نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تجمل گرایی را ناشی از فساد اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: در صورتی که فساد متوسط و غیرقابل پیش بینی باشد میزان سرمایه گذاری به ۱۹.۵ درصد می‌رسد.

تجمل‌گرایی ناشی از فساد اقتصادی و سیاسی است

احمد توکلی در نشست بزم اندیشه با موضوع «زنگ خطرهایی برای دولتمردان ایران» از سوی موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی اظهار کرد: فساد اقتصادی در دولت‌های هاشمی و خاتمی پایه‌گذاری شد و در دولت دهم به اوج خود رسید.

وی افزود: پیگیری و حساسیتی که درباره رانت ٦٥٠ میلیون‌یورویی دارم، به این دلیل است که وزرای دولت حساب کار دستشان بیاید و این اقدامات در دولت یازدهم تکرار نشود.

توکلی با بیان اینکه از نشانه‌های فساد اقتصادی، داشتن رانت است، تصریح کرد: به عنوان مثال یک نفر در سال ٩١، سهم ٢٠ درصدی در واردات ذرت داشته اما این سهم در سال٩٢ به ٤٠ درصد رسیده است.

طرح مسکن مهر افزایش تورم را به دنبال داشت

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش درآمدهای نفتی در زمان دولت نهم فرصتی برای کشور بود گفت: اما متاسفانه این فرصت هدر رفت و نتوانستیم به‌خوبی از آن استفاده کنیم به عنوان مثال «مسکن مهر» با اینکه طرح خوبی بودبسیار بد اجرا شد به‌طوری‌که این طرح سبب افزایش تورم در کشور شده است.

وی عنوان کرد: من در دوسال اول دولت احمدی‌نژاد فقط به او نامه می‌نوشتم اما وقتی دیدم جواب نمی‌دهد، شروع به اعتراض علنی کردم در حال حاضر و در دولت روحانی نیز خط ‌مش من همین است.

توکلی خاطرنشان کرد: فساد سیاسی و اقتصادی، تجمل گرایی را در کشور افزایش داده است امروز مهم‌ترین منشا فساد کشور سپردن قدرت به افراد است و این امر سبب شده تا استفاده نادرست و منافع شخصی از قدرت در تعریف فساد سیاسی استفاده شود، فساد اقتصادی و سیاسی می‌تواند تجمل‌گرایی را در جامعه افزایش داده و سبب احساس فقر در میان مردم شود.

تجمل گرایی ناشی از فساد اقتصادی و سیاسی است

وی تجمل گرایی را ناشی از فساد اقتصادی و سیاسی دانست و افزود: اگر فساد زیاد و غیرقابل پیش بینی باشد 12.3 درصد سرمایه گذاری انجام می‌شود، در صورتی که فساد متوسط و غیرقابل پیش بینی باشد میزان سرمایه گذاری به 19.5 درصد و اگر فساد کم و غیرقابل پیش بینی باشد سرمایه گذاری 28.5 درصد است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش بیکاری نتیجه عملی افزایش فساد اقتصادی و سیاسی در کشور است و برای کاهش آن باید این دو فساد را از بین ببریم، رفیق بازی، تبارگرایی، حمایت ویژه، ویژه خواری از عوارض فساد سیاسی است.

وی با اشاره به افزایش قیمت کالاهای غیراساسی در جامعه اظهار کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی نتیجه تجمل گرایی است که بر اساس نظریه تحلیل انتخاب عمومی، سه گروه سیاستگذاران، رای دهندگان و گروه های خاص این نظریه را پوشش می‌دهند.

توکلی عنوان کرد: در صورت کاهش میزان شایسته سالاری، فساد زیاد شده و انتظارات افزایش و کارایی کاهش پیدا می‌کند ضعف حقوق مالکیت، موانع گمرکی و فساد سبب کاهش میزان سرمایه‌گذاری می‌شود و هر چه شاخص فساد کمتر باشد درآمد سرانه بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس، نمایندگی را از شئونات ولایت دانستند، گفت: اگر قدرت سیاسی افراد از اجرای آن در حوزه مقررات خارج شود غیر الهی و غیرولایی است و نمایندگان مجلس ثروت و قدرت هر کشوری را به‌واسطه قوانین وضع شده در کشور تقسیم می‌کنند.

هر چه شاخص فساد کمتر باشد درآمد سرانه بیشتر می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح یقه سفیدان و یقه آبی‌ها خاطرنشان کرد: دو گروه مجرمان یقه سفید و یقه بای در جامعه وجود دارند هرچند اصطلاح یقه سفیدان برای نخستین بار از سوی یک جامعه شناس امریکایی مطرح شد او معتقد است یقه سفیدها افراد محترمی هستند که به شکل ویژه‌ای مرتکب جرم می‌شوند به عنوان نمونه در فرهنگ ما یقه سفیدها با پنبه سر می‌برند و این گونه مرتکب جرم می‌شوند.

توکلی افزود: یقه آبی‌ها جرم‌هایی مانند سرقت،کیف قاپی انجام می‌دهند، مجرمان یقه سفید غارتگرانی هستند که دین، آزادی و عمل شهروندان را از آنها می‌گیرند و ثروت فراوانی را برای خود جمع می‌کنند بنابراین با بیان این اصطلاحات از سوی دانشمندان و جامعه شناسان امریکایی می‌توان به این موضوع رسید که آنها بیشتر از ما به قرآن و معارف اسلامی توجه دارند.

وی تصریح کرد: حکومت هر کشوری باید برای زندگی مردم شرایطی را ایجاد کند که آنها آرامش و رستگاری ابدی را در جامعه خود داشته باشند اما فساد سیاسی و اقتصادی در جامعه نه تنها این موضوع را پوشش نمی‌دهد بلکه عوارض نامناسبی را در پی دارد، در این صورت فعالیت‌های عمرانی بسیار دیر انجام می‌شود و میزان فقر در کشور افزایش پیدا می‌کند و بازده کشور کاهش می‌یابد و هر چه شاخص فساد کمتر باشد درآمد سرانه بیشتر می‌شود.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.