همه ما هنگام خرید و فروش بیشتر نیازهایمان قادر به دفاعی حداقلی از حقوق خویش هستیم. مثلاً وقتی لباسی می‌خرید، از چند دکان و فروشنده دیگر هم قیمت آن را می‌پرسید تا قیمت را دو چندان نپردازید.

دزدی خاموش از مردم، بهترین راه کسب درآمد

خوب هم آن را وارسی می‌کنید تا سوراخ نباشد و زدگی و پارگی و لکه و... هم نداشته باشد. خوب به همین ترتیب هنگام خرید دیگر محصولات هم مردم به عنوان بازار مصرف محصولات از یک توانایی حداقلی برای حفظ حقوقشان برخوردارند. بنابراین اگر کسی برود و در مثلاً میدان تره‌بار، میوه فاسد شده را به جای میوه درجه یک به او بفروشند، می‌توان مقداری هم خودش را مقصر دانست که؛ باید چشمهایت را باز می‌کردی!
اما کالا و خدماتی هستند که ما اغلب ناچار به مصرف و خرید آن هستیم و بر اساس تبلیغی که می‌شود، قیمت آن را می‌پردازیم و چون پی بردن به انجام تعهد توسط فروشنده یا عدم آن نیازمند ابزار و امکاناتی است که در دست عامه خریداران نیست یا به دلایل مختلف اگر هست امکان اعاده حقوق، چندان میسر نیست، بنابراین فروشندگان آن هر بلایی که می‌خواهند بر سر مشتریان می‌آورند. اینجا چه کسی باید پاسدار حقوق ملت باشد و جلوی این نوع از دزدی‌ها و کلاهبرداری‌ها را بگیرد؟ با کمال تأسف، این قبیل کم فروشی‌ها در سالهای اخیر به وفور افزایش یافته و هیچ کس هم کاری نمی‌کند. مثلاً کالایی را می‌خرید و بخشی از قیمت را بابت کارت گارانتی از شما می‌گیرند. بعد که مشکلی پیش می‌آید، به انواع لطایف الحیل از زیر تعهداتشان می‌گریزند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.
مثال در این زمینه فراوان است، اما مثال زنده این روزهای آن، فروش اینترنت توسط شرکتهای مربوط است از آنها که سیم و مودم و خط ثابت و... کلی بند و بساط دیگر می‌خواهند تا اینترنتهای جی پی آر اس و بتازگی تری جی. در اغلب موارد در کشور ما مصرف کنندگان برای خرید اینترنت بشدت حقوقشان تضییع می‌شود. به طور مثال اکنون شرکتهای ارایه کننده اینترنت همراه در کشور برای ارایه اینترنت نسل دو، دارند پولی را از خلق ا... می‌گیرند که در دیگر کشورهای جهان این هزینه برای نسلهای سه و چهار گرفته می‌شود. البته آنها که استفاده کرده‌اند خوب می‌فهمند که تفاوت این نسلها فقط یک رقم نیست، بلکه فرق هر نسل با نسل بعدی در خدمات و کیفیت، زمین تا آسمان است. بماند که شرکتهای وطنی، در ارایه همان اینترنت نسل دو هم خدا می‌داند دارند با ملت چطور تا می‌کنند. چون شما اینترنت را با هزار امید می‌خرید، اما برای ارسال یک پیام عادی در فضای مجازی، می‌بینی ده بار خطا می‌دهد! پول را هم داده‌ای. یا هنگام دریافت پول، مشخصات خدماتی را می‌دهند که شما آب دردهانت جمع می‌شود، اما وقتی می‌خری و می‌خواهی استفاده کنی، می‌بینی چیز دیگری به تو قالب کرده‌اند. آن وقت نمی‌دانی باید به کجا پناه ببری. دردناکتر وقتی است که می‌بینی این شرکتها همه روزه و هر ساعت دارند سر میلیونها کاربر را کلاه می‌گذارند و نهادهای ناظر؛ اما... واقعاً نهاد ناظری هم وجود دارد به نظر شما؟ اگر بود این جماعت در دزدی از مردم اینقدر جسور می‌شدند؟!

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آريا IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    1 0
    با تشکر از آقاي جعفريان که مطالب خوبي را مطرح ميکنند . يک مورد از دزدي هاي خاموش که جديدا کشف شده وکمتر کسي هم از آن اطلاع دارد را برايتان بازگو ميکنم تا آقاي جعفريان لطف کرده در مورد آن مطلبي را بنويسند. همراه اول بابت تعدادي از پيامکهاي تبليغاتي به ازاي هر پيامک 100تومان از شارژ مشترک کم ميکند که البته تعداد آن کم هم نيست و در روز به 4 تا5 پيامک هم ميرسد حالا شما اين رادر تعداد مشترکان ضرب کنيد تا متوجه شويد چه مبلغ سرسام آوري از جيب مردم دزدي ميشود وقتي هم که ميخواهي ارسال پيام تبليغاتي را غير فعال کني اين کار براي 24ساعت امکان پذيرکرده اند وپس از اين مدت ارسال پيامک مجددا شروع ميشود
  • مهرداد IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    سلام متاسفانه به دليل عدم نظارت صحيح و بازخواست از متخلفين اينگونه مسائل کم نيستند.
  • نيلان IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    مگه شماهادرد دل ملت روبگين.ازحضرات که آبي گرم نميشه...دمتون گرم..