تکتم بهاردوست: متاسفانه در سالهای اخیر،افزایش سوءمصرف مواد مخدر و گسترش استفاده از مواد مخدر صنعتی به یکی از آسیبهای مهم اجتماعی بدل شده است، بنابراین پرداختن به آن و به کارگیری اقداماتی برای جلوگیری از گسترش این معضل ضروری به نظر می رسد.

«شیشه» در قاب شیشه ای

 

برای تحقق این امر، برنامه سازی در قالبهای گوناگون بویژه حوزه نمایش در جهت دهی به افکار عمومی و تغییر نگرش آنها از روشهای مؤثر به شمار می آید، هرچند نباید اهمیت بهره گیری از قصه های متنوع و پرهیز از چارچوبها و ساختارهای تکراری را در این زمینه نادیده گرفت.در همین راستا برنامه سازان تلویزیونی سریالی با عنوان «مثل شیشه» را تدارک دیده اند که قرار است با نگاهی دیگر به این مقوله بپردازد.جواد مزدآبادی که پیش از این کارگردانی سریالهایی چون چهار چرخ، جشن وحشت، خون مردگی و...را بر عهده داشته است، کارگردانی این مجموعه را نیز بر عهده دارد.وی درهمین باره می گوید: داستان «مثل شیشه» درباره زندگی دو جوان است که به دلایلی همچون فقر اقتصادی وارد باندهای تولید و قاچاق مواد مخدرمی شوند.
یکی از آنها دانشجویی نخبه است که در برخورد با باندهای قاچاق تسلیم وسوسه درآمدزایی حاصل از تولید شیشه می شود. با ورود پلیس به ماجرا گره هایی در داستان ایجاد شده و قصه بتدریج پرورده می شود...

اطلاع رسانی به خانواده ها

کارگردان « مثل شیشه» به ویژگی های این سریال اشاره می کند و می گوید: داستان، موضوعی بکر دارد و به نوع خاصی از مواد مخدر می پردازد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است.
از عناصری که باعث موفقیت یک مجموعه می شود، نیز همین موضوع است که در این مجموعه از دو منظر قابل بررسی است. اولین کارکرد آن اطلاع رسانی به خانواده هاست و هشدار دادن درباره پیامدهایی که استفاده از این ماده مخدر می تواند به همراه داشته باشد و کارکرد دیگر این سریال نشان دادن تلاش پلیس برای جلوگیری از ساخت، واردات و صادرات مواد مخدر است.
مزد آبادی می افزاید: گذشته از این عوامل، ساختار فیلمنامه نیز از ضرباهنگ مناسبی برای یک کار پلیسی برخوردار است واین مهم ترین عامل برای پذیرش این فیلمنامه از سوی من بود.
این کارگردان در خصوص ضرورت ساخت آثاری با این مضمون می گوید: ببینید مواد مخدر موضوعی است که باید به شکل مستمر به آن پرداخته شود و با نگاه های مختلف در خصوص آن برنامه سازی شود. ساخت برنامه هایی که تأثیرگذاروهشدار دهنده باشد، زیرا این موضوع به گذشته، حال و آینده ختم نمی شود.
البته باید در نوع نگاه ها و پرداختها تنوع ایجاد کرد تا قصه ها تکراری نباشند و سعی شود راه های جدیدی که باندهای قاچاق برای جذب افراد از آنها استفاده می کنند، شناسایی شده و در این زمینه اطلاع رسانی صورت بگیرد.
کارگردان «خون بهاء» در خصوص معیارهایش برای انتخاب بازیگران این سریال می گوید:برای افزایش جذابیت بیشتر کارسعی کرده ام از بازیگرانی محبوب و موفق استفاده کنم.
خوشبختانه نقاط عطف در فیلمنامه زیاد است و داستان پر است از گره ها ونقاطی که قصه به اصطلاح برآنها سوارشده است ومن مطمئنم می تواند بیننده پسند باشد.
وی حضور نویسنده سر صحنه این سریال را از نقاط قوت آن دانست و گفت: خوشبختانه ما در این کار از حضور وحید حسن زاده فیلمنامه نویس سریال استفاده کرده ایم که به نظرم حضور نویسنده سر صحنه حداقل برای ما پیامدهای مطلوبی داشته است، موضوعی که متاسفانه چندان به آن بها داده نمی شود. از نتایج حضور نویسنده در لوکیشن این است که پس از دکوپاژ و قرارگرفتن در فضا می تواند دیالوگها را تغییر دهد تا در روند کار تأثیر بهتری بگذارد.

