قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یکی از سفارش های رسیده از ائمه اطهار (ع) در هنگام گرفتاری ها توسل به خداوند متعال از طریق دعا می باشد، چنانچه این بزرگواران نیز بر این توصیه فراوان تاکید داشته و عمل کنندگان به آن نیز شاهد آثار این ادعیه بوده اند.

دعایی مجرب برای رفع مشکلات و گرفتاری ها

بی تردید امام رضا (ع) به مانند سایر ائمه اطهار (ع) بر نقش دعا در گرفتاری مشکلات تاکید فراوان داشته و از خود ادعیه ای گرانبها بر جای نهاده اند، از این رو ریان بن صلت روایت می کند: از حضرت رضا (ع) شنیدم که ایشان (در هنگام گرفتاری ها) به کلماتی چند دعا می فرمودند. من نیز آن دعا را حفظ کردم. پس در هیچ سختی و گرفتاری آن را نخواندم، مگر این که تمام آن مشکلات از من رفع گردید و گشایش در کارهایم حاصل شد و آن دعا چنین می باشد:

                                                     بِسمِ الله الرَحمن الرَحیم
اَللهُمَّ أَنتَ ثِقَتِی فَی کُلِّ کَربٍ وَ أَنتَ رَجَائی فِی کُلِّ شَدیدَةٍ وَ أَنتَ لِی فِی کُلِّ أَمرٍ نَزَلَ بِی ثِقَةٌ وَعُدَّةٌ کَم مِن کَربٍ یَضعُفُ فِیهِ الفُؤادَ وَ تَقِلُّ فیِه الحِیَلَة وَ تَعیَا فِیه الأُمُورُ وَ یَخذُلُ فِیه القَریبُ وَ البَعیدُ وَ الصِّدِّیقُ وَ یَشمَتُ فِیه العَدُوُّ أَنزَلتُهُ بِکَ وَ شَکَوتُهُ إِلَیکَ راغِباً إِلَیکَ فِیه عَمَّن سِوَاکَ فَفَرَّجتَهُ وَ کَشَفتَهُ وَ کَفَیتَنیِهِ فَأَنتَ وَلیُّ کُلِّ نِعمَةٍ وَ صاحِبُ کُلِّ حاجَةٍ وَ مُنتَهَی کُلِّ رَغبةٍَ فَلَکَ الحَمدُ کَثیراً وَلَکَ المنُّ فَاضِلاً، بِنِعمَتِکَ تَتِمُّ الصَّالِحاتُ، یَا مَعرُوفَاً بِالمَعرُوفِ مَعرَوفٌ وَ یا مَن هُوَ بِالمَعرُوفِ مُوصُوفٌ أَنِلنی مِن مَعرُوفِکَ مَعرَوفَاً تُغنِینِی بِهِ عَن مَعرُوفِ مَن سِواکَ بِرَحمَتِکَ یا أَرحَم الرّاحِمین.
                                                    به نام خداوند بخشنده مهربان
خداوندا؛ تو پشتیبان منی در هر غمی و امید منی در هر شدتی، و در هر امر ناگواری که بر من فرود آید تو پشتیبان و ساز و بر منی، چه غم ها که دل در برابر آن ها سست گشته، و چاره جویی اندک، و کارها گنگ و زبون، و به هنگام هجوم آن ها دوستان دور و نزدیک دست از یاری بکشند، و دشمن زبان به ملامت گشاید، و من همه را به نزد تو آوردم، و گلایه آن ها را به تو نمودم، در حالی که درباره همه آن ها از غیر تو دل بریده بودم و تنها روی دل به سوی تو داشتم، و تو همه را برطرف ساختی، و از من زدودی، و از آن ها کفایتم نمودی، پس تو اختیار دار هر نعمت، و صاحب هر حاجت، و منتهای هر میل و آرزویی. پس سپاس فراوان از آن توست و منّت افزون از برای توست. با نعمت تو، اعمال صالح به اتمام می رسد، ای معروفی که به کارهای پسندیده معروفی، و ای آن که به اعمال نیک موصوفی، از نیکی های خودت آن قدر به من ارزانی دار تا بدان سبب از نیکی دیگران بی نیازم سازی، به رحمت تو ای مهربان ترین مهربانان.

منابع:
1- شیخ مفید. امالی: 273.
2- قربانی. هزار و یک حدیث رضوی، ج1: 488.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    4 0
    خوب بود
  • صدر IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    3 0
    فقط می توانم تشکرکنم
  • کیمیا IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    3 0
    مرسی. خیلی خوبه که هنوز لیاقت خوندن دعاهارو داریم خودش جای شکر داره
  • مینا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 0
    خیلی خوب بود ممنون
  • حسین IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    سپاس گزارم
  • مبینا IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام باتشکرخیلی خوب بود عالی