قدس آنلاین – منور میرشجاعان: فقر آهن یکی از شایعترین اختلالات تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه و مهمترین علت کم خونی تغذیه ای در کودکان و زنان در سنین باروری است.

قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده کنید/رنگ پریدگی پوست، زبان،خستگی زود رس، سرگیجه و سردرد از علائم فقر آهن هستند

دکتر فهیمه ثمره محمدیان متخصص داخلی با بیان این مطلب به خبرنگارقدس آنلاین گفت: فقرآهن با ایجاد گلبول های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می شوند. این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت های بهداشتی، کاهش بهره وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر، ابتلای بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه می شود.

وی  افزود: کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود.

این متخصص به علل دیگر ایجاد کننده کم خونی اشاره کرده و اظهار داشت: کمبودهای تغذیه ای، خونریزی، ناهنجاریهای ژنتیکی، بیماریهای مزمن و یا مسمومیت های دارویی از علل ایجاد کم خونی هستند.

دکتر محمدیان خاطر نشان کرد: از مهترین مواد مغذی جهت خونسازی که کمبود آن ها موجب بروز کم خونی می شود می توان به آهن، ویتامین ب 12 و اسید فولیک اشاره کرد که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کم خونی های تغذیه ای است.

وی اظهار داشت: از دلایل عمده فقرآهن می توان به دریافت ناکافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده، جذب ناکافی آهن در اثر اسهال، کاهش ترشح اسید معده، مشکلات گوارشی، افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی، خونریزی زیاد در دوران عادت ماهیانه و یا در اثر جراحات یا ناشی از بواسیر یا بیماریهای بدخیم اشاره کرد.

این متخصص داخلی گفت: رنگ پریدگی پوست، زبان، مخاط داخل لب و پلک چشم ها، خستگی زود رس، سرگیجه، سردرد، خواب رفتن، سوزن سوزن شدن دست و پاها و حالت تهوع از علائم ظاهری افراد دچار فقر آهن است.

وی یادآور شد: در کم خونی شدید، گود شدن ناخن (ناخن قاشقی)، خستگی و احساس ضعف، پوست کم رنگ و پریده، تنگی نفس با فعالیتهای ضعیف، گاه گاهی ترک خوردگی گونه، لب ها، زخم شدن و صاف شدن سطح زبان بروز پیدا می کند.

دکتر محمدیان با اشاره به اینکه برای درمان کم خونی می توان از چند روش استفاده کرد، اظهار داشت: بهترین و کم خطرترین آنها استفاده از مکمل های خوراکی مانند«سولفات فرو» است. این قرص ها با معده خالی مصرف شوند جذب آنها بهتر و بیشتر صورت می گیرد ولی در این حالت باعث تحریک معده و بروز مشکلات گوارشی می شود.

وی خاطر نشان کرد: عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، یبوست و اسهال را می توان به حداقل رساند به شرطی که آهن را با میزان بسیار کم مصرف کرد و به تدریج به میزان آن افزود تا به حد مورد نیاز بدن برسد.

این متخصص اضافه کرد: بهتر است قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود. در زنان باردار مصرف روزانه یک قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان و در کودکان مصرف قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 2 سالگی توصیه می شود.

به گفته وی، ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد، جذب آهن موجود در پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان از پروتئین های گیاهی مانند سبزی ها و میوه ها بیشتر جذب می شود.

دکتر محمدیان با تاکید بر اینکه مصرف چای همراه یا بعد از غذا می تواند جذب آهن را کاهش دهد، خاطر نشان کرد: جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، جعفری، اسفناج، برگه زرد آلو، دانه های روغنی، کشمش و توت خشک از منابع غذایی آهن دار هستند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توکل IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    احسنت
  • عل عليزاده IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    1 0
    Salam beside ali bod