پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز بالاخره بازار ارز اندکی کاهش قیمت را تجربه کرد , این درحالی است که این اتفاق در سال 93 بسیار نادر رخ داده و هر روز شاهد قیمتهای جدیدی بودیم .

دلار نخرید که ضرر میکنید، بازگشت به زیر3هزار تومان قطعی است/ دولت راهی جزکاهش قیمت دلار ندارد/ بایک شرط دلار به 2هزارتومان میرسد

هرچند که امروز دربازار کمتر معامله ای انجام شد و دست اندرکاران این را بازار سازی برخی دلالان عنوان کردند ؛ اما به نظر میرسد اکنون به واقع بازار ارز دوباره به دست دلالان افتاده وانها هستند که قیمتها را بالا و پایین میبرند؛ این درحالی است که به عقیده این گروه بانک مرکزی کمترین تاثیر گذاری را دربازار ارز دارد.
دراین خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:شوک های روانی به مراتب اثرات مخرب تری از واقعیت های اقتصادی دارد و در این بین نیز نقش دولت در مدیریت روانی جامعه اهمیت زیادی دارد
ابراهیم نکو، با اشاره به افزایش قیمت دلار و طلا در روزهای اخیر با افزایش قیمت حامل های انرژی گفت:طبیعی ترین علت افزایش قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر آغاز گام بعدی در آزادسازی قیمت حامل های انرژی است و البته دولت باید مدیریت بازار ارز و فاز دوم را تواما داشته باشد.
نماینده مردم بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:مسئله آثار روانی هر افزایش قیمتی البته نیز در هر دوره از آزادسازی قیمت حامل های انرژی وجود داشته است و این بار نیز مستثنی از دفعات قبل و بعد نیست.
نکو تصریح کرد: شوک های روانی به مراتب اثرات مخرب تری از واقعیت های اقتصادی دارد و در این بین نیز نقش دولت در مدیریت روانی جامعه اهمیت زیادی دارد که از دولت تقاضا داریم به این مقوله توجه بیش تری داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی سودجویانان و التهاب آفرینان بازار ارز را سومین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر توصیف و تصریح کرد:انتظار می رود دولت با تدبیر تمام، بازار ارز رامدیریت و ضمن به حداقل رساندن آثار روانی با عاملان و سودجویان التهاب بازار به طرق مختلف برخورد قانونی داشته باشد.
وی ادامه داد:البته دولت نباید در بازار ارز دخالت کند بلکه باید با مدیریت مناسب این بازار را آرام کند، چرا که دخالت و برخورد قهری در بازارهای ارزی جوابگو نیست.
*** جمع آوری صرافی های سیار
درهمین خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با انتقاد از وضعیت کنونی بازار ارز گفت: در کوتاه مدت اگر نظارت موثری بر بازار ارز اعمال شود و با دلالان ارز خیابان منوچهری تهران که در افزایش کاذب قیمت دلار تاثیرگذارند، برخورد شود، نرخ دلار می تواند کاهش یابد.
محمد باقری بناب ، افزود: بازار ارز در چند روز گذشته پیرو اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و حضور دلالان با التهاب روبرو شده و نرخ ارز دراین بازار افزایش یافته است.
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد نهادهای نظارتی در جلوگیری از فعالیت دلالان بازار ارز ادامه داد: سابقه نشان داده که علاوه برعوامل اقتصادی، دلالان نیز در افزایش قیمت دلار نقش داشته اند بنابراین با توجه به این موضوع باید تمامی نهادهای نظارتی به این مسئله بصورت جدی ورود کنند.
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: علاوه بر بخش نظارتی بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و تمامی نهادهای نظارتی باید حضور دلالان را در بازار کنترل کنند و مانع افزایش قیمت بی ضابطه دلار شوند.
باقری بناب تصریح کرد: اگر زیرساخت های اقتصادی بصورت صحیحی تقویت شود زمینه برای برقراری ثبات در بازار ارز فراهم می شود البته در کوتاه مدت نیز اگر نظارت صحیح بر بازار ارز اعمال شود و با دلالان ارزی که بطور مثال در خیابان منوچهری قیمت دلار را بصورت کاذب بالا می برند برخورد شود نرخ دلار می تواند کاهش یابد.
