سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دکتر سلیمی منشاء تحولات در این دانشگاه بوده است و امیدوارم تحولات در این دانشگاه با قدرت بیشتری ادامه یابد و دانشگاه علامه به جایگاهی که باید داشته باشد، راه پیدا کند.

سرپرست وزارت علوم: برنامه راهبردی نظام آموزشی تا 6 ماه آینده مشخص می‌شود

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدعلی نجفی افزود: دانشگاه‌ها قبل از انقلاب فرهنگی دچار تحولات زیادی شدند، اما دانشگاه علامه بیشتر از همه دانشگاه‌های دیگر تحت تاثیر انقلاب فرهنگی قرار گرفت. این دانشگاه از چند موسسه و دانشکده کوچک به عنوان مجتمع دانشگاهی ادبیات تشکیل شد و بعد به دانشگاه علامه طباطبایی تبدیل شد.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند بیشتر از چیزی که تا کنون بوده نقش ایفا کند و در سرنوشت کشور، توسعه علم و فناوری و سیاست‌های علم و فناوری که چندی پیش از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد، موثر باشد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست‌های علم و فناوری که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شد، اظهارکرد: یک بند از این سیاست‌ها به طور مستقیم به فعالیت‌های دانشگاه علامه مرتبط می‌شد و دو الی سه بند هم به طور غیرمستقیم مربوط به این دانشگاه بود. برای مثال تاثیرگذاری اصول و مبانی دینی و فرهنگی در جریان توسعه علم و فرهنگی.

نجفی ادامه داد: باید انتظار داشته باشیم دانشگاه علامه ساز و کار توجه کردن به مباحث فرهنگی، دینی و اسلامی را تبیین کند و راهکارهای این ساز و کار را مشخص کند.

نجفی با تاکید بر اینکه دانشگاه علامه طباطبایی دانشگاه مهمی است، گفت: در سیاستی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در نقش جامعه علمی و دانشگاه اسلامی و سیاست‌های علمی و فناوری اعلام کرده است ذکر شده که در نظام آموزش عالی کشور باید به علوم انسانی توجه بیشتری شود.

 

 

ضعف رشته‌های علوم انسانی در زمینه ارتباطات بین الملل

 

وی با اشاره به مشکلات موجود در توسعه علوم انسانی اظهارکرد: علوم انسانی از نظر عمق و محتوا دچار مشکل است. همچنین رشته‌های علوم انسانی در زمینه ارتباطات بین الملل ضعیف هستند.

وی با اشاره به اجلاسی که با حضور روسای دانشگاه‌های معتبر آلمان برگزار شد، گفت: ما از آقای دکتر سلیمی دعوت کردیم در این اجلاس حضور داشته باشد تا قدمی برای گسترش ارتباطات بین المللی برداشته شود.

 

 

برنامه راهبردی نظام آموزشی تا 6 ماه آینده مشخص می‌شود

 

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به برنامه استراتژیک دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: برای تدوین برنامه استراتژیک باید ابتدا یک برنامه راهبردی برای کل نظام آموزشی تدوین شود و در چارچوب آن برنامه وظیفه و نقش هر یک از دانشگاه‌های کشور مشخص شود.

نجفی ادامه داد: وزارتخانه هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است؛ اما ظرف شش ماه آینده برنامه راهبردی مشخص خواهد شد و برنامه راهبردی دانشگاه‌ها در چارچوب این برنامه تعیین می‌شود.

 

 

وزارت علوم به دنبال تنظیم برنامه استراتژی مالی برای دانشگاه‌هاست

 

وی تاکید کرد: نگاه ما به برنامه استراتژیک تا سال 1404 به این صورت است که یک برنامه ریزی کلی انجام می‌دهیم و سپس این برنامه را در مقاطع زمانی مختلف بررسی می‌کنیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سرانه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این دانشگاه از نظر سرانه دانشجویی در وضعیت بدی نسبت به دانشگاه‌های دیگر قرار ندارد؛ اما متاسفانه درآمد اختصاصی این دانشگاه عمدتا از راه آموزش است که این باعث می‌شود کیفیت آموزشی دانشگاه افت پیدا کند. وزارت علوم به دنبال تنظیم برنامه استراتژی مالی برای دانشگاه‌ها است که دانشگاه علامه برای تنظیم این استراتژی باید به ما کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.