پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: طی روزهای اخیر امارهای نگران کننده ای از بیکاری بیان میشود که اگر چه میتواند هشدار دهنده باشداما بیش از ان باعث سرگردانی جوانان و دلسردی انان از پیداکردن شغل مناسب شده است این درحالی است که ارایه امار خام بدون برنامه ریزی هرگز نمیتواند مشکلات را رفع کند.

10میلیون بیکار درکشور و برنامه هایی درحدهیچ/امار بیکاری بسیار فراتر از اینهاست و با آمارسازی هم حل نمیشود/دولت یازدهم هم برای ایجاد کار فقط شعار میدهد

 

دراین خصوص یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اگر کاری نکنیم در افق 1400 تعداد بیکاران به 10 میلیون نفر می رسد ،گفت: وزیر کار از نمایندگان مجلس خواست تا برای رفع معضل بیکاری با ایجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ایجاد این صندوق را بدهند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادیاز برگزاری نشست مشترک کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید با ربیعی وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در خراسان رضوی خبرداد و افزود: وزیر در این جلسه گفت 6 میلیون نیروی انسانی بیکار در کشور وجود دارد و 7 میلیون نفر دیگر به این آمار اضافه خواهد شد و من از این بابت هشدار می دهم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر برای رفع مشکل بیکاری برنامه ریزی نکنیم قطعا دچار مشکل می شویم بر اینکه رشد اقتصادی باید به طور متوسط سالانه 7 درصد رشد کند،‌ گفت: در سنوات قبل رشداقتصادی کشور منفی بود و در حال حاضربه صفر رسیده و به سمت مثبت حرکت می کند و هرچه کمتر از 7 درصد باشد مهار اشتغال عاجز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر کاری نکنیم در افق 1400 تعداد بیکاران به 10 میلیون نفر می رسد و این عدد خوبی نیست و بسیارخطرناک است، گفت: به گفته وزیر عمده  واجدان شرایط کار فارغ التحصیلان دانشگاهی اند که 40 درصد آنها خانم هستند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: وزیر کار همچنین در این جلسه گفت از مشکلات کار فرار نمی کنم و برنامه مدون دارم و از تجارب سایر کشور ها استفاده می کنم.

***آمار دقیقی از وضعیت اشتغال نداریم

این اعداد وارقام درحالی بیان میشود که یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه مبنای دقیقی برای تعریف اشتغال وجود ندارد، گفت: در صورت خروج از رکود اقتصادی و ساماندهی و فعالسازی پروژه های عمرانی، تب اشتغال در کشور ایجاد و تعداد زیادی از افراد جویای کار صاحب شغل و درآمد خواهند شد.

غلامرضا  اسداللهی در گفت وگو با خانه ملت با اشاره به ضرورت ارائه آمار دقیق ازوضعیت اشتغال و تعداد بیکاران به منظور برنامه ریزی صحیح تر در این راستا، گفت: در زمینه وضعیت اشتغال آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد و آمارها و ارقامی که اعلام می شود با هم متفاوت است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: علت تفاوت در آمار و ارقامی که از وضعیت اشتغال اعلام می شود این است که مبنای دقیقی در تعریف اشتغال وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تعریف شغل باید بر مبنای این باشد که بتوان بر پایه این شغل  یک زندگی را اداره کرد، آیا فردی که روزی یک ساعت کار می کند می تواند از عهده هزینه های اداره یک زندگی برآید؟ بنابراین لازم است در تعریف شغل بازنگری و آمار دقیق و شفاف تری در این زمینه اعلام شود تا برنامه ریزی بهتری برای برون رفت از معضل بیکاری انجام گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: آمار بیکاری از عدد و رقم هایی که اعلام می شود خیلی بیشتر است و تنها راه خروج از این وضعیت جذب سرمایه های سرگردان و هدایت این منابع به سمت تولید است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب نهادهای تولیدی، افزود: اکثر واحدهای تولیدی به علت مشکلات متعدد با حداقل ظرفیت کار می کنند و تعداد بسیاری از این واحدها نیمه تعطیل و یا تعطیل شده اند.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی همچنان منتظر یارانه دولت و افزایش سرمایه  در گردش هستند، ادامه داد: به لحاظ عدم ثبات نرخ ارز در بازار و مشکلات مالی بسیاری از فعالان اقتصادی انگیزه ای برای تولید ندارند.

