۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۴
کد خبر: 234134

گروه اقتصادي-  محمد هرمزی  - دماسنج اقتصاد ایران  پس از طی کردن یک دوره نوسان، برای اولین باردیروز با رشد 150 واحدی به ارتقاع 71 هزار و815 واحدی د ست یافت.

شاخص بورس ایران مثبت شد

 دیروز شاخص کل بورس در حالی  به سمت مثبت حرکت کرد که پیش از این در چند روز متوالی با ریزش مواجه شده بود .

البته همزمان با رشد شاخص بورس، شاخص فرابورس هم با روندی افزایشی پنج واحد مثبت شد و به 812 واحد رسید. طبق بررسی کارشناسان، بازار سرمایه انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی کشور و در عین حال قلب بخشهای تولیدی به شمار می‌رود که بیانگر وضعیت اقتصادی هر کشور است.  بنابراین با توجه به امید بهبود اقتصاد کشور و اظهارات مسؤولان، این بازار آرام آرام به دنبال رونق از دست رفته خود است . بویژه اینکه  اظهارات رئیس جمهور در مورد نرخ رشد اقتصادی نیز بر توقف ریزشها و روند رو به رشد  شاخص بورس بی تأثیر نبوده است .

رئیس جمهور با اعلام آماري جديد از نرخ رشد اقتصادي در سه ماه اول امسال تأکید کرده است: «آمار و ارقام سه ماه اول امسال نشان مي‌دهد، اقتصاد كشور نه تنها از ركود خارج شده؛ بلكه اكنون كشور با رشد 8/1 درصدي بدون احتساب نفت و با رشد 5/2 درصدي با احتساب نفت، همراه است.  درهمین حال نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بررسی بازار سرمایه ایران می‌گوید:  بازار سرمایه انعکاس دهنده واقعیات اقتصادی کشور است و در شرایطی که رکود بر اقتصاد حاکم است، بورس نیز دچار رکود می‌شود؛ زیرا عملاً رکود اقتصادی سبب می‌شود تا نرخ رشد شرکتها کاهش یافته و بنگاه‌ها زیر ظرفیت واقعی خود کار کنند که بر سودآوری و اشتغال آنها تأثیر گذاشته و آثار آن نیز در بورس مشاهده می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با تسنیم افزود: بر این اساس متناسب با اقدامهایی که توسط دولت و مجلس در خصوص بهبود شرایط اقتصادی و کاهش موانع افزایش کارایی بنگاه‌ها در حال انجام است، پیش بینی می‌‌شود، چشم‌انداز مثبت و سودآوری مناسبی پیش روی شرکتها باشد.  وی با اشاره به بحثهای کلان اقتصادی و نیز سیاستهای اتخاذ شده در بازار پولی کشور تصریح کرد: آنچه در شرایط کنونی در بازار سرمایه مشاهده می‌شود، انعکاس واقعیت اقتصادی کشور است و طی چند ماه گذشته اقدامهایی مانند افزایش سود سپرده‌های بانکی آثار مخربی بر روند سودآوری بنگاه‌های اقتصادی گذاشته است.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معمولاً در حوزه بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود، با نگاه بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند، گفت: وجود رکود و رونق در اقتصاد دیگر کشورها نیز امری معمول است، به عنوان مثال بحران سال 2008 آمریکا در چند سال روی همه حوزه‌های این کشور تأثیر گذاشت، اما بتدریج آثار رونق اقتصادی در این کشور پدیدار شد.

پورابراهیمی افزود: افزون بر رکود کشور، ما در شرایط کنونی درگیر شرایط خاصی از جمله موضوعات سیاسی و مذاکرات هسته‌ای است.   وی اضافه کرد: در حال حاضر جای نگرانی در بورس و حوزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وجود ندارد، زیرا بورس دچار شرایط خاصی نیست و ورود سرمایه گذاران به بازار سرمایه باید با دید بلندمدت باشد.  وی ادامه داد: تلاش دولت، مجلس و مدیران بازار سرمایه در حال حاضر بر این است تا شرایط بورس به گونه‌ای رقم بخورد تا معاملات بازار سرمایه از رکود خارج شده و شرایط رو به بهبود پیش رود. این نماینده مجلس اضافه کرد: خروج اقتصاد از رکود بدون بروز تورم غیرممکن است و نمی‌شود از رکود بدون هیچ تورمی خارج شد، بنابراین بهتر است دولت این بسته را بسته خروج از رکود با تورم مدیریت شده نامگذاری کند. وی با اشاره به اینکه بازار سهام در حال حاضر تعدیلات خود را انجام داده است، گفت: لایحه رفع موانع تولید و نیز انضباط مالی از جمله اقدامهای دولت و مجلس هستند که در صورت اجرای درست می‌تواند پیام خوبی برای بازار سرمایه در کشور باشد؛ هر چند که این سیاستها به دلیل نزدیک نبودن با واقعیات موجود و یا عملیانی نشدن، آثار واقعی خود را در این زمینه نخواهند داشت.

پورابراهیمی افزود: عوامل بیرونی بورس مانند تغییر در نرخ سپرده‌ بانکها، قیمت گذاری کالاها توسط دولت و اقدامهایی در سطح کلان مانند تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و سنگ آهنی‌ها از جمله مواردی است که باید توسط دولت برنامه‌‌ریزی در خصوص آنها صورت گیرد. افزون براینکه اقدام خاصی از سوی مدیران بازار سرمایه، برای بازگشت رونق به بورس در شرایط کنونی متصور نیست.

 

 جایگاه بورس در برنامه ششم

بورس در حالی جان می‌گیرد  که نقش بازار سرمایه در قانون برنامه پنج ساله ششم برای استفاده از ظرفیتهای آن در جلسه مسؤولان ارشد وزارت اقتصاد و سازمان بورس بررسی و موضوعاتی برای پیشنهاد به دولت تصویب شد.

برای تقویت بازار سهام و افزایش نقدشوندگی بازار، مباحثی در این نشست مطرح شد که در قانون برنامه پنج ساله ششم گنجانده خواهد شد تا با برداشتن قوانین مزاحم و ایجاد قوانین راهگشا، کمبودها در اقتصاد برطرف شود.  این گزارش می‌افزاید: نقش بازار سرمایه در قانون برنامه پنج ساله ششم با استفاده از ظرفیتهای بورس، محور نشستهایی از این دست است که مدیران دولت و بازار سرمایه سیاستهای توسعه بازار سرمایه را در این جلسات پیگیری می‌کنند و قرار است دیدگاه‌های مدیران بورس و مسؤولان وزارت اقتصاد پس از نهایی شدن به دولت ارسال شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.