پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:سهام عدالت که در دولت قبل با هدف ترویج خصوصی سازی و توزیع عدالت درجامعه توزیع شد و چند باری هم دراستانه انتخابات سود آن به اقشاری خاص تعلق گرفت اکنون به یکی از پیچیده ترین مسایل اقتصادی دولت یازدهم تبدیل شده به گونه ای که اکنون اظهارات ضدونقیض دراین خصوص بیشتربه سرگردانی مردم دامن میزند.

سهام عدالت در بن بست دولت و مجلس/ دلالها سهام عدالت افراد درمانده را به مفت میخرند/آزاد سازی سهام عدالت سودی برای فقرا ندارد

هنوز یکماه نشده که وزیر اقتصاد از ازادسازی معامله سهام عدالت خبر میدهد که درمقابل مجلس قانونی مخالف ان تصویب میکند.   

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای بررسی و کارشناسی آزادسازی سهام عدالت خبرداد و گفت: تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر مقدمات آزادسازی سهام عدالت را فراهم کنیم تا مردم از منافع این طرح بهره‌مند شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که صندوق‌های قابل معامله یکی از ساختارهای مفید برای مدیریت سهام عدالت در کشورند تاکید کرد: باید تلاش کنیم با واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی، رسالت دولت را به سمت سیاستگذاری و هدایت‌گری سوق دهیم.

این درحالی است که چندی پیش سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که ورقه‌های سهام عدالت فاقد هر گونه اعتبار و خریدوفروش آن فاقد اثر اجرایی و حقوقی است، این درحالیست که به تازگی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خرید و فروش سهام عدالت از راه صندوق‌های ETF خبر داده است.

اگرچه هنوز مشخص نیست چه زمانی برگه‌های عدالت قابل خریدوفروش می‌شوند اما با این حال این عضو شورای عالی بورس گفته است: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در زمینه آزاد سازی سهام عدالت به احتمال زیاد تا پایان سال مردم بتوانند از مزایای این سهام برخوردار شوند.

محمد رضا پورابراهیمی درباره چگونگی آزاد سازی معاملات سهام عدالت گفت: با وجود اینکه که وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت را با تاخیر پیگیری کرده اما باید از این اقدام مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور حمایت کرد.

به گفته این عضو شورای عالی بورس ، مدیریت معاملات خرید و فروش سهام عدالت از راه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بورس یکی از راهکارهای مطلوب برای انجام این مهم است.

پورابراهیمی در تشریح نحوه فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) گفت: استفاده از ساختار صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یک روش تخصصی برای مدیریت آزاد سازی معاملات سهام عدالت است که بر این اساس، معادل ارزش دارایی‌های سهام به این صندوق واریز می‌شود.

وی ادامه داد: در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) هر شخصی دارای یک واحد قابل معامله است که بر این اساس اگر دولت حدود 36 هزار میلیارد تومان از 96 هزار میلیارد تومان ارزش پرتفوی سهام عدالت را برداشت کند، مانده آن در صندوق (ETF) به سهامداران تعلق می‌گیرد.

پورابراهیمی با بیان اینکه آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت حجم معاملات بازار بورس را بالا می‌برد، افزود: معادل ارزش خالص واحدهای مالکیت سهام عدالت درصندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) سهام می‌توان در بورس خرید و فروش کرد که این موضوع شفافیت در پی خواهد داشت.

اما درمقابل این اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ورود سهام عدالت به بورس را زمان بر دانست و گفت : فعلا سهام عدالت نمی آید.

علی صالح آبادی گفت : برخی تغییرات و اصلاحات سهام عدالت نیاز به قانون دارد که زمان می برد.

درعین حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه در لایحه ساماندهی سهام عدالت، تعاونی‌ها حذف نخواهند شد، گفت: این لایحه به دولت ارائه شده تا در کمیسیون‌های مختلف بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان خواستار حذف تعاونی‌های سهام عدالت بودند و آیا در این لایحه حذف می‌شوند، افزود: تعاونی‌ها اصولاً شرکت‌های خصوصی بوده و نمی‌توان در لایحه ساماندهی سهام عدالت حکم به انحلال آنها داده شود و انتظار چنین توقعی در لایحه وجود ندارد، منتهی بنا نبوده سهام این شرکت‌ها به جای سهام عدالت به مردم داده شود.

*** آزادسازي سهام عدالت به نفع مردم و دولت است       

درهمین حال یک نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد : سهام عدالت که در اختیار حدود 43 میلیون نفر قرار گرفته است ، در اولویت آزادسازی قرار دارد و تلاش می کنیم تا پایان سال مجقق شود.

