قدس انلاین-سیدحبیب قاانی:روزجهانی گردشگری هر ساله در27 سپتامبر با هدف افزایش آگاهی جهانی ازاهمیت گردشگری وارزش اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی آن برگزار می شود وکشورما با داشتن تمامی شاخه های جذاب گردشگری همچنان دردستیابی به جایگاه واقعی خود با مشکلات عدیده ای مواجه است.

روزجهانی گردشگری؛ایران همچنان بدنبال دستیابی به سهم خود!

به گزارش قدس انلاین؛آمار ورود گردشگران خارجی به کشورمان درسالهای اخیر با تب وتاب های زیادی همراه بوده وعدد ان درحال کم وزیاد شدن است.امسال (2014) سازمان جهانی گردشگری با شعار«گردشگری و توسعه جوامع محلی»به بهبود معیشت جوامع محلی با استفاده از گردشگری تاکید نموده است و معتقد است همانگونه که در کد جهانی اخلاق در سازمان جهانی گردشگری بیان شده، جمعیت محلی باید فعالیت‌های گردشگری را همراهی کنند و از منافع اقتصادی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند. واین امردرکشورما که یکی از جاذبه آن گردشگری طبیعت وروستایی است بسیار پتانسیل بالایی دارد.

* هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها

مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های گردشگری در ایران تحقق شعار سال 2014 سازمان جهانی جهانگردی مبنی بر «گردشگری و توسعه جوامع محلی» را مبتنی برهماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها دانست.

حسن تقی‌زاده‌انصاری اظهار کرد: دستیابی به اهداف تعیین شده در قالب شعار امسال که می‌تواند بر قدرت گردشگری و توانمندسازی مردم و ایجاد مهارت برای نیل به تغییرات در جوامع بومی بیفزاید، در چهار فصل شامل «سیاستگذاری و توسعه اقتصادی»، «آمار و استانداردهای کیفیت»، «توسعه‌ی بازاریابی و ارتقای محصول» و «توسعه پایدار» تعریف شده است که مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای مربوط است.

این فعال گردشگری همچنین اولویت‌بندی گردشگری و استفاده از منابع برای حصول دیدگاه مشترک، هماهنگی فعالیت‌ها بین تمامی ذی‌نفعان و مشارکت مؤسسات گردشگری و بخش‌های خصوصی و عمومی را از الزامات سیاستگذاری و توسعه اقتصادی دانست و افزود: گسترش منافع اقتصادی گردشگری برای همه‌ی اقشار جامعه به‌خصوص زنان و جوانان از برنامه‌های مورد نظر سازمان جهانی گردشگری است.

انصاری با اشاره به اهمیت آمار و استانداردهای کیفیت، تأکید کرد: آمار، پایه و اساس سیاستگذاری‌های بازاریابی، استراتژی و سیاست‌های عمومی گردشگری است و باعث شناخت بیشتر از تأثیر گردشگری در اقتصاد ملی می‌شود. همچنین استانداردهای کیفیت سبب توسعه رقابت سالم بین فعالان گردشگری شده و ایجاد کیفیت و رقابت با سایر مقاصد را در پی خواهد داشت.

او درباره‌ی ضرورت توسعه بازاریابی و ارتقاء محصول، از برندسازی تصویری، ارائه ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از منابع گردشگری و بازاریابی هدفمند برای بازارهای بالقوه و تأسیس شده به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در امر بازاریابی نام برد و توسعه پایدار در صنعت گردشگری را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: وحدت فرهنگی و اجتماعی با توسعه پایدار گردشگری تضمین و سبب حفظ محیط‌زیست می‌شود.

انصاری با اشاره به سایر عوامل تأثیرگذار در توسعه پایدار در صنعت گردشگری، اظهار کرد: توسعه گردشگری از لحاظ کارآمدی و حفظ منابع، ترکیب شاخص‌های کیفیت و توسعه پایدار با سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و بومی و درک رابطه بین تغییرات آب و هوایی و گردشگری می‌تواند به تحقق شعار گردشگری و توسعه اجتماعی کمک کند.

*به گردشگران خارجی سخت نگیریم

یک عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی معتقد است که دولت یازدهم با عملکرد خود ایران‌هراسی را کاهش داده و موجب افزایش تعداد گردشگران کشور شده است. عابد فتاحی همچنین با امر به معروف گردشگران مخالفت کرده و می‌گوید: نباید به گردشگران سخت بگیریم؛ چون اگر سخت بگیریم آنها دیگر به کشور ما نمی‌آیند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: معتقدم باید با حفظ شأن و جایگاه و منزلت خودمان در رابطه با کسانی که به کشور می‌آیند حرمت فرهنگی آنها را رعایت کنیم که این مسأله باید دوطرفه باشد. او ادامه داد: اگر دوطرفه نگاه کنیم به نتایج خوبی خواهیم رسید. اما اگر به خاطر مسائل شرعی و امر به معروف مانع از ورود گردشگران شویم، چندان موافق این امر نیستم. ما نباید نسبت به گردشگران خارجی زیاد سخت بگیریم؛ فقط باید در حدی باشد که آنها در مقابل فرهنگ ما نایستند.

وی همچنین گفت: وقتی ما به اروپا می‌رویم خانواده‌مان روسری دارند؛ اگر قرار باشد آنها روسری خانواده من را بردارند من به آنجا نمی‌روم؛ به همین نسبت اگر یک نفر هم به ایران آمد و روسری‌اش کمرنگ بود نباید سخت بگیریم. چون اگر سخت بگیریم آنها دیگر نمی‌آیند.

