معاون شرکت ساخت با بیان اینکه هم‌اکنون ۸۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در برنامه ساخت قرار دارد، گفت: با توجه به محدودیت بودجه ۲۴۰۰ کیلومتر راه اصلی که برای شبکه حمل و نقلی کشور ضروری است در برنامه‌ای سه ساله به بزرگراه تبدیل می‌شود.

تبدیل ۲۴۰۰ کیلومتر راه اصلی به بزرگراه تا ۳ سال آینده/ ۸ هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست ساخت

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر در کل کشور 8 هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه‌ اصلی جدید در قالب تکمیل شبکه بزرگراهی و یا برخی از مسیرهای جدید ارتباطی که ترانزیتی خواهند بود، در برنامه ساخت قرار دارد.

‌وی بیان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی در این پروژه‌ها  آغاز شده است که جهت اتمام عملیات اجرایی این میزان پروژه، 17 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اضافه کرد: با توجه به سقف اعتبار‌ که حدوداً سالانه 1200 میلیارد تومان است این میزان برای اجرای پروژه رقم بزرگی است و لازم است این کریدورها تکمیل شود.

* 75 درصد ترافیک خودرو‌ها روی 25 هزار کیلومتر راه‌های شریانی

خادمی ادامه داد: طبق هدفگذاری‌های انجام شده برنامه داریم با توجه به آنکه 75 درصد ترافیک کل کشور روی 25 هزار کیلومتر از راه‌های کشور است، این میزان‌ راه‌های اصلی، شریانی و ترانزیتی کشور‌ طبق برنامه‌ریزی تکمیل شده و به بزرگراه تبدیل شود.

* برنامه‌ریزی برای تبدیل 10 هزار کیلومتر راه اصلی به بزرگراه

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اظهار داشت: از این 25 هزار کیلومتر جاده، حدود 13 هزار کیلومتر از مسیر بزرگراه‌ و 2 هزار کیلومتر از آن نیز آزاد‌راه است بنابراین 15 هزار کیلومتر از این مسیر چهارخطه شده است؛ در برنامه طولانی مدت هدفگذاری کردیم 10 هزار کیلومتر باقی مانده از این راه‌های ترانزیتی که چهار‌خطه نیستند را تبدیل به بزرگراه کنیم.

* اجرای عملیات احداث 5 هزار کیلومتر باند دوم برای را‌ه‌های اصلی

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این 10 هزار کیلومتر راه اصلی به 2 پروژه 5 هزار کیلومتری تقسیم شده است که در حال حاضر احداث باند دوم در پنج‌هزار کیلومتر از مسیر از راه‌های اصلی آغاز شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها بیان کرد: در اولویت‌بندی جزئی‌تر با توجه به کمبود منابع اعتباری، حدود 2 هزار و 400 کیلومتر از این پروژه که برای شبکه حمل و نقلی کشور ضروری است دسته‌بندی شده‌اند تا در برنامه‌ای سه ساله به بزرگراه تبدیل شوند.

* اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های بزرگراهی

خادمی یادآور شد: اولویت اول این است که در شبکه موجود بزرگراهی، هر چه گلوگاه وجود دارد رفع شده و حلقه‌های مفقوده تکمیل شود، بنابر‌این تکمیل این حلقه‌های مفقوده در اولویت بیشتری قرار دارد.

خادمی بیان کرد: اولویت دوم ما بزرگراه‌هایی است که تأثیر اقتصادی، ترانزیتی و ایمنی بیشتری برای کشور دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها افزود: در اولویت سوم برخی از مسیرهای جدیدی که ممکن است نسبت به مسیرهای قبلی، مسیر را کوتاه‌تر کنند و یا اینکه یک راه جدید به بندر و یا مراکز کشور باز شود،‌ قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه‌های ترافیکی جاده‌های کشور تغییراتی از گذشته اعمال شده است مثلاً در غرب کشور با توجه به باز شدن مرزهای عراق در چند سال گذشته و رونق تردد، ما توجه بیشتری به آن منطقه داریم تا بتوانیم آن شبکه را در اولویت قرار دهیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اضافه کرد: با توجه به جمع‌بندی که عنوان شد این اولویت‌بندی در حال انجام است تا کریدورها تکمیل شود.

خادمی بیان کرد: هدف ما این است که هر ساله اولویت‌های تعیین شده را با توجه به منابع محدود در اختیار، اجرا کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.