پورابراهیمی گفت: در حالی که دولت با کمبود بودجه عمرانی روبروست ، می توانیم با فروش سهم دولت در طرح سهام عدالت، منابع جدیدی هم برای طرح های عمرانی ایجاد کنیم.

پورابراهیمی اعلام کرد: 36 هزار میلیارد از سهام عدالت متعلق به دولت و 60 هزار میلیارد هم متعلق به مردم است و با اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت و فروش سهم دولت که معادل دو برابر بودجه عمرانی است ، منابع تزاه ای هم برای دولت ایجاد می شود.

وی افزود: اگر سهم مردم در مسیر سهام عدالت آزادسازی شودانها نیز می توانند از دستاوردهای آن بهره مند شوند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: پیش نویس لایحه دولت برای آزاد سازی سهام عدالت آماده شده است

و مجلس هم طرحی برای آزاد سازی سهام عدالت دارد و قیمت پیش بینی شده برای هر برگ سهام عدالت یک تا یک و نیم میلیون تومان است.

پورابراهیمی تصریح کرد: در حالی که سهام عدالت به نام مردم است، هیچ دخالتی در مدیریت و همچنین استفاده از ارزش آنها ندارند اما حدود 250 نفر در کشور شرکت های سهام عدالت را مدیریت می کنند و سالانه 20 میلیارد تومان هم حقوق و پاداش می گیرند وهیچ کاری نیز انجام نمی شود

عضو شورای عالی بورس گفت : سهام عدالت بزرگترین سبد سهام با ارزش حدود 96 هزار میلیارد تومان است.

***دلالان آماده خرید سهام عدالت

درهمین حال موافقان دو فوریت طرح آزادسازی سهام عدالت در بازار بورس نسبت به خرید سهام عدالت به قیمت غیرواقعی توسط دلالان هشدار دادند.

علیرضا محجوب با بیان اینکه عده زیادی در انتظار تصویب دو فوریت طرح  آزادسازی سهام عدالت در بورس هستند گفت: این افراد منتظرند تا  تکلیفشان در مورد فروش و یا ارتقای این سهام ها مشخص شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت عدم تصویب این طرح دلالان به خرید سهام عدالت به قیمت غیرواقعی می‌پردازند افزود: اغلب افرادی که قصد فروش سهام خود را دارند افرادی مضطر هستند که به پول فروش این سهام نیاز دارند.

 وی با بیان اینکه فروش سهام عدالت به قیمت غیر واقعی موجب بروز اختلاف و ضرر کردن عده ای از مردم می‌شود تصریح کرد: اگر قصد داریم بازار بورس شفاف و آزاد بوده و جایی برای دلالان نداشته باشد باید به این فوریت رای دهیم.

وی تصریح کرد: در صورت عدم تعیین تکلیف فروش سهام  عدالت به جای محرومان جامعه دلالان از آن استفاده می‌کنند.

محمد قسیم عثمانی هم  با بیان اینکه سهام عدالت که با انگیزه رفع محرومیت در جامعه توزیع شد اقدام بسیار شایسته‌ای از طرف دولت بود که اگرچه در انتخابات استفاده های نادرستی از آن صورت گرفت اما در جهت رفع محرومیت مردم  به کار گرفته شد گفت:تعدادی سهام عدالت در دست این محرومان است که در حال حاضر کارایی ندارد.

وی  با بیان اینکه در صورت گرفتن برگه های سهام عدالت از این محرومان به جای اقساط معوقه مسکن مهر آنها هم کارایی اوراق سهام عدالت حفظ می‌شود و هم دارندگان آنها خانه دار می‌شوند ادامه داد: در غیر این صورت دلالان وارد کار شده و این اوراق را به قیمت غیرواقعی خریداری می‌کنند که موجب ضرر این محرومان می‌شود، بنابراین لازم است به فوریت این طرح رای دهیم.