فتاحی خاطرنشان کرد: جایگاه ما در جهان جایگاهی نیست که الان داریم. مردم دنیا تمدن، فرهنگ و سنت ما را قبول دارند و ما نباید به خاطر چند مسأله کوچک تمدنمان را زیر سوال ببریم و حق واقعی کشورمان را از خودمان دریغ کنیم چون توریسم یعنی سرمایه، کار و اشتغال.

نماینده مردم ارومیه تأکید کرد: وقتی رفت‌وآمد بین‌المللی ایجاد شود، فرهنگ‌ها به هم نزدیک می‌شوند به خصوص که وقتی توریست‌ها به ایران می‌آیند، همه راضی از ایران برمی‌گردند. من دوست دارم همه دنیا ایران را ببینند، چرا که هر قدر وحشت از ایران کم شود، عشقشان نسبت به ایران زیاد می‌شود.

فتاحی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حضور گردشگران در ایران بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز گفت: پیام‌های خوب ظریف و روحانی که البته با حمایت مقام معظم رهبری بوده باعث این اتفاق شده است. راهی که سیاست خارجی ایران در این مدت طی کرده خود به خود دلالت بر موفقیت ایران دارد. وحشتی که دنیا از ایران داشت رفع شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: انصافا" همه جای دنیا ایرانی‌ها را دوست دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که ایران از حق خودش دفاع می‌کند نه این‌که زور بگوید. اعتبار ایران و ایرانی‌ها دارد در دنیا بالا می‌رود و علتش هم این است که ایرانی‌ها مردمی هستند که از حق خودشان دفاع می‌کنند.

او اضافه کرد: مردم دنیا می‌دانند ایران انسان‌هایی فوق‌العاده بافرهنگی دارد و بدون شک بلندپروازی نیست که بگوییم ملت ایران جزء بافرهنگ‌ترین مردمان دنیا هستند. ملت ایران از نظر اندیشه و فرهنگ قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست. ما باید این مسأله را نشان دهیم. چرا باید این را پنهان کنیم و نتوانیم چنین چیزی را به نمایش دربیاوریم؟

فتاحی گفت: اگر دنیا بداند در ایران چه می‌گذرد فکر می‌کنم در خیابان‌های تهران، اصفهان و شیراز نتوانیم از دست گردشگر قدم برداریم. ولی آنها فکر می‌کنند همه را از فرودگاه به زندان می‌برند.

این عضو فراکسیون گردشگری مجلس تأکید کرد: در این سال‌ها ایران هراسی را گسترده کردند اما یک سال و نیمی که از دولت آقای روحانی می‌گذرد و پیام‌هایی که آنها داده‌اند باعث کمرنگ شدن این موج شده. حتی وقتی هیأت مذاکره کننده ما و محمدجواد ظریف با آن شادابی و خنده و شیک و تر و تمیز به آنجا می رود مردم جهان متوجه ایران می‌شوند.

او افزود: دوست داریم دولت این مسأله را بیشتر کند و همه ما در سفرهای خارجی رعایت کنیم و فرهنگمان را نشان دهیم. البته من نمی‌گویم ادای غربی‌ها را در بیاوریم ولی ما شیک‌پوشیم و فرهنگ داریم، همین‌ها را در طبق اخلاص بگذاریم تا مردم جهان ببینند. اگر این کارها را بکنیم می‌توانیم به اندازه درآمد نفت گردشگر داشته باشیم.

* عملکرد مسئولین درحوزه گردشگری مطلوب نیست 

البته درمقابل نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان آذربایجان غربی باید به حوزه گردشگری توجه خاص داشته و به اشاعه صحیح آن در استان بپردازند.

محمد علیپور افزود: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و سودآورترین صنایع محسوب می شود، امروز توسعه گردشگری در ایجاد آثار مثبت اقتصادی تاثیر به سزایی دارد و این صنعت در تمامی کشور ها به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد اشتغال و درآمد مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت:از آن جایی که آذربایجان غربی با دارا بودن جاذبه های متنوع تاریخی وطبیعی ازمناطق مستعد در حوزه گردشگری است، در این راستا باید با بهره گیری درست از قابلیت ها، استان را به شان و منزلت واقعی خود از لحاظ گردشگری برسانیم.

علیپور افزود: توسعه صنعت گردشگری در استان نیازمند همکاری و هماهنگی همه جانبه ارگان های مختلف است، ولی در حال حاضر عملکرد مسئولین در این حوزه گردشگری مطلوب نیست و آن چنان که باید وشایسته، گسترش و توسعه نیافته است.

وی با اشاره به موانع موجود در توسعه صنعت گردشگری خاطر نشان کرد:فقدان یک برنامه جامع، فراهم نبودن موارد زیر ساختی، عدم استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی، مشکلات تامین منابع مالی، نبود برنامه های تبلیغاتی گسترده از موانع توسعه صنعت گردشگری بوده است.

وی اظهار کرد:آذربایجان غربی از موقعیت ممتازی از لحاظ پایانه های مرزی در خصوص جذب گردشگران خارجی دارد، ولی متاسفانه در حال حاضر از این موقعیت به خوبی استفاده نمی شود که این نیازمند برنامه ریزی، ایجاد تبلیغات گسترده و توسعه حمل ونقل و راه های ارتباطی جاده ای است.

علیپور تصریح کرد: صنعت گردشگری از صنایع درآمدزا و اشتغال زا در جهان است که با فراهم کردن زیر ساخت ها و راه های دسترسی، امکانات رفاهی وتفریحی، تبلیغات گسترده و فراگیر رسانه ها، همکاری همه جانبه ارگان های مربوط به امور گردشگری وشناسایی وحفظ و احیای جاذبه های تاریخی و فرهنگی وجاذبه های طبیعی می توان شاهد صنعت گردشگری مطلوبی در استان بود./

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.