قدس آنلاین – حسینعلی پورافضلی: در میان ماههای قمری ذی قعده که اولین ماه از ماه های حرام است از احترام خاصی برخوردار می باشد و توبه . استغفار در این ماه از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است.

توصیه های امام رضا علیه السلام درباره آثار استغفار
 این ماه اولین ماه از ماه هاى حرام است که جنگ با کفار در آن ها حرام است و انسان از این مطلب حکم جنگیدن و مخالفت با خدا را مى فهمد. میرزا جواد ملکی تبریزی درباره این ماه می گوید: اى نفس ! بکوش در این ماه ها دل و بدنت را بیشتر از سایر ماه ها حفظ نموده ، کارى بر خلاف احکام الهى انجام نداده و حتى از بلایا و مصیبتهایى که ناشى از قضاى اوست راضى باشى . چون این ماه، ماه حرامى است که احترام آن ، بخاطر این که خداى متعال جنگیدن با کفار را در آن ممنوع نموده ، بیش از سایر ماه هاست . بنابراین باید با طاعت از خدا و بالا بردن رضایت خود از او احترام این ماه را حفظ نمایى . زیرا خداوند بسیار شکرگزار بوده و با رضایت خود از تو، از رضایت تو از او، تشکر مى نماید و اگر از شرافت رضایت او اطلاع داشتى ، در راه بدست آوردن آن از بذل جان هم دریغ نمى کردى.(1)

 با استغفار لبانت را مشغول ساز
مطابق روایات ، استغفار و گفتن لا الله الا الله بهترین عبادت است. درباره استغفار و جایگاه آن از امام رضا علیه السلام روایات متعددی نقل شده ، از جمله اسماعیل بن سهل می گوید : قلت لابی الحسن الرضا علیه السلام علمنی دعاه اذا انا قلته کنت معکم فی الدنیا و الاخره فکتب: اکثر تلاوة انا انزلناه و ارطب شفتیک بالاستغفار؛ به امام رضا علیه السلام عرض کردم: دعایی به من بیاموزید که با خواندن آن در دنیا و آخرت با شما باشم، امام رضا علیه السلام برایم نوشت سوره انا انزلناه (قدر) را زیاد بخوان و همیشه با استغفار لبانت را مشغول ساز.
در روایتی دیگر آمده است که حسین بن سعید در نامه ای به امام رضا علیه السلام نوشت: جعلت فداک ما حد الاستغفار الذی وعد علیه نوحا و الاستغفار الذی لا یعذب قائله؟ فکتب صلوات الله علیه: الاستغفار: الف؛ قربانت شوم، بفرمایید مقدار استغفاری که نوح بدان وعده داد و مقدار استغفاری که گوینده آن مورد عذاب واقع نمی شود، چقدر است؟ امام رضا علیه السلام در جواب نوشت: استغفار هزار مرتبه است.

 استغفار و روزی
همچنین امام رضا علیه السلام از پدرانش از رسول گرامی نقل کرده آن بزرگوار فرمود : من انعم الله تعالی علیه نعمة فلیحمد الله تعالی. ومن استبطأ علیه الرزق فلیستغفرالله ، و من حزنه امرفلیقل : لا حول و لا قوة الاّ باالله.؛ هر کس خداوند به او نعمتی می¬دهد باید او را حمد و ستایش کند، هر کس جریان روزی بر او کند می¬شود باید از خداوند آمرزش بخواهد و هر کس گرفتار اندوهی می¬شود ، جمله ی « لا حول ولا قوة الا بالله» را بگوید.(2)
امام رضا علیه السلام همچنین می فرماید کان رسول الله صلی الله علیه و له لا یقوم من مجلس و ان خف حتی یستغفر الله خمس و عشرین مرة؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله از مجلسی - اگر چه کوتاه مدت - بلند نمی شد مگر اینکه 25 بار استغفار می کرد. (3)

 استغفار، بهترین عبادت
امام رضا(ع) در بیانی دیگر استغفار را بهترین عبادت دانسته می فرماید: الاستغفار و قول لا اله الا الله خیر العبادة قال الله العزیز الجبار: فاعلم انه لا اله الا الله و استغفر لذنبک؛ استغفار و گفتن لا الله الا الله بهترین عبادت است. خداوند عزیز و جبار در قرآن میفرماید: بدان که معبودی جز الله نیست و برای گناه خود و مردان و زنان با ایمان استغفار کن. (4)
و درباره آثار پاک کنندگی استغفار می فرماید: مثل الاستغفار مثل ورقه علی شجرة تحرک فتناثر؛ امام رضا علیه السلام فرمود: مثل استغفار بر گناهان مانند برگ خشک درختانی است که بر اثر باد فرو می ریزد و همچنین می فرماید: قال امیرالمۆمنین تعطروا بالاستغفار لا تفضحکم روائح الذنوب؛ با استغفار خود را خوش بو کنید تا بوى بد گناهان شما را رسوا نکند.(5)

پانوشتها:
1. المراقبات میرزا جوادآقا ملکی تبریزی
2. عیون اخبار امام رضا، ج 2 ، ص 46
3. مکارم الاخلاق، ص 313
4. بحارالانوار، ج93، ص285
5. وسائل الشیعة، ج 16، ص 70

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.