چند روزی است که بحث داغ رسانه‌های سینمایی واکنش به حرف‌های عباس کیارستمی درباره دفاع مقدس است. با مروری بر حرف‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در اسفندماه گذشته و واکنش 6 ماه پیش کیارستمی، به حرف‌های اخیر رییس سازمان سینمایی درباره این اتفاق می‌رسیم که او از تحریف سخنانش از سوی برخی رسانه‌ها دلگیر است.

کیارستمی چه گفت که همه را خشمگین کرد/ واکنش رییس سازمان سینمایی

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی ضمن گلایه از برخی از رسانه‌ها مبنی بر تحریف سخنانش به خبرنگار مهر گفت: پیش از این در بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس این نکته را مطرح کردم صحبت های منتشر شده از سوی عباس کیارستمی درباره شهدای دفاع مقدس متعلق به 6 ماه پیش است و انتشار این سخنان در هفته دفاع مقدس برای من جای سؤال دارد و برای رفع این ابهام خواسته ام متن کامل سخنرانی را برایم بیاورند تا پس از خواندن آن اظهارنظر کنم.

وی در ادامه افزود: من بارها گفته ام که سینمای ایران خودش را مدیون و دلبسته دفاع مقدس می داند اما متاسفانه شاهد هستم که برخی از رسانه ها، صحبت های من درباره اظهار نظر کیارستمی را تحریف کردند. همه ما می دانیم که اهالی هنر و سینما خودشان را مدیون دفاع مقدس و رزمندگان می‌دانند. دفاع مقدس خط قرمز همه است و من در همه اهالی سینما عشق به دفاع مقدس را در اوج می بینم.

این مدیر سینمایی بار دیگر تاکید کرد: من به همه این اطمینان را می‌دهم که سینمای ایران خودش را مدیون، وابسته و دلبسته دفاع مقدس و رشادت های افرادی می داند که بدون هیچ چشمداشتی به جبهه های جنگ رفتند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان با اشاره به اینکه ما با کمال میل و افتخار از جشنواره فیلم مقاومت حمایت کردیم، توضیح داد: پیش از این هم گفته ام که در دفترچه سیاست های سازمان سینمایی اعلام کرده ایم تولید فیلم های مذهبی و دفاع مقدس در اولویت قرار دارد و معتقدم که اگر قرار است دولت در حوزه ای سرمایه گذاری کند یکی از این حوزه ها ثبت حماسه های دفاع مقدس است.

یکی از حاشیه های جشنواره فیلم مقاومت، خواست ابراهیم حاتمی کیا برای اظهار نظر صریح وزیر ارشاد،حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درباره اظهرات کیارستمی درباره دفاع مقدس بود، اما شامگاه گذشته برخی از رسانه ها نقل قول‌هایی از سوی حجت‌الله ایوبی به صورت پیامک منتشر کردند که این شائبه را ایجاد می کرد که رئیس سازمان سینمایی صحبت های کیارستمی را تایید کرده است.

کیارستمی و حرف‌های جنجالی‌اش 

عباس کیارستمی چندی پیش در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا گفته بود: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته (اشاره به ابراهیم حاتمی کیا) فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد، گوش من را پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت. «خانه دوست کجاست» یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. «خانه دوست کجاست» ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»

و اما حاتمی‌کیا چه گفته بود؟

او اسفندماه سال گذشته در سخنانی اشاره کرده بود: «بین آنچه که مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم‌هایی که با قدرت پای این بحث‌ها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمی‌خوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجه‌ای نداشته باشیم اوضاع بدتر می‌شود. اوایل انقلاب فیلم‌های خانواده‌ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند در کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.