اقدام به تأسیس نخستین و مجهزترین دبیرستان پسرانه علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع)با اهدافی مانند تربیت نیروی فکری اجتماعی اخلاقی تربیتی دینی و سیاسی و متخلق به فضایل اخلاقی و معنوی،ایجاد توانایی های علمی و تربیتی در دانش آموزان برای ادامه تحصیل در حوزه و دانشگاه و تقویت باورهای دینی و اعتقادی با ارائه دروس تفسیر و اخلاق کرده است.
به گفته وی، این واحد آموزشی با برخورداری از تمام تجهیزات و امکانات لازم از جمله خوابگاه،رصدخانه حرفه ای و آزمایشگاه از سال تحصیلی آینده دانش آموز می پذیرد .


ورود بنیاد فرهنگی رضوی به جدی ترین نیاز کشور
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز اظهار داشت:آستان قدس رضوی و به طور مشخص بنیاد فرهنگی رضوی تاکنون اقدامهای فراوان و مؤثری در حوزه کارهای فرهنگی از جمله ایجاد مدارس امام رضا(ع) انجام داده اند.
نیری با بیان اینکه با تأسیس این دبیرستان باید نگاه ویژه ای به بنیاد فرهنگی رضوی داشت چرا که جای بسی خوشحالی است که این بنیاد به جدی ترین عرصه و نیاز کشور که همان تربیت نیروی انسانی اسلامی و متخصص در حوزه علوم انسانی است ، وارد شده است.
وی اضافه کرد:درخراسان رضوی که مهد علم و تمدن است و دارای وجود بارگاه منور رضوی است، فقط چهار دبیرستان در رشته علوم معارف اسلامی است که دو مورد آن در گناباد و قوچان و دو مدرسه نیز در مشهد فعال است.
وی با اشاره به کم بودن مدرسه علوم و معارف اسلامی در استان یادآورشد:این تعداد و ظرفیت متناسب با اینکه مشهد داعیه دار الهام بخشی در جهان اسلام است، نیست.


مدرسه ای در تراز یک دانشگاه معتبر
وی با بیان اینکه برای مدرسه علوم ومعارف اسلامی آستان قدس چشم انداز بلند و اهداف بزرگی و برنامه جامع و عالمانه ای در نظر گرفته شده است،گفت:این مدرسه بافضا، امکانات و تجهیزات در نظرگرفته شده در تراز یک دانشگاه معتبر است بنابراین باید آموزش و پرورش حق این مرکز و اقدام بنیاد فرهنگی رضوی را با شناسایی دانش آموزان مستعد تحصیل در این مدرسه ادا کند.
معاون آموزشی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطر نشان کرد:باید دانش آموزان با استعداد خاص و دارای شخصیت متناسب با این رشته را معرفی کرد تا از این مدرسه یک شهید مطهری و شهید بهشتی دیگری برای کشور دانش آموخته شود که ایران بشدت به این مسأله نیاز دارد.
وی اقدام بنیاد فرهنگی رضوی در تأسیس این مدرسه را کار فوق العاده و حیاتی و لازم برای مشهد ،استان و کشور دانست.


قرآن کتابی مظلوم در جامعه ایرانی
در ادامه این همایش مشترک که توسط اداره کل آموزش و پرورش استان و بنیاد فرهنگی رضوی برگزار شد یکی از مبلغان ستاد تخصصی اقامه نماز استان قم اظهار داشت:جای سؤال است که چرا در آموزش و پرورش، آموزش عالی و کمی هم در حوزه تقریباً همه کتاب‌ها خوانده می‌شود اما قرآن نه؟ البته نه اینکه قرائت نشود، باید توجه داشت که هدف از نزول این کتاب آسمانی حفظ و قرائت آن نیست. قرآن کلام خداست و وظیفه شرعی و دینی می طلبد برای آن وقت گذاشت.
حجت الاسلام والمسلمین وحیدی افزود: قرآن کتابی است که اگر از اول ابتدایی تا فوق دکتری برای آن درس بگذارند مواد، درسی آن تمام نمی‌شود.
وی با بیان اینکه چرا قرآن و نماز جزو مواد اصلی درسی آموزش و پرورش نیست،افزود:راز موفقیت در زندگی دنیا و آخرت مأنوس شدن با نماز و قرآن و عمل به آن است. حال باید پرسید، چرا قرآنی که از مرجع تقلید تا کسی که می‌خواهد کار علمی و پژوهشی کند، همه محتاج آن هستند، چرا باید این کتاب آسمانی در جامعه این قدر مظلوم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.