گروه جامعه- محمد رضایی: لزوم از بین رفتن تعارض در سند تحول آموزش و پرورش یک امر ضروری و فرابخشی است و رسیدن به منافع و شاخصهای این سند بالا دستی در آموزش کشور یک شبه محقق نمی‌شود.

 تحول در آموزش و پرورش یک شبه محقق نمی‌شود

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اعلام این مطلب به خبرنگار ما در حاشیه اختتامیه اردوی فرهنگی حیات طیبه دانشگاه فرهنگیان در مشهد گفت: ضرورت دارد از تمام تفکرات در یک سازمان استفاده کنیم و بتوانیم آستانه تحمل خود را در پذیرفتن نظرات همکاران بالا ببریم. آموزش و پرورش با نظرات متفاوت و با حضور افراد و تفکرات گوناگون می‌تواند به رشد و توسعه برسد.


لزوم پرهیز از کار سلیقه ای
وی با اشاره به سلیقه ای بودن برخی تصمیمهای آموزشی خاطرنشان کرد: ریشه‌تعارض در سند تحول نظام آموزش و پرورش باید از بین برود و برای این مهم کارگروه خاص تشکیل شده است تا مشکلات بررسی و حل شوند. وی بیان کرد: سند تحول نظام آموزش و پرورش که در آن راهکارهای مختلفی وجود دارد باید ریشه‌یابی شود و ریشه‌های تعارض در آن را بخشکانیم و باید هدفهای عالی مشترک را در نظر گرفت که بدون مشارکت طرفهای مقابل این کار صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش گفت: برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش از ماه گذشته آغاز شده و تا روز اول مهرماه تدوین خواهد شد. در حال حاضر این پروژه به تمامی حوزه‌های استانها، مراتب و مدارس ابلاغ شده و این طرح برای استقبال از سال تحصیلی 93-94 آماده شده‌است.


خلأ مربی آموزشی خوب
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان باید نیروی انسانی نظام آموزش کشور را بهسازی و نوسازی کند؛ گفت: خلأ نظام آموزشی کشور ایجاد رفتار پسندیده انسانی در دانشجو معلمان است و باید خلأ مربی خوب را در نظام آموزشی کشور از بین ببریم.
فانی با بیان اینکه دو معلم شهید رجایی و بهشتی الگوی معلمان کشورند؛ اظهار داشت: در نظام آموزشی کشورباید به دنبال ایجاد رفتار مطلوب پایدار در مربی و آموزش گیرنده باشیم و کمبود صداقت و رفتار پسندیده در این نظام را از بین ببریم.
وی با ابراز امیدورای نسبت به اینکه معلمان بتوانند نقش تربیتی خود را برای دانش آموزان بخوبی ایفا کنند، تأکید کرد: معلمی شغل نیست، بلکه عشق و علاقه و احساس تکلیف است و با توجه به سخن مرحوم دکتر شریعتی، اگر کسی توانایی داشته باشد معلم شود اما به شغل دیگری مشغول شود، خیانت است.


مسؤولیتی ممتاز به نام معلمی
فانی ادامه داد: معلمی و آموزش دادن مسؤولیتی ممتاز در کشور است که بر اساس تحقیقات و پژوهشهای میدانی که در کشور انجام شده، این حرفه هنوز هم مورد اعتماد و مورد رجوع مردم قرار دارد و هنوز هم به عنوان یک طبقه بالای اجتماعی مورد احترام طبقات مختلف مردم، بویژه دانش آموزان است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر الگوسازی توسط معلمان گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی راهبردی، تربیت معلم را بر عهده دارد و می‌تواند زمینه‌ساز اجرای سند تحول نظام آموزشی کشور باشدو این تحول از الگوسازی شروع می‌شود. وی تأکید کرد: البته دانشگاه فرهنگیان فقط عهده دار تربیت معلم نیست و از وظایفی که به عهده این دانشگاه است، بهسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش است.


دانشگاهی برای بهسازی و توانمندسازی
دکتر فانی همچنین گفت: امروز یک میلیون همکار فرهنگی در کشور مشغولند که نیازمند بهسازی، توانمندسازی و ارزیابی شایستگی‌ها و ارزیابی حرفه‌ای هستند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین افزود: بهسازی و توانمندسازی خیل عظیم فرهنگیان کشور باید در دستور کار این دانشگاه باشد و زمینه‌ساز اجرای سند تحول نظام آموزشی کشور شود و در این زمینه دولت هیچ مانعی را بر سر راه
 ندارد.
فانی تأکید کرد: توجه به آموزش و بالا بردن شایستگی‌های معلمان به عنوان الگوی دانش آموزان می‌تواند تأثیر بالایی در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان داشته باشد و این فرآیند از تدریس خوب و تربیت همراه با احترام دانش آموز آغاز می‌شود.
وی بر ایجاد مهارتها و شایستگی‌های حرفه‌ای و رفتارسازی در دانشجو معلمان در دانشگاه‌های فرهنگیان تأکید کرد و افزود: با تربیت دانشجو معلمانی با شایستگی‌های حرفه ای تأثیر مؤثر و مثبت در دانش آموزان خواهیم گذاشت.


