۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
کد خبر: 238731

قدس آنلاین: معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تهیه پرونده جنگل های ارسباران برای قرارگرفتن در فهرست آثار ثبت جهانی خبر داد.

جنگل های ارسباران ثبت جهانی می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از تبریز، محمد حسن طالبیان روز پنجشنبه در نشست خبری در تبریز با اعلام اینکه دو پرونده مربوط به جنگل های ارسباران و بیابان لوت از جمله میراث طبیعی کشور دراولویت ارائه به یونسکو قرار دارند ، خاطرنشان کرد: حجم کار جنگل های ارسباران بیشتر از بیابان لوت است و ممکن است کمی زمان بر باشد.

وی با اشاره به اینکه پرونده رصدخانه مراغه ، روستای کندوان و مجموعه ربع رشیدی هم در دست تهیه برای قرار گرفتن در زمره فهرست ثبت شده توسط یونسکو است ، گفت: پرونده ربع رشیدی مشکل مالکیت وقفی داشته و تکمیل آن نیازمند همراهی این نهاد مذهبی است.

طالبیان با بیان اینکه درخصوص روستای کندوان ، تنها انتقال سرریز جمعیت مطرح است و نه خالی کردن کل سکنه ، اظهار کرد: پویایی این اثر مزیت مورد توجه میراث فرهنگی است .

وی با بیان اینکه ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی کشور ، جمهوری اسلامی ایران را در تصمیم سازی جهانی مشارکت می دهد ، استفاده از ظرفیت کارشناسی جهان ، افزایش شناخت جهانی و افزایش جذب گردشگر را از تبعات و مزایایی ثبت آثار توسط یونسکو عنوان کرد .

طالبیان با اشاره به بازدید خود از خانه های تاریخی در دست مرمت تبریز، گفت: برخی از این خانه های قدیمی به موزه تبدیل می شود .

وی مرمت و احیای مکان ها و محوطه های تاریخی را قابل توجه گردشگران فرهنگی و موجب غنای صنعت گردشگری دانست .

طالبیان از تهیه طرح محتوایی برای تعدادی از آثار در دست مرمت خبر داد و گفت: مرمت این آثار بر اساس طرح الگویی صورت می گیرد.

وی به اهمیت شهر تبریز به لحاظ پیشینه معماری اشاره کرد و افزود: بازار تاریخی تبریز به لحاظ پویایی اقتصادی ، وجود مراکز آموزشی و دینی کم نظیر بوده و از افتخارات ایران اسلامی است .

طالبیان با اشاره به ترافیک محدوده بازار اظهار کرد: بهبود سیمای بصری و منظر این اثر تاریخی با ارزش ، نیازمند اهتمام مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه ضوابط بصری بازار تبریز در پرونده این اثر جهانی وجود دارد، گفت: مدیریت هیات امنایی این بازار در چارچوب اختیارات سازمان میراث فرهنگی در برنامه است .

معاون میراث فرهنگی با اعلام اینکه تکمیل پروژه هایی که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند دراولویت این سازمان است ، گفت: موزه فرش تبریز از جمله این پروژه هاست .

وی، راه اندازی موزه فرش تبریز را نیازمند همکاری مدیریت شهری دانست و یادآوری کرد: این موزه منافع فرهنگی برای شهر خواهد داشت .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.