۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
کد خبر: 239369

نتیجه مطالعات منتشر شده توسط دانشگاه "ام القری" نشان می‌دهد که مجموع درآمدهای عربستان سعودی از متن و حاشیۀ مراسم حج و عمره با درآمدهای نفتی این کشور برابری می‌کند.

درآمد حج و عمره با فروش نفت برابر است

العالم: این تحقیق نشان می دهد که درآمدهای بخش های مختلفی که در برگزاری مناسک حج دخالت دارند، از جمله موسسات حمل و نقل و بنگاه های تجاری، به مرور زمان وارد اقتصاد عربستان شده و در افزایش تقاضای عمومی نقش دارد.

بر اساس این تحقیق بزرگ ترین تاثیر حج در بخش املاک و مستغلات است، چرا که 30 تا 40 درصد از هزینه های حجاج صرف مسکن می شود و همین درآمد در نهایت بر افزایش فعالیت بخش مسکن و املاک در مکه مکرمه تاثیر می گذارد.

حج همچنین آثار اقتصادی بر سایر بخش ها مثل اشتغال، حمل و نقل و اشیای زینتی و هدیه و سوغاتی نیز دارد.

یکی دیگر از نتایج حج افزایش پرداخت ها و ذخایر خارجی عربستان است زیرا در فصل حج درخواست ریال سعودی به طور قابل ملاحظه ای توسط حاجیان افزایش می یابد که این خود منبع درآمد اصلی و مهم این کشور از ارزهای خارجی به شمار می رود.

زید الرمانی مشاور اقتصادی در این زمینه می گوید: حج نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی مسلمانان دارد همچنان که به تجارت معنای جدیدی در این سرزمین مقدس می بخشد زیرا وجود حاجیان باعث افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش عرضه می شود و تجار امکان دیدار با یکدیگر و آشنایی با تولیدات همه کشورهای اسلامی را پیدا می کنند و امکان تبادل این تولیدات مهیا می شود.

وی خاطرنشان کرد واردات عربستان در فصل حج تمتع و عمره در سال 2012 به بیش از 62 میلیارد ریال سعود (شانزده و نیم میلیارد دلار) رسید و 12 میلیون حاجی به سرزمین وحی مشرف شدند.

روزنامه الیوم چاپ عربستان نیز از قول نادیه باعشن کارشناس اقتصاد و رئیس دانشکده تجارت و اقتصاد در شمال جده نوشت: اگر از این منبع درآمد به خوبی استفاده شود، درآمد حاصل از آن با درآمد حاصل از فروش نفت برابری خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.