*** دلار به زیر 3 هزار تومان می‌رسد
درعین حال یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش قیمت دلار را ناشی از بعد روانی تغییرات قیمت حامل‌های انرژی دانست و پیش‌بینی کرد که با مدیریت بازار ارز از سوی دولت قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان کاهش یابد.

محمد قسیم عثمانی اظهار کرد: قطعا دلیل افزایش قیمت دربازار ارز متغیرهای اصلی اقتصاد نیست زیرا در این فاصله اتفاقی نیفتاده که بتوان گفت تغییرات شاخص‌های اقتصادی باعث تغییر در قیمت ارز شده بلکه این شرایط بیشتر ناشی از سفته‌بازی و بعد روانی تغییرات قیمت‌ حامل‌های انرژی است.
وی با بیان اینکه قیمت ارز در بازار تابع حجم عرضه و تقاضا است، یادآور شد: در شرایط فعلی نه عرضه ارز کاهش یافته و نه تقاضای واقعی بیشتر شده بلکه تقاضای اضافی ناشی از انتظار تورمی است که باعث افزایش قیمت شده است.
نماینده مردم بوکان در مجلس ادامه داد: برآورد ذهنی این است که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و به تبع آن قدرت خرید پول ملی کاهش می‌یابد لذا اگر قبلا دلار 3 هزار تومان تسعیر (قیمت‌گذاری) می‌شد، در حال حاضر 3 هزار و 200 تومان تعسیر می‌شود.
وی تاکید کرد: با گذشت زمان و در صورتی که دولت براساس سیاست شناور مدیریت شده در بازار ارز مدیریت کند، قیمت دلار به حدود 3 هزار تومان برخواهد گشت و هجمه‌ای که برای خرید دلار پیش آمده خود به خود فروکش می‌کند و در نتیجه دلار به قیمت تعادلی خواهد رسید.
عثمانی با اشاره به اثرات توافقنامه ژنو و آزادسازی بخشی از دارائی‌های بلوکه شده ایران گفت: در شرایط فعلی که دلارها و ارزهای کشور کم کم برمی‌گردد علی‌القاعده این موضوع باید اثر کاهنده روی قیمت ارز می‌گذاشت نه اینکه قیمت‌ها بالا برود. شرایطی که ما در مذاکرات داریم به این سمت می‌رود که قیمت ارز به قیمت محاسباتی بودجه نزدیک‌تر شود نه از آن فاصله بگیرد.
عثمانی درباره چگونگی کنترل بازار ارز از سوی دولت نیز خاطر نشان کرد: دولت باید ارز مورد نیاز کسانی که تقاضای واقعی دارند را براساس نرخ مبادلاتی تامین کند تا کسی که واقعا نیاز به ارز دارد مجبور نشود ارز را از بازار آزاد تهیه کند. در اینصورت دیگر دلیلی برای افزایش قیمت بیشتر وجود نخواهد داشت زیرا کسی که کار ضروری با ارز ندارد سراغ آن نمی‌رود و خود به خود سفته‌بازی در بازار ارز از بین می‌رود.
*** رسیدن به دلار 2000 تومانی
درحالی که فعالان اقتصادی برای عرضه دلار زیر 3هزار تومان دغدغه دارند یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر،گفت:دولت با آزاد سازی دلارهای بلوکه شده و ممنوعیت واردات خودرو می تواند بازار ارز را مدیریت و حتی قیمت دلار را تا حدود 2000 تومان کاهش دهد.
محمد حسن دوگانی آغچغلو در گفت و گو با خانه ملت، افزود: در چند ماه گذشته بازار ارز کشور تحت تاثیر مذاکرات هسته ای و توافقنامه ژنو قرار گرفته بود که این موضوع باعث شد قیمت دلار در حدود 3000 تومان تثبیت شود.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه در مذاکرات هسته ای تاکنون نتوانستیم امتیازات قابل توجهی در آزادسازی درآمدهای ارزی بلوکه در خارج از کشور کسب کنیم، بازار عرضه و تقاضای ارز متلاطم شده و نتیجه آن رشد نرخ ارز در روزهای گذشته بود.
دوگانی آغچغلو ادامه داد: نزدیک شدن به فصل سفرهای تابسیتانی نیز باعث شده که به دلیل افزایش سفرهای خارجی تقاضای ارز در بازار رشد کند.