سینمای درمانگر

دکترسعید منتظرالمهدی تهیه کننده نیز در خصوص تهیه این سریال گفت: این بار سریال «مثل شیشه» را با رویکرد سینمای درمانگر و نگاه به نقش سینما و تلویزیون به مسأله پیشگیری از جرایم و بزهکاری ها در سطح جامعه با نگاه ویژه به مسأله مواد مخدر و ماده مخدر متامفتامین یا همان شیشه که متأسفانه امروز فراتر از حد تصور رایج شده است، به مراحل تولید رساندیم.
در رایزنی ها و بحثهای کارشناسانه اداره سینمایی ناجا و پلیس مبارزه با مواد مخدر در این بخش طرحی از طرف اینجانب تدارک دیده شد که با ارائه به گروه تولید توسط آقای وحید حسن زاده به رشته تحریر در آمد از آقای جواد مزد آبادی دعوت به عمل آمد تا کارگردانی پروژه را به عهده بگیرند و آقای سید حسین حسینی هم تهیه کنندگی سریال را عهده دار شدند. وی ادامه می دهد: تحقق جامعه بدون اعتیاد در دستور کار تمام پلیس های تخصصی است. ما در این اداره با به تصویر کشیدن فعالیت پلیس در باب مبارزه با آسیبهای اجتماعی اعتیاد و اینکه درگیریهای پلیس مبارزه با مواد مخدر امروز بیشتر مقابله با ماده مخدر شیشه است، به سمت تولید این اثر رفته ایم.

من خاکستری هستم
سام درخشانی از بازیگران این سریال است. او در خصوص نقش خود می گوید: کاوه شخصیتی است که نمونه آن را در جامعه می بینیم و جزو افرادی است که خواستار پیشرفت هستند، اما شرایط لازم به لحاظ خانوادگی برایشان فراهم نبوده است و با توجه به آنچه در اجتماع شاهد آن هستند و جایگاه خود را با دیگران مقایسه می کنند،انتظار دارند یک شبه به موقعیت مناسبی برسند.بنابراین برای کسب ثروت زیاد در مدت کوتاه ناگزیر به انجام کار خلاف هستند و این دسته از افراد اغلب برای التیام و فراموش کردن درد خود یا از مواد مخدر استفاده می کنند که آرامش به وجود آمده حاصل از آن مقطعی و کوتاه مدت است، یا وارد حوزه توزیع و قاچاق می شوند که در نهایت سرانجام خوبی برایشان ندارد. «کاوه» سریال «مثل شیشه» معتقد است نقشش در این مجموعه خاکستری است و این ویژگی را به اکثریت افراد جامعه تعمیم می دهد و معتقد است؛ گرایش افراد به یک سوی مثبت یا منفی به این بستگی دارد که به تصویر کشیدن کدام وجه شخصیتی آنها مدنظر باشد.
امیر غفار منش از دیگر بازیگران این سریال نیز در باره حال وهوای نقشش می گوید:نقشی که من ایفا می کنم شخصیتی بسیار مثبت و در واقع دانشجویی نخبه است که در یک غفلت دچار انحراف می شود و طمع ورزی و وسوسه هایی که ممکن است برای هر فرد به وجود آید او را به مسیری نادرست می کشاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.