گروه اقتصادی- محمد هرمزی - تقریباً خود اصناف بر این باورند که طلافروشان از نظر گردش مالی یک سر و گردن بلندتر از دیگر اصناف هستند، اما چند وقتی است که سر قضیه پرداخت مالیات برارزش افزوده با سازمان امورمالیاتی حرف دارند، ...

 طلافروشان کمتر از کارگران مالیات می‌دهند!

البته طلافروشان معتقدند، طلا یک کالای سرمایه ای و نه یک کالای مصرفی است و نباید 8 درصد مالیات به آن تعلق گیرد. از سویی مردم هم با مراجعه به طلا فروشی‌ها بارها نارضایتی خود را نسبت به مالیات بالا ، اجرت فنی و سود اعلام کرده اند که اجرای همین موارد گاه قیمت یک گرم طلا را بشدت افزایش می‌دهد.
اما در این میان طلا فروشان هم به دلیل اینکه ممکن است از سودشان کاسته شود و از سویی خریدار توان پرداخت 10 تا 15 درصد هزینه سربار خرید طلا را ندارد، عمدتاً یا از دریافت مالیات خودداری می‌کنند یا به قول مسؤولان، مالیات از مشتری می‌گیرند، اما به حساب سازمان مالیاتی واریز نمی کنند! حال یک کارشناس مالیاتی در بررسی کارشناسی ثابت کرده است که طلافروشان حتی به اندازه یک کارگر کم درآمد هم مالیات پرداخت نمی کنند.


هر سال فقط 6/1 میلیون
در این میان یک کارشناس مالیاتی مرکز پژوهشهای مجلس می‌گوید: طلافروشان سال گذشته کمتر از کارمندان مالیات پرداخت کردند، میانگین پرداخت مالیات بر درآمد سالانه هر طلافروشی یک میلیون و 600 هزار تومان بوده است.
وی گفت: به طور متوسط مالیات بر مشاغل طلافروشی برای هر عضو این صنف یک میلیون و 600 هزار تومان در سال است که این میزان مالیات از درآمد قشر کارگر هم کمتر است.
سعید توتونچی افزود: مالیات بر ارزش افزوده یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات بر کالا را در فرآیند خود مدنظر قرار می‌دهد.
در قانون به این نکته اشاره شده است تا هر کالا و خدماتی که در اقتصاد ایران مورد مبادله واقعی قرار می‌گیرد، باید مالیات بر ارزش افزوده آن با یک قیمت مشخص که قانونگذار تعیین می‌کند، از مصرف کننده نهایی دریافت شود.


رفع ابهام 2 صنف
در همین ارتباط مشاور مالیاتی جامعه انجمنهای اسلامی اصناف و بازار گفت:‌در جلسه اخیر آهن فروشان و طلا فروشان با مسؤولان سازمان مالیاتی قرار بر این شد مالیات بر ارزش افزوده در مورد این دو صنف طبق قانون اجرا، ولی ابهامهای اجرایی در کمیته‌ای حل شود.
محمدرضا جعفریان افزود: در این جلسه تأکید بر این بود که هیچ کس نمی‌خواهد جلوی قانون بایستد و همه تأکید داشتند که قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اجرا شود، اما قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود و ابهامهای طلا فروشان و آهن فروشان در آن مطرح شده و ابهامها از طریق قانون برطرف شود، اما همه در خدمت اجرای قانون قرار دارند.


مالیات مضاعف نگیرید
اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره امتناع صنف طلا فروشان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: اگر در مغازه طلافروشی خدمات تزیینی روی طلا انجام شود، این خدمات مشمول مالیات می‌شود و طلافروشان ملزم به پرداخت آن هستند.
علی محمد احمدی درباره مشکل دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنف طلا فروشان، گفت: سازمان امور مالیاتی باید تعریف قانون مالیات بر ارزش افزوده را شفاف و ابهامها را رفع کند و همچنین زیرساختها را فراهم کند تا مالیات مضاعف دریافت نشود.
احمدی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی باید ساز و کاری طراحی کند که از دریافت مالیات بر ارزش افزوده مضاعف جلوگیری شود.
او گفت: در هرصورت قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است، بنابراین طلافروشان در صورت محرز شدن مالیات باید اقدام به پرداخت آن کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.