شاخه گلی برای خبرنگاران
وزیر آموزش و پرورش در این همایش برای رفع مشکلات دانشجویان دانشگاه‌فرهنگیان قول مساعد داد. فانی با اشاره به برگزاری همایش حیات طیبه دانشگاه‌های فرهنگیان کشور افزود: به ادارات کل استانها تأکید شده امکانات مورد نیاز دانشگاه‌های فرهنگیان را فراهم کنند و آموزش و پرورش استانها نیز تاکنون در این زمینه اقدامهای خوبی داشته است.
وی تحول در نظام آموزشی را وابسته به بهسازی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: بهسازی و نوسازی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان زمینه ساز تحول در نظام آموزش و پرورش است و در این زمینه دولت مصمم به پایان دادن به مشکلات اجرایی این سند است.


ورود به راهکار از 131 بند سند تحول
فانی با اشاره به اهمیت دادن رئیس دولت به تحول بنیادین نظام آموزشی ادامه داد: رئیس جمهور مصمم به اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش کشور است و از 131 راهکار سند تحول تا کنون 40 راهکار را ورود پیدا کرده‌ایم و در حال اجرایی کردن همه موارد مهم این سند حیاتی آموزشی هستیم.
به گفته وزیر، با استفاده از استادان مجرب و بروز رسانی منابع و کتابهای دانشگاهی می‌توان تحول در این نظام را رقم زد و در این زمینه تربیت استاد در کشور آغاز شده است.
فانی گفت: روایت داریم که هر کار خوبی که انجام می‌دهیم فرشته ها سریع می‌نویسند، ده برابرش را هم می‌نویسند، ولی کار خلافی که می‌کنیم، فرشته‌ها بلافاصله نمی‌نویسند، اگر هم بنویسند یک بار را می‌نویسند، دیگر ده برابر را نمی‌نویسند؛ یعنی یک زمانی را فرصت می‌دهند تا شاید من خطاکار خودم را اصلاح بکنم، بنا بر این نباید از اصلاح امور، گریزان باشیم.


لزوم تزریق منابع جدید به مدارس
وی به راهکارهای حل تعارضات در رفتارهای سازمانی اشاره کرد و گفت: تزریق منابع جدید می‌تواند سبب حل تعارضات شود و این نوع تسکین سبب کاهش اختلافات در بین همکاران آموزش و پرورش می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین بیان کرد: مهمترین بحث در آموزش و پرورش، مدیریت در منابع است، اما مشکلات آموزش و پرورش تنها با تزریق منابع مالی حل نمی‌شود، بلکه باید نگرشهای مدیران را اصلاح کرد، البته برای کاهش تخلفات نسبت به تغییر نگرشها نیز باید اقدام کنیم. وی با تأکید بر اینکه وجود اختلاف سلیقه رد همه سازمانها ضروری است، گفت: اکنون تعارض در تمامی سازمانها وجود دارد و در حقیقت این تعارض باید وجود داشته باشد، چرا که ما نباید انتظار داشته باشیم همه همانند ما فکر کنند، بلکه باید اصول کار علمی و تیمی را تقویت کنیم.


کمک گرفتن از بخش خصوصی
فانی با اشاره به اینکه ما بعد از گذشت 35 سال از عمر انقلاب، راهی جز استفاده از امکانات بخش خصوصی نداریم، افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به آموزش و پرورش دارد و سال جاری دولت 26 درصد بودجه آموزش و پرورش را افزایش داده اما امسال افزایش بودجه دولت در مجموع 11 درصد بوده و با این وجود باز هم امسال چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش قسمتی از مشکلات آموزش و پرورش را به زیرساختها مربوط دانست و گفت: بعضی از مشکلات در این وزارتخانه به ساختار و پایه‌ریزی بازمی گردد و تغییر ساختار در آموزش و پرورش سه سال از وقت وزیر را می‌گیرد.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه تأکید کرد: نقش روحانیت در مدارس کشور پررنگ تر می‌شود، البته اهمیت و تأثیر حضور کارشناسان دینی در مدارس کشور برکسی پوشیده نیست و آموزش و پرورش نیز بر این مهم اذعان دارد. فانی روی آوری به آموزه‌های قرآن و عترت در نظام آموزشی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین راستا موافقتنامه ای با حوزه‌های علمیه امضا شد تا از حضور علما و کارشناسان دینی در آموزش و پرورش بهره گرفته شود.


جهاد علمی و فرهنگی با تلاش معلمان
همچنین حجت‌الاسلام سید امین‌ا... دادگر مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان نیز در این همایش گفت: این اردو با حمایت نهاد مقام معظم رهبری و با نگرش سیستمی دینی برگزار شد و نمونه خوبی از کار ارزشی و علمی همراه با نشاط در دانشگاه‌ها بود.
وی افزود: گسترش جهاد علمی و فرهنگی همراه باور، تلاش و مجاهدت امکان‌پذیر می‌شود و ارتقای فکر دینی و پرسشگری، شور، نشاط، امید، دغدغه هویت‌یابی، صفا و معنویت، آشنایی با رویکردها و دغدغه‌های مسؤولان دانشگاه‌ها و فضای دانشجویی از نکات بارز اردوی حیات طیبه بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.