اسداللهی گفت: اگر دولت بتواند شرایط رکودی را که رئیس جمهور معتقد است از آن خارج شده ایم با جذب نقدینگی که در اختیار مردم است ساماندهی کند می توان وضعیت اشتغال را  بهبود بخشید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در صورت خروج از رکود اقتصادی و ساماندهی و فعالسازی پروژه های عمرانی،  تب اشتغال در کشور ایجاد و تعداد زیادی از افراد جویای کار صاحب شغل و درآمد خواهند شد.

***تدوین بسته‌های حمایتی از تولیدکنندگان

دراین راستا همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس،گفت: دولت با ارائه بسته های حمایتی، عملیاتی و واقعی از تولیدکنندگان ،بیکاری را تعدیل و با ایجاد رونق در اشتغال زمینه خروج از رکود را فراهم کند.

عبدالرضا عزیزی در ارزیابی عملکرد دولت در رفع بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد جویای شغل، گفت: تاکنون دولت درکنترل تورم موفق بوده است اما با وجود تلاش ها و پیگیریهای انجام شده هنوز موفق به خروج از رکود و ایجاد اشتغال نشده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های دولت برای رفع رکود و رونق تولید و اشتغال، افزود: دولت به منظور خروج از رکود باید از تولید داخل  به معنای واقعی حمایت کند و اعتبارات لازم برای سرمایه در گردش را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی  مجلس  تصریح کرد: دولت می تواند با ارائه بسته های حمایتی مناسب از تولیدکنندگان ، بیکاری را تعدیل کرده و رونق مطلوبی در حوزه اشتغال  ایجاد کند.

عزیزی با یادآوری اینکه معاونان رئیس جمهور به منظور هم اندیشی و تدوین راهکارهای رفع رکود، بیکاری و ایجاد رونق در اشتغال جلساتی با روسای کمیسیون های مجلس داشتند، تصریح کرد: با انجام چنین اقداماتی و بکارگیری راهکارهای مناسب  خروج از رکود امکان پذیر است و می توان به رونق اشتغال امیدوار بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ،گفت: بیکاری دغدغه امروز همه مردم و مسئولان نظام است  چرا که این معضل بزرگ منشاء اصلی سایر آسیب های اجتماعی است.

عزیزی با اشاره به اینکه  باید منتظر باشیم  تا دولت با ارائه بسته های حمایتی از تولیدکنندگان بیکاری را تعدیل دهد، افزود: باید اقتصاد وابسته به نفت را به اقتصاد متکی  بر داشته ها و تولیدات داخلی تبدیل کنیم که راهکار این مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نهفته است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم چرا که  مهم‌ترین روش برای اجرای سریع اقتصاد مقاومتی حفظ و ایجاد اشتغال با استفاده از تولیدات داخلی است.

***مسئولان اشتغال را از شعار به عمل برسانند

درعین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال تا کنون نتوانسته است در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال موثر باشد،گفت: مسئولان از تریبون های رسمی و غیر رسمی اعلام کنند ، برای ایجاد اشتغال فقط شعارهای تبلیغاتی نداده اند و با ارائه آمار و ارقام ثابت کنند که با چه برنامه ای در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری موفق عمل کرده اند.

محسن صرامی فروشانی در ارزیابی سیاست های و برنامه های دولت در حوزه اشتغال و حمایت از تولید، گفت: در بحث اشتغال باید به گذشته نگاه کنیم و برای اینکه بدانیم کجای کارهستیم و می خواهیم برای آینده چه برنامه ریزی داشته باشیم، طرح ها و برنامه هایی که دولت تا کنون برای اشتغال داشته را بررسی کنیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت باید با ارائه آمار و ارقام شفاف و دقیق  از طرح هایی که تاکنون انجام داده  که به ایجاد شغل و کاهش نرخ بیکاری منجر شده است ،گزارشی دهد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: سیاست‌های دولت در حوزه اشتغال  تا کنون نتوانسته است در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال موثر باشد.

صرامی فروشانی ادامه داد: باید مسئولان با استفاده از تریبون های رسمی و غیر رسمی اعلام کنند ، که در زمینه ایجاد اشتغال فقط شعارهای تبلیغاتی انجام نداده اند وبا ارائه  آمار  و ارقام ثابت کنند که با چه برنامه ای  در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری موفق عمل کرده اند هرچند تاکنون در این زمینه شاهد تغییرات محسوس و قابل لمسی نبوده ایم.

