در صحرای کم‌جمعیت کارو در قلب استان کیپ شمالی در آفریقای جنوبی، آپارتاید همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

حیات آپارتاید در شهر اختصاصی سفید پوستان

 یکی از کارکنان بی‌بی‌سی در گزارشی از اقامت خود در شهر اورانیا که در سال ۱۹۹۱ میلادی مختص سفیدپوستان تاسیس شده است، می‌نویسد: ما به عنوان کارکنان بی‌بی‌سی اجازه یافتیم به این شهر وارد شویم؛ من چند روزی را در اورانیا سپری کردم و یکی از معدود سیاهپوستانی بودم که پایشان به این شهر باز شده است.

وی اقامت در شهر هزار نفری اورانیا را تجربه‌ای نه چندان عادی در عصر کنونی آفریقای جنوبی دانسته و افزوده است این شهر مختص سفیدپوستان آفریقای جنوبی بوده و ساکنان آن، چندان از تعامل نژادی استقبال نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، به علت بیم و نگرانی درباره تاثیر فرهنگی احتمالی، تنها زبان گویش مردم این شهر زبان "آفریکانس" است که زبان سفیدپوستان آفریقای جنوبی به شمار می‌آید.

رهبران شهر در حالی تاکید می‌کنند با سیاهپوستان ضدیتی ندارند و درباره اورانیا سوءتفاهم وجود دارد که  سیاهپوستان نمی‌توانند در این شهر زندگی کنند و افرادی که می‌خواهند ساکن شهر باشند، با معیارهایی سختگیرانه مورد سنجش قرار می‌گیرند. از جمله این که باید از نژاد سفیدپوست‌های آفریقای جنوبی باشند.

تمام مشاغل اورانیا نیز به سفیدپوستان اختصاص دارد و هیچ کارگری از خارج از شهر آورده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، مجسمه‌های نیم‌تنه برنزی از رهبران سفیدپوستان آفریقای جنوبی در اورانیا در حالی همچون محافظ شهر را زیر نظر دارند و ساکنان اورانیا آن‌ها را قهرمانان خود می‌دانند که این چهره‌ها در بخش‌های دیگر کشور خوش‌نام نیستند و از آنان به نیکی یاد نمی‌‌شود.

ساکنان شهر اورانیا شکل‌گیری نسلی خالص از سفیدپوستان آفریقای جنوبی را از اهداف خود عنوان کرده‌اند؛ نسلی که می‌گویند «دست نخورده» است.

اورانیا در حالی طبق قانون اساسی آفریقای جنوبی «به گونه‌ای نامانوس» رسمیت یافته است که شرایط و قوانینی خاص و غیرعادی بر آن حاکم است ، از جمله آن که ساکنان برای پذیرایی و حضور مهمان‌هایی که از خارج از شهر می‌آیند، باید از شورای شهر مجوز بگیرند.

سفیدپوست‌های آفریقای جنوبی نوادگان فرانسوی‌ها، هلندی‌ها و آلمانی‌هایی هستند که در قرن ۱۷ میلادی در آن کشور ساکن شدند.

سفیدپوستان ده‌ها سال بر آفریقای جنوبی سلطه داشتند و شبکه آپارتاید را بر مبنای تبعیض نژادی شکل دادند.

 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.