سازمان عفو بین‌الملل همزمان با ادامه حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تحقیقات سازمان ملل در خصوص حملات هوایی و جرایم این رژیم در غزه را خواستار شد.

عفو بین‌الملل خواستار  تحریم نظامی علیه اسرائیل شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، از زمانی که اسرائیل حملات خود را از ساعات ابتدایی روز هشتم ژوئیه در نوار غزه آغاز کرده است، بیش از 100 فلسطینی که اغلب آن‌ها را غیرنظامیان بی‌گناه تشکیل می‌دهند، جان خود را از دست داده‌اند. این غیرنظامیان هیچ‌گونه دخالتی در این درگیری‌ها نداشته‌اند.

در میان این قربانیان دست‌کم 24 کودک و 16 زن دیده می‌شود. همچنین بیش از 600 نفر در جریان این حملات زخمی شده و دست‌کم 340 خانه در غزه به طور کامل تخریب شده است. علاوه بر این بیش از پنج مرکز درمانی و سه آمبولانس در غزه از بین رفته است.

فیلیپ لاتر سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: از آنجایی که خشونت‌ها شدت یافته، لازم است که سازمان ملل یک هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل را به نوار غزه بفرستد تا در مورد نقض حقوق بین‌الملل و قوانین بین‌المللی حقوق بشر در منطقه تحقیق کند.

این اولین قدم اصلی برای این است که سازمان ملل تضمین کند کسانی که مرتکب جرایم جنگی و یا دیگر موارد نقض حقوق بشر می‌شوند، مسئول دانسته خواهند شد.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل نباید اشتباهات گذشته خود را تکرار کند و به تماشای عواقب چنین جنگی برای غیرنظامیان بنشیند.

عفو بین‌الملل همچنین از سازمان ملل خواست تا هرچه فوری برای جلوگیری از ادامه نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر از سوی طرف‌های درگیر تحریم‌های نظامی علیه اسرائیل وضع کند. همچنین در پی اعمال چنین تحریمی تمام کشورها باید هرچه فوری ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل را متوقف کنند چون پیش از این هیچ‌گاه تحقیقاتی در مورد جرایمی که در جریان جنگ‌های قبلی مرتکب شده انجام نداده و عاملان نقض حقوق بشر را مجازات نکرده است.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل حملات هوایی اسرائیل خانه‌های غیرنظامیان غزه را به این دلیل که آن‌ها خانه خویشان و نزدیکان رهبران حماس هستند، هدف قرار می‌دهد. این در حالیست که در هیچ‌یک از این حملات ثابت نشده است یکی از اعضای رهبران حماس در داخل این خانه‌ها حضور داشته و یا این خانه‌ها برای ذخیره مهمات نظامی و یا اهداف نظامی استفاده می‌شده‌اند.

لاتر همچنین هشدار داد: مقامات اسرائیلی اگر نتوانند اطلاعات لازم برای اثبات اینکه این خانه‌ها برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، ارائه دهند به جرایم جنگی متهم خواهند شد چون هدف قرار دادن عمدی خانه‌های غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود.

همچنین در موارد دیگر غیرنظامیان فلسطینی در حالی‌که در اطراف منازل خود بودند درنتیجه حملات هوایی اسرائیل جان خود را از دست دادند. طی سه روز اول حملات اسرائیل دست کم 32 غیرنظامی کشته شدند.

عفو بین‌الملل متذکر شد هیچ دلیلی برای هدف قراردادن خانه‌های غیرنظامیان توسط موشک حتی اگر به آن‌ها هشدار داده شده باشد،‌ وجود ندارد. اسرائیل پیش از این نیز در عملیات نظامی خود در نوار غزه، غیرنظامیان زیادی را توسط موشک‌های خود زخمی کرده و کشته است.

بر اساس این گزارش چهارشنبه شب گذشته 9 غیرنظامی شامل دو کودک در حالی‌که در یک کافه برای تماشای مسابقات جام جهانی جمع شده بودند، درنتیجه پرتاب موشک‌های اسرائیل جان خود را از دست دادند.

عفو بین‌الملل در ادامه از اسرائیل و مصر خواست تا تضمین کنند که امکانات پزشکی، دارویی و کمک‌های بشردوستانه کافی به غزه وارد شود و هر دو کشور باید امکان خروج کسانی را که نیازمند کمک‌های فوری هستند از فلسطین فراهم کند.

این گزارش نشان می‌دهد بیمارستان‌های غزه به دلیل هجوم غیرنظامیان زخمی و نبود امکانات پزشکی کافی به علاوه قطعی برق در این منطقه که به دلیل محاصره هفت ساله غزه ایجاد شده است با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند.

بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه طرف‌های درگیر در یک جنگ مسلحانه موظف‌اند بین اهداف نظامی و غیرنظامی تفاوت قائل شوند و از حملات مستقیم و یا غیر هدفمند به سمت مناطق غیرنظامی پرهیز کنند. طرف‌های درگیر همچنین باید اقدامات لازم به منظور به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان را بکار گیرند و از جان غیرنظامیان محافظت کنند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.