وی افزود: افزایش واردات در روزهای اخیر یکی دیگر از دلایل مهم در رشد تقاضا برای دلار و ارز در بازار بوده است، در مجموع می توان عنوان کرد عوامل ذکر شده تعادل نسبی بازار ارز در ماههای گذشته را برهم زده که نتیجه آن افزایش قیمت دلار بوده است.
دوگانی آغچغلو در تشریح راهکارهای کاهش قیمت دلار گفت: بازار ارز زمانی می تواند کنترل شود که ارز مورد نیاز در بازار تامین شود.
وی در پاسخ به این سئوال که تحلیل شما درباره این موضوع که برخی کارشناسان اقتصادی عنوان داشته اند، که قیمت دلار می تواند تا 2000 تومان کاهش یابد چیست؟گفت: کاهش قیمت دلار به زیر 3000 تومان با تحقق شرایط اقتصادی ممکن می شود و نباید فراموش کرد که دلار 900 تومانی در مدت زمان کمی به 3600 رسید بنابراین تیم اقتصادی دولت می تواند با فراهم آوردن شرایط اقتصادی لازم، زمینه کاهش نرخ ارز را فراهم کند.

دوگانی آغچغلو افزود: اگر در عرصه دیپلماسی بتوانیم زمینه ورود کامل ارزهای حاصل از فروش نفت را فراهم کنیم می توان نیازهای ارزی بازار را پاسخ داد این در حالی است که در شرایط فعلی باید از وردات کالاهای لوکس و خودروهای خارجی به کشور جلوگیری کرد تا قیمت ارز کاهش یابد.
***شرط بازگشت دلار2000 تومانی
دراین راستا همچنین استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اگر به سیاست‌های مناسب دولت امیدوار باشیم نباید انتظار افزایش تورم و نرخ ارز در جامعه وجود داشته باشد، گفت: اگر دولت همزمان با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه هاسیاست درستی اتخاذ کند مردم نباید نگران افزایش قیمت ها باشند.
جمشید پژویان ، با تحلیل وضعیت اقتصادی کشور در آینده با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: میزان اصلاح نسبی قیمت ها یک مسئله بسیار مهم است و حتما باید به یکسری از مطالعات اقتصادی متکی باشد.
پژویان ادامه داد: با توجه به همه این ملاحظات با میزان افزایش اخیر قمیت حامل های انرژی نباید انتظار افزایش تورم در مردم به وجود بیاید، چراکه در مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها نیز شاهد شوک قیمتی نبودیم.
این اقتصاد دان درباره بازگشت آرامش اقتصادی بعد از اجرای مرحله دوم یارانه ها در بین مردم گفت: افزایش قیمت کالاهایی که مصرف سوخت آنها بالاست منطقی به نظر می رسد و انتظار این است قیمت کالاهایی که متاثر از افزایش نرخ حامل های انرژی نیستند نه تنها ثابت بماند بلکه کاهش یابد.
این استاد اقتصاد در دانشگاه علامه در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همانطور که نرخ ارز طی دو الی سه سال 3 برابر شد امکان بازگشت قیمت به حالت قبل وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: دولت می تواند درآمدهای ارزی خود را به بازار عرضه کند اما این یک اقدام معقولی نیست.
وی ادامه داد: با توجه به درآمد کم ارزی کشور و تورم سال های اخیر بازگشت به ارز 1500 تومان تا 2000 تومان ممکن نیست مگر یک جهش عمده در درآمدهای ارزی کشور به واسطه صادرات بیشتر و افزایش قیمت نفت رخ دهد.
پژویان تاکید کرد: اگر به یکباره درآمدهای ارزی کشور 3 برابر شود این احتمال وجود دارد که نرخ ارز کاهش و ارزش ریال افزایش یابد./
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ;;;;;;;;; IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    1 1
    به همين خيال باش
  • ك.م IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    2 0
    لازم نيست واردات خودرو ممنوع شود همينكه دولت يا مجلس مصوب كند براي هر كد ملي يك يا نهايتا دو خودرو ثبت شود دلالي حذف و قيمت خودرو متعادل شده و كشور اينچنين در دست دلالان در عذاب نمي ماند
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 0
    دولت در خصوص افزايش قيمت ارز در بازار مقصر اصلس است ، زيرا در اين مدت اخير که افزايش قيمت ارز بر بازار سايه افکنده ، هيچ مسئولي از دولت نيامده و علت را براي مردم توضييح نداده است . ؟؟؟؟!!!