وی با انتقاد از کم توجهی به بخش تولید و پایین بودن کیفیت و کمیت تولیدهای داخلی، گفت: دغدغه اصلی کارخانه­های بزرگ و برند دار کشورنگاه  غیر حمایتی امورمالیاتی به بخش تولید است.

صرامی فروشانی تصریح کرد:جوانان و افراد جویای شغل همچنان در انتظارسیاستهای دولت هستند و امیدواریم برنامه های دولت هرچه سریع تردر دستور کار قرار گیرد تا افراد جویای کار نا امید نشوند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه خروج از رکود و برنامه های پیش بینی شده برای کاهش نرخ بیکاری در این لایحه گفت:باید توجه داشت  تا زمانی که ما نتوانیم بانک ها را متقاعد کنیم که بنگاهداری نکنند و سرمایه های خود را به حمایت از تولید اختصاص دهند لایحه خروج از رکود هم نتیجه ای در برنخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    0 0
    در خیلی از مکان ها اکنون برای کارهای حفاظتی از بازنشستگان استفاده می شود . چرا دولت با این نوع رفتار ها برخورد نمی کند و به جای بازنشستگان از جوانان استفاده نمی کند ؟و حتی بعضی ها هم بعد از 30 سال خدمت دوباره در حال اشتغال هستند . انوقت می گوییم جوانان بیکار هستند.
  • علی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    یکی از راههای برون رفت از معضل بیکاری کاهش سن بازنشستگی می باشد.مجلس می تواند قانونی وضع کند که به نفع همه گروهها باشد به این صورت که چند سال آخر خدمت را کارگر بتواند بیمه آنرا یکجا پرداخت کند و زودتر بازنشسته شود.با پرداخت یکجا پول هنگفتی به تامین اجتماعی می رسد که با آن می تواند سرمایه گذاری کند2-کار فرما که کارگر با سن بالا و راندمان پایین و حقوق بالا خارج و نیروی جوان با انگیزه بالا و حقوق کم جایگزین می شود 3-دولت که آمار بیکاری کاهش در نتیجه سایر معضلات نیز کم خواهد شد .
  • محمد IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 0
    جهت رفع بی کاری جوانان به مدیران ومسئولین ذیربط بگویید بجای استخدام این همه دختر وخانم که لزومی به حضور آنان در بسیاری از عرصه های کاری نیست ونه نان آور خانواده هستند ونه نیاز به حضور آنان در یک سری کارهاست که آقایان هم می توانند انجام دهند پسرها وآقایان را استخدام کنند تا مشکل ازدواج جوانان حل شود متاسفانه حضور خانمها در پستهایی که نیاز به خانم در آن پست ورشته نیست معزل بزرگی در ادارات شده وبرای آینده جامعه نیز مشکل ایجاد خواهد نمود
  • حسن IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    جوانان باهزاران زحمت درس می خوانندولی بعداز خدمت سربازی بیکارمیمانندویامعتادمی شوندواقعااین درشان نظام اسلامی است کشور بااین همه منابع وامکانات 10مییلیون بیکارخیلی سخت است برای خانواده ها غیر قابل تحمل است اگر بچه های وزرا ووکلا هم دردبیکاری را بچشند ومثل بقیه پدران فرزند بیکار عرق شرمندگی درپیشانی جمع شود ان وقت می فهمند که پدران وخانواده ها چه می کشندواقعا دولت اینقدر شعارمی دهد چه کار کرده گرانی ،بیکاری ،اعتیادکه زاییده بیکاری وگرانی است بیداد می کندآیا فقط وزرا ووکلا ودولتی ها دراین کشور حق حیات دارندبقیه باید بمیرند آقایان بدانند که قیامت وآخرتی وحساب وکتابی هم هست اگر اعتقاد داشته باشنددر این کشور بیکاری از هرچیزی بدتر است شمارا به خدای احدوواحد قسم بفکربیکاری جوانان باشیدبه این جوانان رحم کنیداینهاهم دراین منابع وامکانات کشور حق دارند این قدرجوان تحصیل کرده بیکارخداراخوش نمی آید.
