مهدی شهرآبادی: برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم در کشور تمام وزارتخانه‌ها باید پای کار بیایند.

شناسایی 400 نخبه کشوری در زمینه  تلاوت قرآن کریم

به گزارش خبرنگار ما، حامد شاکرنژاد، مدیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم در نشست خبری به منظور تشریح همایش مدیران و نخبگان کشوری طرح ملی تلاوت قرآن کریم که در مشهد برگزار خواهد شد، اظهار داشت: در گذشته نوجوانان و جوانان کشور در جلسات قدیمی و سنتی رشد و پرورش می‌یافتند و استعدادها از آنجا بروز و ظهور می‌یافت، اما در سالهای اخیر و با تأسیس مؤسسات و تشکلهای قرآنی این آموزشها حالت آکادمیک یافته است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا مؤسسه قرآنی صراط نیز تأسیس و راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در همین زمینه یکی از فعالیتهای آموزشی مؤسسه موضوع طرح ملی تلاوت قرآن کریم بود که این طرح با همکاری و همراهی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در خراسان رضوي و مشهد پایه گذاری شد و هم اکنون این طرح در 10 استان کشور اجرایی شده است.

شاکرنژاد با بیان اینکه این طرح بتدریج و با مساعدتها و حمایتهای دستگاه‌ها و سازمانهای مرتبط در سایر استانها نیز اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح از سال 89 تدوین و در سال 90 اجرایی شد که تاکنون نیز آثار و ثمرات معنوی فراوانی را برای کشور و قشر نوجوان و جوان و سایر اقشار جامعه به همراه داشته است.

وی با تشریح برنامه‌های همایش مدیران و نخبگان کشوری طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد مقدس افزود: این همایش از ساعت 17 تا 21 امروز و در سالن همایشهای سرپرستی بانک صادرات خراسان رضوي برگزار می‌شود و در این همایش شاهد تلاوت قرآن کریم از سوی نخبگان کشوری این طرح ملی خواهیم بود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبري در خصوص توجه به قرآن و تلاوت قرآن به گونه‌ای که در دلها اثر کند، خاطرنشان کرد: ما نیز در راستای اجرای این مسایل مهم و اساسی و اصولی حرکت خواهیم کرد؛ زیرا قاریان ما به عنوان سفیران و مبلغان فرهنگی ایران اسلامی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و تلاوت قرآن کریم از سوی این عزیزان می‌تواند در دلها اثرگذاری معنوی فراوانی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام استانهای کشور از جمله استان خراسان رضوي و شهر مشهد مقدس دارای استعدادهای مستعد قرآنی هستند که در راستای شناسایی این افراد گام برمی‌داریم، افزود: ما در این طرح با توجه به پیشینه مشهد در خصوص علوم قرآنی و همچنین توجه به بحث تلاوت قرآن کریم این شهر را در این طرح به صورت ویژه در نظر گرفته‌ایم؛ زیرا قاریان با توجه به تعدد مراکز آموزشی و تشکلهای قرآنی در مشهد مقدس رشد و نمو می‌یابند.

مدیر طرح ملی تلاوت قرآن کریم در ادامه از شناسایی 400 نفر از نوجوانان مستعد در طرح ملی تلاوت قرآن کریم خبر داد و گفت: البته تعداد افراد مستعد بسیار بیشتر از این رقم است، اما چون بحث کیفی تلاوت قرآن کریم مطرح است، انتخابها بر اساس ارایه کار کیفی از سوی قاریان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون کار آکادمیک و آموزشهای علوم قرآنی و تلاوت قرآن کریم طی برنامه آموزشی مدون در سطح کشور اجرا می‌شود، افزود: در طرح ملی تلاوت قرآن کریم کارها از آموزشهای پایه آغاز می‌شود، به طوری که قاریان نوجوان با مواردی همچون صوت و لحن آشنا می‌شوند و استادان مجرب وظایف آموزشی این عزیزان را بر عهده دارند که بر اساس ابلاغ ما به استانها جلسات قرائت و تلاوت قرآن کریم باید در جلسات آموزشی نیز اجرایی شود تا این مسأله محکی برای قاریان باشد.

وی این محافل قرآنی را در رشد و نمو شخصیت فرهنگی و اجتماعی و اسلامی نوجوانان و جوانان بسیار با اهمیت دانست و گفت: با توجه به اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم در کشور تبلیغات و حمایت‌ها از این طرح ملی باید با جدیت بیشتری دنبال شود و ما از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها انتظار داریم که در این موضوع حمایتهای بیشتری داشته باشند و نسبت به تکریم اصحاب قرآن کریم اهتمام لازم را داشته باشند.

شاکرنژاد با بیان اینکه نسل آینده ما باید از فرهنگ قرآن کریم در زندگی بهره‌مند شوند اظهار داشت: در این راستا تمام دستگاه‌ها وظیفه سنگینی بر عهده دارند و باید حمایت‌های بیشتری از این طرح ملی داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.