گروه اقتصادی- خوش قلم - جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی حداقل در حد اظهار نظر مسؤولان مملو از خبرهای خوش برای اقتصاد کلان بود.

 خبرهای خوش دولتمردان برای اقتصاد کشور

در این جلسه خبرهایی از تعیین نرخ سود بیشتر، نرخ تورم، کاهش نرخ تورم و ارز و آغاز توزیع ارز مبادلاتی برای بخشهای تولیدی مطرح شد.


نرخ سود علی الحساب است
در این باره وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ ایران است که نرخ سود از نرخ تورم بالاتر تعیین شده است، تأکید کرد: ریسک سپرده گذاری در بانکها صفر است.
علی طیب نیا در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به پرسشی که چه نرخی را برای سود سپرده‌ها پیشنهاد می‌کنید؟ اظهار داشت: تشخیص من هر چه باشد، منطق ندارد؛ زیرا واقعیات اقتصادی جامعه باید نرخ سود را تعیین کند.
وی با اشاره به اینکه سقف نرخ سود 21 یا 22 درصد اگر به صورت دستوری تعیین شود، خلاف شرع خواهد بود، ادامه داد: نرخ اعلام شده براساس پیش بینی بانکها از تسهیلاتی که پرداخت کرده‌اند، تعیین شده و باید توجه کرد هر عددی که تعیین شده نرخ سود علی الحساب است و نرخ سود واقعی در انتهای دوره مشخص می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی آیا سرمایه مردم از بانکها خارج نمی‌شود؟ گفت:‌با توجه به نرخ تورم 6/17 درصد در فروردین ماه سال جاری که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده، نرخهای جدید سپرده‌ها برای سپرده گذاران سودآور است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه یک دلار هم دولت از منابع صندوق توسعه ملی برداشت نکرده است، گفت: هیجانها و التهابهای بازار ارز کوتاه‌مدت و موقتی است.


آغاز توزیع ارز مبادلاتی تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه نیز با بیان اینکه اختصاص ارز مبادلاتی به تولید کنندگان از سوی بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری آغاز شده است، گفت: در انتهای همین هفته، بانک مرکزی گزارشی از تخصیص ارز مبادلاتی به تولید را اعلام خواهد کرد. درعین حال خودرو و برخی دیگر از مصارف و کالاها از این هفته ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند.
محمدرضا نعمت زاده گفت: در سال گذشته اولویت بندهای کالایی در 10 گروه تعیین شده بود که از دو ماه آخر سال 92 دولت مصوب کرد که به جز خودروهای بالای 2500 سی سی ، سایر کالاها بتوانند وارد کشور شوند؛ زیرا برنامه ها و اهداف دولت بر این تأکید داشت که تنها محدودیت پیش روی واردات از طریق تعرفه باشد.
وی تصریح کرد: در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و بانک مرکزی آمادگی تامین ارز تولید کنندگان را دارد و از هفته جاری تامین ارز مبادلاتی آغاز شده است. وی ادامه داد: این هفته بانک مرکزی آمار میزان ارز تخصیص یافته برای بخشهای مختلف صنعـت و بخصوص خودرو را اعلام می کند.
نعمت زاده اظهار داشت: صنعت خودرو که روند نزولی تولید به خود گرفته بود، در دو ماه آخر سال 92 شروع به افزایش تولید کرد که امسال نیز افزایش تولیدی به مراتب بالاتر از سال قبل را در دستور کار دارد.


واردکنندگان خودرو ارز مبادلاتی نمی‌گیرند
درهمین حال افخمی، معاون وزیر صنعت، از جزئیات احیای جوایز صادراتی خبر داد و گفت: معوقات جوایز صادراتی 350 میلیارد تومان است و البته دولت قرار نیست پرونده جدیدی را برای پرداخت جایزه صادراتی پذیرش کند.
وی در خصوص پرداخت ارز مبادلاتی به بخش خودرو و قطعات گفت: ارز مبادلاتی به خودروهای وارداتی تعلق نمی‌گیرد، بلکه به تولید کنندگان خودرو و واردکنندگان قطعات است که امیدواریم بتواند کمکی به این بخش باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.