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    مگربازنشسته حق حیات ندارداگردارد باچندصدهزار تومان وبااین همه گرانی چطورامرارمعاش وکندبازنشسته ها زمانی که عروس ودامادونوه هادوربرشان را می گیرندوهزینه بالامی روددرآمدکم می شودواین بازنشسه است که شرمنده اهل وعیال می شودوغصه نداری دق میکند ومی میردچندین سال است که بازنشسته ها فریادکمک می کنندولی کو گوش شنوابازنشسته بااین درآمدکم وناچیزشغل دیگر پیدانکند چه کندالبته در کشورهای پیشرفته همواره از تجارب ارزشمند آنهااستفاده می کنندچون کشور روی آنها سالها سرماه گذاری کرده زودبازنشسته شدن عزیز من مشکل راحل نمکند اگر بعداز بازنشستگی حقوق کافی نگیردبدنبال کار دیکرخواهد رفت ودوباره جایی برای کار جوان گرفته خواهد شددولت باید اتزهزینه های زایدبزند وحقوق بازنشسته هاراسامان دهدمجلس محترم نیزاگر می خواهد برای همیشه از کار کردن بازنشسته ها خلاص شده وفضا برای کارجوانان بازشودباید درجهت مکفی نمودن حقوق بازنشسته ها لایه تصویب کنندویک کارمانگارازخود به جا گزارندوبدانندکه خیر کشوردرآن است نه اینکه منابع کشوردرجاهایی که دیناری برای کشورسود نداردصرف شودوکلای محترم مردم که خود نیز روزی بازنشسته می شوندوگردپیری به رخسارشان می نشیندوعائله شان زیادمی شودآنوقت دردما بازنشسته ها رابیشتر متوجه می شوندنماندگان محترم خوب شروع کرده ایداین بحث ها را نگذاریدابتر بماندشمارابه آنچه اعتقاد داریدومی پرستیدموضوع بهبود معیشت بازنشسته ها را پیگیری کنیدمی دانید شرایط برای زنگی بسیاربسیاربسیارسخت شده مخصوصا"اززمانی که ارزش پول یک سوم شدولی درآمدها ثابت ماندانشاا...همت نمایندگان موئمن وخداپرست ومتعهدبرای این مشکل تدبیری بیاندیشند.
  • عباسی IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    1 0
    تمامی مشکلات ازجمله بیکاری جوانان و انحرافات اخلاقی آنها -ریزش در رجال سیاسی کشور و اختلاسهای چند صد میلیاردی - عدم تمایل سرمایه داران در ورود به کار تولید و اشتغالزایی - کاهش روز افزون ارزش پول ملی تنها یک دلیل دارد و آن هم به خاطر اقتصاد سرمایه داری (لیبرالیسم) است که جامعه ما با آن سیستم اداره میشود . و همانطور که میدانید اقتصاد سرمایه داری بر دو پایه بانک و بورس بنا نهاده شده است و تا زمانیکه این مدل اقتصادی حاکم است کشور گریبانگیر این مشکلات خواهد بود . البته بی سوادی و ناکارآمدی مدیران و مسئولان را نباید فراموش کرد
  • شاه کرمی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    مشکلات بیکاری جوان های امروزی و بی انگیزه شدن آنها به درس دانش که یکی از عامل رشت اقتصادی هست.هرچقدر اقتصادی کشوری قوی باشه آن کشور می تونه قدرتی از جهان باشه حتی برای جهان تصمیم بگیرد. .. گرایش به کارهای منفی. یا خروج از وطن همه و همه نشأت گرفته از مدیریت ضعیف آقایان مدیر و هم چنین عدم توجه به شایسته سالاری افراد هست دوم مهمتر اینکه اگر تعامل جهانی نداشته باشی اقتصاد آن جامعه رویکردی منفی خواهد داشت. سوم اینکه امروز دیروز نیست . نبايد به چشم گذشته فکر کرد و فرقه گرای را درپی گرفت.. بصورت خلاصه عامل های که باعث بیکاری جوانان ميشه. مدیریت ضعیف. عدم شایسته سالاری.فشار داخلی و خارجی. و نداشتن تعامل جهانی. خیلی عامل دیگر در بنگاههای اقتصاد اتفاق می افتد . بی اعتمادی سرمایه گذار... که باید برای حل اینها راهی رو پیدا کرد.....