سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مورد طولانی شدن درگیری‎ شبه‎نظامیان طالبان با نیروهای امنیتی در جنوب این کشور گفت: استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی توسط طالبان، دلیل اصلی ادامه درگیری‎‎ها در هلمند است.<BR>

استفاده طالبان از سپر انسانی در درگیری‎‎های هلمند

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری فارس ، «ظاهر عظیمی» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در نشست خبری در کابل اظهار داشت: استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی توسط طالبان، دلیل اصلی ادامه درگیری‌ها در ولایت هلمند در جنوب افغانستان است.

وی افزود: طالبان با ورود به منازل مسکونی مردم از آنجا به نیروهای امنیتی شلیک می‌کنند اما نیروهای امنیتی افغان بخاطر پیشگیری از تلفات غیرنظامیان توانایی از بین بردن مواضع طالبان را ندارند.

** قطع همکاری ناتو در حملات زمینی و افزایش آمار حملات طالبان

عظیمی در مورد همکاری نظامیان ناتو با نیروهای افغان نیز اظهار داشت: قطع همکاری نظامیان «ناتو» در حملات زمینی با نیروهای امنیتی افغان، آمار تعداد حملات طالبان را افزایش داده است.

وی افزود: پس از انتقال مسئولیت‎های امنیتی از نظامیان ناتو و قطع همکاری‎های آیساف در عملیات نظامی با نیروهای امنیتی افغان، طالبان توانستند تعداد حملات خود را افزایش دهند.

این در حالی است که به عنوان نمونه در زمان همکاری آیساف با نیروهای امنیتی افغان، طالبان در دسته‎های 50 نفری حملات خود را انجام می‌دادند اما شمار این افراد پس از قطع همکاری آیساف به 800 نفر در بسیاری از حملات این گروه افزایش یافته است.

** طالبان در اهداف استراتژیک نظامی همواره ناکام بوده است

عظیمی، تسلط بر بزرگ‎راه‎ها و شهرهای افغانستان را از جمله اهداف استراتژیک گروه طالبان دانست و افزود: طالبان در تحقق این اهداف استراتژیک نظامی، همواره ناکام بوده است.

** تلاش برای تقویت نیروی هوایی افغانستان

«صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت: ارتقای ظرفیت نیروی هوایی افغانستان در دستور کار نهادهای امنیتی افغان قرار دارد و یکی از اولویت‎های این نهادها است.

وی افزود: عملیات هوایی نیروهای افغان، تلفات سنگینی را به طالبان تحمیل کرده و یکی از دلایل اصلی کشته‎شدن فرماندهان ارشد این گروه بوده است.

صدیقی تاکید کرد: وزارت کشور افغانستان نمی‎خواست برای همیشه متکی به پشتیبانی هوایی نظامیان ناتو بماند؛ زیرا امکان ادامه یافتن این کمک در درازمدت منتفی بود.

این در حالی است که در شش روز گذشته در مناطق مختلف ولایت هلمند در جنوب افغانستان بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان همچنان درگیر‎ی‎ها ادامه دارد و بر اساس گزارش‎ها بیش از 70 نفر از شبه‎نظامیان طالبان کشته و حدود 100 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

با این حال در این درگیری‌ها 15 نفر از افراد پلیس نیز جان باختند؛ همچنین صدها خانواده نیز به دیگر مناطق افغانستان مهاجرت کرده‌اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.