***مخالفان آزادسازی سهام عدالت

اما همه نمایندگان موافق ازاد سازی سهام عدالت نیستند کما اینکه سید ناصر موسوی لارگانی با یادآوری اینکه سهام عدالت امیدی برای مستضعفان و بیچارگان بود تا بتوانند با سود این سهام گوشه‌ای مشکلات خود را برطرف کنند گفت: با تصویب این دو فوریت سرمایه داران را سرمایه دارتر و بیچارگان را بیچاره تر می‌کنیم.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عده ای مافیا چشم به راه آزاد شدن سهام عدالت هستند، افزود: مجتمع فولاد مبارکه ومخابرات که سوددهی قابل توجهی دارند از سهام عدالت سهم دارند و باید در مورد رای دادن به این طرح دقت کنیم چرا که در آینده توپ را به میدان مجلس می‌اندازند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مافیا و دلالان آماده‌اند تا سهام عدالت آزاد شود و با توجه به اینکه در این شرایط فروشندگان این سهام زیاد می‌شود با قیمت بسیار نازلی آن را خریداری کنند بنابراین چیزی دست مردم را نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از سهام عدالت متعلق به مخابرات است، افزود: ظاهر طرح آزادسازی سهام عدالت شاید به نفع محرومان باشد اما در واقع این طرح به نفع سرمایه گذاران است و در صورت تصویب این طرح کاری که قرار بود به عنوان کمک برای محرومان جامعه انجام گیرد از هدف تعیین شده دور می‌شود.

ایرج عبدی نیز  گفت: حل مشکل مسکن مهر اقشار محروم جامعه دغدغه ای به جاست اما دولت و مجلس باید تدبیری دیگر برای حل این مشکل بیندیشند چرا که با تصویب دو فوریت طرح آزادسازی سهام عدالت در بورس نمی‌توان کار دقیق و علمی برای این کار انجام داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: آزادسازی سهام عدالت دارای تاثیر چند وجهی بر اقتصاد، بازار بورس و تورم است بنابراین بررسی این طرح با قید دو فوریت صحیح نیست.

درهمین حال عبدالرضا مصری گفت: یکی از اقدامات خوب در چند سال گذشته توزیع سهام عدالت در کشور بود که با این اقدام آخرین‌ها در جامعه اول شدند، اما متاسفانه هم‌اکنون 6 سال از واگذاری این سهام به مردم گذشته و بسیاری از مابه‌التفاوت‌ها پرداخت شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهام عدالت در شرایط کنونی تنها برگه کاغذی در دست صاحبان آن است، افزود: متاسفانه سهامداران نمی‌توانند این سهام را خرید و فروش کنند، از طرف دیگر بسیاری از کارگران در چند سال اخیر برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودند، اما هم‌اکنون توانایی پرداخت مابه‌التفاوت این مسکن را ندارند و عده‌ای در این راستا به دنبال دلالی و خارج کردن این مسکن‌ها از دست کارگران هستند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی درخواست ما این است که نخست سهام عدالت در بورس آزاد شود تا کسانی که نیاز به پول برای خرید نهایی مسکن مهر دارند، بتوانند با فروش آن مشکلات خود را حل کنند.

مصری ادامه داد: از طرف دیگر براساس این طرح سهام عدالت باید بدهی‌های خود را به دولت پرداخت کند که این موضوع موجب افزایش اعتبارات و بودجه دولت می‌شود، همچنین این اقدام می‌تواند بر نرخ تورم اثرگذار باشدو بسیاری از پروژه‌ها از محل درآمدهای این حوزه که حدود 38 تا 40 هزار میلیارد تومان است، اجرایی می‌شود.

*** آزادسازی سهام عدالت رای نیاورد

درعین حال و بنا براخرین خبر نمایندگان مجلس با 80 رای موافق، 87 رای مخالف و 9 رای ممتنع بررسی دو فوریتی طرح آزاد سازی سهام عدالت در بورس را مصوب نکردند و قرار شد این طرح به صورت عادی در کمیسیون بررسی شود و سپس به صحن علنی مجلس بیاید.

این طرح به امضای 51 نماینده از جمله مصری، احمدی لاشکی، کوچکی نژاد، زاهدی، عبدالهی، ثروتی، حاجی دلگانی، دستغیب، آقاجری، لاهوتی، فتاحی و جعفرزاده رسیده بود.

این طرح بیان می دارد دولت موظف است تمهیدات لازم به منظور معامله سهام عدالت در بازار بورس را فراهم کند معامله سهام عدالت از یک ماه بعد از اعلام این قانون آزاد می شود خریداران سهام موظفند نسبت به تسویه طلب دولت قبل از نقل و انتقال سهام اقدام کنند. دولت موظف است بدیهی 7 سهام دار به طور کامل در سایت مشخص و آدرس را در اختیار عموم قرار دهد.

این ماده واحده می افزاید خریداران سهام موظفند براساس اطلاعات اعلام شده در سایت مربوطه مبلغ بدهی سهام به دولت را به حساب خزانه واریز کنند. نقل و انتقال سهامی که بدهی آن پرداخت نشده است مجاز نمی باشد و ارائه رسید واریز دولت در هنگام نقل و انتقال سهام الزامی است. فروشندگان سهام پس از واگذاری هیچگونه مسئولیتی در قبال سهام نداشته و تمامی حقوق آن متعلق به خریدار خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.