معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری با نرخ رشد 4 تا 5 درصد انتظار می رود در آینده نزدیک به مهم ترین شاخص اقتصادی حداقل 60 کشور جهان تبدیل شود.

گردشگری به مهم ترین شاخص اقتصادی جهان تبدیل می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «مسعود سلطانی فر» روز شنبه در آیین روز جهانی جهانگردی با شعار «گردشگری و توسعه جوامع» در سالن اجلاس سران اسلامی افزود: در زمانی که رشد اقتصادی جهان در مواجه با بحرانی بسیار شکننده است، براساس آمارها و تحقیقات سازمان جهانی گردشگری رشد بخش گردشگری با اطمینان ادامه دارد به گونه ای که این صنعت که به سومین صنعت درآمدزایی جهانی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: در سال 2012 گردشگری با 5 درصد تولید ناخالص جهان 986 میلیون شغل به طور مستقیم و 255 میلیون شغل به صورت غیرمستقیم معادل 8 درصد از مشاغل دنیا را ایجاد کرده است.

وی گفت: جالب است بدانید این میزان 6 برابر اشتغال تولیدشده در صنعت خودروسازی، 5 برابر در صنایع وابسته به مواد شیمیایی ، 4 درصد اشتغال در بحث صنعت نفت و در دهه آینده 10 درصد از کل اشتغال موجود در جهان خواهد بود.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: گردشگری اقتصادی سخت مبتنی بر میراث فرهنگی ، تاریخ و تمدن ، زیستگون و طبیعت است.

سلطانی فر اظهار داشت: این صنعت برای طیف وسیعی از جامعه میزبان مشاغل پایدار را ایجاد نموده است.

وی گفت: سفر و گردشگری را هرچه بنامیم، چه صنعت، اقتصاد ، فرهنگ و یا سیاست برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و گسترش فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی حائز اهمیت است زیرا که این اهمیت در توسعه اسناد کلان کشور و استانی نیز مشهور است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: به هر حال امروز حرکت گردشگری نیاز به توجه جدی دارد، ملاحظاتی از جنس ملی و منطقه ای می تواند کشور را به جایگاهی در شأن و فرهنگ و تمدن ها برساند.

وی اظهار داشت: گردشگری یکی از مهم ترین و ارزان ترین منابع کسب درآمد ارزی است اما برای رسیدن به این مقصود راهکارهای اصولی و عملی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: گردشگری یک علم و دانش جهانی است و تولید محصولات گردشگری راهکار برای جذب گردشگر مطرح شده ، بدون شک مشکلاتی چون مشخص نشدن سهم بخش خصوصی ، کمبود فضاهای اقامتی ، ضعف سیستم حمل و نقل و ضعف گردشگری داخلی از کمبودهای موجود برای جذب گردشگران جدید است.

وی اظهار داشت: اما مهم ترین مشکل نگاه گردشگری جهانی به ایران است، آنها بر این باورند که در ایران عدم ثابت سیاسی و امنیتی و احساس مخاطره برای گردشگران جهانی وجود دارد که البته رسانه های غرب در تامین چنین نگاهی غیرواقعی نقش بسزایی دارند.

سلطانی فر افزود: در این خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی از یک طرف و بهبود وضع امکانات گردشگری کشور به همراه بهبود عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی از طرف دیگر می تواند زمینه مساعد را برای جذب گردشگران جدید فراهم کند.

وی اظهار داشت: اما مهم ترین مشکل نگاه گردشگری جهانی به ایران است، آنها بر این باورند که در ایران عدم ثابت سیاسی و امنیتی و احساس مخاطره برای گردشگران جهانی وجود دارد که البته رسانه های غرب در تامین چنین نگاهی غیرواقعی نقش بسزایی دارند.

سلطانی فر افزود: در این خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی از یک طرف و بهبود وضع امکانات گردشگری کشور به همراه بهبود عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی از طرف دیگر می تواند زمینه مساعد را برای جذب گردشگران جدید فراهم کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.