گروه جامعه / مریم زنگنه - برآوردهای آماری نشان می‌دهد در دو دهه آینده، سالمندی یکی از مسایل جدی کشور خواهد بود. اگر در دهه ۶۰ به یکباره در کشور انفجار جمعیتی رخ داد و مسؤولان را وادار کرد ...

سند ملی سالمندان؛ وعده امروز و فردای مسؤولان

 در دهه ۸۰ تمام برنامه‌ریزی‌ها را به سمت تامین شغل و مسکن و تحصیل جوانان ببرند، در دو دهه آینده این برنامه ریزی‌ها باید برای افراد سالمند جامعه انجام شود.

ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در برنامه ششم، اصلی به عنوان سالمندی پیش‌بینی خواهد شد، وعده داده است تا 2 ماه آینده نخستین سند ملی سالمندان به تصویب خواهد رسید، وعده‌ای که امیدواریم به آن عمل شود.

 

  رسیدن سن بازنشستگی

فرایند پیری از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است. به گفته کار‌شناسان سن تقویمی یک فرد با سن فیزیولوژیک او کاملا متفاوت است، زیرا یک فرد ممکن است در حالی که بر اساس سن تقویمی، جوان به شمار می‌آید، اما به لحاظ فیزیولوژی روند پیری را آغاز کرده باشد و برعکس این اتفاق هم می‌تواند رخ دهد و یک فرد حتی اگر به لحاظ سنی در رده سالمندان قرار گیرد، اما به لحاظ توانایی فیزیولوژی در این رده قرار نمی‌گیرد.

هم اکنون در کشور ما آغاز سالمندی را ۶۰ سال بیان می‌کنند و این عدد در برخی کشور‌های توسعه یافته ۶۵ سال است. این عدد‌‌ همان سنی است که در کشور ما با رسیدن یک فرد به این زمان بازنشستگی او از کار رسماً آغاز می‌شود.

 

  سند ملی سالمندان چه شد؟

بر اساس آموزه‌های دینی ما، تکریم سالمندان جزو واجبات محسوب می‌شود و بر همین اساس در فروردین ماه سال ۱۳۸۳ هیات وزیران با تصویب آیین نامه‌ای اجرایی جزء (۵) بند (الف) ماده (۱۹۲) قانون برنامه سوم توسعه مقرر کرد به منظور ساماندهی سلامت و رفاه سالمندان، شورای ملی سالمندان به ریاست سازمان بهزیستی کشور تشکیل شود.

وزارت رفاه، با زیر مجموعه‌هایش مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد و وزارت بهداشت عوامل اجرایی مصوبات شورای ملی سالمندان شدند. سند ملی سالمندان که در آن تمامی امور مربوط به سالمندان در نظر گرفته شده در این شورا تدوین شد، اما متأسفانه تا کنون به تصویب نهایی نرسیده است.

 

  اهداف سند ملی سالمندان

تکریم سالمندی، ارتقای سلامت جسمی روانی، حمایت، مراقبت و خدمات اقامتی در این سند برای سالمندان پیش بینی شده است. این سند مشارکت و تعامل همه سالمندان را در توسعه ملی به وسیله الحاق مسایل سالمندی در مباحث، سیاستها و سیاستگذاری‌های ملی محفوظ نگه می‌دارد. همچنین این سند معتقد است ارایه خدمات جامع در راستای توانمندسازی سالمندان، جز با تدوین سیاستها و قوانین به روز و کار آمد و ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های مرتبط و پیشگیری از موازی کاری و ایجاد فضای تعامل در کشور میسر نخواهد بود. همچنین این سند در خصوص برنامه ریزی و اجرای طرحهای مختلف در زمینه سالمندان به گسترش مداخله‌های هماهنگ و همه جانبه بخش مختلف اجرایی اعم از دولتی و غیر دولتی کمک می‌کند.

 

 تصویب نهایی سند ملی

سرانجام پس از چند سال از تدوین و وعده‌های مسؤولان در دولتهای گذشته، هفته گذشته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان از تصویب نهایی این سند خبر داد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در این خصوص گفت: بزودی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سند ملی سالمندان به تصویب نهایی می‌رسد؛ ضمن اینکه طرح شهر دوستدار سالمند بزودی در چند استان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

صادق رستمی در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان که در راستای بازنگری، اصلاح و تکمیل سند ملی برنامه راهبردی سالمندان برگزار شد، گفت: امروزه بحث سالمندان کانون توجه بسیاری از دستگاه‌های مرتبط با این حوزه است. صندوق جمعیت ملل متحد توجه ویژه‌ای را به برنامه‌های سالمندی دارد و آمادگی خود را برای حمایت از ایران و بحث سالمندی اعلام کرده است.

رستمی با اشاره به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار داشت: این سیاستها به مقوله سالمندی، تکریم، فرهنگسازی و استفاده از تجربیات سالمندان اشاره کرده است و ما نیز امیدواریم در برنامه پنجم و ششم توسعه، تحول خوبی را شاهد باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه متاسفانه در برنامه پنجم توسعه توجهی به سالمندان نشده بود، گفت: امیدواریم در تدوین برنامه ششم توجه ویژه‌ای به موضوع سالمندی و تکریم آنها صورت گیرد.

 

 90درصد سالمندان، ناتوان نیستند

رستمی خاطرنشان کرد: نگاه دنیا به سالمندی تغییر کرده است و ما می‌توانیم با توجه به فرصتهای فراهم شده از تجارب سالمندان بهره کامل را ببریم و اگر غیر از این موضوع برنامه‌ریزی شود بی‌گمان به چالش کشیده خواهیم شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان اظهار امیدواری کرد با تدوین سند ملی سالمندان بتوان از تجارب و ظرفیت سالمندان در توسعه اقتصادی، اجتماعی، علمی و … کشور استفاده کرد.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد ۱۰ درصد از سالمندان ناتوان هستند و ما می‌توانیم از ظرفیت ۹۰ درصدی سالمندان استفاده کنیم.

رستمی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بانک اطلاعات سالمندی از دیگر برنامه‌های دبیرخانه شورای ملی سالمندان است و این در حالی است که ما بیش از ۶ میلیون سالمند داریم که باید اطلاعات آنها به ثبت برسد و بزودی این بانک اطلاعاتی راه‌اندازی می‌شود.

 

  سالمندی شاداب

رئیس انجمن جمعیت‌شناسی ایران و استاد دانشگاه به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر مسؤولان، نگران پیر شدن جمعیت در سالهای آینده هستند و هرچند سالخوردگی جمعیت با سالخوردگی فردی تفاوت دارد و بر اساس منابع علمی وقتی ۸ درصد جمعیت را افراد بالای ۶۵ سال و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل دهند، پدیده سالمندی در آن جامعه رخ خواهد داد، اما آنچه برای یک جامعه اهمیت دارد میزان نیروی کار آن جامعه است و هم اکنون با افزایش امید به زندگی در تمام کشور‌ها از جمله ایران به نظر می‌رسد تغییرات جزئی در این آمار‌ها باید به وجود آید.

دکتر محمد میرزایی می‌افزاید: به همین دلیل است که اکنون ژاپن سالخورده‌ترین جمعیت دنیا را دارد، ولی در عین حال یکی از کشورهای بسیار پیشرفته با نرخ بیکاری پایین در دنیا هم به شمار می‌آید. بنابراین در کشور ما باید برای سالمندان کارآمد که جزو نیروی کار در آینده خواهند بود برنامه‌ریزی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.